PDA

View Full Version : Ønsker Kritikk om Manga Seksjonen

Ukusoberu
14th August 2008, 20:40
Jeg vil gjerne ha litt kritikk på mangaseksjonen vår på østbanehallen. Jeg synes ikke den har vært så bra i sommer som den burde ha vært. Jeg tar også gjerne kritikk for animeseksjonen vår, eller andre random ting hvis det er noe. Skriv gjerne hvis det er en manga aller anime som vi har manglet lenge, eller ofte er tomme for.

Desverre er det noen titler vi har kuttet ut fra vårt sortement, da er jeg nødt til å ta det på bestilling. Noe som er kjipt, jeg vet, men det finnes veldig mye manga der ute og vi har begrenset plass. Det samme gjelder anime, hvor vårt fokus hovedsaklig er gått over til bokser fordi de er mye billigere enn å kjøpe de enkteltvis og interessen for enkelt dvd'er er blitt lavere.

Dadaph
14th August 2008, 21:18
Jeg synes det er veldig hullete utvalg.
Det er mange serier i hyllene, men det er lite fristende å begynne å kjøpe om jeg ser at et antall bøker i den serien mangler. Spesielt ille når det kjøres på med tilbud på bok 1 i en rekke forskjellige serier, når det senere viser seg at det er umulig/vanskelig å få tak i senere bøker.

Og serier jeg har begynt å kjøpe, som Yakitate Japan, ser ut til å ha forsvunnet helt nå.

Adamant
14th August 2008, 21:26
Mer danskspråklig manga. Mange serier (blant annet One Piece) ble utgitt på dansk lenge før de kom på norsk, med langt bedre oversettelser, og når de engelske versjonene henger så langt etter er det irriterende å ikke kunne kjøpe på dansk.

Skulle også gjerne sett manga importert fra Singapore - disse er på engelsk, men de finnes masse titler der borte som ikke er utgitt i USA (blant annet mengder av Pokemon-serier).

Med svært få unntak (Miyazuki) er animen dere så styggelig dyr at det er vanskelig å bli fristet til kjøp. Sikkert ikke noe det er lett å gjøre noe med, men det er absolutt et problem.

Ardisrawr
14th August 2008, 21:32
Jeg er enig med Dadaph når det gjellder at det er endel hull i enkelte av seriene dere har inne, en annen ting er at prisene på den samme varen til tider er forskjellig. Antagelig grunnet tidligere tilbud.
Film delen av butikken har jeg ikke sett så mye på. Men dere er ivertfall flinke til å fylle på med studio Ghibli filmer med engang det begyner å bli tomt :cip:

En annen ting er at dere ikke selger mangaseriene som jeg leser, men det har jeg forståelse for når de er umulige å finne, eller ute av produksjon.

Ukusoberu
14th August 2008, 21:49
Jeg synes det er veldig hullete utvalg.
Det er mange serier i hyllene, men det er lite fristende å begynne å kjøpe om jeg ser at et antall bøker i den serien mangler. Spesielt ille når det kjøres på med tilbud på bok 1 i en rekke forskjellige serier, når det senere viser seg at det er umulig/vanskelig å få tak i senere bøker.

Og serier jeg har begynt å kjøpe, som Yakitate Japan, ser ut til å ha forsvunnet helt nå.

Jeg er veldig enig der. Vi har hatt mye hull i serier i det siste, som er mye av det jeg mener med at manga seksjonen har vert dårlig i sommer, egentlig lengre enn det. Vi har veldig mye hull og jeg kommer til å jobbe en del med det utover våren. Jeg må prøve å finne ut hvilken serier det er hull på som ikke allerede er i bestilling. Derfor tar jeg gjerne imot tips om spesifikke serier dere ser at vi har hatt hull på lenge, eller som helt mangler. Ett veldig bra eksempel der er at Death Note #1 har vert utsolgt i 3 uker, for ingen grunn i det hele tatt. Noe som er grovt uansvarlig av oss, og som er grunnen til at jeg tar tak i dette og gjør noe med det.

Når det gjelder tilbudet vi hadde, så kan jeg ikke si noe annet enn beklager. Man burde regne med at hvis man skal selge 40 stykk av #1 av en tittel, at man faktisk har mer enn 2 stykk av #2 i serien. Hvis/når vi kjører manga tilbud igjen, så skal vi være flinkere til å ha ekstra av de andre nummerene i serien og, samt at vi ikke har tilbud på serier hvor det er nummer som er ute av trykk.

Når det gjelder yakitate japan så er jeg redd for at det er en av de seriene vi har kuttet ut. Noe som jeg synes er trist fordi yakitate eier. :D Det er ikke jeg som har kuttet den ut, men det er en serie jeg kanskje tar inn igjen bare fordi jeg synes den er kul. ^^ Hvis det er noen spesielle nummer du er ute etter, så kan jeg bestille det til deg med en gang hvis du vil.

Mer danskspråklig manga. Mange serier (blant annet One Piece) ble utgitt på dansk lenge før de kom på norsk, med langt bedre oversettelser, og når de engelske versjonene henger så langt etter er det irriterende å ikke kunne kjøpe på dansk.

Skulle også gjerne sett manga importert fra Singapore - ddisse er på engelsk, men de finnes masse titler der borte som ikke er utgitt i USA (blant annet mengder av Pokemon-serier).

Jeg er enig med deg, og jeg skal sjekke dette litt nærmere. Mangismo danmark har flere populære serier som burde kunne skaffes, og jeg skal se om jeg kan få gjort noe med det. :) Du har rett i at de norske oversettelsene ofte er dårligere enn de danske, og det er rett og slett fordi de fleste norske tittlene er oversatt fra dansk, og ikke direkte fra japansk. Kombiner det med at noen danske titler er oversatt fra engelsk gjør at den norske oversettelsen har gått gjennom 2 eller 3 språkledd.

Når det gjelder å ta inn fra singapore så kan det bli litt vanskeligere. Det er flere grunner til det, men i hovedsak så må vi holde oss til skandinaviske eller amerikanske leverandører på tegneserier.

Jeg er enig med Dadaph når det gjellder at det er endel hull i enkelte av seriene dere har inne, en annen ting er at prisene på den samme varen til tider er forskjellig. Antagelig grunnet tidligere tilbud.
Film delen av butikken har jeg ikke sett så mye på. Men dere er ivertfall flinke til å fylle på med studio Ghibli filmer med engang det begyner å bli tomt

En annen ting er at dere ikke selger mangaseriene som jeg leser, men det har jeg forståelse for når de er umulige å finne, eller ute av produksjon.

Ja, de fleste full pris mangaer ligger mellom 79-129 med hvisse unntak som f.eks hellsing. Mye av det som er priset ned er ting vi kutter ut eller har for mye av. På hull igjen så kom gjerne med ønsker hvis det er noen serier dere ser det er hull på som dere vil at jeg skal fikse snarest. :) Noe er kanskje ute av trykk, men da kan jeg heller prøve å komme med tilbakemelding om det. Kom gjerne med forslag på manga serier du ser vi ikke har inne, men hvis det er en obskur guro manga fra 70-tallet så er det liten sjangs for at jeg tar det inn. :P

*edit* Den ble litt lang denne posten, skal prøve å være litt kortere med svarene framover. XD

Amardin
14th August 2008, 22:15
jeg begynte på blade of the immortal, men det ser ikke ut til at dere får in vol 2... har sett i over 2-3 mnd nå (vært innom outland alle gangene har tatt en tur i byen), og har sett i begge outland butikkene... og ikke en eneste gang jeg har vært innom noen av dem så har vol 2 og vol 4 vært inne.

p33r
14th August 2008, 22:47
Et av mine problemer med manga-seksjonen på Outland er at den er noe så sinnsykt svær. Slik det er på Østbanehallen så er den jo delt opp over to og en halv hylle. Det er ofte vanskelig å finne det du leter etter grunnet oppdelingen. Faktisk ville det vært enklere å finne frem om utvalget med litt mer fokusert og forminsket. Eller om dere fikk noen høyere hyller til manga slik at dere kunne ha alt et sted. Men det er ikke så mye man kan gjøre med uten å rydde om veldig.

Et annet problem med et slikt gigantiskt utvalg er at jeg aner ikke hvor jeg skal starte, selv jeg som følger så utrolig med på manga ellers har ofte litt problemer med å tenke meg "hva skal jeg kjøpe i dag" på Outland. (Dere hadde en stund anbefalinger, dette bør dere absolut highlighte enda mer)

Nå er jeg ganske stor fan av norsk manga, men jeg kunne virkelig tenkt meg at det ble frontet noe norsk manga som var lett å kome inn i for å "hooke" folk på manga mer effekivt. God norsk manga burde være relativt lett å komme inn i for de fleste og så gå over til diverse engelsk manga. slik jeg har forstått det er ikke fortjenesten like god på norsk manga, men det kan funke bra som "gateway drug".

Hull i utvalget er selvfølgelig et problem men det er dere åpenbart klar over allerede.

Ukusoberu
14th August 2008, 23:12
jeg begynte på blade of the immortal, men det ser ikke ut til at dere får in vol 2... har sett i over 2-3 mnd nå (vært innom outland alle gangene har tatt en tur i byen), og har sett i begge outland butikkene... og ikke en eneste gang jeg har vært innom noen av dem så har vol 2 og vol 4 vært inne.

Jeg får ikke sjekket det før i morgen, men jeg tror den er ute av trykk og har vert det siden tilbudet. :( Det er ikke så mye jeg får gjort med det, men må bare beklate at vi prøver å hukke deg, og alle andre som kjøpte den, på en serie hvor #2 ikke er tilgjenngelig engang. Jeg kan ikke love at det ikke vil skje igjen, men jeg skal hvertfal prøve å gjøre det bedre til neste gang.

Et av mine problemer med manga-seksjonen på Outland er at den er noe så sinnsykt svær. Slik det er på Østbanehallen så er den jo delt opp over to og en halv hylle. Det er ofte vanskelig å finne det du leter etter grunnet oppdelingen. Faktisk ville det vært enklere å finne frem om utvalget med litt mer fokusert og forminsket. Eller om dere fikk noen høyere hyller til manga slik at dere kunne ha alt et sted. Men det er ikke så mye man kan gjøre med uten å rydde om veldig.

Et annet problem med et slikt gigantiskt utvalg er at jeg aner ikke hvor jeg skal starte, selv jeg som følger så utrolig med på manga ellers har ofte litt problemer med å tenke meg "hva skal jeg kjøpe i dag" på Outland. (Dere hadde en stund anbefalinger, dette bør dere absolut highlighte enda mer)

Nå er jeg ganske stor fan av norsk manga, men jeg kunne virkelig tenkt meg at det ble frontet noe norsk manga som var lett å kome inn i for å "hooke" folk på manga mer effekivt. God norsk manga burde være relativt lett å komme inn i for de fleste og så gå over til diverse engelsk manga. slik jeg har forstått det er ikke fortjenesten like god på norsk manga, men det kan funke bra som "gateway drug".

Hull i utvalget er selvfølgelig et problem men det er dere åpenbart klar over allerede.

Den er veldig svær, og jeg kan se at den kan bli for mye, ikke bare for deg men spesielt og for folk som aldri har vert borti manga før. Det blir vanskelig å kutte ned på den, ettersom det er veldig mye manga der ute, og vi har bare en brøkdel, men jeg er enig om at det kunne være greit å få satt opp en slags annbefalings hylle, og ikke bare fronte nyheter for uken. Eventuelt lage noen klistre lapper eller små skilt, jeg blir nødt til å tenke på det. Det er ett bra poeng, så noe skal jeg greie å få til.

På norsk siden er det ikke så lett, fordi det er ikke så mange titler å annbefale. Så det må nok hovedsakelig bli naruto, dragonball, og death note (når vi får den) .

Kristian
14th August 2008, 23:33
Først og fremst er jeg relativt fornøyd, og om det EN ting jeg skulle peke ut som negativt, så er det hullene som alt er nevnt. Prisene syns jeg er relativt stabile på 99,-, noen billigere (norske Samurai Deeper Kyo f.eks) og noen litt dyrere... Prisforskjellene er stort sett veldig lette å skjønne.

Savner informasjon om hvilke serier som er "permanent hullete" (ikke i print, osv) og hvilke som bare er "midlertidig hullete"... Hat et par uhell der jeg har starta på serier der det har vist seg å være litt vrient å få tak i resten...

Forøverig syns jeg greia med volum 1 til spotpris var genialt, og ser gjerne at det gjennomføres igjenn.

En ting jeg også savner, som jo er relatert til dette med hull, og som jeg kan forstå at kan bli vanskelig å gjennomføre, er en mulighet til å se hva som er tilgjengelig, hva som kommer når osv... Poenget her er at det er to Outland-butikker i Oslo. De har forskjellige hull.. I tillegg har jeg serier jeg følger med på som jeg lurer på når kommer...

Hva med en liste eller noe lignende med datoer over hva som kommer når av nye volum? Med forbehold om at det kan ta tid før dere faktisk får det inn? Trenger jo ikke være oppdatert daglig akkurat for å være nyttig :)

Ukusoberu
15th August 2008, 01:27
I utgangspunktet, så skal ikke vi føre noen serier som er permanent hullete. Dvs, at de har nummer som aldri kommer i trykk igjen. Det er noen serier som altid har noen nummer ute av trykk, som er tilfeldig ut i fra tidspunktet vi bestiller fra. Vedlig typisk er dette de mest populære seriene some death note og naruto. Produsenten produserer gjerne x antall av ett nummer i en serie, og så går nummeret tomt hos lagrene til leverandøren vår før de rekker å bli trykket opp igjen. I så fall må man bare vente, men de kommer inn igjen.

Å ha en liste over hva som kommer når og hvilken nummer som er ute av trykk er vanskelig, ettersom vi må logge inn på vår leverandør sine sider til enhver tid for å få sjekket dette. Av og til er vi faktisk bare utsolgt for en tittel, og så skjer det noe som gjør at det ikke blir oppbestilt. Så hvis en tittel mangler i mer enn en uke eller to, så si gjerne i fra at den har vert borte en stund så kan vi sjekke om den er i trykk og bestille det. For nyheter kan man altids sjekke leverandøren sine sider (viz/tokyopop/delrey), men jeg vet det ikke er en god løsning.

Ukusoberu
15th August 2008, 20:56
Hatt mye å gjøre i dag, men jeg fikk satt opp en liten annbefalnings seksjon. Jeg skal prøve å fikse noen "outland annbefaler" klistre merker som en mer permanent løsning, basert på kategorier. Jeg hørte og anngående danske tegneserier, jeg hadde ikke tid til å få det skikkelig bekreftet, men jeg tror jeg skal greie å få til å ta inn mer danske mangaserier. Jeg gikk gjennom veldig kjapt og fant veldig mye som manglet, spesielt av #1'ere og #2'ere, så jeg blir nødt til å gå mer grunndig til verks på lørdag eller mandag. :) Jeg takker for den tilbakemeldingen jeg har fått allerede. :D

Sarutobi-Sasuke
17th August 2008, 20:54
har bare vært innom en gang, så kan ikke si så veldig mye.. men var svært positivt overrasket over utvalget. det noen nevnte om å ha volum 1 til spottpris er en veldig god ide.

Heika-sama
18th August 2008, 15:31
Jeg kan skjønne at det kan føles litt rotete når man går fram og tilbake mellom hyllene hele tida, men jeg ser ingen grunn til å kutte utvalget av den grunn. Outland er er en av de eneste butikkene/kjedene i Norge (om ikke den eneste) som har noe særlig fokus på salg av manga, og da sier jeg bare jo større utvalg, jo bedre. Jeg synes det at dere har et så stort utvalg som dere har er utrolig bra, og håper absolutt ikke dere kutter ned på det.

Det at dere går over til boks-sett på dvd-ene er bra. Det er både enklere og billigere enn enkelt-dvd-er, men jeg har inntrykk av at dere tar inn ganske få av hvert sett? Og så er jeg enig i at prisene er litt stive, men det har vel mye med import å gjøre. ;P

Skrubb
18th August 2008, 23:19
Jeg kan skjønne at det kan føles litt rotete når man går fram og tilbake mellom hyllene hele tida, men jeg ser ingen grunn til å kutte utvalget av den grunn. Outland er er en av de eneste butikkene/kjedene i Norge (om ikke den eneste) som har noe særlig fokus på salg av manga, og da sier jeg bare jo større utvalg, jo bedre. Jeg synes det at dere har et så stort utvalg som dere har er utrolig bra, og håper absolutt ikke dere kutter ned på det.

Det at dere går over til boks-sett på dvd-ene er bra. Det er både enklere og billigere enn enkelt-dvd-er, men jeg har inntrykk av at dere tar inn ganske få av hvert sett? Og så er jeg enig i at prisene er litt stive, men det har vel mye med import å gjøre. ;P

Man får ta å sende inn en underskriftskampanje til stortinget om fri toll og mva på anime dvd boxsets :P

Fra spøk til alvor, de få gangene jeg har vær der, har jeg vært fornøyd med utvalget, har enda ikke lagt merke til noen manglende huller i hyllene men det er muligens på grunn av litt flaks og at jeg har kjøpt ting jeg vet det skal være lett å få tak i.

Likte Forøvrig P33r sin ide om Outland anbefaler, og den ser til å bli fulgt opp, så da er jeg fornøyd.

Ukusoberu
18th August 2008, 23:35
har bare vært innom en gang, så kan ikke si så veldig mye.. men var svært positivt overrasket over utvalget. det noen nevnte om å ha volum 1 til spottpris er en veldig god ide.

Vi kommer nok til å prøve å ha flere slike tilbud framover. Slik det er nå, så har vi ett nytt tilbud hver måned, denne måneden pratchett, og om noen måneder så er det vel manga igjen. :)

Ja, jeg er enig i at det er viktig å ha så stort utvalg av manga som mulig. :) Vi kuttet allerede en del i manga seksjonen for noen måneder siden, og når jeg går gjennom nå så kommer jeg til å kutte litt til. Det har med at gamle serier, som f.eks Red River, har kanskje ikke solgt på ett år, og da vil jeg heller prøve å få inn en ny serie som kanskje selger.

Ja, vi tar ikke inn så mange av hver dvd-boks. De populære seriene har vi kanskje bare 2-3 eksemplarer ekstra bak kassa, mens de mindre populære er bare de som står i monterene. Jeg kommer nok ikke til å øke kvantum her noe serlig. Jeg vill heller prøve å få inn flere bokser av andre serier akkurat nå. Skulle ønske det kom noen bra bleach boks set snart. >_<

Ukusoberu
18th August 2008, 23:42
Underskriftskampanje hadde vert an god ide. XD Er ikke slik at vi har noe norsk produksjon av japansk anime som må beskyttes uansett. :P

Shadowleaf
19th August 2008, 00:56
Jeg vil gjerne at dere skiller yuri og yaoi fra hverandre. For øyeblikket har jeg problemer med å holde oversikten over yurien, da flere yuri-serier gjemmer seg blant all yaoien. Jeg håper dessuten at dere vil prøve å holde yurien noenlunde oppdatert og ikke minst bestille nye eksemplarer av utsolgte utgaver i disse seriene. (Eksempelvis vol. 1 av Kashimashi.)

Ukusoberu
20th August 2008, 18:07
Jeg trenger en liten opprydning der ja. Blir det samme som den vanlige seksjonen, at det er mye hull, men det er i tillegg ganske rotete der. Det hender og at yuri eller yaoi mangaer havner i den vanlige seksjonen, så man kan titte der og. Det er ikke noe jeg får gjort så mye med, siden det ikke er så lett altid å se hva som er hva.

Jikap
21st August 2008, 16:46
kan vi bruke nettbutikken som en slags meny for hva vi kan bestille, eller er utvalget større enn som så? Det er en del anime serier (som f.eks Kanon 2006) som jeg gjerne kunne tenke meg å kjøpe, men som er litt vanskelig å få tak i... Et søk etter Kaonon i nettbutikken viser at det er en manga, men I dette tilfelle er det animeen jeg er interessert i ;>.>

Det gjelder de fleste andre serier lagd av Kyoto Animation også =.=;
*fant plutselig ut at første volum av Suzumiya faktisk var tilgjengelig* whops ^^;

Ukusoberu
21st August 2008, 22:15
Den amerikanske versjonen av Kanon 2006 er desverre ikke i produksjon lengre. I utgangspunktet kan du bruke nettbutikken til å se hva tittler vi har eller har hatt inne i butikken vår. Desverre er det slik at den kan ikke brukes til å se om noe er tilgjenngelig eller ikke. Man kan også bestille anime serier som vi ikke har inne i butikkene, men da må du innom butikken og spørre de ansatte om å sette det opp. =/

Det eneste jeg tror vi har hatt inne, og som vi fortsatt skal ha inne, av kyoto animation er FMP: Fumoffu. Melancholy of Haruhi Suzumiya disk 1 tror jeg vi er utsolgt for, men det er ett boks sett som er tilgjenngelig der for rundt 600 kr, som jeg kommer til å ta inn til butikken. Den vil dukke opp på nettbutikken noen dager etter. Jeg håper også å få inn fmp the second raid etterhvert, men utenom det så må de andre tittlene deres personlig bestilles. Jeg vet at det er noen av tittlene deres som er tilgjenngelig på dvd fra usa, som f.eks Munto. Den kanon tegneserien som dukket opp på nettbutikken vår tror jeg ikke har noe med anime'en å gjøre, ettersom det er en norsk tittel.

Ukusoberu
28th August 2008, 21:11
Vil bare nevne nå at jeg har gått gjennom alt av hull som var tilgjenngelig og fått tettet igjen det, men desverre var det mye som ikke var mulig å få tak i. Dette gjelder ikke yuri/yaoi enda, tar det til helgen håper jeg.

Det jeg gjorde med annbefalninger var å bruke snurrestativet vårt. Jeg satt opp en side der med annbefalninger og en annen side med top 5 solgte den måneden. De to andre sidene er da nyheter. Det er og satt opp skilter over stativet, men jeg vurderer å flytte selve stativet litt siden jeg ikke tror alle manga kunder ser at det er der. Siden det da ble mindre plass til nyheter der, så gjorde jeg og slik at alt som stod på kortveggen mellom manga hyllene, nå bare er manga nyheter.

Jeg har også skrevet en mail til vår leverandør i danmark og spurt hva de kan skaffe oss av danske mangaer, som jeg kan gå over til uka.

Takker igjen for all tilbakemeldingen. :)

Maryon
13th January 2009, 15:21
Er vel ganske greit sånn egentlig... Grei oversikt, bedre enn før i alle fall...

Skulle ønske det var mer Yaoi, da spesielt serier som dere HAR hatt men ikke har lengre...

Kurashina Sensei's Passion Volume 1
Author/Artist: Shino Natsuho

Totally Captivated
Author/Artist: Hajin Yoo

Love Pistols VOL 3 og 5 osv savner jeg også

Og serier av Yamane Ayano

for å være mer presis...

Ixiaz
13th January 2009, 16:21
Jeg synes også mangahylla er veldig bra, men liker ikke disse hullene dere har i noen serier jeg er midt inni / nettop startet på.

Akkurat nå er det Black Cat, Rebirth og Ragnarok som får lide. Synes også det er synd at dere ikke kan få inn Shingetsutan Tsukihime vol 2 (Lunar Legend Tsukihime) når dere har vol 3, 4 og 5 inne. Men ting som er ute av trykk får dere jo desverre gjort lite med. Fikk tilbud om et box set med 1-4, men det viste seg at dere ikke hadde den heller etter 2 uker med venting.

Dere mangler akkurat nå (ved sist sjekk)
Black Cat vol 2 (vol 3 - 9/10 har dere uten avbrudd)
Ragnarok vol 4 (dere hadde 5 og 6, men etter det blir det huller igjen)
Rebirth vol 7 (husker desverre ikke særlig mer en det)

Edit:
Lurer også litt på om du kunne tenkes å vite hva som har skjedd med Qwan? Det skal være 7 volumes ute i japan, men det har ikke kommet et nytt volume siden volume 4, tidlig i 2008. Har tokyopop droppet titlen ? Det står overaskende lite og dårlig info på tokyopop's sine sider.

TheWildRose
14th January 2009, 11:02
Når vi først er inne på mangler i hyllene, lurer jeg litt på hva som har skjedd med Azumanga Daioh, vol 2? Jeg har ventet på den i noen mnd, men det ser ut som verken dere eller Paleet har den. :( I tillegg er den ifølge dere ute av trykk, mens en på Paleet fortalte meg at de pleier å ha den, så er litt forvirret. O_O

Og når jeg først skriver, må jeg si at utvalget deres er svært rotete oppsatt. Jeg finner som regel det jeg er ute etter, men noen bokstaver står i totalt ulogisk rekkefølge, er meget irriterende. Men jeg er fornøyd med at dere har såpass stor utvalg, skulle bare ønske det var litt mer logisk oppsatt.

Elfhybrid
14th January 2009, 21:09
Mer tydelig merking av bokstav-skille i mangahyllene. Jeg pleier de tre-fire gangene i året jeg er der,å gå i en tre timer,ca for å gå igjennom alt av manga. De siste gangene har jeg ikke klart å finne så mange ting jeg har lyst på, som dere har flere enn ett vol. av. Eller så mangler som regel vol2, eller vol4 når det er noe jeg vil ha. :P Prisen på manga syns jeg er helt kurant. Hadde syns det hadde vært fint med de tre første vol i en tilbudspakke,i noen serier, og ikke bare vol1 på tilbud. (Tar som regel flere vol for å finne ut om jeg liker noe)
Ellers savner jeg mer oversikt i yuri/yaoi delen. Orker liksom ikke se igjennom absolutt alle titlene for å finne en eneste yuri,når jeg ikke har en tittel å gå etter. Dvdhylla syns jeg er fryktelig rotete,bare sånn for å få det ut. Men jeg finner da noen tilbud der også.
Ellers vil jeg si at det generelt er veldig god service hos dere :)
Og så må jeg få sagt,for the record,at jeg ikke har vært på den andre outlanden i oslo.

Quakeulf
15th January 2009, 12:44
Skill mellom japansk manga og andre lands "manga" (slik som manwha og sånn... sånn... ugudelig... *hurrrrk* huff, jeg greier ikke å skrive det en gang, men det er i hvert fall ikke japansk).

Dette har jeg vel mast om før i butikken ved et par anledninger, og det hadde vært meget flott om det kunne la seg ordne en gang. :lur:

Ukusoberu
15th January 2009, 15:13
Fått en del spørsmål her, siden sist jeg sjekket. Er ikke altid jeg husker å stikke innom her og sjekke, som er litt dårlig av meg.

Når det gjelder bedre sorteringen av manga så er det alfabetisk. Så vidt jeg vet, skal det kun være 2 serier som kanskje ikke står helt alfabetisk hos oss. Den ene er Legend of Zelda som står på Z for Zelda og den andre er Tsukuyomi Moon Phase, som står på M, uten at det egentlig burde gjøre det. Forslag til å sette opp bokstav skiller i seksjonen for å gjøre det lettere å se har jeg tenkt på, men ikke gjort noe med. Det skal jeg få fikset nå. Jeg skal innrømme at innenfor bokstavene er det ikke altid helt riktig, f.eks på første øyenkast ser jeg at rosario vampire står før (the) reformed, men jeg skal prøve å få rettet opp på dette neste gang jeg går gjennom seksjonen.

Når det gjelder Yaoi/Yuri seksjonen vår så sliter jeg av forskjellige grunner. Den ene er at jeg har for lite plass. Jeg skulle likt å hatt en egen hylle til Yuri, men desverre så må jeg sette den sammen med yaoi'en. Samtidig så har jeg noen ganger satt dette sepperat, på slutten av yaoi seksjonen, men kunder har en tendens til å rote det til og sette det blant all yaoien i stede. Det er ikke så veldig rart siden jeg ikke har noe klare skiller/markering på hva som står hvor. Samtidig er det mye yaoi som er ute av trykk. =/ Jeg har gått gjennom hele seksjonen og bestillt opp hull, men det var ikke veldig vellykket.

Når det gjelder å sortere manga/manhwa så er ikke det noe jeg kommer til å gjøre med det første. Som jeg kommer på, så er det kun snakk om priest, king of hell, ragnarok og rebirth, hvor priest har vi kuttet. Veldig få mennesker vet forskjellen mellom manhwa og manga, og enda færre er spesifikk ute etter å kjøpe manwa fordi det er manwa. Ofte er det tegnere, slik som deg selv, som er ute etter manwa eller andre stiler for å titte på andre type tegnestiler. Hvis folk spør, så har jeg ikke noe problem med å vise hva vi har inne. Den tredje stilen du nevnte tror jeg ikke at jeg kjenner til. :P Aria #5 kommer foresten i mars. :)

Når det gjelder dvd seksjonen, så står det veldig ille til. Med mindre du ser på tilbudsseksjonen, så føler jeg ikke at den er så veldig rotete, mer at jeg har nesten ingenting inne. Det er flere grunner til det, det ene er at den gamle dvd leverandøren vår for sone 2 gikk konkurs i sommer. De som eide den, startet opp en ny leverandør med nytt navn, men det virker som de også sliter, fordi jeg har kun fått inn 2-3 sendinger i løpet av hele høsten. På bokser er det ikke så gale, fordi vi tar in mer fra sone 1 her. Enkelt dvd'er har vi kuttet ned utvalget veldig på, så er hovedsakelig sone 2 dvd'er vi har inne, forutenom death note.

Alle spørsål om ute av trykk/i trykk serier skal jeg få sjekket i neste post.

*edit* La til King of Hell som manhwa.

Ukusoberu
15th January 2009, 16:00
Den uken her har vi fått inn veldig mye tokyopop som tidligere har vert ute av trykk. Grunnen til dette er at vi har greid å bestille fra tokyopop direkte, i stede for å gå via den vanlige leverandøren vår. Problemet med dette er at vi må ta inn veldig mye på en gang og få det sendt med båt. Dette betyr at hvis jeg går tom for rebirth nr 7 igjen nå, så får jeg ikke tak i den igjen før neste gang vi får tatt en bestilling fra tokyopop eller at leverandøren vår får det inn igjen. Hvorfor leverandøren vår ikke har det på lager men tokyopop har det på lager, kan jeg ikke svare på, for det gir ikke så veldig mye mening egentlig.

Azumanga Daioh, vol 2? I tillegg er den ifølge dere ute av trykk, mens en på Paleet fortalte meg at de pleier å ha den, så er litt forvirret.

Azumanga Daioh vol. 1 og 2 er begge ute av trykk. At noen på paleet sa at det er noe vi pleier å ha, så stemmer forsåvidt det. Vi pleier å ha det så lenge det ikke er ute av trykk. =/

Black Cat vol 2 (vol 3 - 9/10 har dere uten avbrudd). Denne er i trykk, og den har jeg bestillt nå.

Ragnarok vol 4 (dere hadde 5 og 6, men etter det blir det huller igjen). Denne skal jeg få iløpet av uken, samt en del av de andre nummerene.

Rebirth vol 7 (husker desverre ikke særlig mer en det). Denne skal jeg også få denne uken, en del av de andre nummerene som manglet i serien også.

Shingetsutan Tsukihime vol 2 (1-4?). Her er #2 ute av trykk, resten opp til #5 skal jeg kunne få tak i hvis jeg mangler.

Love Pistols VOL 3 og 5 osv. Dette er tilgjenngelig og har jeg nå bestillt.

Totally Captivated. Dette er en serie på flere bøker, #1 var hvertfal ute av trykk, og har derfor heller ikke prøvd å bestille resten.

Kurashina Sensei's Passion Volume 1. Denne er jeg litt usikker på, fikk litt rar beskjed da jeg søkte på den. Jeg setter den opp på bestilling og ser hva som skjer.

Ukusoberu
15th January 2009, 16:23
Jeg tenkte jeg skulle legge til hva som skjedde med min forespørsel om manga fra danmark. Faktisk var det en del kule serier jeg kunne få fra dem, men må innrømme at jeg ikke kunne bestille noe fordi jeg ikke har plass i butikken. vOv Vet ikke helt hva jeg skal gjøre der.

Uansett, takk for all tilbakemelding. :)

Ixiaz
15th January 2009, 16:24
Bare volume 2 som er ute av trykk ? sære greier.. Da får jeg se om jeg kan finne den på amazon eller noe. 3, 4 og 5 får jeg kjøpe på outland :p

Ukusoberu
15th January 2009, 17:06
Desverre, regner med den kommer inn hos leverandøren min en eller annen gang, men tør ikke si når. Den 1-4 settet var også ute av trykk, det glemte jeg å nevne. Sjekket nettopp amazon, og de hadde bare 1 igjen på den amerikanske siden hvertfal, så vil annbefale å bestille fort, ettersom det kan være vanskelig for dem også å få tak i igjen.

Ixiaz
15th January 2009, 17:15
det ble jeg fortalt en gang i fjord. :p

Du skulle vel ikke også tilfeldigvis vite når Flame of Recca 30 ++ kommer ut? er ikke sikker på om det er oversatt så langt en gang. Har 1 - 29, og det var vel 36 volumes til sammen.

Ukusoberu
15th January 2009, 17:32
10 Februar blir den sluppet i usa. Da får vi det vanligvis i løpet av den uken eller uken etter.

Ukusoberu
15th January 2009, 19:34
Nå har jeg fått sjekket qwan, Jeg har ikke funnet noe mer info enn at 4 er ute, opp til 6-7 er ute i japan og at tokyopop ikke har lansert noe offisiel informasjon angående denne mangaen. Jeg ser også at det gikk 1.5 år fra bok 3 til bok 4 ble releaset. Så enten tar det like lang tid ++ til neste kommer, eller så har de gitt opp serien uten å si fra til noen.

Quakeulf
16th January 2009, 18:21
Moar Aria. :nya: Jeg leste ferdig nummer 4 nå nylig.

Jeg kan huske det har blitt sagt før av en eller annen som jobber på jernbanetorget at manga/manwha ikke blir sortert med det første. Personlig så synes jeg det bør gjøres ettersom det skaper forvirring om hva som egentlig er manga. Som purist så vil jeg gjerne skille mellom de forskjellige lands/kontinenters tegneseriebidrag fordi det lages så mye av det og tenk på alle stakkars n00bene som kjøper manwha og skriver på nett at de i god trod kjøpte manga fordi de ikke kan forskjellen på japanske og koreanske navn, de vil bli pwnet hardt og fryst ut og gjort narr av. Internettet er ikke hyggelig mot slike folk, og det er ikke hyggelig at Outland er med på det med ansvarsfraskrivelse i sortimentet. Personlig har jeg hatt en hel del situasjoner hvor jeg må forklare forskjellen for folk (spesielt barn og foreldre), og jeg begynner å bli litt lei det.

Ukusoberu
16th January 2009, 19:46
Etter tilbakemelding har jeg fikset bokstaver til seksjonen vår i dag. Samtidig, for å løse 2 andre problemer har jeg lagt til en liten annbefalings liste på hver bokstav basert på kategorier. Dette vil gjøre det lettere for folk å få annbefalninger ut i fra hva de liker samt at det forhåpentligvis er mer synlig enn det annbefalningsstativet jeg har akkurat nå. Jeg kommer likevel til å beholde top 5 mangaene på stativet, men fjerner annbefalingsdelen og gjør den og om til nyheter hylle i stedet.

Det jeg også har gjort er å legge til en "manhwa" kategori til alle bokstaver som har en manhwa under seg. Så på K står det "manhwa/action: King of Hell". Det er nok beste løsningen jeg kan gi på akkurat det området. Hvis jeg laget en egen seksjon for manhwa, ville alle som ikke vet hva manhwa er eller ikke vet hvilken titler som er skrevet av koreanere aldri finne King of Hell. Desverre gjelder dette ca 90% av mangakundene våre. Samt at de resterende 10% av kundene ville mest sannsynlig ikke komme på å spørre om mangaen har blitt flyttet og bare gå ut i fra at vi har kuttet den eller aldri har ført den.

Jeg forstår at det er ergelig at folk ikke vet hva manhwa er, og folk som ser annbefalingslappene mine vil ikke bli noe klokere. Jeg har også lagt til shonen og shojo som kategorier, og må bare håpe på at folk forstår hva det betyr. Hjelpes litt med at med de fleste shojo kategoriene står det også Romance og med de fleste shonen kategoriene står det action. Men det finnes shonen/romance mangaer som Is (strengt tatt mer young adult enn shonen) eller shojo/action mangaer som inuyasha. Derfor har jeg vurdert å lage en lapp som forklarer hva de forskjellige kategoriene er, men jeg vet ikke hvor jeg skulle henge lappen slik at folk ser den. Jeg må uansett begynne en plass, og jeg kan altids skrive om lappene når det trengs.

Adamant
16th January 2009, 20:16
Den tredje stilen du nevnte tror jeg ikke at jeg kjenner til. :P

"Manhua", kinesiske tegneserier.

Tyblazitar
16th January 2009, 23:21
"Manhua", kinesiske tegneserier.
Eller så refererte han til såkalte "Original English language manga", som Dramacon eller Megatokyo. Har i alle fall inntrykk av at dette er litt vanligere i norske hyller enn manhua for tiden.

Uansett synes jeg ikke det bør være nødvendig å skille mellom disse, i alle fall ikke i større grad enn det som blir gjort nå. Som Ukusoberu sier gjelder dette få serier, og ikke alle bryr seg så mye om hvilket land en serie kommer fra. Jeg synes også at argumentet med at folk blir mobbet på internett om de leser manhwa er for dumt. :p

Selv har jeg ikke mye å klage på, egentlig, som selvfølgelig kan ha sammenheng med at jeg kun får besøkt Østbanehallen et par ganger i halvåret, og siden utvalget er så mye større enn det jeg finner i Stavanger, er det vanskelig å finne negative sider. :p Tvert imot vil jeg gi ros for å starte en sånn tråd, er hyggelig å ha en følelse av å bli hørt. :3

Ukusoberu
29th January 2009, 17:41
Jeg sliter litt med plass på de bokstavene jeg satt opp. Jeg lar dem stå foreløpig, men usikker på om de kan stå der evig. Jeg må kanskje fjerne anbefalingene helt og bare ha noen dvd størrelese bokstaver i stede. Alla de som står i dvd seksjonen, men synes det er litt kjipt å fjerne de.

Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror ikke jeg har noen kinesiske manga'er inne, og av de amerikanske så har jeg fjernet 3 av de fordi de ikke solgte. Det jeg har igjen er Warcraft manga'en som er tegnet av en koreaner og skrevet av en amerikaner og, som nevnt, Megatokyo, som er en webcomic egentlig. Warcraft manga'en står med warcraft literaturen. Hvis jeg skulle ha seksjoner for dette så hadde det bare blitt megatokyo.

Quakeulf
30th January 2009, 14:04
Om folk sier mine begrunnelser er teite så de om det. Hadde jeg jobba på Outland så hadde jeg sortert manga-seksjonen etter nasjonalitet.

Ukusoberu
30th January 2009, 19:39
Jeg er ikke uenig med deg, og måtte veie opp de positive og negative sidene ved å sette opp en egen seksjon for landene. Det jeg kom opp med, var å legge til manhwa som en egen kategori på anbefalingene mine.

Dette gjør at alle som vil ha manhwa kan se på bokstavene for å finne de, men samtidig så vil alle som ikke vet hva manhwa er også kunne finne de. Jeg kan ikke la være å selge en manhwa bare fordi kundene ikke vet hva det er. For en serie som Vampire Knight er det ganske kritisk at folk vet hvor det står, siden det er mange yngre jenter som leser serien og som ikke altid tørr spørre oss ansatte hvor det står hvis de ikke finner den. Det er selvfølgelig flerre grunner, som har med plass og slik, men jeg har vel nevnt noen av de allerede.

Forhåpentligvis vil kundene som ser at det står "manhwa" oppført som en kategori på anbefalingene mine komme og spørre hva manhwa er for noe, så kan jeg forklare det til dem. Hvis jeg henger opp en liste over forklaring for mangakategoriene så vil jeg kunne forklare hva manhwa er på denne. Samt flere ord som shonen (eller shounen), shoujo og bishonen.

I relaterte nyheter leste jeg nettopp at king of hell er en del av flere mangatitler som tokyopop nå kutter. Kommer nok til å lage en egen post om dette snart.

Uibeke
26th March 2009, 14:17
Vet ikke helt om dette er riktig sted å spørre på, men har dere noen gang hatt inne Sailor Moon og Elfen Lied mangaene?

Nodoka
26th March 2009, 14:37
Vet ikke helt om dette er riktig sted å spørre på, men har dere noen gang hatt inne Sailor Moon og Elfen Lied mangaene?

Elfen Lied mangaen er ikke lisensert for engelsk.

Uibeke
26th March 2009, 15:22
Elfen Lied mangaen er ikke lisensert for engelsk.

Hmm, da er det fansubs jeg har lest biter av på engelsk da :lur:

Ukusoberu
26th March 2009, 16:31
Ja den er ute i japan, og visst nok går videre etter der anime'en sluttet. Usikker på om den er mye lengre, eller om det bare er snakk om noen par sider som kanskje sier noe mer om hva som skjer med lucy. Sikkert noen andre på forumet her som vet, ellers kan jeg undersøke det. Uansett så tar vi den in her så fort jeg ser den dukker opp på bestillings listene mine.

*edit*
Jeg fikk sjekket det litt nærmere nå. Anime'en ble laget før manga'en var ferdig og er derfor litt annerledes, hovedsakelig på slutten. Manga'en er ca dobbel så lang som anime'en så jeg håper noen vil ta dette opp i usa og gi det ut.

Uibeke
3rd May 2009, 01:21
Ja den er ute i japan, og visst nok går videre etter der anime'en sluttet. Usikker på om den er mye lengre, eller om det bare er snakk om noen par sider som kanskje sier noe mer om hva som skjer med lucy. Sikkert noen andre på forumet her som vet, ellers kan jeg undersøke det. Uansett så tar vi den in her så fort jeg ser den dukker opp på bestillings listene mine.

*edit*
Jeg fikk sjekket det litt nærmere nå. Anime'en ble laget før manga'en var ferdig og er derfor litt annerledes, hovedsakelig på slutten. Manga'en er ca dobbel så lang som anime'en så jeg håper noen vil ta dette opp i usa og gi det ut.

Irriterende, regna med at en så bra anime som Elfen Lied hadde blitt oversatt til engelsk.:lur:

Men, har dere noen gang hatt inne Sailor Moon mangaen?

Ukusoberu
4th May 2009, 18:40
Jeg kommer ikke på at vi har hatt sailor moon mangaen inne noen gang. Bare noe av anime'n. Når jeg sjekker manga'en nå, så ser jeg at den er veldig utilgjenngelig også. Så det er ikke noe jeg kan får inn.

Adamant
19th May 2009, 09:06
(Den engelske utgivelsen av Sailor Moon-mangaen er helt forferdelig dårlig oversatt, bare så det er sagt)

Jeg tenkte jeg skulle legge til hva som skjedde med min forespørsel om manga fra danmark. Faktisk var det en del kule serier jeg kunne få fra dem, men må innrømme at jeg ikke kunne bestille noe fordi jeg ikke har plass i butikken. vOv Vet ikke helt hva jeg skal gjøre der.

Noe nytt på denne fronten? Nå som en drøss norske serier har gått inn mens de fremdeles utgis på dansk, burde det vel være et bra marked for slikt.

Ukusoberu
20th May 2009, 13:18
Det er en sjangs for at jeg vil få inn mer dansk når lageret til schibsted begynner å bli tomt for norsk manga. Det kan desverre ta litt tid og jeg vet ikke heller hvor mye plass ekstra jeg kan få ut av det.

HALL
22nd May 2009, 13:18
Får dere snart inn mer MPD: Psycho, Kurosagi Corpse Delivery Service of Yotsuba?

Ukusoberu
23rd May 2009, 14:31
MPD-Psycho Volume 9 (Mpd Psycho) blir utgitt 10 Juni.

The Kurosagi Corpse Delivery Service Volume 9 kom ut 15 mai. Skal ligge med varene vi fikk denne uken som ikker pakket opp enda. I verstefall så kommer det med neste sending som kommer neste torsdag.

Med Yotsuba tror jeg det er slik at Yenpress har kjøpt opp lisensen til denne serien. Mulig jeg forveksler med azumanga, men hvis det er slik så får vi ikke inn mer før yenpress får trykkett opp de gamle nummerene og får begynnt å gi ut de nye.

Tyblazitar
27th May 2009, 23:32
For å utdype litt mer om Yotsuba&!, så kommer Yenpress med volum 6 i september, hvis vi skal stole på AnimeNewsNetwork (http://www.animenewsnetwork.com/news/2009-03-15/yen-press-announces-yotsuba&manga-release-dates). ;)

Adamant
28th May 2009, 20:50
Ah, mens jeg likevel er/var inne på skandinaviske utgivelser - har dere Mesterdetektiven Conan på andre språk enn norsk? Helst dansk.

Ukusoberu
29th May 2009, 15:24
For å utdype litt mer om Yotsuba&!, så kommer Yenpress med volum 6 i september, hvis vi skal stole på AnimeNewsNetwork (http://www.animenewsnetwork.com/news/2009-03-15/yen-press-announces-yotsuba&manga-release-dates). ;)

Greit å vite :) Jeg håper også de vil trykke opp de gamle også etterhvert, siden jeg kun kan få tak i #3 akkurat nå. =/

Ah, mens jeg likevel er/var inne på skandinaviske utgivelser - har dere Mesterdetektiven Conan på andre språk enn norsk? Helst dansk.

Nei, vi har det bare på nosk. Vi hadde denne serien på engelsk, men den sluttet å selge når den ble utgitt på norsk. Hvis jeg tar inn noen danske serier så blir det nok serier jeg ikke får tak i på norsk hovedsakelig.

Adamant
31st May 2009, 14:16
De sluttet da å gi ut Mesterdetektiven Conan på norsk for lenge siden. Vil man ha de senere bindene, må man pent kjøpe på andre språk.

Camulos
31st May 2009, 15:56
Mer samlebokser med hele serier/sesonger av både anime og manga er et klart pluss da leverandøren til Outland fra USA har vist seg å være lite å stole på. Outland får inn nr. 1 i manga serier som blir solgt ut til en billig penge, men når en vil har de neste bøkene mangler ofte en rekke nummer slik at den neste boken er feks nr. 8 og bøkene mellom må bestilles opp til flere ganger før de faktisk kommer i forsendelsen. Enda verre med anime hvor en kan se langt etter de dvdene en mangler om det er kommet en samleboks før en er ferdig, selv om dvdene settes på bestilling og listene til leverandøren sier de har dem på lager så sender de dem ikke. Jeg har 3 ganger nå vært innom både Outland Oslo og Kristiansand i håp om å finne / få bestilt manglende dvder / få fortsettelsen på mangaer... Alle 3 ganger ble Amazon redningen (faktisk billigere også)

Dette har gjort at jeg ikke kjøper nr. 1 i mangaer lengre uten å vite sikkert at de neste bøkene er i hyllene, og jeg kjøper ikke anime serier enkelthvis i tilfelle jeg skulle være så uheldig at det kommer samleboks før jeg har fått alle.

Det trengs helt klart en Europeisk leverandør da den Amerikanske er ikek til å stole på, markedet er vel så lite her at de ikke gidder engang å gi noe god service. Er i hovedsak Kristiansand jeg handler, men når jeg er i Oslo tar jeg alltid en tur innom Østbanehallen, selv om butikken er større der og har mer, er de samme problemene å finne der. Og jeg ser for meg det er det samme hos alle butikkene.

Ukusoberu
1st June 2009, 16:08
Jeg kan ikke svare for kristiansand, siden dette er østbanehallen forumet, men jeg kan svare for oslo butikkene hvertfal.

Når det gjelder å ha #1 i serier på tilbud og så mangler vi andre nummer i serien, så er det desverre ikke så veldig mye jeg får gjort noe med. Hvis leverandøren vår mangler #2 og #3 av en manga, kan jeg ikke si annet enn at det er kortsiktig av oss å ha den manga'en på tilbud, men så vidt jeg kan huske fra #1 tilbudet vårt i fjor, så gjaldt dette kun blade of the immortal.

Desverre er det også slik at vi ikke kan se hvor mye "in stock" vår leverandør har, vi ser bare om de har det inne eller ikke. Dette betyr at hvis vi har tilbud på rurouni kenshin, så kan det være at vår leverandør kun har 2stk rurouni kenshin #8 inne. Når vi da bestiller disse, så går de tom, og vi må vente på at viz trykker opp ny #8 og sender til vår leverandør. Ofte er det ikke leverandøren sin feil direkte, men publisheren som ikke kan beregne hvor mye de vil selge av hvert nummer, og trykke opp mer i tide. Som ikke blir lettere når butikker har salg for, da selger man ofte mer av serier enn det man ellers ville ha gjort.

Jeg håper at det er kult for folk at vi har tilbud på #1 mangaer, for det om vi kan bli tomme for senere nummer. Når vi skal ha viz tilbud nå i juni (som jeg kommer til å lage en post på) så skal vi ha fått inn ekstra #2 og noe #3 på lager, for å ungå flausen som vi hadde med blade of the immortal i fjor. Viz er også generelt flinke til å holde ting i trykk.

Når det gjelder anime så har vi kuttet ut alt utenom bokser her på østbanehallen og på paleet. I kristiansand vet jeg ikke hvordan de gjør det. Før vi sluttet med enkelt dvd'er av anime så kan jeg huske at som oftest var det ikke noe problem å få tak i alle nummerene i en serie, men hvis leverandøren først gikk tom så kunne det fort ta tid å få det inn igjen. Dette gjelder spesielt når vi før høre at en serie er "discontinued by studio", hvor man da kun får tak i det som er på restlager hos leverandøren vår. Uansett er bokser sykt mye billigere. Når man kan velge enkelt dvd'er til 2400kr for en serie på 8 dvd'er eller en boks til 600 kr, så blir det litt tåpelig. Derfor venter vi heller bare til seriene blir tilgjenngelig i boks nå.

Det finnes også europeiske leverandører på anime, men de trykker opp veldig få serier. Britiske leverandører er ikke så veldig mer pålitelige de heller, og de tar opp mye mindre anime enn amerikanerene. Norge er ikke stort nok marked for at det blir en egen norsk leverandør på anime.