PDA

View Full Version : Cosplaye Emperor Britannia, hjelp

ilifin
5th August 2008, 12:56
Jeg har fått for meg at jeg er passe mandig nok (innimellom) til å forsøke meg på cosplaying av Charles di Britannia fra Code GEASS. Han har et uhyre komplisert outfit som inneholder støvler, klassisk fransk hår med masse rør-krøller, et absurd skjegg og jeg skal ikke en gang starte på klærne hans.

Utgangspunktet mitt er veldig dårlig da jeg ikke har sydd stort mer enn en joggedress i tekstiltimene på ungdomsskolen, og er ikke fingernem med annet enn skrutrekkere og den slags. (inni PCer) Derfor trenger jeg hjelp og forslag til hvor og hva og hvordan jeg skal kunne gå frem med et potensielt cosplay til meg selv. Jeg har stor tro på Japani til dette etter å ha vært uhyre imponert som dommer på Desucon 2 og ble like imponert av Soracon i forrige uke.

Hvor skal jeg begynne? Hva slags stoff skal jeg se etter, og hvor får man tak i sånt? (bor i Oslo)

Her er bilde av karen:
http://dwimg.com/files/wti5o58j7t72skvyaq3k.jpg

Fullt outfit:
http://dwimg.com/files/rl42cf3aiqyerfb1dk7x.jpg

sortulv
5th August 2008, 14:30
For håret ville jeg sett rundt på eBay og liknende sider etter en britisk dommerparykk.

Vesnet
5th August 2008, 21:14
Det cosplayet er så awsome at hvis jeg ikke hadde vært så opptatt, og hvis jeg ikke hadde vært i england og hvis du hadde betalt for tekstilene, så hadde jeg hjulpet deg med/laget kostymet for deg...

Jajah.........det er ikke alltid så lett....

ilifin
5th August 2008, 21:40
Det cosplayet er så awsome at hvis jeg ikke hadde vært så opptatt, og hvis jeg ikke hadde vært i england og hvis du hadde betalt for tekstilene, så hadde jeg hjulpet deg med/laget kostymet for deg...

Jajah.........det er ikke alltid så lett....Du kan hjelpe meg med tekstilene og komme med superkreative awesomeforslag! Man bøyer seg i støvet for medicinesellercosplay. Har allerede småplaner, men ser for meg at største problemet kan bli å lage frakken som står så fancy på sidene :S

Miyu
6th August 2008, 18:05
For å frakken til å stå sånn fancy ut på sidene kan du kanskje bruke en eller annen form for stivelse. Tror det finnes noe spray eller styke-på-ting, men jeg har egentlig ikke peiling:cip:

Og ståltråd er en fin liten ting :3

Nekochan
7th August 2008, 00:15
Dette trenger ikke å være sånn megavanskelig hvis du ser etter enkle løsninger. Det spørs selvfølgelig litt på hvor mye du vil lage selv, og hvor mye du eventuelt er villig til å kjøpe inn.
Dersom du har tenkt å starte fra skratch med alt, har du nok en rimelig stor utfordring foran deg =P Klippe og sy i ting som allerede er sånn nogenlunde ferdig ville sikkert gjort det lettere.
For eksempel så kan du finne en eller annen lang frakk i samme farge og heller klippe og sy den om til å bli lik frakken hans.
Og for å få frakken til å stå sånn kan du som nevnt tidligere bruke en eller annen form for stivelse, evt. feste ståltråd under (men jeg tror stivelse ser bedre ut).
Merkene kan du jo klippe ut i et tynt gult stoff og sy på.

Når det gjelder parykken kan du jo prøve å finne en eller annen dommerparykk fra ørtn-hundre tallet ja ^^
Støvlene kan du jo lett få tak på, og så adde de derre reime-greiene etterpå. Og frakken kan du jo begi deg ut på å sy fra skratch =P

Men som sagt, alt avhenger av hvor mye du vil gjøre selv.
Uansett er det greit å huske at eBay is your best friend :nya:

ilifin
7th August 2008, 12:53
Dette trenger ikke å være sånn megavanskelig hvis du ser etter enkle løsninger. Det spørs selvfølgelig litt på hvor mye du vil lage selv, og hvor mye du eventuelt er villig til å kjøpe inn.
Dersom du har tenkt å starte fra skratch med alt, har du nok en rimelig stor utfordring foran deg =P Klippe og sy i ting som allerede er sånn nogenlunde ferdig ville sikkert gjort det lettere.
For eksempel så kan du finne en eller annen lang frakk i samme farge og heller klippe og sy den om til å bli lik frakken hans.
Og for å få frakken til å stå sånn kan du som nevnt tidligere bruke en eller annen form for stivelse, evt. feste ståltråd under (men jeg tror stivelse ser bedre ut).
Merkene kan du jo klippe ut i et tynt gult stoff og sy på.

Når det gjelder parykken kan du jo prøve å finne en eller annen dommerparykk fra ørtn-hundre tallet ja ^^
Støvlene kan du jo lett få tak på, og så adde de derre reime-greiene etterpå. Og frakken kan du jo begi deg ut på å sy fra skratch =P

Men som sagt, alt avhenger av hvor mye du vil gjøre selv.
Uansett er det greit å huske at eBay is your best friend :nya:Masse gode tips her, tusen takk! Men jeg føler jeg misser ut på en del her, fordi jeg ikke har den fjerneste anelse hvor jeg vil få tak i f.eks. ståltråd eller stivelse og den slags. Jeg er totalt grønn på håndtverk og hvor man får tak i tingene som brukes til det. Symaskin har jeg klart å sikre meg som jeg får levert i dag, så jeg må ut på spaning etter andre ting å ta i bruk rimelig snart.

Sakuya
7th August 2008, 13:41
*bøye seg i støvet for utrolig bra cosplay-idé*

Ståltråd kan man få tak i på blandt annet Clas Ohlson og de aller fleste butikker som driver med noe lignende. Går faktisk også ann å bruke blomstertråd. Hvis man skaffer seg en av de tykkere typene blomstertråd, er faktisk dette stivere enn ståltråd. Tror faktisk stoffet i frakken vil stå litt utover av seg selv hvis man velger et stivt nok stoff og har bukser med litt "poff" i under. xD

For brosjen som fester kappen sammen er kanskje en trebit et alternativ. Bare å male den svart og male merket i gull over etterpå. Skulderopplegger (eller hva man nå enn kaller de) på kappa kan man få av en gammel uniformsjakke av ett eller annet slag hvis det er mulig å få tak i det. Er kanskje ikke det største problemet å sy heller, men frynsene kommer nok til å ta litt tid. ^_^

Det er en stoffbutikk i Oslo et sted som er utrolig hjelpsomme angående valg av stoff og slike ting. Butikken heter Sømsenteret, ligger i Skippergata. Var også innom Bernia Stoffhandel i Prinsens Gate, der jeg også fikk noen gode råd. Til sånne rent hobbymessige ting som kanskje trengs til tilbehør og sånt, har man jo Panduro Hobby på Karl Johan. Det finnes sikkert utallige fler butikker enn disse, men jeg er overhodet ikke godt kjent i Oslo, så det er bare disse jeg vet om. xD

Miyu
7th August 2008, 21:49
Frynser går det sikkert og an å få tak i på en hobby/stoff-butikk. Vet jeg har sett noe lignende på Kreaktiv (i Sandnes :cip:)

ilifin
7th August 2008, 23:59
Sakuya: åsåm, må sjekke de butikkene. Ståltråd eller stivt stoff må vurderes, men må først se om jeg klarer å finne en tilsvarende jakke som kan modifiseres eller om jeg må lage den fra scratch.

Litt status: tuslet rundt i litt random butikker med Vesnet i dag, og vi fant sånne ting som han har på skulderne bl.a. i en tekstilbutikk. Har ikke kjøpt noe av dette enda, da jeg bare var på spaning etter muligheter nå. Jeg kjøpte dog et par hvite hansker, så en kan si at cosplayet nå er påbegynt. På tide å lage litt tegninger og måle litt nå, tenker jeg :nya: