PDA

View Full Version : Nintendo Wii-tips til eventyrlysten debutant

hansivarstordal
20th June 2008, 11:17
Kjøpte meg Wii i går, og trenger noen spilltips. Har lest litt her, men er ennå ikke helt overbevist. Her er noen av mine favorittspill og kriterier for hva jeg leter etter:

- Spillet bør ha en historie. (Dette utelukker alt av sport og bil og sånn, det interesserer meg midt på ryggen, bortsett fra i sosiale settinger, selvsagt)
- Jeg pleier å like mest eventyrspill og lette rollespill. Myst og Riven, samt typiske point-and-click-adventures som Sam and Max, DOTT og Broken Sword har vært store favoritter.
- Som i Myst-spillene er jeg veldig glad i en spillatosfære - jeg må føle jeg blir tatt med til en ny verden.
- Det kan gjerne være rollespill, men bør ikke kreve 100 timers innsats for å få noe utbytte - den tiden har jeg ikke:)
- Jeg synes spill som Shadow of the Colossus og IKO ser helt fantastiske ut, uten at jeg har spilt de...

Okei, er det noen som kan våge seg med noen forslag? (Og ja, jeg har Zelda: Twilight Princess og Mario Galaxy, kommer nok i gang med de snart. Men jeg har et håp om noe enda litt mer... vet ikke om jeg skal si 'voksent', men dere skjønner kanskje...)

fetch fox
20th June 2008, 12:21
Hva med Okami? Wiiversjonen kom ut for en uke siden. Jeg har kun prøvd ps2versjonen, men den nye utgaven har fått mye skryt.

Salamander
20th June 2008, 12:39
Hva med Fire Emblem:Radiant Dawn?
Det jeg har sett av fire emblem serien har også vært veldig bra (Har to til Gameboy, og ett gamecube) men Fire Emblem: Radiant Dawn er oppfølgeren til Fire Emblem: Path of Radiance til Gamecube, så jeg vet ikke hvor mye du får ut av det hvis du ikke har spilt GC utgaven.

Okami har også fått mange gode kritikker, så det hadde sikkert også vært et godt alternativ.

hansivarstordal
20th June 2008, 14:19
Sikler litt på Okami, ja, det ser knallfint ut iallfall... skal sjekke ut Fire Emblem nærmere... Kan du beskrive det med noen korte ord, hva du liker ved det?

dark kwen
20th June 2008, 14:26
Sikler litt på Okami, ja, det ser knallfint ut iallfall... skal sjekke ut Fire Emblem nærmere... Kan du beskrive det med noen korte ord, hva du liker ved det?

har alle spillene, det til wii også
det er taktisk spill da, og hvis du er sånn som meg som vill at alle karakterene skal overleve så kan det ta litt lenger tild
det er et veldig fint spill
jeg liker serien veldig godt fordi jeg liker taktiske spill da. tror ikke det har så mye å si om du ikke har spilt de andre før da, det er kanskje litt lurt å lese gjennom det forrige for å få med seg noe av historien da, siden de refererer ganske mye til historien i det forrige spillet.
i

Sober
20th June 2008, 14:31
Hvis du er interessert i "voksne" spill er ikke det så mange spill på Wii. Ellers kommer jo Super Smash Bros Brawl, moro for hele familien, den eneste grunnen til at jeg kanskje vurderer å kjøpe konsollen.

Cactuar
20th June 2008, 16:17
du kan jo også sjekke ut Metroid 3 og Zack and wiki. Letteste e vel bare å finne en trailer eller review på www.gametrailers.com eller omså youtube.Anbefale også Brawl, men bare som multiplayerspill, singleplayerdelen blir fort kjedelig.
artig story dog.

Mette
20th June 2008, 17:07
Jeg har Okami til PS2, og jeg vil absolutt anbefale at du skaffer deg dette spillet. Super Paper Mario er også genialt artig, Resident Evil 4. Project Zero 4 skal komme ut på Wii, og jeg vil skaffe meg det spillet.
Alone in the Dark skal komme, også Sadness som mange er nysgjerrige på.

Og personlig synes jeg at Ico og Shadow of the Colossus er grunn nok til å anskaffe seg en PS2.

Salamander
22nd June 2008, 18:26
Det som fenger meg med Fire Emblem spillene er historiene. Kampsystemet er helt standard for et strategispill, men det fire emblem serien kanskje er mest kjent for er det at hvis en karakter dør i kamp er vedkommende borte for alltid. Det er derfor ikke så vanskelige å runde spillet hvis du ikke bryr deg om hvordan det går med laget ditt, men hvis du vil at alle skal overleve blir alt straks mye vanskeligere. Siden de blir borte når de dør betyr det jo også at spillet har ganske mange karakterer, så du kan velge helt fritt hvilke du vil trene opp og bruke. (Du kan bare bruke et vist antall karakterer i hver kamp) Det er den delen jeg liker best, siden jeg kan finne på å spillet spillet om igjen, men med helt andre karakterer en første gangen, så da blir alt anderledes. Du trenger dessuten ikke å bruke tid på de karakterene du ikke liker personligheten til. De eneste du må ha med er hovedpersonene. Når en av dem dør får du Game Over.

Håper du i alle fall ble litt klokere :p

Thamus
23rd June 2008, 04:09
Er du ute etter point and klick er Zack and Wiki (som cactuar nevner over) et helt genialt valg.
Det er pek og klikk eventyrspill, med en lett historie og mye japansk humor, samtidig som det bruker Wiimoten aktivt til å gjøre alt mulig fra å dra i spaker til å slippe bomber for å skremme vekk (gale) innfødte.
Brettene er korte og greie, det er noe du kan spille i alt fra en 15min til flere timer, avhengig av hvor god tid du har og hvilke brett du velger. (de blir klabert vanskeligere og vanskeligere, men det er intet krav om å ta absolutt alle brettene)

Ellers anbefaler jeg mariokart og, selv om du ikke liker bilspill. Det eneste med biler jeg faller for er tidvis burnout, og GTA. Mariokart er på mange måter noe helt annet, og denne versjonen er spesielt bare galskap.
Det er kun det og Galaxy som virkelig har fått meg til å bruke tid på Wiien etter Zack and Wiki og Zelda.

Nyt Wii!

hansivarstordal
23rd June 2008, 10:49
Jeg gjør det litt allerede - Galaxy har jeg falt helt for, og jeg er på full fart inn i Zelda også, selv om jeg (hold dere fast) aldri har spilt noen Zeldaspill før. Stemningen er jo knallfin. Ellers har jeg faktisks spilt litt Endless Ocean, selv om jeg neppe tror jeg vil bruke veldig mange timer på det...

Maximum-Power
28th June 2008, 17:12
Eneste spillene som er verdt en Wii nå er jo Mario Galaxy, Mario Kart, Smash Bros Brawl og kanskje Zelda TP...

Jikap
28th June 2008, 23:18
Jeg vil bare si at jeg syns det gikk helt greit å spille Fire Emblem spillet til Wii, selv om jeg ikke hadde kjennskap til Gamecube spillet fra før av ^^
(men det er litt plagsomt å starte kampen på nytt hver gang noen dør, siden jeg også er en av de som vil at alle skal overleve ^^; (og jeg glemmer å bruke battle save funksjonen >.> ) )

Danieru-kun
4th July 2008, 00:13
Hvis du er interessert i "voksne" spill er ikke det så mange spill på Wii. Ellers kommer jo Super Smash Bros Brawl, moro for hele familien, den eneste grunnen til at jeg kanskje vurderer å kjøpe konsollen.

Alone in the dark
CSI 4 Hard Evidence
Destroy All Humans: Big Willy Unleashed
Dragon Quest Swords: The Masked Queen and the Tower of Mirrors
Far Cry
Manhunt 2
Mortal Kombat Armageddon
No More Heroes
Red Steel
Resident Evil 4
Resident Evil: The Umbrella Chronicles
Smackdown vs. Raw
Spiderman 3
Super Smash Brawl
Tomb Raider Anniversary

Kremt.. du trenger å oppdatere deg litt ;)

on-topic: Okami all the way ;)
Du kan jo også satse på Zelda og Resident Evil 4..

Skrubb
4th July 2008, 03:34
Alone in the dark
CSI 4 Hard Evidence
Far Cry
Manhunt 2
Mortal Kombat Armageddon
No More Heroes
Red Steel
Resident Evil 4
Smackdown vs. Raw
Spiderman 3
Super Smash Brawl
Tomb Raider Anniversary

Fin liste, men jeg vil ikke vite hvorfor du tok med
Spiderman 3 og Mortal Kombat Armageddon
Alle Mortal kombat spillene har pleid å være ganske elendig etter min mening og jeg har spilt en god del av dem,
jeg ville heller gått for soulcallibur hvis man har lyst på slåssespill til wii.
Spiderman 3 argumentasjonen min er at det er svært sjeldent at et spill bygd på film blir noe bra og jeg syns ikke at jeg har hørt altfor lovende ord om spillet enda til å vurdere å skaffe det.

Sober
4th July 2008, 15:06
Alone in the dark
CSI 4 Hard Evidence
Far Cry
Manhunt 2
Mortal Kombat Armageddon
No More Heroes
Red Steel
Resident Evil 4
Smackdown vs. Raw
Spiderman 3
Super Smash Brawl
Tomb Raider Anniversary

Oppdatere meg på denne elendige listen? Med unntak av SSBB, RE og kanskje No More Heroes er resten bare drit. Er ikke alle som sluker alt det dårlige som pumpes ut til Wii lik som deg ser det ut som.

Zack and Wiki er et ganske godt spill, utrolig undervurdert, men den må bare prøves.

Skrubb
6th July 2008, 03:29
Oppdatere meg på denne elendige listen? Med unntak av SSBB, RE og kanskje No More Heroes er resten bare drit. Er ikke alle som sluker alt det dårlige som pumpes ut til Wii lik som deg ser det ut som.

Zack and Wiki er et ganske godt spill, utrolig undervurdert, men den må bare prøves.

Eh, hva med Tomb Raider: Anniversary?, Nesten alle simpelthen digger den eventyraktige damen Lara Croft, Men jeg vet selfølgelig ikke noe om hvordan spillet er til Wii siden jeg kun har gjennomført den orginale gamle Playstation versjonen.

hansivarstordal
29th October 2008, 14:55
Gleder meg til å teste No More Heroes snart, og Prince of Persia ser jeg også på. Ellers ser jo Star Wars The Force Unleashed (se genial M-stripe i nyeste blad) veldig kult ut, bare synd at grafikken ser SÅÅ mye mer datert ut enn på xbox 360... ser jo omtrent ut som Jedi Knight II gjorde for fem år siden..

Mette
30th October 2008, 17:07
Jeg elsker No More Heroes, det er mye humor i det. Dessverre er det ganske repetetitivt, men jeg synes fortsatt det fungerer bra. Boss kampene er rett og slett super artige!

Force Unleashed er artig på Wii. Jeg har prøvd demoen på xbox360, og ja, grafikken er virkelig ikke blitt utnytta på Wiien i forhold til hva de kunne gjøre. Akkurat det er synd at de porter PS2 versjonene til Wiien, da den virkelig fortjener bedre.

Dadaph
30th October 2008, 19:08
Har Force Unleashed på 360, og angrer faktisk på at jeg ikke kjøpte Wii-versjonen, da jeg synes kontrollen fungerer utrolig klønete.
Men hvor mye bedre Wii-versjonen er, vet jeg ikke. 360-versjonen slet med forferdelig kamera, masse glitcher og som nevnt vond kontroll.

No More Heroes er gøyalt, men det er gøyalt fordi det gjør narr av sin egen noe klønete spilldesign. Kampsystemet er absolutt fantastisk iallefall, men spillet er som nevnt repetivt, men ment å være det.

Om du ikke har fått det med deg, kommer de nye Sam & Max-spillene også til Wii. Tror ikke det er satt en dato ennå, men de kommer.
Etter å ha spilt PC-versjonene, kan jeg anbefale dem på det varmeste(selv om episodeoppdelingen kanskje ikke er den beste når man kjøper alt i ett).

Mette
1st November 2008, 18:57
Har Force Unleashed på 360, og angrer faktisk på at jeg ikke kjøpte Wii-versjonen, da jeg synes kontrollen fungerer utrolig klønete.
Men hvor mye bedre Wii-versjonen er, vet jeg ikke. 360-versjonen slet med forferdelig kamera, masse glitcher og som nevnt vond kontroll.

No More Heroes er gøyalt, men det er gøyalt fordi det gjør narr av sin egen noe klønete spilldesign. Kampsystemet er absolutt fantastisk iallefall, men spillet er som nevnt repetivt, men ment å være det.

Om du ikke har fått det med deg, kommer de nye Sam & Max-spillene også til Wii. Tror ikke det er satt en dato ennå, men de kommer.
Etter å ha spilt PC-versjonene, kan jeg anbefale dem på det varmeste(selv om episodeoppdelingen kanskje ikke er den beste når man kjøper alt i ett).

Kameraet følte jeg fungerte bedre på Wii versjonen, og det var artig å bruke kontrollene, selv om det var noe waggle-heavy.

Og Sam & Max spillene bare må spilles. Jeg husker at Steam hadde episode 4 i sesong 1 for gratis nedlastning, og jeg trenger absolutt å spille de ferdig. De er geniale spill, rett og slett. Spesielt for oss som vokste opp med point and click adventure spill.

Kimuri
1st November 2008, 19:04
the legendo of zelda:twilight princess
smash bros brawl (har faktisk historie)
og endless ocean (har også historie)

ellers er det kommende monster hunter 3 fått mye skryt :)

kerianseray
1st November 2008, 20:43
Okami på wii. det er veldig bra.
Vet ikke helt om den går under den "voksne" definisjonen selv om det kan bli skremmende for yngre.
men er du interessert i kunstneriske utrykk, vakker japansk musikk og japansk mythos er Okami midt i blinken.

kieron08
1st November 2008, 21:21
smash bros brawl og boom blox er gøy å spille med venner
så kommer Star Wars The Clone Wars: Lightsaber Duels i november, i tillegg til en haug
med andre spill som kommer i november/desember

Nekogangu
1st November 2008, 21:36
Det skulle komme ett nytt spill nå... Tror det heter My sims: kingdom
Aner ikke om det er bra men... Sikkert vert å sjekke ut :3

hansivarstordal
4th November 2008, 08:26
Ja, jeg spiller Okami nå, det er fantastisk synes jeg, mer enn "voksent" nok for meg. Og no more heroes er gøy så langt, selv om jeg skjønner hva dere mener med å gjøre narr av spillkonvensjoner - er jo mye av grafikken og omgivelsene som er litt "standard" liksom.

najoku
7th December 2008, 21:40
Dette er et spill som jeg mener er på topp 5 listen min av Wii.
1.Zelda
2.Super smash
3.Mario Kart
4.The hous of the dead 2 and 3.
5.Resident Evil 4

Disse spillene burdte du kjøpe, de er utfatelig bra. Tipper folk drar av seg håret for at jeg tok med Resident evil på topp 5 listen min, jeg syns det er utrolig bra. Det er egentlig ikke så mange kule spill på wii, litt skuffet over det men jaja.
¨
Er egentlig litt skuffet over Zelda, den holder ikke opp til den legendariske spillet; Zelda ocerina off time. Men det er fortsatt vært å kjøpe.

hansivarstordal
8th December 2008, 08:43
Ja, synes Resident Evil 4 virker dødsfett selv, får ialfall maks ut av grafikken på Wii (som teknisk sett ikke er så mye å skryte av). Men hittil er også Star Wars: Clone Wars: Lightsaber Duels også fett, det er jo ikke så historiebasert, men grafikken er veldig god, og det har (hittil) bra kontroller synes jeg, så det er bittelitt mer enn å bare hakke løs og vifte i vei.
Men Prince of Persia: Rival Swords virker også småfett...