PDA

View Full Version : Litteratur A Song of Ice and Fire

Tyblazitar
13th May 2008, 21:33
Etter å ha sett flere andre som nevner disse bøkene som favoritter, synes jeg det er på sin plass å ha en egen tråd om dem.

A Song of Ice and Fire er en fantasyserie skrevet av George R. R. Martin, og foregår hovedsaklig på kontinentet Westeros, som er på størrelse med Sør-amerika. Vi følger flere forskjellige familier og deres kamp for makt over mest mulig av kontinentet, og får servert politiske intriger, krig og drama.

Bøkene til nå:
A Game of Thrones
A Clash of Kings
A Storm of Swords
A Feast for Crows.

Den femte boken, med navnet "A Dance with Dragons" skal komme i september, og jeg gleder meg som til bursdag og julaften på likt.

Disse bøkene er definitivt det beste jeg noen gang har lest. Martin skriver svært rått, og skildrer karakterer mer levende enn noen andre. Det er ikke den klassiske kampen mellom godt og ondt, men heller de forskjellige familienes kamp for makten som er hovedtemaet, som gjør det hele så mye mer uforutsigbart. De voldsomme plot-twistene lurer overalt, og forholdene mellom karakterene forandrer seg i ett sett. Alver finner man ikke i serien, og magi har heller ikke noe særlig sentral rolle, som gjør det enda mindre stereotypisk fantasy.

Så, bare for å starte litt diskusjon, hvem er folks favorittkarakterer? Selv synes jeg valget er grusomt vanskelig, men om jeg skal prøve å velge ut noen få, må jeg si at Davos, Arya, Tyrion, Littlefinger, Daenerys og The Hound fortjener å være på listen. Sikkert glemt noen, menmen.

Og har folk troen på TV-serien som skal komme? Selv tror jeg absolutt det kan bli bra, men det kan også bli dårlig. Liker at de bruker en hel sesong på hver bok, da ingen av dem er under 800 sider, så filmer av serien hadde aldri funket.

Zoinx
14th May 2008, 08:12
YAY! Endelig kom det en tråd om asof også. Har egentlig ventet litt på det nå, og hadde ikke gutts til å lage en selv.

Hvor langt har du kommet?

Hva liker du best med bøkene? Favoritt character?

Tyblazitar
14th May 2008, 10:44
YAY! Endelig kom det en tråd om asof også. Har egentlig ventet litt på det nå, og hadde ikke gutts til å lage en selv.

Hvor langt har du kommet?

Hva liker du best med bøkene? Favoritt character?
Jeg har lest alle bøkene, og alle preview-kapitlene til aDwD. I tillegg har jeg lest tegneserien av The Hedge Knight, som anbefales.

Nå skrev jeg faktisk mine egne favorittkarakterer i førsteposten, hva med dine?

Zoinx
16th May 2008, 11:06
Har lest alle bøkene, hørt The Hedge Knight og Sworn Sword på lydbok og lest alle preview kapittlene.

Favorittkarakterene mine er Jon, Arya og Tyrion

Har du hørt L+R=J teorien?

Tyblazitar
16th May 2008, 11:14
Nei, har ikke hørt noe særlig av teorier, delvis fordi jeg er redd for at noen av dem skal være rette, som vil gjøre ting litt mindre uforutsigbart. :p Men hva går den ut på?

Har forresten hørt spekulering om hvem som vil ri på de tre dragene, noen formening om det? Selv tipper jeg at Dany og Tyrion i alle fall blir to av dem. Tyrion har jo reist mot øst nå og truffet han fyren jeg ikke husker navnet på som ga Dany dragene, så at han blir på hennes side og får sin hevn på familien og alle de andre han ikke liker virker på meg ikke helt usannsynlig (selv om familien hans ikke ligger så godt an som de gjorde tidligere).

Sakujo
24th May 2008, 19:02
Enig med førsteposten, ASOIAF må absolutt være noe av det beste innen fantasy der ute. Trenger mer diskusjon, så litt lang post incoming. Er kanskje litt for mye å diskutere til bare en tråd på ett forum, men vi kan prøve.

Har lest alle bøkene og preview-kapitlene (liker egentlig best å vente til bøkene kommer, men her var det umulig), men ikke de to småhistoriene enda. Må få tak i dem i skriftlig form først.

Liker best med bøkene? ”The gritty realism” (med tanke på at det er fantasy), fantastisk dialog med masse ironi og sarkasme og det du skulle trenge, interessante, dype og veldig forskjellige karakterer, uforutsigbarheten, at den ikke akkurat er sensurert, det mesterlige språket, hvordan alt henger så genialt sammen, og sikkert mer også.

Blir sikkert lettere å si hva jeg ikke liker med dem, som er ventetiden mellom bøkene, og muliges at ikke alt er like interessant (Iron Islands, for eksempel), men det passer likevel fint inn i alt det andre. Frykter også at serien skal bli utdratt med urelevante detaljer som en viss annen serie, men det skal mye til. Litt tendenser i AFFC synes jeg, men det kan bli viktig senere, og det er på langt nær fare på ferde med det.

Favorittkarakterer: Tyrion, Arya, Littlefinger, og muligens også Jaime, Qyburn, The Hound og Davos. Alt for mange å velge mellom, har sikkert glemt mange.

TV-serien har jeg ikke veldig store forventninger til, men siden GRRM er involvert kan det bli bra. Bryr meg egentlig ikke så mye om den, men alt kommer an på hvordan den blir. Den bør i alle fall ikke ødelegge inntrykket du får av bøkene.

Det er forresten ikke helt sikkert at ADWD kommer ut i september, men innen 2008 skulle være ganske sikkert. Anbefaler interesserte som ikke gjør det allerede å følge med på Martins personlige blogg som du finner på hjemmesiden hans: http://www.georgerrmartin.com/. Info rett fra forfatteren, finnes vel ikke noen bedre kilde enn det? Han ble nettopp ferdig med å skrive et Sansa og et Arya-kapittel, så da vet vi at de er med i ADWD også. Hurra for det.

Hva går den ut på? Følger ikke så mye med på teorier online, men har hørt om masse forskjellig, og har noen selv. Har uansett tro på at ingen er helt rette, og at GRRM klarer å overraske oss igjen.

Zoinx
29th June 2008, 19:36
Ops, glemte denne tråden.

Jo, L+R=J teorien er en teori som veldig mange har kommet fram til og tror på. For å ikke avsløre for de som ikke vil vite eller ikke har lest så langt så putter jeg det i spoiler:

L+R=J teorien går ut på at Raeghar og Lyanna er foreldrene til Jon. Jeg har lest masse om det på det offisielle forumet til asof. Det er utrolig mye bevis for det, sikkert er mye av det bare overdrivelse, men mye er sannsynlig. Personlig håper jeg at denne teorien er sann, men jeg blir nok litt skuffet hvis den er det. Jeg håper George overasker meg igjen!

Kommer dere til å kjøpe hardcover når den nye boken kommer ut, og ikke vente på papaperback? Jeg har allerede forhåndsbestilt fra Amazon.com:8D:

Tyblazitar
29th June 2008, 22:25
Ops, glemte denne tråden.

Jo, L+R=J teorien er en teori som veldig mange har kommet fram til og tror på. For å ikke avsløre for de som ikke vil vite eller ikke har lest så langt så putter jeg det i spoiler:

L+R=J teorien går ut på at Raeghar og Lyanna er foreldrene til Jon. Jeg har lest masse om det på det offisielle forumet til asof. Det er utrolig mye bevis for det, sikkert er mye av det bare overdrivelse, men mye er sannsynlig. Personlig håper jeg at denne teorien er sann, men jeg blir nok litt skuffet hvis den er det. Jeg håper George overasker meg igjen!

Kommer dere til å kjøpe hardcover når den nye boken kommer ut, og ikke vente på papaperback? Jeg har allerede forhåndsbestilt fra Amazon.com:8D:
Ja, har hørt om L+R=J-teorien, og det virker jo absolutt ikke usannsynlig. Men, som du sier, det er på en måte skuffende hvis den er sann, selv om George alltid overrasker, så om et par ting er sånn som fansen tror, er det alltid masse ting som vil overraske alle. Jeg mener, om Tyrion faktisk blir den som rir den ene dragen til Dany, blir jeg alt annet enn skuffet, selv om det er hintet kraftig til det. 8D

Dog, om teorien er sann kan det jo ha store følger for Jon. Jeg vet at folk har spekulert i at Jon kan bli en av dragerytterne, og om han er halvbroren til Dany blir dette brått mer sannsynlig.

Selv går jeg helst her (http://www.towerofthehand.com/articles/faqs.html) for teorier, selv om jeg holder meg unna en del av dem, da jeg foretrekker å finne ting selv. Ting som at Loras og Renly er homofile elskere er dog sånt jeg ikke la merke til når jeg selv leste bøkene for første gang, og er artig å legge merke til når man leser igjen.

Jeg kommer til å kjøpe den i hardcover så fort den kommer ut. Mulig jeg forhåndsbestiller fra Amazon, hvis ikke kjøper jeg den bare der jeg jobber.

Nå har forresten The Hedge Knight II: Sworn Swords kommet ut i tegneserieform. Jeg har kjøpt den, og gleder meg til å lese den. Hørte også om at noen jobbet med å lage AGoT i tegneserieform, og er svært spent på resultatet. En så lang bok må bli en formidabel tegneserie, og jeg vil heller ha tegneseriebilder i hodet mitt når jeg leser enn bilder av skuespillere fra TV-serien.

Myuu
30th June 2008, 20:52
A Game of Thrones
A Clash of Kings
A Storm of Swords
A Feast for Crows,
har du satt dem i rekkefølge, ettersom di har kommi ut eller ikke?
har tenkt og lese di, men er ikke sikker på hvem jeg skall starte med nemlig! ><

Zoinx
30th June 2008, 21:35
A Game of Thrones
A Clash of Kings
A Storm of Swords
A Feast for Crows,
har du satt dem i rekkefølge, ettersom di har kommi ut eller ikke?
har tenkt og lese di, men er ikke sikker på hvem jeg skall starte med nemlig! ><

Det er riktig rekkefølge det du har skrevet. Altså, man begynner med A Clash of Kings. Og jeg lover deg at du ikke kommer til å angre!

Myuu
30th June 2008, 21:41
det håper jeg >< ser virkelig fram til og lese den!><

Sakujo
9th July 2008, 17:09
Skal selvfølgelig ha ADWD så fort som mulig i hardcover, tåler ikke mer venting. Ser ikke ut som den komme i september heller. D:
Interessant. Kan gjøre at Jon mister sin bastard-status, men poenget vil fortsatt bestå. Løftet Eddard måtte gi Lyanna før hun døde, jeg ser muligheten. Jon som en Targaryen ville også ha mye å si for historien videre, så selv om det er sant er det nok masse andre overraskelser.

Det er riktig rekkefølge det du har skrevet. Altså, man begynner med A Clash of Kings. Og jeg lover deg at du ikke kommer til å angre!
Du motsier deg selv litt der... Man begynner med A Game of Thrones, mener du. ;)

De bør ikke leses ut av rekkefølge. Og jeg understreker det der med at du ikke kommer til å angre.

Beast
3rd November 2010, 11:43
Jeg må bare si meg helt enig i at dette er den beste fantasybokserien jeg har lest på lenge! Gudene vet hvor mange timers nattesøvn som har gått tapt fordypet i Westeros og omegn! ^_^

Nå venter jeg først og fremst i spenning på TV-serien som visstnok skal begynne nå til våren! Ettersom det er en HBO-produksjon kan man trygt si at forventningene er ganske høye! Neste bok er selvsagt også noe jeg ser frem til, men med tanke på hvor uforutsigbar Martin er på dette med utgivelsesdatoer gidder jeg ikke å bruke masse energi på det. Boka kommer når den kommer, så lenge han ikke tar en Jordan. :P

Tyblazitar
3rd November 2010, 14:34
Uff, ser jeg må trekke tilbake litt av den naive optimismen jeg demonstrerte i 2008. :p

Gleder meg egentlig ganske mye til TV-serien, er i alle fall svært fornøyd med castingen. Er forberedt på at mye vil bli endret, og prøver å innstille meg på å nyte serien uavhengig av bøkene, men det ser virkelig bra ut så langt.

Heh, ja, Martin er uforutsigbar på de fleste områder, bare han overlever til han får skrevet ferdig serien (hvor mange bøker det nå blir til slutt) er jeg fornøyd. :p

Lonely Wolf
3rd November 2010, 14:49
er disse bøkene oversatt til norsk? kunne tenkt meg å prøve de, men jeg er ikke så veldig flink i å lese engelske bøker xD

Beast
3rd November 2010, 16:34
Såvidt det er meg bekjent er de ikke blitt oversatt (ennå), men kanskje du kunne begynt på A Game of Thrones som et slags "øve opp engelsken min"-prosjekt? Det var slik jeg lærte engelsk da jeg var yngre. ;)

intoxicatingimages
25th November 2010, 23:33
Begynte på A Game of Thrones i går, så jeg får se om dette er noe for meg. Er litt redd for å begynne å like serier som aldri blir ferdig, sliter nok som det er med Wheel of Time som nå er oppe i bok 13 av 12 og stadig holdes gående.

Ixiaz
28th November 2010, 01:53
Du skal ikke være så alt bekymret for WoT, forfatteren som har tatt over er ung og dør ikke med det første. Han sa vel også noe om at det "bare" blir 3 bøker til....

Aaaaanyways, Song of Ice and Fire er i grunn bra nok til å ignorere faktum at serien ikke på langt nær er helt ferdig, samt at forfatteren er treg. Han er dog enda ikke Robert Jordan, Terry Brooks eller Raymond E. Feist, så vi burde ikke frykte en ny 15- ∞ boksserie helt enda. Mitt råd er å lese så det svir.

Beast
30th November 2010, 16:53
Trailer for HBO-serien (http://www.youtube.com/watch?v=43LW7a_NKMk)! *gledeseg*

tanketom
6th December 2010, 09:04
10 minutter lang making-of-film for Game of Thrones-serien (http://io9.com/5706774/10-minute-feature-about-the-making-of-game-of-thrones)

Betre kvalitet, og med fleire scener, på Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=-EVKp5nYxyI&feature=player_embedded

Beast
6th December 2010, 11:42
Gleder meg nå ustyrtelig til å komme hjem fra jobb så jeg kan sette meg ned å kose meg med en nesten tolv minutters SoIaF-gasm! ^_^

Forøvrig, for nyheter og oppdateringer om tv-serien, sjekk ut Winter is Coming (http://winter-is-coming.net/), og selvfølgelig for alt som har med det han måtte pusle med er jo Georges Not a Blog (http://grrm.livejournal.com/) et must. :)

Tyblazitar
3rd March 2011, 15:19
Store nyheter! I følge denne siden (http://shelf-life.ew.com/2011/03/03/dance-with-dragons-date/) har vi endelig en sikker utgivelsesdato på A Dance with Dragons! 12. juli skal den være ute, om bare Martin blir ferdig med de siste kapitlene i tide.

Beast
3rd March 2011, 17:36
Übersweet! Da kan nan varme opp med tv-serien frem til utgivelsen! ^_^

Fozhar
3rd March 2011, 18:57
Yay! Er bare kommet til den andre boka, så blir en del lesing fremover ._. men skal nok ta det igjen til juli ^^;

Beast
27th April 2011, 10:06
Noen andre her som har begynt å se på "Game of Thrones"? Gode guder, jeg tror ikke jeg kunne blitt mer fornøyd med en filmatisering enn dette! ^_^

Fozhar
27th April 2011, 10:12
Så faktisk premieren på TV når jeg var i USA O.o Var ganske tilfeldig, men må si jeg er veldig fornøyd med det jeg så i første episode, den var veldig tro til boka. Har også hørt at de har bekreftet sesong 2 allerede (uten at jeg har lest dette fra noen offisielle kiler). Gleder meg til å se episode 2 når jeg komme hjem fra jobb ^^;

Må si at barna så en god del eldre ut enn det som blir fortalt i boka og merker at de har fjernet noe vold (Merket det spesielt i senene med Daenerys og Viserys)

Heika-sama
27th April 2011, 15:03
Så faktisk premieren på TV når jeg var i USA O.o Var ganske tilfeldig, men må si jeg er veldig fornøyd med det jeg så i første episode, den var veldig tro til boka. Har også hørt at de har bekreftet sesong 2 allerede (uten at jeg har lest dette fra noen offisielle kiler). Gleder meg til å se episode 2 når jeg komme hjem fra jobb ^^;

Bloggen til George R. R. Martin må vel være en god nok kilde? ;D (http://grrm.livejournal.com/211736.html)

Selv skal jeg se episode 2 om noen strakser! Veldig fornøyd så langt. Noen endringer er gjort, men det må man nesten bare regne med.

Beast
27th April 2011, 15:27
Ja, barna har blitt gjort eldre (Rickon er nå 7 og Bran 10), men det er nok av mange forskjellige og hovedsakelig praktiske grunner, tenker jeg. Er spesielt fornøyd med Maise som Arya (særlig etter at hun selv har passet på at rollen forble venstrehendt i "needlework" :P). Jeg tror at valget om å benytte seg av prinsippet "less is more" var et klokt et, iallefall når det gjelder volden, med tanke på at visuelle ting som fungerer svært godt og effektivt i bokformat, ofte føles overdrevet og påtatt når det gjøres om til film. Jeg synes også at de har klart å formidle veldig mye med en elegant subtilitet der blikk og korte, men velkomponerte replikker har enorm dybde og betydning. :)

Og ja, sesong 2 er bekreftet! Gleder meg til å se castinglista! ^_^

Er det forresten flere som har billetter til å se episode 1 og 2 på Rockefeller i begynnelsen av mai?

sortulv
28th April 2011, 18:58
Jeg bare legger denne fra meg her:
http://dwimg.com/files/51919286639871483238.gif

Beast
28th April 2011, 19:35
Sortulv, den scenen fikk meg til å glise så jeg fikk vondt! :P

sortulv
1st May 2011, 15:25
Allerede da jeg så ham i første episode visste jeg at det var en karakter jeg kom til å hate. Den scenen var ekstremt tilfredsstillende, og enda mer så etter det han gjorde senere i episoden. Also, i påvente av neste episode bare legger jeg ut en helt amazing cover av åpningen her:

http://www.youtube.com/watch?v=GC-ZmlwBWKM

Tyblazitar
1st May 2011, 22:15
Tenkte det kunne være greit å ha en egen tråd for TV-serien for å slippe spoilers og sånt og samtidig holde diskusjonene litt adskilt, så bruk denne (http://forum.desu.no/showthread.php?t=25151) tråden for det fra nå av. ;)

Tyblazitar
18th June 2012, 12:10
Da har DWD vært ute lenge nok til at jeg antar noen andre enn meg også har lest den, og med andre sesong av TV-serien ferdig, har vi forhåpentligvis flere folk som setter i gang med bøkene, så håper vi kan få i gang noe diskusjon her.

Så, hva synes folk om A Dance With Dragons? Har sett litt blandet kritikk, men personlig synes jeg den er den nest beste i serien så langt, kun etter Storm of Swords. Tanker om de spesifikke karakterene:

-Det er risky å fortsette å introdusere svære ting som en ny Targaryen såpass sent i plottet, men det ser ut til å funke greit.

-Theon-kapitlene er noe av det grusomste jeg har lest, og gir en helt ny sympati til karakteren som balanserer at han virker som en drittunge i TV-serien (jeg var aldri noe fan av han før, men den behandlingen han får i denne boka er virkelig horribel).

-Arya sine kapitler er som alltid en fryd å lese, og hun forblir en av mine favorittkarakterer.

-Litt forvirret av at det ikke var noen Sansa-kapitler, men jeg velger å tro at det er fordi man må bygge litt opp til at The Hound kommer tilbake.

-Begynte å bli litt lei av at Dany bare hang rundt i Meereen og at alt gikk galt, men avslutningen tyder på at det endelig vil skje store ting.

-Tyrion er som alltid en fantastisk karakter, og selv om jeg ikke liker Penny (tviler på at det er meningen at man skal), er han sympati med henne litt fin. Også lovende at han er så nær Dany.

-Hva Jon angår, har jeg litt vanskelig for å tro at han er død, men hva nøyaktig som vil skje på The Wall er ikke godt å vite.

-Godt å endelig få noe tilbake for endeløse "Bran vandrer mot nord"-kapitler. Liker at de trapper opp det overnaturlige i serien gradvis, og håper Bran vil få mer å si for plottet etter hvert.

-Sam er en ganske likende karakter, og jeg gleder meg til å få et point of view i Oldtown, som virker som et interessant sted, særlig med tanke på epilog-kapittelet fra Feast for Crows.

-Interessant å få litt innsikt i Melisandre, selv om hun fortsatt ikke er en karakter jeg kan si jeg liker noe særlig.

-Cerseis straff var ganske fæl, men jeg må innrømme en viss porsjon skadefryd etter alt hun har gjort. Kan ikke si hun ikke fortjente en ganske fæl straff.

-Blir interessant å se hvordan Victarion vil påvirke alt som skjer i og rundt Meereen. Er i utgangspunktet ikke noen fan av Ironborn, men om for eksempel hans skip kan brukes til å frakte Dany til Westeros kan jeg bli mer positivt innstilt til dem.

Er en stund siden jeg leste boka, så har sikkert glemt en del ting, men vil i alle fall si den veide opp for den til tider kjedelige og actionløse Feast for Crows. Hva synes folk?

Beast
21st June 2012, 10:41
Jeg synes fortsatt at Martins store svakhet er tempo, men DWD virket som den klarte å fange opp litt løse tråder og være litt mer konsis enn sin forgjenger.

- Jeg digger også Arya, og selv om jeg fikk litt panikk over blindheten hennes i begynnelsen, så elsket jeg utviklingen hennes! Gleder meg til å finne ut hvor hun ender opp!

- Theon: helt enig! Det var enkelte passasjer jeg fikk fysisk vondt av å lese, så her har Martin virkelig gjort en god jobb! ;)

- Tyrion = awesome, as always.

- Jeg var nesten litt skuffet over at det ikke var noen Sansa-kapitler, nå som jeg faktisk har begynt å få litt sansen for henne.

- Når det gjelder Jon, så er jo Mellisandre en helbreder, selv om mange ser ut til å ha glemt det...

- Mellisandre: elsk! Hun har raskt blitt en av mine favorittkarakterer etter at Cersei gikk litt overboard med paranoia.

- Skulle gjerne hatt mer POV med Asha, men regner med at det kommer etterhvert.

- Dany og slutten av boka: NÅ begynner vi å snakke! Digg at Miri Mas Durs profesi begynner å skje! :D

Er evigheter siden jeg leste boka selv, og dette ble litt sånn i hurten og styrten, men, men. :)