PDA

View Full Version : Reise tokyo i en til to uker

kakashi´s girlfriend
12th May 2008, 22:16
Jeg tenker meg en tur til tokyo neste vår. Blir trolig litt over en uke. Jeg vet hvor mye flybilletten koster (7500-8500) men jeg kunne tenke meg litt mer tips om kostnader. Noen som har vært der i ca samme tidsrom og kan kanskje si hvor mye penger de svidde av (kjekt å vite hvor mye man må regne med av utgifter), tips om billige hotell og gjerne også tips om ting å se, siden jeg blir å farte mye alene. Eneste planen så langt er å spise masse mat og få med meg guinness rekordbok rollercoaster.

Takknemlig for alle tips :)

Thamus
12th May 2008, 22:33
Hvor i Japan tenkte du å være?
Eller tenkte du å reise rundt mest mulig?

Personlig var jeg i Tokyo i 2 uker i fjor, og 3 uker i år på ferie.
Det hetteste tipset jeg har er å bo på hostell. Sabla mye billigere, og du får langt mer ut av turen når du kan dele den med fremmede. På den måten får du også mange gode tips og idèer, og tidvis også noen å reise sammen med ^^
2 uker var ganske perfekt for Tokyo synes jeg, 3 ble i meste laget. Men jeg ble der så lenge av litt andre grunner enn å få sett ting den gangen.

kakashi´s girlfriend
13th May 2008, 00:34
hadde egentlig planer om en månedstur, reise rundt over hele landet. Men nå fikk jeg litt store uforutsette utgifter nylig, så da blir det bare en kortere tur i første omgang. Derfor tenker jeg at jeg tar to uker i Tokyo i første omgang, da vil jeg få mer tid til resten av landet når jeg først får til månedsturen min. Og så får jeg mer tid til å lære meg japansk før jeg begir meg ut på den lange reisen.

Thamus
13th May 2008, 10:33
Hmm, du må huske at veldig mange prater engelsk i Tokyo da, hvertfall til Japan å være :p
Jeg anbefaler sterkt en reisebok, slik at du har (litt) oversikt over hva som er hvor i Tokyo.

Hmm, min het vel backpackers guide eller noe slikt tror jeg..

Hostellet jeg bodde på en stund var Tokyo backpackers (http://www.jafnet.co.jp/plaza/backpacker/minami_senju_bp/minami_senju_bp_e.htm) i Minami-senju.
Litt vanskelig å finne og fantastisk sært strøk, men mange tøffe mennesker innom hostellet. Det "kjipeste" er at man må være ute til klokka 11 om morgenen, men på den andre siden sørger det for at du får noe ut av dagen.

Anbefaler ellers å besøke Disney land sterkt.-dåg det ikke er det meste erkejapanske er det sinnsvakt morsomt.
Og i selve Tokyo er det fantastisk mye å ta seg til. Alt fra dyrehagen i Ueno (rett ved minami senju forøvrig) til 109 bygget med sinnsvak japansk mote og pachinko statuen i Shibuya.

Shininintai
13th May 2008, 13:36
Sitter i Tokyo naa og bor paa et hotell i Shinjuku, er en ny en som heter Hotel Sunroute Plaza Shinjuku, anbefales!! Skal du hit maa du bare drite i aa tenke paa pris, kjoep det du vil ha og ser..! Regner med aa svi av 40K iloepet av 12 dager, da med guide og forskjellige serverdigheter inkludert. Anbefaler deg aa ta en tur i Asakusa og besoeke Asakusa Kannon, og det er mye aa se paa bare i Shinjuku.?

kakashi´s girlfriend
15th May 2008, 08:32
Det "kjipeste" er at man må være ute til klokka 11 om morgenen.

ut klokka 11? Vil det si med baggasje og det hele, eller betyr det bare at ingen får være på huset (sånn kanskje for å beskytte baggasje og sånn)? Det er jo ikke så dumt. 100 kroner natta er jo og veldig bra. Spare pengene til shopping:hello:

Sitter i Tokyo naa og bor paa et hotell i Shinjuku, er en ny en som heter Hotel Sunroute Plaza Shinjuku, anbefales!! Skal du hit maa du bare drite i aa tenke paa pris, kjoep det du vil ha og ser..! Regner med aa svi av 40K iloepet av 12 dager, da med guide og forskjellige serverdigheter inkludert. Anbefaler deg aa ta en tur i Asakusa og besoeke Asakusa Kannon, og det er mye aa se paa bare i Shinjuku.?

vet du om hotellet har noen hjemmeside? Mye betaler du per natt der?

40 000 i lommepenger? det var ikke smått. Brukte litt over 40 da jeg var i usa i over to uker for et par år siden, men det var inkludert reise, bo, mat, leiebil, masse moro og 35 fallskjermhopp. Så hvis ikke prisnivået er helt vanvittig høyt så tror jeg ikke jeg bruker så mye i første omgang. Men hvem vet...

Hvordan er egentlig prisene? Har hørt noe om at det ligger nesten på norsk nivå. Er det billig med mat? Siden jeg regner med å spise ute hver dag.

Thamus
15th May 2008, 11:15
Det er bare du som må være ute klokka 11, bagasjen for være ;)

Det er ikke bare det at det er billigere, det er også sabla mye morsommere. Jeg har bodd en del på hotell i Shinjuku også, fordelen der er at det er mere sentralt, og gir mulighet til mye mere fylla hele natten.

Mens på andre siden møter du folk å kose deg sammen med på hostell, om ikke du har med alt for mange venner. Uansett er det mye mere interessant å møte nye mennesker. (synes jeg da :3 )

En annen ting er at du sover alene på hotell. På det hostellet deler du rom med minst 5 andre. Det finnes andre hostell hvor du kan få ned til 2 mannsrom, men det er da litt dyrere igjen. (tror det var hostel.com som er en grei søkeside..er det galt er det bare å søke på google, så finner du hva jeg tenker på ganske fort)

Ellers har du forøvrig capsule hotel, noe som er verdt det bare for opplevelsen. Problemet er at alle ikke tar jenter; men et av de billigste i Asakusa gjør det. 3000yen pr natt, rett ved stasjonen og over elva for Asahi bryggeriet. (en bygning "formet" som et ølglass)
Problemet her er at det er sabla mange mennesker på samme sted. Alt som skiller dere er en sånn dranedgreie man somregel har forran vinduet. Og det er ALLTID noen som snorker med så enormt mange mennesker.
Fordelen er at det er gratis Onsen (det MÅ gjøres om du er i Japan) i øverste(!) etasje, og tv over senga :3

Når jeg var der 14 dager i fjor brukte jeg i underkant i 20 000 i lommepenger, det inkluderer kjøp av Wii, tung drikking og Disneyland. Du klarer deg med ganske mye mindre om du er finansielt innstilt, det er helt opp til hva du vil vet' ;)

kakashi´s girlfriend
19th May 2008, 09:20
Forøvrig noen som vet hvor nordmenn samler seg på 17 mai i Tokyo? Ser det ikke er noen sjømannskirke der. Litt kjipt å veive norske flagg alene.

Shininintai
21st May 2008, 22:00
40K for hele turen inkl lommepenger ;) Kom nettopp hjem idag, skal finne fram hjemmeside og sånt hvis du er intr... Er så fryktelig deppa over å komme tilbake til Norge, trenger litt tid til å venne meg til kjipe Norge...

kakashi´s girlfriend
23rd May 2008, 12:56
Ja takk, interessert i all nyttig info! Hvordan var været? Hvordan kom du deg rundt? De 40 000, var de inkl reise? Var det vanskelig å få kjøpt seg ting uten tolk?

Shininintai
24th May 2008, 07:27
Lager en en ny reisepost fra turen min jeg, så får du heller spørre hvis det er noe info som mangler :3

Oki?

HaRLe
26th May 2008, 16:49
Hvis du vil sette litt penger i det, og ikke har lyst til å fikse hele turen sjøl, så anbefaler jeg japanspesialisten.no De kan skreddersy reisen for deg, og i mine øyne tar de ikke særlig mye for det heller. Jeg fikk skreddersydd en 3ukers reise til Japan der vi er i Tokyo, Kyoto, Hakone og Nara, inkl. Japan railpass for 2 uker, hotell og fly for 20k tilsammen. Sist jeg reiste til Japan kosta det meg 16500,- for en 9dagers tur i Tokyo og Kyoto. Dette var inkl. guida turer da.

Linktwo
28th May 2008, 14:30
det er ganske billig i japan, det er den norske Kronen som dyr.
maten er spesielt rimelig etter hva jeg har hørt.
tja lykke til, og lær språket.

Avnia
21st July 2008, 13:40
?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ???????????????????????????????16000??????????10?? ??????4??????????????2???”??????????”?

kakashi88
21st July 2008, 16:55
Hvorfor ikke reise i oktober?:P selv har jeg tenkt til å dra dit da,siden flybilletten koster rundt 4000kr(siste gang jeg sjekka iallfall),tur-retur...
var der ei uke i mars iår,brukte vel rundt 20000kr...(siden jeg var på jorda-rundt reise og ikke hadde råd til alt)så det er helt avhengig av hvor mye du har tenkt å kjøpe der...:nya:

Darkfrog
22nd July 2008, 20:52
Det dyreste med Japan er rett og slett reisen ned. Mat, elektronikk, drikke og alt mulig er mye billigere der enn her. Jeg syntes klær var dyrt, men det er kanskje fordi jeg ikke er vant med klespriser her, da jeg sjelden kjøper klær her hjemme :P

Hoteller trenger heller ikke være dyre. Du finner fint et BRA hotell for 4-500 kroner natta. Men som Thamus nevner er det kanskje litt mer opplevelse å bo på hostel hvor du får treffe mange andre, og det er billigere. Personelig trives jeg på hotel, da jeg ikke er fan av mange folk :D

Tbane er også veldig billig hvis du er i Tokyo. Jeg tror det dyreste jeg kunne reise med tbane kosta 250 yen (ca 13 kroner.) Så du får sett mye av Tokyo uten at det trenger å koste shorta.

Det største problemet jeg hadde med Japan var at ikke en jævla kjeft snakka engelsk. I Tokyo snakka de ansatte på togstationen engelsk (kun på Tokyo togstation), og han ene fyren på 7-11 snakka også litt engelsk. Bortsett fra det fant jeg det vanskelig å gjøre meg forstått på engelsk. Dog er alle butikk ansatte jeg var borti ekstremt hjelpsomme, og de gjorde sitt beste for å forstå. Med litt krops språk og enkle, japanske utrykk klarer du nok å kjøpe ting. Det som plaga meg mest var at det var umulig for meg å bestille mat på resturanter uten å ha med meg en tolk :( Anbefaler at du lærer deg så mye du overhodet klarer før du drar, ja.

Vinter
25th July 2008, 07:43
Ved / paa Shinjuku station er det jo et rimelig stort kjoepesenter, hvor du kan slaa ihjel en god del tid.

Du MAA dra til Akihabara! Selv om du er jente, er det masse der for alle. Yodobashi, en enorm elektronikkbutikk, og masse mer. Du kan og proeve Capsule Inn Akihabara, som ligger 500m unna stasjonen. Et av de faa, om ikke det eneste, kapsellhotellet som tar jenter. Definitivt en opplevelse!

Jeg vil og anbefale deg aa bo et sted som er litt sentralt, og ikke saa langt unna en metro eller subway. Kan love deg det blir en del gaaing. Har vaert her i snart to uker naa, og vi gaar gjennomsnittlig over 1 mil hver dag.

marilla
25th July 2008, 10:09
"Selv om du er jente"? :toda: Akiba er utrolig gøy, på Yodobashi kan man bruke MANGE timer. Om du er mer rettet mot shopping er Shibuya et must. 109-senteret er kjent for sine .. what, 8 etasjer med klesbutikker, og du finner også utrolig mye stilige (og sære) butikker i de mindre gatene rundt i Shibuya. For å _se_ mote er Harajuku interessant, men det er kanskje old news. Vi bodde i Ikebukuro da vi var i Tokyo, og det kan anbefales. Mye som skjedde i området, endel butikker, rett ved Sunshine city (tidligere tokyos høyeste bygning, kjøpesenter i de nederste etasjene), og den lå sentralt til på Yamanote-linjen (toglinje, den er en rund linje som går gjennom de fleste kjente bydelene i Tokyo).

Jeg har Lonely Planet sine reisebøker (de har to stk om Tokyo, men husker ikke navnene) og hadde jeg ikke hatt guide / dratt med noen som hadde vært der før, så ville jeg alikevel fått med meg mye om jeg hadde brukt den boken aktivt. Den har mye info om steder man bør se, gode spisesteder, spennende butikker osv.

Sist men ikke minst - selv om dere oppdager et DRITKULT sted første dagen - ikke bruk alle dagene der. :P Anbefaler å prøve å få med dere endel forskjellige ting først, og så eventuelt gå tilbake til stedene dere likte best.

Thamus
27th July 2008, 05:03
"Selv om du er jente"? :toda:

Det er latterlig faktum, men like fullt sant at de fleste capsule hotels ikke godtar kvinner.
Jeg gjetter meg til at det er fordi man gjerne maa ut av capsulen for a skifte klaer f.eks samtidig som hovedgruppen av kundene er forretningsreisende.-som tradisjonelt sett er menn med kjonsrollefordelingen som den er/har vaert veldig lenge i Japan.
Men det kommer nok mere og mere, Asakusa har ogsaa et capsulehotel som har en egen etasje for kvinner, til 3000Yen (ca 150kr) pr natt inkludert onsen i overste etasjen.

marilla
27th July 2008, 10:58
Jeg siktet mer til delen med "Du MAA dra til Akihabara! Selv om du er jente, er det masse der for alle.". Det er jo ikke som at capsule-hotels er hovedattraksjonen i akiba, tolket det mer til at "det er mye elektronikk der, men det er jenteting også", kinda. Men jeg kan ha misforstått helt. Poenget er at akiba er awesome, så mye kule gadgets og sære ting samlet på ett sted skal man lete lenge etter. OH! Og prøv Pepper Lunch. Bare ta mitt ord for det.

Vinter
28th July 2008, 03:47
Men saa er det ikke helt paa jordet at flertallet av de som rusler rundt i elektronikksjappene i Akihabara er gutter. Det er jo flere gutter som driver med elektronikk, mener da jeg, men det er ikke en diskusjon som trenger aa startes her og naa. Right? Sweet!

Har du bestilt flybilletter?

Tiggie
5th August 2008, 14:51
Det går f. eks an å si "selv om du ikke er spesielt interessert i elektronikk" uten å anta at man ikke er det fordi man er jente, vettu. Men du har rett i at det ikke er så mye grunn til å la det bli mer enn en fotnote i denne tråden.

Jeg slenger meg med i anbefalingen for Pepper Lunch. Nam! Ellers vil jeg anbefale hostellet K's House. Jeg bodde bare på det i Kyoto, men har anbefalt det i Tokyo til flere folk som har dratt dit og vært veldig fornøyd - det er varmt, rent og koselig. Når jeg var i Tokyo bodde jeg på Taito Ryokan. Det var interessant, men ikke så veldig komfortabelt - utrolig kaldt i mars!

Dra til Odaiba! Der er det mye rart, for eksempel en "onsen theme park" og kjøpesenteret Venus Fort som er stæsja ut som en italiensk landsby - med fake soloppgang og -nedgang. I tillegg er monorail-turen over Tokyo Bay kjempefin.

En dag med fint vær må brukes på å se tempel-komplekset i Asakusa, så ta båt nedover Sumida-elva til Hamarikyu-hagen. Særlig fint når det er kirsebærblomstring. Apropos det, Ueno-parken er også fin når det blomstrer.

Shibuya om kvelden er også et must, helst en helgekveld. Hvis du har littegranne penger å gå på (gjerne også er over 20...) så er det utrolig kult å barhoppe i Shibuya - bare dra inn på tilfeldige små steder. Jeg og broren min havnet i 9. etasje på en knøttliten bar der de spilte Tom Waits, bartenderne hadde smoking, og alle typer drikke i verden hadde sin plass på hyllene.

Disneyland er også rååååkult, men dra på en ukedag! Og ta gjerne med dere litt convenience-store mat i veska, det er rådyrt å spise der inne.

Jeg hadde by-boka for Tokyo fra Lonely Planet da jeg dro første gang, og var veldig fornøyd med den.