PDA

View Full Version : Multiplattform NITH spilldesign

Melkerullpushern
2nd May 2008, 13:19
Jeg har begynt å tenke på utdanning etter VGS å jeg har lenge hatt som plan å jobbe med dataspill. Jeg har sjekket litt rundt å de skolene jeg har funnet er NITH og NOROFF som tilbyr linjer innenfor spilldesign og spillprogramering. Men jeg tror jeg kommer til å velge NITH fordi de har et mye billigere studie, å jeg har hørt at det er mye tull med NOROFF. De linjene NITH har å tilby innenfor spill er spillprogramering, teknisk spilldesign og kreativ spilldesign. Slik jeg har skjønt det krever spillprogramering og kreativ spilldesign bare GENS (generell studiekompetanse) mens teknisk spilldesign krever GENS med R1 matte (realfagsmatte 1) eller S1+S2 matte (Samfunnsfagmatte). Jeg har valgt S matte til neste år så opptakskravene blir ikke noe problem. Den linjen jeg heller mest mot er kreativ spilldesign.
Så det jeg lurer på er om det er noen her på forumet som har erfaringer med denne linjen på NITH eller om noen har erfaring om NITH generelt og om det er en god skole osv.

Sharingan
2nd May 2008, 13:54
Jeg har ingen erfaring med begge disse skolene, men jeg VET at det er greit å kunne basiskunnskapen til C++ uansett om du skal gå spillprogrammering.

marilla
2nd May 2008, 14:38
NTNU tilbyr også spesialisering innen dataspill. Det er dog et siving-studie, så du må regne med å jobbe hardt. Jeg mener å huske at man går vanlig datateknikk i tre år, så velger endel fag som er anbefalt i forhold til dataspill. Sikkert ikke det samme som du får fra NITH / NOROFF, men jeg tror alikevel du vil stå ekstremt sterkt i arbeidsmarkedet med en siving-utdanning og dataspill-spesialisering.

Utover det - vær forsiktig med å spesialisere deg for mye, det er ikke akkurat lett å få jobb innenfor spillindustrien, og da er det litt kjedelig om du ikke har noe annet å stå på frem til du får jobben du vil ha. Det er egentlig det jeg ser på som mest problematisk med både noroff og nith. Lett å bruke mye penger på å utdanne seg til "ingenting", dessverre.

Melkerullpushern
3rd May 2008, 00:11
Det om at det skal være vanskelig å få jobb innen spillindustrien er vel litt hvordan man ser det. Spillindustrien har hatt en stigende kurve siden den startet, den er blitt større enn filmindustrien som har eksistert i hundre år, dataspillindustrien har eksistert i 30 år. De siste årene har Norge også begynt å få opp øynene for hvor utrolig stort marked og hvor mye penger det ligger i det, så jeg vil tro at det vil bli lettere med årene fremover og få seg jobb innen spillindustrien. Dessuten kan man alltids lage sitt eget selskap. Jeg går på en veldig spessiel allmen linje der de fokuserer på det med entreprenørskap og gründervirksomhet, samtidig som vi har vanlige fag har vi fag og entreprenørielle aktiviter der de vil lære oss så mye som mulig om det å starte egen bedrift osv.

Nate
3rd May 2008, 00:35
Jeg har gått NTNU-datateknikk selv, og vil si at hvis du har muligheten og tror du kommer til å fullføre studiet, så vil du stille veldig sterkt etterpå. Jeg har ikke intrykk av at NITH er spesielt seriøst, men man får vel kanskje en utdannelse der også. Spillutviklings-fordypningen er ganske ny på NTNU, men tror absolutt den kan bli bra om en 3 års tid da det vil være aktuelt å spesialisere seg. Som datateknikker fra NTNU er heller ikke en slik fordypning nødvendig for å få en god jobb i spillindustrien. Har selv en venn som nå har fått jobb hos Funcom uten å ha tatt spill-rettningen. Hvis man skal være realistiske når det gjelder spillutvikling i Norge ser jeg ikke for meg andre gode karrieremuligheter enn Funcom, selv om det selvfølgelig er teoretisk mulig... men selv før Age of Conan er frigitt stod Funcom for 94% av Norges spillsalg eller noe slikt (tall tatt ut fra luften, men jeg mener at det var i den størrelsesorden).

Egentlig er jeg bare enig med hva marilla, men det kan vel alltids være fint å høre det en gang til.

Edit: Hvis S er det samme vi kalte MZ og R er det samme vi kalte MX så har du vel uansett ikke mulighet til å gå på datateknikk siv.ing. linjen, men mulig informatikk har de samme mulighetene til fordypning i spillutvikling. Det er stort sett det samme utenom matten. Tror fortsatt informatikk på NTNU er mer seriøst enn utdannelse gjennom NITH, og det er også gratis.

mogcaiz
4th May 2008, 01:36
Hei!
Jeg har ingen erfaring fra NITH, men jeg har gått på Noroff på 3D linjen, som er et forkurs før man havner i spill. Begge skolene er sikkert grei å gå på.
Når det gjelder spillutdannelse, så vil jeg påpeke at det er VELDIG vanskelig å få seg jobb i spillindustrien. Det er mange ledige stillinger og jobber som søker dyktige spilldesignere til sine prosjekter, og det blir flere jobber pga. det spillindustrien vokser med enorm vekst. Men dDet som gjør det vanskelig å få de jobbene er at det er utrolig mange søkere som er på de jobbene. Og logisk nok så blir så klart de beste valgt ut, og som regel er det de med lang erfaring innenfor spillutvikling og heftig portfolio.

I spillutvikling kan man dele opp utviklingsteamet i mindre greiner:
1) Prosjektledere, administrerende.
2) Animatører
3) 3D/2D artister
4) Programører
+ mange flere, alt ettersom hvor stor spillfirmaet/utviklingsteamet er.

Skal man sikte seg inn på å jobbe med spill og tjene penger til livets opphold med det, er det ganske greit hvis du velger deg deg en av disse greinene, og spesialiserer deg innenfor det. I små firmaer må man ha et veldig bredt kunnskap på alle disse feltene, men å jobbe i større firmaer er det best å være en spesialist på et av disse områdene.
Store spillfirmaer driter i om du kan litt av ditt og litt av datt. De er ute etter folk som kan skrive 1000 sider om "ditt", fordi de har andre folk som tar seg av, av "datt" (og skrive 1000 sider om det selv) hvis du skjønner hva jeg mener :)
Dessuten er man spesialist i et fag, er man også ettertraktet fordi man kan da stole på at du kan gjøre jobben din.

Mitt forslag er at i løpet av de første skoleårene dine innenfor spilldesign er å finne ut hva du liker best å gjøre. Deretter kjører du løpet i den rettningen for fult. Når det gjelder skole, så husk at betalt privatskole betyr ikke automatisk IQ til din hjerne. Man må fortsatt jobbe hardt og studere på egenhånd etter skoletid.