PDA

View Full Version : Treff Oslo Shogi-klubb - Hyggelige kvelder med te og japansk sjakk.

Shadowleaf
25th April 2008, 01:12
Har du noen gang hørt om shogi, kanskje sett det bli spilt i forskjellige anime-serier, har en knallinteresse eller kanskje ikke har den fjerneste anelse om hva vi prater om? Det spiller ingen rolle, for Oslo Shogi-klubb (Osuro shogibu) ønsker enhver person velkommen til våre ukentlige sammenkomster, enten det er for å spille, observere, kommentere eller gjøre alt sammen.

Det hele er svært uformelt, og vi ønsker først og fremst at folk skal ha det hyggelig og slappe av, men selvsagt vil fokuset være rettet mot shogi. Man får dessuten muligheten til å lære shogi hvis man ikke kan spillet fra før av, så personer som ikke kan spillet behøver ikke å bekymre seg for det.

Det koster heller ikke noe å bli med i denne klubben, men det forventes ved sammenkomster på kaféer og andre spisesteder at man i alle fall kjøper noe å spise eller drikke, av hensyn til de som driver stedet. Videre ønskes det generell god oppførsel og respekt for spillet, for vi ønsker jo alle å ha det hyggelig og morsomt.

Oslo Shogi-klubb ble opprettet den 24.04.2008 av Fiiup, Nodoka, Heika-sama og Shadowleaf fra dette forumet, som følge av et ønske om å skape et større shogi-miljø i Oslo og resten av Norge. Alle medlemmene er foreløpig amatører som har begrensede ferdigheter, og påtar seg ikke noen spesiell form for opplæring av andre, men ønsker å forbedre seg sammen med andre mennesker gjennom shogi-klubben.

Henger du med eller har du falt helt av? Om dette er første gang du hører om Shogi, så har du kanskje lyst til å vite mer om hva vi snakker om; ja, hva i det hele tatt Shogi er.

Shogi, eller japansk sjakk, er et rundebasert strategispill som kan betegnes som en av de mest populære formene for sjakk som har utviklet seg i Japan. De forskjellene som utmerker seg mest fra "vanlig" sjakk er at man bruke motstanderens brikker som man har fanget og forfremme enkelte brikker som har kommet seg langt nok inn i motstanderens område. Shogi kan spilles av maks to spillere om gangen og et spill tar gjerne en til to timer avhengig av hvem som spiller mot hverandre.

Høres dette interessant ut? Bli med da vel! Det er ikke noe oppmøtekrav om man skulle ha for dårlig tid eller finne ut at shogi ikke passer for en selv. Vi oppfordrer likevel folk til å prøve det en to-tre ganger, for vår erfaring er at folk lærer fort og fatter interesse.

Lyst til å bli med? Si ifra i denne tråden eller send en PM til Shadowleaf eller Fiiup, så skal vi gi deg mer informasjon.

Oversikt:

Tid og sted:
Hver torsdag klokken 18:00 - 21:30 på Mitsu Kafé,
Stedet kan variere, så følg med i denne tråden!

Kontaktpersoner:
Fiiup
Shadowleaf

Medlemmer:
Nodoka
Heika-sama
Sensei
Shirashi
Lokenagi
Ryko
Takatshi-Sumari

Totalt: 9 personer i Oslo Shogi-klubb.

Diskuter også shogi sammen med oss på mIRC efnet: #shogi

Shiraishi
25th April 2008, 01:52
Kommer sikkert til å dukke opp en gang i blant. Til å begynne med er jeg interessert i å vite om dette starter allerede neste uke.

Thamus
25th April 2008, 02:23
Aiai, jeg syntes dette hortes meget staselig ut.

Prover aa komme en tur naar jeg kommer hjem i Mai! :)

Sensei
25th April 2008, 08:51
Selvsagt er jeg med. :nya:

Heika-sama
25th April 2008, 08:53
Kommer sikkert til å dukke opp en gang i blant. Til å begynne med er jeg interessert i å vite om dette starter allerede neste uke.
Mitsu er stengt neste uke, så vi tenkte å kanskje ta det hjemme hos noen. Sikkert mulig å ta det hos meg, med mindre vi blir veldig mange. ;O Foreldrene mine er nok ute og går i tog, såh.

Og så skal det være sagt at både jeg og Nodoka spilte for første gang i går, så folk som aldri har sett en shogi-brikke før er absolutt velkomne. ;P

marlee
25th April 2008, 19:32
Har lyst til å prøve hvertfall, men siden jeg ikke er verdens beste strateg kan det hende jeg trekker meg hvis jeg føler meg for dum :P

Shiraishi
25th April 2008, 21:08
Hvor mange brett har dere til disposisjon?

fetch fox
26th April 2008, 12:12
Hm, det høres jo interessant ut. Kanskje kanskje...

Lokenagi
26th April 2008, 14:07
hører hyggelig ut dette,:) har altid hatt lyst til å prøve shogi.

Heika-sama
26th April 2008, 15:29
Har lyst til å prøve hvertfall, men siden jeg ikke er verdens beste strateg kan det hende jeg trekker meg hvis jeg føler meg for dum :P
For å si det sånn så er jeg i samme situasjon selv. ;P Bli gjerne med og hold meg med selskap! :3

Hvor mange brett har dere til disposisjon?
Så langt: Ett. Pluss at Shadowleaf har shogi-program på laptopen sin.

Greia er vel litt den at man skal sitte og slappe av, drikke grønn te og være litt sosiale, ikke bare sitte fanatisk og spille shogi. ;O For min del er det i hvert fall veldig greit å ha litt pause fra shogien, da det krever ganske mye tankevirksomhet for meg. :P

Howl
26th April 2008, 21:09
gah, dette så veldigveldigveldig morsomt ut. Men hvorfor på en torsdag? D:

DragonGirl46911
29th April 2008, 14:31
Kommer dette til å være i sommerferien også? Har veldig lyst til å bli med en gang, men bor så langt unna, og jeg skal til Oslo i sommerferien.

Shadowleaf
29th April 2008, 14:40
Mest sannsynlig. Skulle det skje noen endringer, så skal vi skrive det i denne tråden.

Vi kommer også, om ønskelig, til å kommentere deltagernes kifu (spillelogg) her.

Ardisrawr
29th April 2008, 18:23
Jeg kan ikke spillet/shogi, men har veldig lyst til å lære meg det.
Dessverre kan jeg ikke på torsdager, men jeg slutter på cello til sommerferien så viss dere fortsetter til høsten er jeg interesert i å være med. Kan hende jeg har tid i sommerferien viss dere skal holde klubben i live da også, koster det foresten noe, eller kommer det ann på hvor mye man spiser og drikker på mitsu?

Foresten denne torsdag er det vistnok grilltreff i frognerparken, og mitsu er stenkt. Så kanskje man kunne spillt ute i det grønne. Selv om det er sjanse for regn den dagen :cip:

Shadowleaf
29th April 2008, 21:39
Jeg kan ikke spillet/shogi, men har veldig lyst til å lære meg det.
Dessverre kan jeg ikke på torsdager, men jeg slutter på cello til sommerferien så viss dere fortsetter til høsten er jeg interesert i å være med. Kan hende jeg har tid i sommerferien viss dere skal holde klubben i live da også, koster det foresten noe, eller kommer det ann på hvor mye man spiser og drikker på mitsu?Vi håper absolutt på å fortsette til høsten. Det koster ikke noe fra vår side, så det er heller Mitsu du bør tenke på. Blir vi for mange, så kan de hende at vi må dra til et større sted. Vi får se. Poenget er at Oslo Shogi-klubb ikke tar noe penger for å spille shogi med dere.

Foresten denne torsdag er det vistnok grilltreff i frognerparken, og mitsu er stenkt. Så kanskje man kunne spillt ute i det grønne. Selv om det er sjanse for regn den dagen :cip:Vel, det kan bli problem med strøm og slikt for våre digitale brett, så jeg tror ikke det.

Vi møtes til shogi-dag hos Heika-sama 1.mai, klokken 14:00. Alle samles først ved inngangen til Outland på Oslo S.

fiiup
2nd May 2008, 02:25
urnering 1. 1.mai 2008
Heika Vs Shadowleaf(handikap: fourpices)
Win: Shadowleaf

Sensei Vs Fiiup
Win: Sensei

Shadowleaf Vs Sensei

Shadowleaf
2nd May 2008, 13:22
Turnering 1. 1.mai 2008
Heika Vs Shadowleaf(handikap: fourpices)

Sensei Vs Fiiup
Win: Sensei

Shadowleaf Vs Sensei
Win: ShadowleafEt handikap betyr at jeg har fjernet noen av mine brikker. (Ja, for det er Heika drar fordelene av dette handikapet.) Jeg fjernet her løperen, tårnet og begge lansene.

Ryko
3rd May 2008, 19:35
dette høres veldig morsomt ut. Jeg kommer nok til å poppe opp en gang i blant. Men jeg aner ikke hvor den caféen er da btw =D

Shadowleaf
3rd May 2008, 22:48
Møllergata 42, 0179 Oslo

Om du ønsker litt løst snakk eller små diskusjoner rundt shogi, så er det bare å bli med i gruppen vår blant de sosiale gruppene. :)

fiiup
6th May 2008, 23:57
kan nevne at man har en kanal på efnet som heter #shogi som nylig har blitt startet slik at man kan diskutere shogi relaterte ting.
Kanalen har vært invite only men dette har blitt fikset opp i.

Pitta
9th May 2008, 16:27
:O

Har altid likt Shogi, selv om jeg er tragisk i det. x.x;

jeg kommer nok til å dukke opp på et av treffene når jeg får tid!

retrolord
11th May 2008, 16:31
jeg så det hos frodo på mattreffet.. det såå artig ut..
jeg vill gjerne prøve det, ekke den beste på sjakk men
alltid gøy å gjøre noe annet,en å være hjemme på datan..;)

FoxFenris
12th May 2008, 16:41
Ahm jeg skal prøve å komme meg ditt nestegang!