PDA

View Full Version : Reise World Campus Japan

Thamus
8th April 2008, 15:12
For øyeblikket sitter jeg i på et rom hjemme hos hvertsfamilien min i Japan.
Dette er den 6 og siste hvertsfamilien jeg har hatt siden jeg kom hit den 7 Februar.

Siden den datoen har jeg opplevd fantastisk mye, lært masse om andre kulturer; men spesielt om Japan, ettersom det er her jeg har vært i nå litt over to måneder. Jeg startet i Omura, i Nagasaki sør i Japan, og nå er jeg rett utenfor Tokyo.

Opplegget jeg har reist med er noe som heter World Campus Japan, og det gir alle og enhver en mulighet til å reise til Japan sammen med andre mennesker for å utvikle deg selv kulturelt. Japansken min har også kommet seg betydelig.-det er språkkurs her, og det kommer naturlig nok en del ettersom man bor hos japanske familier hele tiden.

Her er det mye å hente, og jeg tror det er veldig mange som har mye å bidra med.

Så alle som har lyst til å ta turen til Japan, men sliter enten med tid eller penger (det er ikke så ille med tanke på alt man får dekket) anbefaler jeg dette. Du får med deg både japansk og verdenskultur på en gang.

For mere informasjon kan man sjekke www.worldcampus.org ,
eller lese den ofesielle bloggen på www.worldcampusblog.org
eller faktisk til og med min private blogg på www.thamus.travellerspoint.com .
(peker ut at min personlige blogg er hovedsakelig rettet mot venner og familie, og ikke har noen voldsom fokus på kvalitet. Det nåværende nyeste innlegget f.eks er forferdelig, men det er nok noe spennende å lese lenger ned der)

Neste aktuelle tur er nå til sommeren, i begynnelsen av Juni.
Etter det tror jeg det er noe planlagt i Mars. Anbefaler å sjekke linker for mest konkret informasjon, men det er klabert bare å spørre meg i denne tråden om det er noe man lurer på!

Til slutt et lite bilde for inspirasjon;
http://www.cygro.ch/wci/pics/arao/arigatoevent/content/bin/images/large/DSC_3791.jpg

Det er megselv som ved en tilfeldighet ble utvalgt til å motta en takkepris mot slutten av en by.
Denne fyren produserte Shochu, en type brennevin, som jeg fikk æren av å promotere på radio.
De fleste her har endten vært på japansk radio, tv eller begge. (så vær advart.. det er litt skummelt, men festlig å kunne si at man har gjort det i ettertid)

Prisen alt i alt falt vel på mellom 40 000 - 50 000 for meg. Jeg tok en 6mnd med arbeid før jeg dro, og kunne betale uten problemer.
Om det er et problem er det et klart tips å søke stipend. Lions club f.eks kan sikkert hjelpe til litt om du skriver en ordentlig søknad.

marlee
8th April 2008, 18:30
Hmm. Det er absolutt et alternativ for meg, i hvertfall, selvom prisen er litt skummel. Det skal sikkert godt gjøres å få en billigere (og like bra) tur til Japan, da.

Hva er det som er inkludert?

Thamus
9th April 2008, 15:27
Hver dag skjer det noe.. det vil si, omvisninger i museer, japansk-kurs, reisen mellom de forskjellige byene, mat hver dag, og selvfølgelig oppholdet.
For meg er det lettere å snu det på hodet; hva er ikke inkludert:
flyturen dit, og eventuelle aktiviteteter på personlige dager. (ca en dag i uka er det en dag hvor man kan gjøre hva man vil. Man må f.eks betale for buss til byen for å møte venner om hvertsfamilien ikke har mulighet til å kjøre, og eventuell mat om man er ute såpass lenge) og eventuelle ting man ønsker å kjøpe til seg selv.
Hittil har hvertfamiliene gitt meg fantastisk mange suvenirer, så det er intet problem.
Det er snakk om i overkant av to måneder hvor (med mindre man har behov for å gjøre spesielle ting) absolutt alt er dekket, og utbyttet er enormt.
Ting jeg har lært om er bla.a tilpassing av andre kulturer, ekstremt mye samarbeid, japansk språk og kultur og religion. (har også blitt en jerv i karaoke)
Det kan også nevnes at jeg har gjort ting sammen med hvertsfamilien som jeg aldri hadde hatt råd til ellers. Forrige uke var jeg på en ninjarestaurant f.eks. Hemmelige dører og mat i ninjastil. Fantastisk dyrt sted, men familien tok meg dit fordi de vil gi meg en så bra opplevelse som mulig. Det er rett og slett sånn denne kulturen er, og det fører til sabla mange gode opplevelser.

Personlig syntes jeg ikke prisen var så ille alt satt i perspektiv, selv om jeg også før jeg dro fant den meget stiv. Men som jeg gjorde, bo hjemme og jobb noen måneder, det dekker dette og mere til. Jeg forblir i Japan i nesten en måned etter at programmet er over. I tillegg har jeg nå hvertsfamilier i halve Japan som er villige til å ha meg boende der om jeg skulle trenge det, ettersom vi kom så godt overens.
En venn av meg her som for øyeblikket er ansatt, fikk jobb her i Japan gjennom prestasjoner med opplegget.
Dette gir masse kunnskap, og skaper masse muligheter. Et språkkurs ett sted i Tokyo er klabert billigere, og gir mest sannsynlig mere på språksiden..men jeg har kommet frem til (sammen med flere her) at å ikke dra er en større tabbe enn noe annet ;)

Solnar
10th April 2008, 00:51
hvor mye var det da du regnet i lommepenger da du reiste? 40euro som det star pa siden dems virker for meg litt lite:p en annen ting: hvordan er det med a treffe andre folk der nar du nesten ver dag er pa en om omvisning eller gjor noe lignende? Utenom de fra andre land da som er pa samme kurs:) ps. Darlig sprak pga jeg sitter pa ipod touchen^^,

Thamus
10th April 2008, 15:13
Vel, det er som å være tilbake på skolen sosialt sett.
Man har lunsj, og mange pauser hvor man prater. I tillegg er det disse personlige dagene, og en del events hvertsfamiliene lager. F.eks velkomsfest mellom familiene som kjenner hverandre eller bare bor i samme nabolag.
I denne byen har jeg f.eks tilsammen en tre fester med familier og vennene mine.
Det er også i begynnelsen satt av en del tid kun for å bli kjent.

Når det kommer til pengene, tror jeg faktisk 40 euro ikke er så alt for ille. Det er generelt sett bare en personlig dag i uka, og det er kun denne dagen du "trenger" å bruke penger, skulle du velge å reise ut i byen uten hvertsfamilien din.
Det kommer selvfølgelig litt an på hvaslags hvertsfamilie du har.-om de kjører deg dit du trenger og lignende, og litt opp til deg selv, om du velger å spise middag ute sammen med venner eller sammen med familien.
Personlig satte jeg vel brukt en 8000 - 10 000 i lommepenger tror jeg.. og dette inkluderer mye karaokegåing, middager ute med venner utenom personlige dager og innkjøp av supernintendospill f.eks.
Når jeg først er i Japan går det fort en del penger for min del, men om man er finansiell er det lett å spare det inn.

Og for å utdype litt mere av hva jeg har lært;
opplegget er sånn at det i hver by er ett tema. Denne uka f.eks er det miljø. I den kontekst har det blitt en del museumsbesøk, og foredrag.-f.eks om hva som definerer rent vann. (vann betyr mye for liv tross alt, og i Abiko hvor jeg bor nå har de et interessant tilfelle i forhold til at dyreartene som bor her har variert i takt med kvaliteten med vannet i innsjøen her)
Mye prat om hva vi som individer kan gjøre i våre hjem/hjemland for å bedre situasjonen globalt sett.

Et annet eksempel er forrige by, hvor religion var i sentrum. Vi besøkte en masse templer, og diskusjonene var klabert ekstra heftige med ett såpass personlig tema i sentrum. (mange religioner representert her.. det finnes f.eks en egen religion ut fra kristendom som tror at om Jorden er skapt av Gud, er alt godt fra ham, og alt ondt fra mennesker. Dermed er sykdom kun en illusjon skapt av mennesker. Så de tror rett og slett ikke på det, og drar aldri til leger, uansett tilstand. (ikke til å forveksle med scientisme dåg). Dette kom fra en fyr jeg respekterer stort, som jeg aldri hadde gjettet hadde noe slikt bak i hjernebarken. Mange interessante impulser her med andre ord.)

Temaene varierer fra turne til turne avhengig av hva som passer med lokalmiljøet av byene som reises til. Men temaer som menneskeverdt og miljø f.eks er jeg veldig sikker på er der uansett. Poenget med turneen er veldig mye å bli en verdensborger ved å diskutere med mennesker fra hele verden, og forhåpentligvis få nye perspektiver på ting. Jeg tror ikke på noen måte man er en "fullverdig verdensborger" etter dette opplegget, men det er en sabla god start. Jeg har venner over hele verden jeg kan besøke nå.

FauxPas
8th June 2008, 16:39
Oj, kjempebra opplegg...men prisen virker litt skremmende (selv om det EGENTLIG ikke er så dyrt i forhold til hva man får)Vet du om det finnes det andre lignende mulighter, foreksempel internship eller noe?

Thamus
8th June 2008, 18:24
Yup, internship er absolutt et alternativ!
Men jeg vet ikke hvor lett det er å få, spesielt om du ikke har vært med på dette eller lignende opplegg før.

Etter turneen jeg var med på vet jeg at det var flere som meldte sin interesse, men det er desverre bare så - så mange ledige plasser vet'.
Akkurat nå er det ingen ser jeg, men bare sjekk denne adressen etter hver turne. Ettersom det (såvidt jeg har forstått) ikke er noen lønn byttes folk ofte ut :3

(jeg kan nevne at jeg fikk internship innen teknisk avdeling, og skal være med på hvertfall en turnè, så det er langt fra umulig om du engasjerer deg o/ )

Link til internship info:

http://www.worldcampus.org/job_opportunities.html

Zanpakuto_Shiro
11th June 2008, 12:10
Hvor lenge jobbet du for å tjene til dette igjen? et halvt år? Lurte bare på om du vet om noen andre steder som gir ut stipend når det gjelder slike programmer!? Kunne gjerne tenkt meg og reise. Mne har ikke nok penger, så planla og jobbe for å tjene i tillegg til skolen.

Thamus
11th June 2008, 12:46
Jeg gjorde det slik ja; satte av et halv år til arbeid og et halvt år til reise.
Tar du en fulltidsjobb mens du bor hjemme tjener du fint opp nok penger til denne turen (og litt til) på et halvt år.
Om du jobber vedsidenav skole klarer du nok også det fint, bare du er disiplinert med å ikke sløse ;p

Personlig har jeg spart siden jeg var rundt 15, og bare lagt av en tusenlapp i måneden før dette året og, så har penger til å reise en stund til o/

Jeg vet desverre ikke så alt for mye om hvor du kan få stipender, ettersom jeg regelrett hater papirarbeid har jeg ikke orket å prøve selv.
Men som sagt; Lionsclub er garantert verdt et forsøk, ellers gir WCI også ut stipender. (om du bare har råd til halve turneen f.eks, kan det hende de hjelper deg ut med den siste halvdelen)

Tok et lite søk på google nu, fant noe kanskje kan være verdt noe:
http://www.forskningsradet.no/no/Organisasjoner+og+samarbeidsfora/1187921120353

Du finner garantert ut av det om du har lyst til å dra, og det er uten tvil verdt pengene :)

Thamus
26th September 2008, 04:21
*BUMPEPÅ*

Det er gjort en del forandringer for neste turne, for å gjøre det enklere for mennesker som er interesserte men sliter med tid og/eller penger.
Den kommende turneen (starter i mars) vil vare tre ganger to uker.
Ergo; kan man melde seg på et to ukers opplegg, om man ønsker det, ta to biter på tilsammen fire uker eller alle tre epokene.
Hver bit ligger for øyeblikket på ca 1700 Euro.

Hver bit vil ta for seg en ny del i Japan, i form av forskjellige områder fra landet. Om du har en favoritt og bare tid til en, velg den!
(kansai området, Kanto området og Kyushyu området)

For et greit sammendrag av opplegget har det dukket opp en ny side jeg anbefaler å titte på;
http://www.volunteerabroad.com/listingsp3.cfm/listing/41967

ellers ligger all informasjon som alltid på
www.worldcampus.org

Ikke nøl med å spørre meg om det er noen flere spørsmål! :)

Thamus
1st May 2010, 11:43
Ja, nå er det atter en gang sommer, og en ny World Campus turne står for tur.

Denne sommeren hadde vi to representanter fra Norge, men begge har hoppet av i siste liten.
Med andre ord er det nå veldig gode odds for å bli tatt opp som deltager, og kanskje også få stipend for flere deler av turneen om en ønsker å bli lenger enn en i utgangspunktet har råd til.

Det er rabattløsninger siden sist jeg var her. (dvs, jo lenger du reiser med opplegget, jo billigere blir det.)
Les mer om det her:
http://worldcampus.org/admissions-requirements-fees.html#discountfee

Det er også mulighet for å reise som ansatt. Dette er en krevende jobb, så det er vanskelig å få en slik stilling uten hvertfall erfaring med internasjonalt arbeid. (men; om du reiser som deltager f.eks er det betraktelig større odds for at du kan få en stilling med WCI senere. Jeg jobbet for dem på to turneer.-du tjener ingen penger på det, men du får hele turen gratis)
Les mer om internship her:
http://worldcampus.org/job-opportunities.html

Turneen er i år totalt fra 5 Juni til 30 August, delt opp i flere mindre deler. Du velger selv hvor lenge du vil være med.
Den første delen er egentlig stengt for søkere nå, men siden det ikke er noen Nordmenn med er de villige til å gjøre et unntak.

Les mer om hvor og når turneen foregår her:
http://worldcampus.org/program-dates-and-locations.html

Fyr løs om det er noen spørsmål.
Men om du kjenner det kiler litt i magen anbefaler jeg egentlig bare å kline til..! ;)