PDA

View Full Version : Reise Ferie i Japan

Friera
6th April 2008, 17:30
Hei,

Nå har endelig jeg og venninna mi kommet på en vei hvor vi seriøst har planer om å reise på ferie i Japan; våren 2009 og det er snakk om 2-4 uker (mest sannsynelig 3 uker) Det er uavhengig av typiske ferier. Ingen av oss studerer, så det kan fint være en periode hvor det er typisk arbeidsuker
Vi tenkte å bestille så tidlig som mulig for å ha en konkret dato og forholde oss til samt at vi ønsker å få flyreisen så billig som mulig.
Derimot vet vi ikke hvilke byer vi burde reise til. Jeg regner med at vi blir noen dager i Tokyo, siden det er et must. Men vi tenkte å reise rundt litt og opplevere andre byer og steder. Da er spørsmålet hvor dere anbefaler å dra? Hva slags erfaringer har dere? Kanskje nettopp hvor vi skal dra som er viktig for oss å vite.
Vi er også veldig usikre på hvordan vi skal gå frem. Burde man bestille flybilletter separert fra hotel og hvilke flyselskaper er billig men samtidig bra?

Fins det noen pakkepriser på reise til Japan som passer bra for 19-20 åringer?

Jeg beklager alle spørsmålene. Vi står veldig på bar bakke uten helt å vite hvordan vi skal gå frem for å planlegge en slik tur...

Håper på hjelp :)

dr_astin
6th April 2008, 20:08
Bruk denne siden, den tar for seg det meste du trenger å vite:

http://www.japan-guide.com/

Skaff et JR Rail Pass, slik at dere er fleksible:

http://www.japan-guide.com/e/e2361.html
http://www.japanspesialisten.no/cms.cfm?nPageNo=5897

Sørg for å ha reservert rom i Tokyo innen dere kommer så blir det mindre stress, så kan dere fikse overnatting etterhvert som dere har bestemt hvilke steder dere skal reise til. Prøv et ryokan i stedet for hotell noen netter også. Kyoto burde være med i destinasjonslisten uansett hvilke interesser dere har. Blås i gruppereiser eller annen form for organisert tur er min anbefaling.

Har selv betalt litt ekstra for å reise med JAL/ANA for å "akklimatisere" meg, selv om det ikke har vært det billigste alternativet (Aeroflot, mellomlanding Moskva)

Friera
6th April 2008, 21:14
Hm. så det burde gå bra å ikke bestille hoteller på forhånd og heller bare reise fra sted til sted og ta det som det kommer?
Burde man reise nordover eller sørover i Japan? Jeg ser at et railwaypass for hele Japan er veldig dyrt, så jeg vil tro det lønner seg å kjøpe for et bestemt område.
Jeg har en tvangstanke (aner ikke om dette stemmer) at sørlige delen (Kyushu) av Japan er veldig flott. Stemmer det?

Men railwaypass virker i hvertfall veldig aktuelt. Kan man bruke den på lokaltog også?

Kan du utdype deg litt med hva du mener med "JAL/ANA"?

Takk for svar. :D

Shiraishi
6th April 2008, 21:26
Hm. så det burde gå bra å ikke bestille hoteller på forhånd og heller bare reise fra sted til sted og ta det som det kommer?
Burde man reise nordover eller sørover i Japan? Jeg ser at et railwaypass for hele Japan er veldig dyrt, så jeg vil tro det lønner seg å kjøpe for et bestemt område.
Jeg har en tvangstanke (aner ikke om dette stemmer) at sørlige delen (Kyushu) av Japan er veldig flott. Stemmer det?

Men railwaypass virker i hvertfall veldig aktuelt. Kan man bruke den på lokaltog også?

RailPass er utestedt av JR som er Japans svar på NSB. Kort og godt er det statlige linjer som kan brukes fritt med det - private jernbaner må dere fremdeles betale for. Dere kommer dere stort sett overalt med JR, og den primære fordelen med RailPass er jo å kunne spare en god del penger på lengre togreiser (som f.eks. mellom Tokyo og Osaka) i tillegg til at det er umåtelig praktisk å slippe å kjøpe billett for hver etappe. Av personlig erfaring kan jeg si at det kan bli litt venting ved kontrolløren, men nesten alle av dem er vant med systemet og vinker deg glatt forbi. :) Økonomisk sett tror jeg man går i balanse om man reiser tur/retur Tokyo - Osaka. Medregnet alle slags kortdistanseturer man tar i begge regionene tror jeg det er selvsagt at det lønner seg.

dr_astin
9th April 2008, 16:37

Hei igjen,

Du får mye mer informasjon, kan stille spm selv og lese masse spm på www.japan-guide.com siden. Masse bilder også. Linker til diverse sider for å booke hoteller, ryokans etc. Her er de som jeg har brukt:

http://www.japaneseguesthouses.com/index.htm
http://travel.rakuten.co.jp/en/

Disse kan man bruke underveis på internetcaféer mens du er i Japan, når man har bestemt seg hvor man skal de neste dagene. Er veldig kjekt å ha en utskrift med reservasjon og kart når man kommer til en ny, ukjent by! Taxisjåførene har ingen problemer å lese hotellnavnet heller.

Visse steder, f.eks Miyajima og andre turistmagneter) bør man ha hotellreservasjon på forhånd.

Railpasset kan brukes på JR tog, også lokaltog i Tokyo som er JR-eide. Les om Yamanote-linjen som er enkel å forholde seg til for førstegangsreisende. Vet ikke mulighetene/prisnivå for Railpass for enkeltområder.

JAL = Japan Airlines, ANA = All Nippon Airways, de to store japanske flyselskapene.

Friera
5th May 2008, 21:23
Tusen takk for hjelpen. Railwaypass er nok i aller høyeste grad aktuelt :)

Siden vi aldri har vært der før, ønsker vi nok å bestille hoteller på forhånd.
De tre byene vi tror vi vil til er Tokyo, Kyoto og Kinosaki, med naturligvis utflukter til div andre byer.
Men jeg husker så godt for et par-tre år siden hang det en plakat utenfor Outland om en pakketur med delvis guide (så vidt jeg husker) på 21 dager, eller noe i de duren. Det hadde vært sinnsykt kult om det fantes en pakketur med\uten en guide man reiste med andre "unge", nerdete folk :p Da blir det lettere å oppleve Japan om man er fler, og ikke minst reiser med noen som har peiling. Fins det noe sånt? F.eks ala den pakketuren som hang utenfor Japan?

marilla
6th May 2008, 00:23
http://www.neo-tokyo.no/blog/?p=188

Jeg tror dessverre det er for sent å melde seg på nå, men sjansen er stor for at det blir en ny tur neste år. (årets tur er på 12 dager, såvidt jeg husker)

Skal dit for første gang selv, om en måned. Utrolig spent!

Otacon
6th May 2008, 20:41
Rekommenderar att boka rum på Khaosan Guest House i Asakusa (http://www.khaosan-tokyo.com/en/). Trevlig personal, billigt boende och nära till traditionell Japansk kultur och lite mer modernt i Akiba :D

LEC
8th May 2008, 07:12
Ikke noe tips i det hele tatt, men kom til Nagoya. Kjempe fint her.

Pluss Shinkansen kan ta deg dit paa to timer fra Tokyo, to timer til saa er du i Kyoto og neste stopp etter det er Osaka. Kjempe fin maate aa reise paa.