PDA

View Full Version : Diverse Iaito?

Cyazu
3rd April 2008, 00:30
Viste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, men håper det går bra her.

Det jeg lurer på er altså følgende; Er det mulig å trene basic kata som for eksempel Nihon Kendô no Kata hvor man går mot hverandre 2 og 2 og bruke iaito isteden for den tradisjonelle bokken? Iaitoer er som regel laget av "solid alloy" eller "zinc/aluminum alloy", så vil de da ende opp med masse hakk og i verste fall brekke? Meg undres....

ludde
4th April 2008, 03:41
En bruker ikke iaito mot noe, bare solo kata. Selv kata mot hverandre med shinken vill lage hakk. Fortsett å bruke bokken.

Cyazu
4th April 2008, 08:55
Oki. Takk for informasjonen. :)

HenrikBakkeHareide
15th June 2008, 01:41
iaito er meningen å bruke i kata og kampkunsten Iaido, kunsten og trekke sverdet. iaito er laget av aluminium og de fleste kata sverdene er ikke skarpe :] men, bruk bokken så du ikke ødelegger et flott eller dyrt sverd, ville vert trist :] !

Seikmann
18th November 2008, 12:19
Hei. Dette er sent svar, men det vanlig å bruke metallsverd når man viser frem kata. Jeg vet ikke om man bruker iaito, eller om det er egne katasverd, men håper det besvarer spørsmålet ditt.

Shinke
18th November 2008, 20:45
Jeg har sett noen iaijutsu-skoler ha oppvisning hvor de går med iaito eller shinken mot hverandre i par-kataoppvisninger faktisk, men skolen jeg pleide å trene før har såvidt jeg vet ingen tradisjon for det.

Den gylne regel er å holde seg til det man lærer.
Sier skolen og intstruktører at man går par-kata med bokken, så går man par-kata med bokken. Skulle det noen gang skje at man får gå oppvisning og noe gjøres annerledes, så vil intstruktøren din instruere deg i det når den tid kommer.