PDA

View Full Version : Litteratur Twilight, New Moon og Eclipse - det nye Harry Potter!

Kiyu
23rd March 2008, 04:34
http://www.dwimg.com/files/0188izoog9ky3ph38bbi.jpg

About three things I was absolutely positive.

First, Edward was a vampire.

Second, there was a part of him -
and I didn't know how dominant that part
might be - that thirsted for my blood.

And third, I was unconditionally and irrevocably in love with him.
- baksideutdrag fra Twilight

Sjanger: romance, fantasy
Forfatter: Stephenie Meyer
Bøker i serien: 3 hittil, den fjerde og siste slippes i USA 2. August 2008
Offisielle hjemmeside(r): www.stepheniemeyer.com (http://stepheniemeyer.com) , www.thetwilightmovie.com (http://www.thetwilightmovie.com/)

Twilight er den første i en serie av nåværende tre bøker som har tatt USA og flere steder i verden med storm. Den tredje og nyeste boka i serien, Eclipse som ble sluppet i August 2007, danket ut Harry Potter and the Deathly Hallows fra førsteplassen på den mye omtalte New York Times Best Seller List (for de som ikke vet det; det er STATUS å være på den lista, på lik linje med Billboard for musikk).

When Bella, a 17-year-old girl, moves from sunny Phoenix to wet and rainy Forks, a town from her childhood-memories which she’s not very fond of, she discovers the four most peculiar adopted siblings, the Cullens. They are all inhumanly gorgeous beyond words, all very well dressed, and all their movements are so elegant and swift, it’s almost unnatural.
She finds herself drawn to the mystical Edward Cullen and manages to befriend him with great difficulity despite Jessica's warnings about how difficult they are to approach. But her affection for Edward, and his true affection for her, sends Bella jolting into the siblings’ bizzare and dangerous world when it turns out they’re all vampires. But fear not, these vampires are different. These vampires want to be good. They don’t want to be seen as monsters, and so they don’t drink human blood, they prey on animals instead.
But not all vampires are as peaceful as the Cullens. There excists many vampires scattered around the world, and they certainly don’t think twice before they attack a human and drain the body for blood.
With Bella, a fragile human being, accompanying her beloved vegeterian vampires, she’s bound to be the target of the other bloodthirsty vampires. And so hell breaks loose when a tracker vampire crosses paths with Bella and the Cullen family.

Bøkene er internasjonale bestselgere på lik linje med Harry Potter bøkene, og amerikanske Summit Entertainment holder nå på å lage film av den første boka slik det seg bør og skal. Det er spådd at vampyrene til Stephenie Meyer kommer til å åpne øynene til verden til en ny generasjon vampyrer slik trollmennene til J. K. Rowling gjorde gjennom Harry Potter.

Tro meg, Cullen familen er alt annet enn den tradisjonelle vampyren som ikke tåler sollys og er redd for hvitløk. En trestokk gjennom hjertet? Glem det, trestokken kommer til å splintre når den dundrer inn i den isharde kroppen deres. Det er såklart hvis du i det hele tatt rekker å skyvle en trestokk mot de med tanke på at de beveger seg utrolig raskt og elegant og i tillegg har evner du ikke har. Glem alt av tradisjonelle vampyrer, for her kommer du ikke til å se snurten til noen av de (de har ikke en gang hoggtenner!).

Dette er en kjærlighsroman på sitt beste, og verdenen som Stephenie Meyer har skapt er så fantatisk at du ikke klarer å la være å bli revet med.
Nå vet jeg ikke om guttene kommer til å bli så begeistret for denne serien, men dere jenter bør virkelig kaste dere over denne lekkerbiskenen. Det gjelder særlig dere som elsker fantasy og romance!

Disse bøkene bør helst leses på engelsk, i og med at oversettelser som regel er dårligere enn originalspråket.

Jeg så at det var interesse for Twilight bøkene i "Beste boken du har lest"-tråden, og dermed bestemte jeg med for å samle oss her!
Denne tråden ble skapt slik at de få av oss som som leser denne serien kan obsesse så mye vi vil. Denne tråden skal også fungere som en introduksjon til nye lesere, så hold all diskutering som kan inneholde spoilere for nye lesere i spoilerknapper.
Diskutér, spør og få svar om det er noe du lurer på. Ting du vil nevne? Kanskje fortelle hvorfor du elsker serien så? How you got hooked? Nevneverdige sitater? Noe nytt om filmen? Go ahead! Anyting is possible! (Bare ikke spam, ellers blir vi kicka ut av moderatorene)

And now - OBSESS, PLEASE! : D

Salamander
23rd March 2008, 09:42
Endelig fikk denne bokserien en egen tråd. Viste ikke at det var så mange i Norge som likte dem jeg, siden bare den første boka er utgitt her. (Og siden titeloversettelsen ikke akkurat gir rom for flere bøker)

Jeg lesten den først boka for omtrent to år siden. Mamma får mange bøker gratis igjennom jobben sin og dette var en av disse. Jeg hadde egentlig fått den flere uker før, men jeg er ingen stor fan av sånne kjælighetsklisjeer som det først så ut til å være. (Jeg mener,"Evighetens kyss" det sier jo sitt) Men når jeg da først kom på å lese den ble jeg helt hekta, og leste ferdig hele boka på den dagen. Samme dag rota jeg rundt på nettet etter flere bøker osv. og noen uker etterpå var New moon bestilt fra USA^^

Så det var begynnelsen på den visa. Nå bare går jeg rundt å venter på den neste boka, samtidig som jeg preser alle jeg nøter til å lese bøkene. Men alle jeg har presset dem på hittil har likt dem. Kanskje med unntak av kjæresten min som ikke helt vil uttale seg om saken:P Eller som han sier "De er i alle fall godt skrevet." Så hvis dere skal rekrutere gutter i fanrekkene tror jeg det er best å vente til "Midnight Sun" (eventuellt) kommer ut. (Mer info her: http://www.stepheniemeyer.com/otherprojects_midnightsun.html) Det første kapittelet derfra slo i alle fall godt an hos et par gutter på skolen.

Totoro
23rd March 2008, 12:02
Åhh. Så fint at noen lagde denne tråden : D
Satt for en stund tilbake å tenkte på at jeg skulle gjøre det samme, men glemte det :cip:
Går rundt å gleder meg til Breaking Dawn (mer info: http://stepheniemeyer.com/breakingdawn.html)
Bare 131 dager 11 timer 22 minutter og 51 sekunder til den kommer ut <3

Jeg fikk Twilight i september etter at pappa hadde vært på tur i USA og jeg leste boka på en dag (satt fra klokka 6 om kvelden til 5 om morgenen eller no : P) For å si det mildt blei jeg hekta :3 Fikk de to andre bøkene (New Moon og Eclipse) i bursdagsgave. Selv har jeg lest serien 3? ganger og de begynner å bli ganske slitt etter utallige utlån til venner X3 Akkurat nå leser mamma dem, og de slår veldig bra ann hos henne også.

Bøkene er utrolig bra skrevet og du får en kjempetrang til å lese videre.
I den første boka blir du nysgjerring på hvordan det skal gå med Bella på en ny skole og når du får bekreftet at det går ganske bra glir nysgjerrigheten over til den mystiske Cullen-familien (som bare er /elsk :nya:)

Er personlig skuffet over film-castinga :/ Så jeg går rundt å overbeviser meg selv om at den blir dårlig, så jeg for en gangs skyld skal bli postivit overraska :todangonya:
http://www.hollywood.com/moviedetail/Twilight/3462420 <-- Navn og bilder av de forskjellige skuespillerne

Her er litt forskjellige ting jeg har kommet over:
http://community.livejournal.com/lion_lamb/329155.html <-- Blider fra inspillingen

http://community.livejournal.com/lion_lamb/326257.html <-- Bilkræsj scenen er under inspilling :link:

Til slutt vil jeg bare ramse opp noen av mine favoritt-sitater :P

Bella: “I hate you Jacob Black.”
Jacob: “That's good. Hate is a passionate emotion.”
Bella: “I’ll give you passionate,” I muttered under my breath. “Murder, the ultimate crime of passion.” - Fra Eclipse (husker ikke sidetall : P)

"I bet she’s tougher than that. She runs with vampires." - New Moon

Emmett- “Fall down again, Bella?”

Bella- “No, Emmett. I punched a werewolf in the face.”
Også fra Eclipse

Edward: "Bella. Would you please stop trying to take your clothes off?"
"Do you want to do that part?" I asked confused

"I have been tortured. Alice painted my toenails." - Bella, fra Eclipse

Og den siste og aller beste XD XD:

"My virtue is all I have left" - Edward, fra Eclipse

marlee
23rd March 2008, 12:50
Ahh...

Jeg skjønte ikke The Moaning Myrtles' sitat "Vampires are no fun to haunt, oh but Edward you can bite me if you want" (Fra Cedric)

Men de har jo sikkert tatt det herfra :)

Edit: Nå som jeg hører sangen en gang til hører jeg at de også sier "Cedric, now you're in twilight instead"

Kiyu
23rd March 2008, 14:55
"- when it comes to all this enemies nonsense, I'm out. I am a neutral country. I am Switzerland. I refuse to be affected by territorial disputes between mythical creatures. Jacob is family. You are . . . well, not exactly the love of my life, because I expect to love you for much longer than that. The love of my existence. I don't care who's a werewolf and who's a vampire. If Angela turns out to be a witch, she can join the party too."
- Eclipse, s.143
Haha. That honestly made me laugh xD

Twilight fortjener en egen tråd, that's just about it!

Hittil har jeg fått 5 av vennene mine til å bli bitt av Twilight-bugen, og vi skal alle ligge utenfor den lokale kinoen i sovepose og telt om vi så må for å sikre oss gode billetter til filmen! (Ok, greit. Det blir vel egentlig bare jeg og Lutten som kommer til å gjøre det..)

Jeg liker egentlig castingen til Cullen familien etter å ha blitt litt bedre "kjent med de". Robert Pattinson.. YUMMY : D Seriøst, jeg husker han såvidt fra Harry Potter så jeg klarer ikke å se han annet enn som Edward. Han har den litt mystiske auraen hengende over seg samtidig som han ser farlig ut når han vil. Og selvfølgelig er han rett og slett GORGEOUS.
Og Kristen Stewart er fantastisk! Hun har det vanlige, litt sårbare utseendet som gjør henne til en så amazing Bella, og jeg har hørt at hun er en fantastisk skuespiller.
Jeg digger Ashley Greene, skuespilleren til Alice, men for gods sake. Hvorfor farget de ikke håret hennes svart og gjorde det spiky? She was so pretty with dark hair..
Og Jasper. Holy crow. Hadde de brukt den gamle frisyren hans og bare farget det blondt hadde han vært perfekt. Men neida, nå ser han ut som en puddel. Men jeg er overbevist om at det kommer til å se helt annerledes ut på skjermen, så naturligvis gleder jeg meg!

Husker dere den scenen i Eclipse hvor Bella blir kidnappet av Alice til en "slumber party" fordi Edward bestakk henne med den gule turbo 911 porschén hun alltid hadde lyst på? Honestly, hun er jo steinrik på lik linje med de andre! Kunne hun ikke ha kjøpt den selv? xD Jeg mener, det er jo mye mer fun hvis noen gir deg den, men om det er krise (som da hun trodde Edward skulle ta den tilbake) kunne hun jo egentlig bare ha importert en selv :3

marlee: Vet du, det har jeg aldri tenkt over! Vet du når den ble skrevet?

Totoro: Herrebuddha, jeg satt og så på den bilkrasjscenen for noen dager siden.

...
*squuuueeeeee* Robert Robert! No, Edward!
*sigh*
*watch again*

: D

Og btw, beste stedet for alt Twilightfilm-relatert er twilightmoms forumet (http://twilightmomsforums.freeforums.org/index.php). De stalker settet omtrent daglig, og du får SÅ mye info! De har til og med at par intervjuer med skuespillerene og jeg skal love dere at bildene florerer som ild i tørt grass. Gosh, why was I not born in the US...

2Wee
23rd March 2008, 15:38
altså..
After Reading Twilight, Humans Boys Just Seem Lacking
^^

Jeg likte første bok best jeg=) husker ikke helt, men de andre to irriterte meg bare..

Totoro
23rd March 2008, 15:45
Hittil har jeg fått 5 av vennene mine til å bli bitt av Twilight-bugen, og vi skal alle ligge utenfor den lokale kinoen i sovepose og telt om vi så må for å sikre oss gode billetter til filmen! (Ok, greit. Det blir vel egentlig bare jeg og Lutten som kommer til å gjøre det..)

Jeg har klart å få 2 venner hekta.. + mamma XD
Jeg SKAL også se filmen på premieren. Og få gode biletter =P Så kanskje jeg ender opp i kinokø med sovepose og telt også XD

Jeg digger Ashley Greene, skuespilleren til Alice, men for gods sake. Hvorfor farget de ikke håret hennes svart og gjorde det spiky? She was so pretty with dark hair..
Jeg mener å ha hørt et sted at hun skal bruke parykk :nya:
Men hu burde ha klipt seg sånn som hårfrisyren til Alice skal være :toda:

Husker dere den scenen i Eclipse hvor Bella blir kidnappet av Alice til en "slumber party" fordi Edward bestakk henne med den gule turbo 911 porschén hun alltid hadde lyst på? Honestly, hun er jo steinrik på lik linje med de andre! Kunne hun ikke ha kjøpt den selv? xD Jeg mener, det er jo mye mer fun hvis noen gir deg den, men om det er krise (som da hun trodde Edward skulle ta den tilbake) kunne hun jo egentlig bare ha importert en selv :3
For Alice kan det umulig være morsomt å få den da XD Hu "ser" jo alt på forhånd Så jeg forsto aldri helt det der : P

Gosh, why was I not born in the US...
Har tenkt det samme en million ganger :gonk:

Kiyu
24th March 2008, 16:27
For Alice kan det umulig være morsomt å få den da XD Hu "ser" jo alt på forhånd Så jeg forsto aldri helt det der : P

Oh, jeg tror nok hun synes det er veldig gøy, egentlig.

Eclipse, s.268:
"That's the spirit! By the way, I love my gift. You shouldn't have."
"Alice, I didn't!"
"Oh, I know that. But you will."

2Wee: Humans boys lack the mesmerising voice, the golden topaz eyes and all the other stunning traits of a vampire.

Hadde jeg sett noen glitre i sollys hadde jeg dånt av lykke. /sigh

Noddi
24th March 2008, 17:18
Åååh, herlige bøker. Elsker dem!

Haha, jeg var tilfeldigvis nede i skolebiblioteket en dag. Også bare lånte jeg den for å lese noe, selv om jeg aldri hadde hørt om den før x). Leste den ut på to dager, også lasta jeg ned new moon og leste den og ut på to dager. Men jeg fikk forferdelig vondt i øynene av å lese på pc xD, så nå venter jeg på Eclipse som kommer i posten til helga o_o. Klarte selvfølgelig ikke å holde meg, så har lest 100-200 av den allerede på pc, men har lovt meg selv å ikke lese mer -_-.

Til nå liker jeg bedre Twilight enn New Moon, men det er sikkert fordi Jacob er så mye med i New moon. Me not like him 3:

Hah, jeg er sånn halvveis forelska i Edward. Han er så nydelig <3. I hvertfall i hodet mitt.

Ble litt skuffa over at Robert Pattinson skal spille ham ._. Robert er jo pen, men ikke såå pen. Tom Sturridge ville ha vært et bedre valg :3.

Ellers er jeg veldig fornøyd med Kristen Stewart som Bella, hun er nesten helt lik Bellaen i hodet mitt^^. Også virker hun som en god skuespiller, og det er jo Robert og.

Jeg fant denne siden i går, mange bilder fra innspillinga av filmen i bra kvalitet^^. Også er det bilder av Robert der du kan de topazlinsene hans :3.

http://amhphotography.typepad.com/photos/kalama/edwardbella1.html

Synes han som skal spille Jasper ser søt ut og :3.

Jeg gleeder meg til filmen, men er litt redd for at de skal ødelegga boka for meg hvis de lager en dårlig film. Typisk at de har fucka opp historien helt, og at nesten ingenting er likt som boka ._.

Men håper ikke det :3

Jeg har klart å få 2 venner hekta.. + mamma XD
Jeg SKAL også se filmen på premieren. Og få gode biletter =P Så kanskje jeg ender opp i kinokø med sovepose og telt også XD

Jeg mener å ha hørt et sted at hun skal bruke parykk :nya:
Men hu burde ha klipt seg sånn som hårfrisyren til Alice skal være :toda:

Har tenkt det samme en million ganger :gonk:

Kommer filmen definitivt på kino?
Håper det o_o

Hun som spiller Alice har jo lik hårfrisyre som Alice i boka. Kort og spiky.
Dessverre brunt, men fortsatt fint :3.

Haha, jeg jobber med å få vennene mine hekta og xD. Foreløpig har to andre fra klassen lest boka, og selvfølgelig digger de den og. Og bestevenninna mi holder på å lese Twilight nå, og selvfølgelig kommer hun også til å like den :3. Who doesn't?

(Oi, fusk. Jeg dobbelposta o_o. Hvordan sletter jeg denne?)

marlee
25th March 2008, 12:49
Kiyu: Nei, jeg vet ikke, men en gang mellom 2005 og nå:)

Kiyu
25th March 2008, 17:52
Noddi: Filmen må garantert komme til Norge, det er en altfor stor satsing til at den ikke kommer! Husk at dette er et høybudsjettsfilm med store forventninger og stor fanskare : D

Takk for linken! High quality pictures of cast and crew, yummy <3 Holy crow. Edward og Bella ser så fantastiske ut sammen.

Men du vet, når filmaskapere skal lage en film basert på en bok vil den aldri være helt lik. De skal prøve å fenge nye uvitende seere samtidig som den gamle fanskaren skal godta filmen. Derfor vil filmscriptet alltid være litt(eller mye) annerledes fra boka fordi bøker er et helt annet medium enn film.
Tenk også på the insane amount of stuff going on in a 500-pages book. xD De kan umulig få med alt, så da tar de det de føler er viktigst for å få fortalt historien, og forandrer sikkert litt underveis for å få fremhevet noe.

Men forhåpentligvis blir helhetsinntrykket bra! : D

Queenie
25th March 2008, 18:21
Her har dere enda en som er fan av Twilight-serien:) Ble netopp ferdig med den første boka, Twilight, i påsken. Det som fikk meg til å velge boken, var på grunn av omslaget og at det var en vampyr med i den! Liker vampyrer, men er ikke helt sikker på hva jeg egentlig liker ved dem:forvirra: Haha... Og som mange her har skrevet, jeg visste ikke at det var flere her i Norge som liker serien. Trodde at jeg kanskje var en av de få som liker den, med tanke på at den handler om et kjærlighetsforhold mellom en vampyr og et menneske!
Skal prøve å få kjøpt New moon til uka.

Djae
26th March 2008, 00:37
Jøss...Man skal lete lenge etter ei jente som ikke har lest Twilight-serien eller missliker den sterkt xD
Jeg er utrolig glad i bøkene, til tross for all clichén, og den utrolig suppesøte innpakningen.
Twilight er epic win :nya:

Men når det gjelder film og skuepsillere er jeg litt skeptisk...
Meyer gjorde en svært god jobb med å fremstille karakterene på sin måte, så uansett hvor mye godvilje jeg legger til, stemmer ikke skuespillerne med fantasien!
Jeg SKAL alikevel se den, for alt i verden!
Selv om jeg mener at det er litt feil, når "Bella" ser ut til å være penere enn "Ed".
It can't be helped then...og de gjør jo sitt beste, filmfolka.

Jeg gleder meg så sykt til å se om Edward faktisk "glitrer/skinner" i sola eller ikke. Av en eller annen grunn får jeg ikke det til å se annet enn latterlig ut! :cip:
But maybe it's just me?
Likte riktig nok valget av Alice og Japser best...Selv om Japser kunne ha sett litt mer strait ut ^^'

Smiph
26th March 2008, 09:14
Takk for anmeldelsen.
Bestilte likegjerne første bok for å sjekke ut serien. :)

Noddi
26th March 2008, 17:44
Jøss...Man skal lete lenge etter ei jente som ikke har lest Twilight-serien eller missliker den sterkt xD
Jeg er utrolig glad i bøkene, til tross for all clichén, og den utrolig suppesøte innpakningen.
Twilight er epic win :nya:

Men når det gjelder film og skuepsillere er jeg litt skeptisk...
Meyer gjorde en svært god jobb med å fremstille karakterene på sin måte, så uansett hvor mye godvilje jeg legger til, stemmer ikke skuespillerne med fantasien!
Jeg SKAL alikevel se den, for alt i verden!
Selv om jeg mener at det er litt feil, når "Bella" ser ut til å være penere enn "Ed".
It can't be helped then...og de gjør jo sitt beste, filmfolka.

Jeg gleder meg så sykt til å se om Edward faktisk "glitrer/skinner" i sola eller ikke. Av en eller annen grunn får jeg ikke det til å se annet enn latterlig ut! :cip:
But maybe it's just me?
Likte riktig nok valget av Alice og Japser best...Selv om Japser kunne ha sett litt mer strait ut ^^'

Enig, Kristen Stewart er faktisk penere enn Robert o.O. Menmen, vi får håpe at de gjør en god jobb med sminken, lyset, redigering osv. Så ser kanskje Edwart penere ut enn Bella alikevell :P.

Men jeg vet at jeg ikke klarer å holde meg borte fra filmen uansett om den ødelegger boka eller ikke, jeg gleder meg som en gal :P. Har blitt heilt fangirl-ish over denne serien D:. Klarer ikke å vente på Eclipse som kommer i posten, tar så laang tid.

Djae
27th March 2008, 18:35
Enig, Kristen Stewart er faktisk penere enn Robert o.O. Menmen, vi får håpe at de gjør en god jobb med sminken, lyset, redigering osv. Så ser kanskje Edwart penere ut enn Bella alikevell :P.

Men jeg vet at jeg ikke klarer å holde meg borte fra filmen uansett om den ødelegger boka eller ikke, jeg gleder meg som en gal :P. Har blitt heilt fangirl-ish over denne serien D:. Klarer ikke å vente på Eclipse som kommer i posten, tar så laang tid.

Du er ikke den eneste xD Jeg dro likegreit venninnene mine med meg på den fangirl-bølgen :3
Jeg VET at jeg ikke klarer å holde meg unna filmen, det er det som blir ødelegger.

...Noen som vet hvem som spiller Jacob? :S

(Jeg fikk alle 3 til jul :nya:)

Totoro
27th March 2008, 18:42
Jacob - Taylor Lautner
HAr aldri hørt om han før :S

Jeg sitter og holder på å dø på meg mens jeg venter på "Breaking Dawn" :P

Noddi
27th March 2008, 20:16
Jeg er misfornøyd med han som spiller Jacob, han er rett og slett stygg :P.

Det var en annen gutt som de vurderte å brukte til ham, men så ombestemte de seg. Vet ikke hva han heter, men han var dritpen ._. De skulle heller brukt han. Jacoben i mitt hode er i hvertfall ganske pen :3.

Dere må være mer aktive i denne tråden D:

Edit: Jeg fant noen bra linker.

http://bellaandedward.com/

Veldig bra side som oppdateres daglig med nyheter og bilder.

http://www.hisgoldeneyes.com/

En bra twilight fan side ^^

Og jeg måtte bare legge til et bilde jeg fant av Robert/Edward. He's hawt :3

Kiyu
2nd April 2008, 22:36
Taylor Lutner duger til "lille" Jacob. Men New Moon og Eclipse. Hah. Look for someone else, please :3

Noddi: Edward is hot indeed! Jeg vedder på at venninnene mine snart blir lei av at jeg støtt går og sikler over han *drool*

Djae: Angående den glitringen i sola.. De spekulerte om de skulle bruke glitter (ikke det stygge papirglitteret!) eller om de skulle drive noe magiske greier på data istedenfor, men ifølge øyevitner skal glitteret ha sett fantastiskt ut!

marilla: GOOD CHOICE! : D

Noddi
2nd April 2008, 23:02
Oh my, jeg fikk Eclipse i posten i går.
Den er herlig <3.

Totoro
10th April 2008, 23:44
http://youtube.com/watch?v=D6HqTflzfFM
http://youtube.com/watch?v=Ld9I8COHieM

: D
Jeg ble glad da jeg så det her!
Det virker som skuespillerne faktisk er flinke likevel : D

Tharanee
11th April 2008, 12:00
Jeg elsker bøkene er kjempe spent på filmen, kan nesten ikke vente til desember (den har forløpig premiere den 12.(står på siden til produksjons selskapet)) jeg var veldig skeptisk i førsten når jeg fikk vite hvem som hadde blitt casta i filmen men nå har jeg vent meg til dem. den eneste jeg er skuffa over fremdeles er Jacob. greit Taylor kan spille ung jacob men jeg vil ha Steven Strait som Jacob senere han er akkurat som jeg hadde sett for meg Jacob.

Har forresten verva to av min beste venner til å blir hekta, gutter begge to. og vi driver propagandaen videre. målet er å få flere frelst på disse bøkene...

Ekusa
11th April 2008, 13:45
Har bare lest de to første bøkene, men Twilight er absolutt den beste av de to. Døde litt da jeg leste New Moon, fikk litt vondt i hjertet.
Synes ikke den var så bra, og har derfor ikke fått somla meg til å lese den siste. Men husker første gangen jeg leste Twilight at jeg ble helt
forelska i boka og karakterene. Men jeg er litt snurt på Jacob :toda:

OG, liker ikke skuespilleren som skal spile Emmett, han er alt for pinglete. Emmett er stor, sterk mannemann. Synes han ble litt for pinglete.

2Wee
11th April 2008, 23:36
Har forresten verva to av min beste venner til å blir hekta, gutter begge to. og vi driver propagandaen videre. målet er å få flere frelst på disse bøkene...

WOW! guttervenner (sånne som e helt straighte, non-bi osv..)?? hvordan klarte u det...?
og hvorfor liker de bøkene'a?

Skal prøve på det samme..men blir nok vanskelig...xD! de fleste jeg vil tvinge twilight på er altfor "manne-man" av seg til å lese jentebøker..>__<

Tharanee
12th April 2008, 00:44
jeg veit ikke om det har no å si men de er homofile ja. men de syns selve fortellingen er genial. hvordan Stephenie Meyer skriver. Vi kan sitte i det uendelige og diskutere boken og nå som filmen snart kommer blir det mye prek over msn. hvordan jeg klarte å få dem hekta? jeg gav dem boken og etter en overbevisende tale så begynte de å lese. De begynte og forlange de neste bøkene omtrent fortere enn jeg kunne kjøpe dem.

Totoro
12th April 2008, 09:57
Jeg tror at det at de er homofile har litt å si...
Alle jeg kjenner som jeg prøver å "tvinge" til å lese bøkene er livredde for å bli tatt for homofile (så egentlig er de skaphomoer alle sammen : D)

Hvertfall, med litt hjelp fra en annen i klassen min har vi klart å få 2-3 jenter til hekta på Twilight :3

Namie
13th April 2008, 01:47
Har bare lest de to første bøkene, men Twilight er absolutt den beste av de to. Døde litt da jeg leste New Moon, fikk litt vondt i hjertet.
Synes ikke den var så bra, og har derfor ikke fått somla meg til å lese den siste. Men husker første gangen jeg leste Twilight at jeg ble helt
forelska i boka og karakterene. Men jeg er litt snurt på Jacob :toda:

OG, liker ikke skuespilleren som skal spile Emmett, han er alt for pinglete. Emmett er stor, sterk mannemann. Synes han ble litt for pinglete.

SPOILERS!

Enig. About the New Moon part, that is. Men selv om jeg syns New Moon var dårligere enn Twilight forstår jeg fortsatt ikke hvorfor jeg var så mye mer eager da jeg leste NM enn det jeg var da jeg leste Twilight. Hm. Jo, kanskje jeg alltid venta på at Edward skulle komme tilbake.. og da han endelig kom tilbake ble jeg disappointed pga. den enkle "løsningen" på alt det som hadde skjedd de siste par månedene.

Men seriøst, sånn generelt om Bella og Jacob ble litt i nesten hele boka, ble litt for 'human' for meg =D

Noddi
13th April 2008, 13:35
Enig, jeg og.. Men det handlet for mye om Bella, Jacob og motorsykkelene deres i New Moon -_-. Likte den uansett, men Twilight og Eclipse er definitivt best da, men den første boka i en serie er som regel best uansett :].
Så jeg tror lista mi er sånn :

1. Twilight
2. Eclipse
3. New Moon

:3. Er spent på hvordan bok. 4 blir! Håper virkelig den er bra <3.

Det er så gøy å se filmer fra settet og sånnt, jeg begynner å like skuespillerene mer og mer :D.

Kiyu
13th April 2008, 19:10
Jeg husker jeg var i Amerika da Eclipse ble gitt ut. Jeg fikk onkel til å kjøre meg ut til Barnes & Noble (USA's mest berømte bokhandelskjede) fordi jeg rett og slett elsker bokhandler. Der gikk jeg amokk i mangahyllen og fikk stappet 11 mangaer i mine og mammas armer, og gikk deretter for å spørre fyren som sto bak info-disken om de hadde New Moon.
Hjemme i Norge hadde de ikke fått den enda, og jeg hadde gått passe lei av alle utsettelsene. Han gikk da for å hente New Moon til meg, og da han kom tilbake spurte jeg om han visste når Eclipse kom ut (den gang hadde jeg ikke peil selv). Han kikket frustrert på meg og pekte på et lite og rundt bord som stod bokstavelig talt rett foran meg til venstre, og der stod Eclipse i all sin prakt omgitt av røde silkebånd og små flyers.
Øynene mine nesten spratt ut på meg, så utrolig glad var jeg (og gjett om jeg følte meg dum), og snappet selvfølgelig til meg boka. Jeg vendte den rundt og rundt i hendene mine for å undersøke det praktfulle coveret. Jeg er nemlig en kjempestor fan av ribbons.
Mens mamma og jeg gikk til kassa for å betale alt vi hadde i hendene, la jeg merke til noe tekst i en boble av sølv på coveret til New Moon.
"Special Edition - exclusive Eclipse poster and New Moon tattoes"
Jeg tok av coveret på New Moon og foldet det glinsende papiret ut. Det som møtte meg var et rødt silkebånd som slynget seg rundt på den glinsende svarte bakgrunnen. Under silkebåndet var det printet et lite utdrag fra Eclipse, hvorav replikken til Edward; "You compare one small tree to the entire forest." fanget oppmerksomheten min øyeblikkelig. Den allerede overlykkelige meg fikk enda et boost av lykke og jeg svinset videre bortover til skranken for å gjøre disse skattene mine.

And that's how I got my hands on New Moon and Eclipse : D

Jeg var veldig utålmodig gjennom hele New Moon pga. hele saken med Jacob og Bella. Jeg venta støtt på at Edward skulle komme tilbake, så jeg drev og bladde meg mye fram og tilbake for å se om han skulle komme tilbake snart, noe som ødela mye av leseopplevelsen til New Moon. Blame Jacob for interfering D:
Jeg synes også at hele konflikten ble mindre dramatisk og hele Volturi-affæren gikk litt for smertefritt og lite dramatiskt til at det ga meg en skikkelig ultimat ending. Twilight hadde et mye mer spennende vendepunkt, og da ble jeg skuffet over bok nr.2. Men jeg hadde jo Eclipse også, så det var rett over til den boka etter New Moon. HER skal jeg si dere at jeg ble meget meget fornøyd : D

Men rangeringen min av bøkene er nok slik som Noddi sin.

Twilight Eclipse New Moon

Nå gleder jeg meg fælt til den fjerde boka : D Der MÅ det garantert skje en hel god del! Jeg håper Bella blir forvandlet til en vampyr.

Når det gjelder filmen er jeg ganske hyped up over den også. Alle skuespillerene er på min gode liste, og de siste backstage-videoene har bare ført til mer fangirling fra min side.
Må få takket Totoro for linkene!

Here's another one from MTV:
http://youtube.com/watch?v=K5yFvkR5FdY

Kristen [Bella]: Robert dazzles me.
Robert [Edward]: It’s all on purpose, I don’t get to decide when to-
Kristen [Bella]: Do it, do it to them right now!
Robert [Edward]: … *Robert can’t bring himself to look into the camera and bursts out laughing*
Kristen [Bella]: Haha he can’t even-
Robert [Edward]: ..I can’t do it.

It's so cute :3

Namie
16th April 2008, 00:09
Jeg var veldig utålmodig gjennom hele New Moon pga. hele saken med Jacob og Bella. Jeg venta støtt på at Edward skulle komme tilbake.

Seconded!

Jeg har etterhvert begynt å syns at de dem dramatiske good vs evil endingene der i Harry Potter ble litt for mye, så siden Twilight endingen var noelunde av det samme traff den dermed ikke potten for fult, men ikke at jeg sier den var dårlig, tvert i mot! Den var sikkert mye bedre enn mange Harry Potter endinger! Det er bare det at jeg håpte det ville bli noe annerledes.. og dermed satt jeg i spenning og venta på NM endingen.. men meh. Seconds Kiyu again; Ble litt for udramatisk.. men hadde egentlig ikke venta meg noe mer heller.. Edwards tilbakevendelse var vell egentlig bokas største finish. Edwards tilbakevendelse ble litt for udramatisk for my taste.

Noddi
21st April 2008, 21:15
OMG, har dere sett MTV sin fantastiske, nye "behind the scenes" video?

Jeg ble seriøst forelska i Roberts amerikanske dialekt/aksent eller hva det enn heter :3. Selv om du kan bare høre den sånn.. 3 sek, så er det fortsatt <3.
Haha, jeg har en tendens til å oppføre meg fjortizzz når det gjelder Twilight :3.

Men her er den, hvis noen ikke har sett:

http://www.youtube.com/watch?v=8VUuW17pIZA

aoi_yo
21st April 2008, 23:42
Jeg har lest de tre bøkene som har kommet ut så langt, men likte dem ikke noe særlig. Hovedpersonene irriterte meg veldig. Men jeg syntes Jakob var OK.
Vil nok ikke se filmversjonen, men kanskje jeg kommer til å lese den fjerde boka for å se hvordan det går med Jakob.

Ixiaz
27th April 2008, 19:04
Virker som om dette er veldig bra bøker :nya:

Tror jeg får sette dem på leselisten min nå med det samme... Den er skuffende tom for tiden :toda:
Bestiller dem nå til mandag jeg :D

SoulCandy
27th April 2008, 19:14
Hah, nå får eg snart Twilight og New Moon av Mohawk. Han kommer på besøk til meg og Mirjam 1. mai, og har bestilt bøkene til meg som... eh... "aksepteringspresang" (om man kan kalle det det) for å ha tatt lille Mirjam fra meg. :toda:

Kiyu
6th May 2008, 16:22
Squeel and scream, people! Den aller første offisielle teaser traileren er sluppet!

http://www.twilightlexiconblog.com/?p=890
Klikk på "HD Full Size"

Den aller første offisielle posteren for filmen er også ute, og den kan du finne her:
http://moviesblog.mtv.com/2008/05/06/twilight-poster-designer-ready-to-tackle-sequels/

Så hva synes dere? Var den slik dere forventet det?

Skriver noe mer om tankene mine om plakaten og traileren senere, now I'm off to my dear Lutten to fangirl!

Totoro
6th May 2008, 22:08
Traileren er skuffende. Jeg synes den rett og slett er dårlig. Vi vet alle hva som skjer i Twilight og de kunne tatt med noen litt fler søte momenter. Det er jo en kjærlighetshistorie så hvorfor ikke ta noe av det med i traileren? Plakaten er grei nok. Har ikke noe negativt å si om den : P

Ekusa
6th May 2008, 22:17
Squeel and scream, people! Den aller første offisielle teaser traileren er sluppet!

Klikk på "HD Full Size"

Den aller første offisielle posteren for filmen er også ute, og den kan du finne her:
http://moviesblog.mtv.com/2008/05/06/twilight-poster-designer-ready-to-tackle-sequels/

Skriver noe mer om tankene mine om plakaten og traileren senere, now I'm off to my dear Lutten to fangirl!

Nå ble jeg litt skuffet. I den scenen der Edward redder Bella fra å bli knust av bilen, virket han for overrasket over sin egen styrke. Edward er ikke sånn :gonk:
Jaja, får håpe filmen er bedre når jeg får sett den og ikke bare klipp ^^

Namie
6th May 2008, 22:51

Klikk på "HD Full Size"

Edward så nesten litt skummel ut på den plakaten asså..

Kiyu
7th May 2008, 15:11
Det aller første jeg la merke til i traileren, var fargene i skogen. De er intense og uttrykksfulle, og med den disige tåken som ligger bredt over bakken intensifiserer det hele den mystiske auraen som scenen emitterer. Og på den nesten gråtkvalte stemmen til Edward når han svarer "A while" på Bellas spørsmål om hvor lenge han har vært 17 år gammel, kan man merke at dette er noe han helst ikke vil innrømme selv om hun ikke kan vite sikkert hva det er han mener. Dette er noe han vil holde for seg selv. Noe Bella egentlig ikke har godt av å vite.
Dessuten synes jeg panoramafilmingen i starten av scenen var et godt valg istedenfor å starte med et klassiske nærbilde.
Ærlig talt skjønte jeg ikke at det var Edward som jaktet på det stakkars rådyret første gang jeg så traileren. Jeg forstod at det var et bilde på hvordan Cullen-familien er "vegetarianere", men alt gikk så fort og svimlete at jeg ikke så den blå skikkelsen som føk bortover og kastet seg over dyret.
Scenen der hvor han "flyr/løper" fra gren til gren derimot, er virkelig imponerende. Yes it looks absolutely amazing : D Og når vi får se Emmett som sier "It's wrong, Edward. She's not one of us!" til det frustrerte ansiktet til Edward, og scenen flimrer videre til et der hvor Edward skal til å kysse Bella, får vi et innblikk i hvordan forholdet til Edward og Bella ikke er ment å være. Det er vanskelig, det er hardt og det er forbudt.
Alle scenene opptil den hvor Edward redder Bella ser ut til å være fra Edwards synsvinkel og forteller oss hvordan Edward er annerledes fra normale mennesker, hvordan han er både farlig og best å holde seg unna. Vi ser hvor frustrert han er over situasjonen, hvor feil det han gjør egentlig er, og vi ser hvor sjokkert han blir over å ha mistet selvkontrollen i et sekund og avslørt seg selv og sin familie når bilen kommer skrensende mot Bella og Edward er der øyeblikkelig og redder henne. It was all on a reflex, he didn't have a choice.
Blikket i øynene deres sier alt; han er alt annt enn normal, og hun vet det.
"I'm not scared of you." kommer det trassig fra Bella.
"You really shouldn't have said that." sier Edward giftig og gir henne et blikk som sier at han er alt hva hun burde være redd for. Dere husker vel at han synes hun er gal som ikke er redd han? Med det blikket og gliset der, ser det ut til at han prøver å få henne til å forstå nettopp hvor farlig han er.

Det er den aller første traileren, noe som betyr at vi kommer til å se flere utover året : D
Det ser ut til at de har valgt å lage en slags innledning til historien hvor de fokusererer på det mystiske og uvitende bak Edward, hvordan han avslører seg selv og åpner en helt ny og farlig verden for Bella.
Det var litt lite av søte godbiter i denne traileren, men jeg er sikker på at vi får se mer lovey-dovey i fremtidige trailere : D

Når det gjelder plakaten derimot. Edward is overprotective. Bella is clinging to him. Dark for danger I presume. Edward IS dangerous. It's their relationship on display.

Ixiaz
7th May 2008, 15:18
Bok nr 1 er nå i mine hender. yay :nyalink:
Skal uansett ikke se filmen, for mange skuffelser fra andre filmer basert på bøker jeg liker :todango:

Elfhybrid
7th May 2008, 20:11
Jeg har bare lest den første hittil..venter på at biblioteket skal få inn den andre... MEn de har den bare på norsk, og jeg har så ikke midler til å begynne bokinnkjøp nå :/
Men ah,jeg digger dem! Eksdama introduserte meg for disse bøkene, og jeg må si at når jeg så teaseren til filmen fikk jeg ståpels på arma! :D

Favoritter er Edward og Alice.
Jeg tåååler ikke Mike.

Ixiaz
8th May 2008, 20:00
Startet på førsteboka i dag morges ( kl 1 eller noe,) ble ferdig nå for en times tid siden. Sitter nå og forbanner min idioti for å ikke ha bestillt alle tre med en gang. Det blir nå en smertefull uke eller to til jeg får tak i bok nr 2, og 3 om den hadde kommet ut... Faen >_< :gonklink:

Kiyu
8th May 2008, 23:17
Ixiaz, bok nr. 3 HAR kommet ut. Det er den fjerde vi må vente helt til 2. August på :3
Men ja, jeg er enig i at du var en komplett idiot som ikke bestilte alle tre med en gang :3

Ixiaz
8th May 2008, 23:33
Noooooes :gonklink:

Tror bibliotekarene sa noe om at bok nr 3 var såpass ny at de ikke fikk låne den fra andre bibliotek :shooplink:

Soma Cruz
9th May 2008, 00:20
Jeg er gutt og har lest den første boka. Man kan si at min kjæreste (Salamander her på forumet) pælmet den etter meg, for at jeg skulle lese den.

Først vil jeg si at før jeg leste boka, så leste jeg "gutte-utgaven" av det første kapittelet på nettet. Jeg likte det virkelig. Det er grunn nummer to til at jeg leste Twilight.

Jeg kan si det sånn at jeg synes boka er veldig bra skrevet. Eneste var vel kanskje at boka var litt "jentete" med sånne kjærlighetskremmerier og shoppingturer og slikt. Men jeg likte boka veldig godt, og anbefaler alle til å lese den, og sikkert resten av serien hittil.
Jeg håper forresten at Edward-utgaven (Midnight Sun) kommer, for jeg likte disse, litt blodige, tankene til Edward der.

nekish
9th May 2008, 18:59
Mwih. :D Jeg skal få mamma til å kjøpe bøkene til meg over internett i dag, men så er jo hun så utrooolig skeptisk mot forskuddsbetaling/engelske nettsider. Svæært skuffende. Men jeg klarer det nok. Så kan jeg fangirle sammen med alle dere andre. :D

Litt OT, men har noen her erfaring med www.bn.com? Tenkte å bestille dem derifra.

Kiyu
9th May 2008, 23:03
Noooooes :gonklink:

Tror bibliotekarene sa noe om at bok nr 3 var såpass ny at de ikke fikk låne den fra andre bibliotek :shooplink:

Såpass ny? Den ble sluppet i USA i August ifjor da jeg var der. Men det kan hende den er ny i Norge eller noe i den duren.

Soma Cruz: Kjempefint at du likte boka! Jeg er enig at bøkene er veldig retta til jenter, så jeg forstår det at gutter helst ikke leser de. Men språket er fantastisk! Midnight Sun gleder jeg meg også veldig til : D

nekish: Jeg kjøpte min New Moon fra Barnes & Noble da jeg var der i USA. Jeg har ingen erfaring med nettbutikken deres, men derimot har jeg erfaring med www.amazon.com der jeg bestiller alle mine bøker fra.

Ixiaz
9th May 2008, 23:38
Du hvet at Norge er en bakevje som får ting mer eller mindre sist :cip:
Får uansett ikke bøkene før til onsdag om 2 uker :gonk:

Føler en intens lyst til å spoile historien for meg selv ved å lese på wikipedia eller noe >_<

nekish
14th May 2008, 21:36
Jeg valgte å bestille bøkene på www.bn.com, så nå venter jeg på at de skal komme i posten. *gått 10 minutter siden jeg bestilte*. Veldig fornøyd med at de har sånt opplegg som JustManga, på en måte et sporingsnummer, og oppdaterer deg når de sender den, eller hva som evt skjer.

- Forresten, litt mer OT kanskje, hørte bok to, Under en ny måne, vil bli oversatt i/til august? Bare rykter, da.

Ixiaz
14th May 2008, 22:41
Kiyu: Jeg synes ikke bøkene er altfor jentete, men det er jo sikkert fordi at jeg leser alt, uansett hvor "jentete", så lenge historien er god. Twilight er så absolutt god :nyalink:

SoulCandy
15th May 2008, 19:02
Noen av dere som veit kor mykje kver av bøkene koster i pund (eller i England)? Skal på klassetur til England om noen veker, så da har eg tenkt å svippe innom og kjøpe noken skikkelige bøker og ikkje berre paperback.

marilla
15th May 2008, 19:08
På nett koster paperback 50kr og hardcover 80kr, butikkprisene ligger gjerne litt over dette, men bøker er generelt ikke så dyre i England (personlig erfaring).

Oppklaring: på amazon.co.uk, altså britisk nettside. Så nå at det var uklart.

nekish
15th May 2008, 21:59
Tina: Som Marilla sa er butikkprisen litt over, 19,99 USD. Dette tilsvarer ca. 101,55 NOK, som igjen vil bli 10,19 GBP pr. bok. Men det varierer kanskje litt fra plass til plass?

SoulCandy
16th May 2008, 07:38
Å, ville berre vite kor det låg ca. Hvis det er som her i Norge at hardcover koster ca 300-400, kunne eg ikkje kjøpe alle tre bøkene. Det blir for dyrt. Takk for hjelpen.

Ixiaz
21st May 2008, 18:53
2 nyeste bøkene er i mine hender nå! FTW :) Nå skal jeg lese lese lese, hadde det ikke vært for historieprøve i morgen + mulig eksamen jeg får vite om i morgen >_<

Tharanee
22nd May 2008, 13:16
For dere som liker og lese på norsk kan jeg opplyse at bok to New moon er forventet og utgis den 06.08.2008 under tittelen: Under en ny måne

Tenkte dette kunne være interessant

nekish
31st May 2008, 00:18
Da var bøkene ankommet - eller, fikk dem ni på kvelden, så har lest rundt 120-130 sider til nå. Men nå er det ingen vits å lese mer; greier ikke å holde øynene oppe lenger. <_<;

Totoro
31st May 2008, 10:27
http://www.ew.com/ew/article/0,,20203238,00.html
Yey :D Preview av det første kapittelet i Breaking Dawn :D

Noddi
2nd June 2008, 19:40
Har dere sett det første hele klippet fra filmen?

www.bellaandedward.com

Ser gøøy ut <3.
I can't wait.
Andre som har forhåndbestillt Breaking Dawn fra Amazon?
Blæ, jeg ble ferdig med Eclipse i helga >_<. Tror jeg nesten må lese hele serien på ny nå :3.

Kiyu
2nd June 2008, 22:06
Sjekk øynene til Edward! Se hvordan de knyter seg med bekymring og selvhat idet han ser Bella liggende skadd og livredd på gulvet. Hvordan han ikke nærmer seg henne fordi han innbiller seg at hun må hate han for hva han er. Og hvor tørst han er men likevel kontrollerer tørsten med førsteklasses selvbeherskelse.

Haha Bellas pepperspray. Tenk å ha guts nok til å spraye en vampyr med pepperspray! Man she's a brave girl.

Coveret til Breaking Dawn er FANTASTISKT <3
Hva tror dere coveret skal symbolisere? Hva tror dere den hvite kongen og den røde bonden skal representere?

http://www.kiyu-shii.net/wp-content/uploads/2008/06/41xif7wicml_ss500_.jpg

Trinny
2nd June 2008, 22:35
OMgawd. Coveret er dritkult. Gleder meg skikkelig til den kommer ut. Har nedtelling til 2 August xD

Noddi
3rd June 2008, 10:18
Coveret er digg <3.
Tror dere de som har forhåndsbestillt boka fra Amazon får boka i løpet av August eller?
Hope so :3

Trinny
3rd June 2008, 10:22
De sender den nok med en gang de får den inn, så det tar vel 2-3 dager før den kommer i postkassa. Så ja, den kommer nok i august. Det pleier å gå veldig fort ;)

Kiyu
3rd June 2008, 12:49
Kommer nok i løpet av August, ja. Men hvor raskt er helt avhengig av hvor heldig du er, egentlig. Jeg og en venninne forhåndsbestilte The Host og jeg fikk boka i posten en uke etter releasedatoen, mens venninna mi måtte vente et par uker til.
Boka blir også sendt fra lageret deres i USA, så må regne med litt tid på frakten. Amazon sendte ut The Host til meg 1-2 dager før releasedatoen, men den kom som sagt ikke fram før ca. en uke senere.

De kommer til å ha dønnevis med Breaking Dawn bøker å få sendt ut i August, så det er bare å smøre seg med tålmodighet : D

Totoro
3rd June 2008, 17:48
For å være ærlig har jeg aldri skjønt covern'e til bøkene :P Jeg syns ikke de gir mening; Jeg mener: Et eple, en fjær/blomst (?) og et silkebånd :/ Sier ikke meg så mye hvertfall. Og dere som er veldig begeistret overfor filmen... Hat meg om dere vil, men jeg må bare si at jeg syns at skuespillerene kan ikke spille, fighting scenen suger og hele filmen kommer til å gå til helvete :ermm:

Noddi
3rd June 2008, 18:29
Ikke kan spille? Jeg er veldig uenig, hva kunne de ha gjort bedre liksom?

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20071216170833AAm35Zj

Her står det hva bildet på coverene betyr.

(Blæ, var ikke meningen å dobbelposte)

Totoro
3rd June 2008, 19:57
Det er ikke helt "hva de kunne gjort bedre" :P Det er heller "hva kunne de gjort dårligere"for jeg synes skuespillern'e overdriver alt for mye :ermm:
F.eks. i teaseren til filmen der Emmett sier noe sånt som "What are you thinking Edward? She's not one of us!" eller noe lignene... Vel.. Der syns jeg han overdriver alt for mye. Men som sagt dette er bare min personlige mening så... (Dessuten syns jeg ikke noe om skuepillern'e heller. Jeg syns ikke de passer til rollene sine.. Hvertfall ikke Edward!)

Takk for linken til coverenes betydning :P Det gir litt mer mening nå :cip:

Trinny
4th June 2008, 09:06
Vel, det er jo en selvfølge at ingen egentlig kan spille Cullen familien. Overnaturlig skjønnhet er tross alt overnaturlig. Jeg er heller ikke så utrolig fornøyd med utvalget av skuespillere, men jeg tenker at det kunne vært mye værre.

Noddi
4th June 2008, 11:51
Akkurat, men hvis de skulle valgt noen enda penere skuespillere eller skuespillere som lignet mer hadde de sannsynligvis også vært dårligere skuespillere. Selv synes jeg Robert passer perfekt, han har av en eller annen grunn vampyriske trekk og ser litt skummel ut når han vil :3.

Stewart, som spiller Bella, er omtrent helt lik den Bellaen jeg alltid har forestillt meg.
Men jeg liker ikke de som spiller Esmee, Rosalie, Jasper, eller Jacob ._. Men Alice er perfekt :3

nekish
5th June 2008, 17:38
Skuespilleren til Jacob Black er jo nydelig. :3 Fikk somlet meg ferdig med Twilight i går(vært så opptatt som jeg aldri før har vært - typisk), og nå i dag har jeg lest rundt 350 sider.

Coveret til Breaking Dawn er NYDELIG. Seriøst. Jeg skal få pappa til å forhåndsbestille boka til meg. Før august en gang.

Noddi
6th June 2008, 19:37
Hvordan får jeg til en spoilerknapp greie?

Får det ikke til ._. Vel, ikke les dette hvis du er redd for spoilere fra Breaking Dawn.

*Spoiler*

“Don’t be afraid,” I murmured.
“We belong together.
I was abruptly overwhelmed by
the truth of my own words…
This moment was so perfect,
so right, there was no
way to doubt it.
His arms wrapped around me,
holding me against him…
It felt like every nerve ending
in my body was a live wire.
“Forever,” he agreed.

<3.
Folka på forumet til bellaandedward.com diskuterer om de tror det er Jacob eller Edward som er "He". Selv oppfattet jeg det som Edward, håper Bella kom over den der "hvem skal jeg velge" fasen i Eclipse.

Og tror dere han er i ferd med å forandre henne, eller at de er på vei til å gjøre "det" x)?

Trinny
16th June 2008, 12:52
Den "hvem skal jeg velge"-fasen til Bella i Eclipse gjorde at jeg mistet litt av respekten for henne >_> (hvordan kan hun i det hele tatt vurdere Jacob over Edward? :shooplink: )

Hrm *renser halsen*, men uansett, nice spoiler ^^ kanskje han han akkurat holder på å bite? :cip: Siden de driver og snakker om "forever" hele tiden, så kanskje.

Kiyu
18th June 2008, 00:24
(hvordan kan hun i det hele tatt vurdere Jacob over Edward? :shooplink: )

INDEED! How could she!

Jeg tolket det også som Edward, og jeg holder en knapp på at det er rett før han skal "forvandle" henne.

VampireKnight
18th June 2008, 11:02
Jeg bare elsker disse bøkene. ^^

Myuu
18th June 2008, 12:47
Twilight er jo BEST! >< den nye boka blir jo synsykt bra da, også skaln Stephenie Maeyer skrive 1. boka i Edwards syn også! ><
Og Når filmen kommer!
*gleder meg synsykt!

Kataya
26th June 2008, 00:43
Da jeg leste gjennom postene er om Twilight, så virket det som en veldig bra bok som man burde lese. Det er jo mange her som helt klart liker den og opfølgerene også..

Uansett, jeg kjøpte nå denne boken for et par dager siden og leste den ut i natt.. Den levde opp til det jeg hadde av forventninger, nå skal det sies at de var det ikke mange av siden jeg knapt hadde hørt om Stephenie Meyer. Den var iallefall godt skrevet hvis man ser på språk og struktur.

Det som for meg virket litt tynt var handlingen. Hun kunne sikkert ha lagt mer vekt på selve problematikken i det hele istedet for å ha side opp og side ned med Edward og Bella som konstant sier "I love you." Jada, det er en kjærlighetsroman, men på samme tid så var det for meg også en fortelling om problematikken rundt Bella/Edward og Cullen-slekten generelt. Det mest spennende var nok da James dukker opp og prøver å lure henne..

Men men, nok kritikk! Boken var faktisk bedre enn jeg hadde trodd, og den var også ganske lettlest (språkmessig).. Men som alltid vil man jo vite hvor det ender så jeg leser nok de neste også.

Myuu
26th June 2008, 11:47
ok, akuratt der må jef faktisk si meg litt enig, i det at stephenie burde lagdt litt mer trykk på problemet, men jeg synses egentlig et det ikke gjør noe, en bli så fasinert av tankemåten til Bella! jeg synses også at måten Meyer setter opp boka på er herlig og lese! ><
men en burde egentlig legge litt mer trykke på hendelsene, og ikke BARE tankene til Bella! det er som en er inne i tankene hennes hele boka, verdnen hennes, men samtidig, så elsker jeg den verdnen!

Tharanee
5th July 2008, 15:09
Vil anbefale folk og lese The Host også. jeg likte den veldig godt..

Myuu
5th July 2008, 18:06
The Host? er ca hva er handlingen i den boka, ikke avslør, men er det Romance eller åssen sjangere?

Kiyu
5th July 2008, 20:16
Gå til Stephenies The Host-side: http://stepheniemeyer.com/thehost.html

Det er "Science fiction for people who don't like science fiction" for å sitere henne ordrett. Men selvfølgelig, hun klarer ikke å holde seg unna romance :3

Tharanee; "I held you in my hand, Wanderer. And you were so beautiful." :3

Rune
5th July 2008, 23:09
Du er ikke den eneste xD Jeg dro likegreit venninnene mine med meg på den fangirl-bølgen :3

Vel, du kunne kanskje holdt deg unna å 'dra veninnene dine med' på denne bokserien. Jeg vet ikke om det var du som starta det hele her i Odda, men nå kan jeg omtrent ikke snu meg uten å se ei sånn bok. Alle jentene i klassen har visst blitt besudlet av disse sippe-greiene (ojojoj, så kontroversiellt), og kommentarer som 'kunne ikke gutter faktisk være sånn?' hamrer over meg gjennom hele dagen.

Jeg setter pris på en god fantasy, det gjør jeg. Spiller aktivt D&D og lar meg drive med i (avdøde) Robert Jordans serie, Tidshjulet, men jeg utsetter allikevel ikke omgangskretsen min for hjerneskjærende kommentarer og oppførsel.
Vel, ikke de som ikke bryr seg hvertfall.
Og det er det jeg nettop ikke gjør angående denne serien.

Bare for å dytte all skyld vekk fra meg selv; ingen ta dette personlig, djea minst av alle, uansett om du er 'fangirl-ish' eller ei. Jeg hakker ikke på noen, eller noe, jeg bare sier meningen min. Det var langt ifra meningen å støte noen, helt sant. Ha en fortsatt fin dag/natt/kveld/morgen.

Tharanee
9th July 2008, 23:51
Kiyu; hehe det er så mange poenger/hendelser som jeg skulle ha nevnt for deg for og se om du enig, men jeg er redd for og spoile. men hun er flink til og ordlegge seg.

folkens løp og kjøp The Host. jeg er blant de som ikke hopper i været når noen sier science fiction men detta er bra.

Myuu
10th July 2008, 15:25
bra! da tror jeg jeg kommer til og kjøpe den! >< virket ekstremt bra og ser veldig fram til og lese den! :D

Noddi
18th July 2008, 14:45
Yay, nå har endelig traileren kommet! :D

http://carryondown.wordpress.com/2008/07/17/twilight-trailer/

Se den på yahoo linken nedfor videoen, den er i bedre kvalitet og uten han ET mannen som babler.

Totoro
18th July 2008, 21:37
Bedre enn den første :D Nå gleder jeg meg til filmen igjen

Noddi
18th July 2008, 22:24
Ja, jeg og.
Men jeg gleder meg mer til Breaking Dawn <3

Elfhybrid
19th July 2008, 01:55
Håper den er bedre enn new moon og eclipse. *furt*

Saixl
19th July 2008, 18:43
Bah, jeg driver og teller ned til Breaking Dawn-releasen. Bare /13/ dager igjen nå, selv om vi stakkarer som ikke er amerikanske citizens må vente litt lenger.

Har sykt høye forventninger til denne 4'de boken, håper virkelig at det ender bra. Er det noen andre som følger med på BD-sitatene på hjemmesiden til forfatteren?

:nekodango:

Ekusa
7th August 2008, 20:34
Var nylig i USA, og da kjøpte jeg Eclipse og Breaking Dawn, leste de ut på to dager. Må ærlig innrømme at jeg var litt skuffet over New Moon pga jeg syntes den ødela litt det der Bella-Edward forholdet som hele Twilight gikk ut på, men etter å ha lest de to siste bøkene så kan jeg ikke si annet enn at jeg elsker serien - igjen. Måten Meyer skriver på; ordene hun velger fengsler meg.
For dere som ikke har lest Breaking Dawn enda; gled dere. Hohohoho :lur:

Myuu
7th August 2008, 21:43
Vel, du kunne kanskje holdt deg unna å 'dra veninnene dine med' på denne bokserien. Jeg vet ikke om det var du som starta det hele her i Odda, men nå kan jeg omtrent ikke snu meg uten å se ei sånn bok. Alle jentene i klassen har visst blitt besudlet av disse sippe-greiene (ojojoj, så kontroversiellt), og kommentarer som 'kunne ikke gutter faktisk være sånn?' hamrer over meg gjennom hele dagen.

Jeg setter pris på en god fantasy, det gjør jeg. Spiller aktivt D&D og lar meg drive med i (avdøde) Robert Jordans serie, Tidshjulet, men jeg utsetter allikevel ikke omgangskretsen min for hjerneskjærende kommentarer og oppførsel.
Vel, ikke de som ikke bryr seg hvertfall.
Og det er det jeg nettop ikke gjør angående denne serien.

Bare for å dytte all skyld vekk fra meg selv; ingen ta dette personlig, djea minst av alle, uansett om du er 'fangirl-ish' eller ei. Jeg hakker ikke på noen, eller noe, jeg bare sier meningen min. Det var langt ifra meningen å støte noen, helt sant. Ha en fortsatt fin dag/natt/kveld/morgen.

Her er jeg faktisk enig, jeg var den første som leste den boka på skolen, og når jeg var ferdig med den var jeg så dum at jeg ba en god veninne lese også, også skulle hun plutselig bestile resten av bøkene også, etter at jeg hadde lest dem, og plutselig lånte hun bort hele serien hennes til alle hennes ven5nner, og nå har alle dem, aaaarrrgggh :ermm:

Kataya
7th August 2008, 23:37
Myuu: Jeg ser virkelig ikke hva som er galt i at flere rundt deg har lest samme boken som deg og venninnen din. En bok du har lest er ikke noe som er forbeholdt deg og kun deg alene. På mange måter er det en del av vår natur å dele med andre det vi synes er fint og bra, derfor er det bare positivt at du forteller dine venner om en bra bok du har lest eller lignende..

Sånn generelt sett, hva er problemet med at folk rundt dere har lest en og samme bok? Iallefall blir det veldig nedsettende å anklage folk for å ha startet "en greie" på et tettsted eller noe.

Selv hadde jeg nok fortalt folk og fe om denne boken HVIS jeg hadde likt den like mye som mange andre her gjør, men vi er forskjellige.. I mine øyne er denne serien nokså middelmådig, men som sagt, det kommer jo ann på hvilke interesser og forventninger man har. =)

Totoro
13th August 2008, 00:07
Hat Breaking Dawn post :P Ikke les hvis du blir fornaermet eller noe XD

Breaking Dawn... Hva kan jeg si? Har snart lest 300 sider og jeg maa absolutt si jeg taaler ikke trynet paa boka. Hvorfor fortsette spo\r du kanskje? Vel, jeg trenger serio\st noe aa le av, og selv om boka suger saa er det enkelte "funny moments" (som var skrevet helt serio\st) jeg ikke klarer meg uten. Allerede fo\r jeg begynte aa lese boka visste jeg at den var daarlig. Jeg, en venninne og so\stra hennes laa og diskuterte Twilight en natt. Venninna mi er saa heldig at hun fant de 10 fo\rste kapitlene paa internett. Dessuten har hun en venninne som har lest boka og fortalte henne alt som skjedde. Saa venninna mi, so\stra hennes og meg hadde en koselig liten spoiler-aften. Jeg vurderte virkelig aa ikke kjo\pe boka etter det, men naar du er i Amsterdam, boka ligger fremme paa disken og koster ikke mer enn 15 euro... Da er det vanskelig aa la vaere aa kjo\pe den bare for lol :3 Jeg leser boka fordi:
- Det er den siste boka. Uansett hvor daarlig den er, klarer jeg ikke aa la en serie jeg har begynt paa gaa uferdiglest.
- Jeg trenger en daarlig bok til aa muntre meg opp. Jeg er ikke den enste i verden som skriver forferdelig :D
- Jeg har for mange hjerneceller og fo\ler for aa drepe dem.

Jeg maa virkelig si, hele boka skuffer meg. Spraaket er daarlig, plotet er daarlig, karakterene er out og character... Hva skjer Stephenie? Jeg vet at du var lei av vampyrer, men hvorfor ikke da ta en pause og vente med aa skrive den siste boka til du hadde lyst til aa skive om vampyrer igjen? Det var ikke no\dvendig aa o\delegge en (realtivt) bra serie saann som det.

*Update*
Da har jeg lest ut boka! Den tok seg opp litt på slutten, men fortsatt dårlig... XD
Den var ganske spennende på slutten men jeg syns det var irriterende at Bella reddet alle sammen D: Og det at Meyer bygde opp til en diger slosskamp som ikke ble noe av... Det skuffet meg <_<
Og bare en liten ting jeg har hatet helt siden hun ble med: Navnet Renesmee Carlie D: HERREGUUUD. Det er så teit. Prøv å finne på noe LITT men originalt... Men det hadde vært verre hvis det hadde blitt en gutt og han hadde blitt hetende Edward Jacob XD

Saixl
14th August 2008, 19:51
Da har jeg lest ferdig Breaking Dawn, og må få si at selv om jeg var utrolig skeptisk til denne boka når jeg først begynte å lese den, så er jeg ikke det lengre. De første ti-tolv kapittelene var ikke akkurat noe å si "wow" for, men boka ble bare bedre og bedre dess lengre man kom ut i den. De siste tre-fire kapittelene (Boka har 36 av dem.) satt jeg musestille med hamrende hjerte og konsentrerte meg intenst om boka, boka og bare boka.
Tror vi allerede har fått slått fast at språket heller ikke er noe å juble over, men det er helt greit til en slik bok som er beregnet på et bredt publikum. Hadde det vært for vanskelig så hadde den (Dette gjelder forsåvidt hele serien.) nok ikke hatt så utrolig mange fornøyde lesere/fans som den har nå.
Plottet er nogenlunde, og selv om det var litt enkelt å gjette hva som kom til å skje til tider så førte det frem til en helt grei slutt på serien. Det har litt av det meste, og det at det handler om både varulver/shapeshifters og vampyrer er jo bare koselig. Det flettes så fint sammen at jeg skjønner ikke hva det er å klage på akkurat der.

Anyways.. hva ellers? La meg tenke, jo!

Kommer bare på en ting i farta, jeg er skuffet over hvordan Bella oppførte seg og greier etter hun ble vampyr T_T; Noen andre som er skuffet? Hadde ventet meg noe litt mer, tja, jeg aner egentlig ikke.. noe som ikke var så.. kjedelig. Og hva skjedde med college? :cip:

Men ja, sånn min mening om hele serien:

Syns ikke den er amazing, men jeg syns heller ikke den er dårlig. Syns den er bra til en viss grad, men den har liksom ikke 'det' som noen andre serier har.

Tar en kjapp anime-sammenligning, jeg, siden jeg akkurat kom på det. Det er litt som Naruto, man leser (ser) den og synes den er sykt bra, blir hardbarka fan, men finner ut at den egentlig har mange flaws og ikke er så fantastisk som man først trodde. Det er en slik bok som bare er sånn.

Denne posten gav sannsyneligis ikke mye mening, men slik får det bare være.

Ekusa
14th August 2008, 20:48
Kommer bare på en ting i farta, jeg er skuffet over hvordan Bella oppførte seg og greier etter hun ble vampyr T_T; Noen andre som er skuffet? Hadde ventet meg noe litt mer, tja, jeg aner egentlig ikke.. noe som ikke var så.. kjedelig. Og hva skjedde med college? :cip:

Jeg og ble i grunn skuffa over hvor enkelt hun handla det. Jeg hadde forventa litt ''rebelsk'' oppførsel fra hennes side. Virket nesten unaturlig at hun ikke engang prøvde å bite noen eller jage noen eller noe sånt.

Men hun kan vel ikke gå på college i solfylte wherever colleget hun hadde kommet inn på lå når hun ble forvandlet?

Saixl
14th August 2008, 21:08
Jeg og ble i grunn skuffa over hvor enkelt hun handla det. Jeg hadde forventa litt ''rebelsk'' oppførsel fra hennes side. Virket nesten unaturlig at hun ikke engang prøvde å bite noen eller jage noen eller noe sånt.

Men hun kan vel ikke gå på college i solfylte wherever colleget hun hadde kommet inn på lå når hun ble forvandlet?

Nei, selvfølgelig ikke. -slaphead- Men jeg hadde alikevel håpet at hun i det minste kunne fått gått litt på college. D: Det ble så dramatisk, så fort. -do not like-

Rebelsk oppførsel ja, det var det jeg mente. D: Hvis 'uber selvkontroll og stuff ikke var talentet hennes (som det da ikke var) så synes jeg det blir for dumt å la henne skippe hele nyfødt-fasen. Hun drepte ikke engang et eneste menneske. -litt skuffa-

Totoro
15th August 2008, 22:41
Nei, selvfølgelig ikke. -slaphead- Men jeg hadde alikevel håpet at hun i det minste kunne fått gått litt på college. D: Det ble så dramatisk, så fort. -do not like-

Rebelsk oppførsel ja, det var det jeg mente. D: Hvis 'uber selvkontroll og stuff ikke var talentet hennes (som det da ikke var) så synes jeg det blir for dumt å la henne skippe hele nyfødt-fasen. Hun drepte ikke engang et eneste menneske. -litt skuffa-

Syns det var greit det med college. Hadde vært teit hvis hun kunne dra på college selv om hun var nyfødt XD Men jeg er enig med det at selvkontrollen var teit. Hvorfor måtte Bella bli så perfekt? D: Hun var så (herlig) nesten normal før...

Ellers så må jeg bare påpeke en ting som egentlig bør være helt umulig :P Hvordan i huleste klarte Bella å bli gravid i det hele tatt? Hvis jeg husker rett så sa Steph en eller annen gang at det var umulig for vampyrer å bli gravide... Burde ikke det gjelde for at menn ikke kan gjøre folk gravide? (Også en annen ting XD Vampyrer har ikke noe blod. Hvordan greier de da å få "den" opp? XD) Og anngående Renesmee... Siden hun er en blanding av vampyr og menneske. Vampyrer vokser ikke i det hele tatt... Bør ikke hun da vokse mye saktere enn mennesker i stedet for mye fortere?

Saixl
16th August 2008, 10:12
Syns det var greit det med college. Hadde vært teit hvis hun kunne dra på college selv om hun var nyfødt XD Men jeg er enig med det at selvkontrollen var teit. Hvorfor måtte Bella bli så perfekt? D: Hun var så (herlig) nesten normal før...

Ellers så må jeg bare påpeke en ting som egentlig bør være helt umulig :P Hvordan i huleste klarte Bella å bli gravid i det hele tatt? Hvis jeg husker rett så sa Steph en eller annen gang at det var umulig for vampyrer å bli gravide... Burde ikke det gjelde for at menn ikke kan gjøre folk gravide? (Også en annen ting XD Vampyrer har ikke noe blod. Hvordan greier de da å få "den" opp? XD) Og anngående Renesmee... Siden hun er en blanding av vampyr og menneske. Vampyrer vokser ikke i det hele tatt... Bør ikke hun da vokse mye saktere enn mennesker i stedet for mye fortere?

Det med graviditeten ble jo egentlig ganske fint forklart/begrunnet i boka, synes jeg. At kvinners kropp må gjennomgå store forandringer for å bære frem et barn, men at vampyrkvinner var 'frozen in time' og derfor ikke kunne gå gjennom noen forandring. Det stod også at menn pretty much ikke forandrer seg fra puberteten til de er gamle, og det var forklaringen på hvorfor vampyrer kan gjøre mennesker gravide. (Det med blod var en interessant tanke though, det var ikke forklart XD)

Kanskje alle half-bloods vokser fort? Jacob er jo kinda halvt ulv halt menneske type ting ish, og han hadde jo samme growth-spurt. :cip: Kanskje vi får svar i den boka som kommer ut senere i år, Twilight Lexicon eller hva det var den het.. ;O -glederseg-

Totoro
16th August 2008, 11:31
Det med graviditeten ble jo egentlig ganske fint forklart/begrunnet i boka, synes jeg. At kvinners kropp må gjennomgå store forandringer for å bære frem et barn, men at vampyrkvinner var 'frozen in time' og derfor ikke kunne gå gjennom noen forandring. Det stod også at menn pretty much ikke forandrer seg fra puberteten til de er gamle, og det var forklaringen på hvorfor vampyrer kan gjøre mennesker gravide. (Det med blod var en interessant tanke though, det var ikke forklart XD)

Kanskje alle half-bloods vokser fort? Jacob er jo kinda halvt ulv halt menneske type ting ish, og han hadde jo samme growth-spurt. :cip: Kanskje vi får svar i den boka som kommer ut senere i år, Twilight Lexicon eller hva det var den het.. ;O -glederseg-

Husker ikke helt hvor jeg leste det... Sikkert på Twilight-lexicon eller noe, men Meyer har selv sagt at vampyrer ikke har noen annen væske i kroppen enn gift XD

Ellers kom jeg på en ting TIL som gjør boka superteit. En av hovedgrunnene for at jeg har likt Twilight-serien er forholdet mellom Bella og Edward. I Breaking Dawn forsvinner det HELT når de oppdager sex. Etter det er det bare sex,sex,sex,sex og sex. LAME sex i tillegg O_O

Kiyu
4th December 2008, 23:27
Gladnyhet! Norske Twilight-fans vinner frem!

Norsk førpremiere for Twilight i en rekke byer helgen 12.-14.Desember!
Sjekk filmweb.no (http://www.filmweb.no/filmnytt/article182080.ece) for å se om din by er en av de!

Heldigvis er MIN hjemby en av de! : D

Namie
4th December 2008, 23:31
Gladnyhet! Norske Twilight-fans vinner frem!

Norsk førpremiere for Twilight i en rekke byer helgen 12.-14.Desember!
Sjekk filmweb.no (http://www.filmweb.no/filmnytt/article182080.ece) for å se om din by er en av de!

Heldigvis er MIN hjemby en av de! : D

Haha, fikk også med meg det i dag :D Men damn at jeg skal ha eksamen.

marlee
7th December 2008, 16:51
Gutter som føler seg dårligere på grunn av denne boka burde skjerpe seg. Joda, Edward kan vel av mange jenter ses på som "den perfekte gutten", men på et forum som dreier seg om Japan blir denne klagingen litt for dum.

Det som slo meg da jeg leste boka var nemlig at Edward først og fremst virker som en som har skrittet rett ut fra en animeserie. Egentlig syns jeg han er en sær blanding av Tamaki og Kyoya fra Ouran High School Host Club, fordi han er mystisk, slående vakker, rik og veksler mellom å oppføre seg på en barnslig og obsessive måte og en rett og slett sjefete og arrogant en.

Den første halvdelen var fantastisk. Det begynner som en slags gotisk roman slik man kan lese om i Jane Austens Northanger Abbey. En ungpike blir trukket mot en vakker og farlig mann som er merkelig fascinert av henne.

Jeg har til gode å prate med en jente som ikke fikk det minste lyst til å være Bella etter å ha lest boka. Det beste spenningsmomentet opp til dette punktet er: Vil Edward klare å beherske seg? Eller vil han drepe Bella? Hver eneste gang han kjærtegner henne sitter man der og lurer. Stemningene er godt beskrevet, så selvom det ikke hender så mye er det vanskelig å legge boka fra seg.

Så tar forfatter Stephenie Meyer en dum beslutning. Hun bestemmer seg for å la Edward faktisk overkomme tørsten etter Bellas blod. Han lar henne bli med familien for å spille slåball (og plutselig er ikke de så tørste heller), og så blir karakteren James introdusert. Huff.

Med en gang boka går fra å være en følelsesroman til en spenningsroman taper den seg noe grasalt. James' jakt på Bella er ikke spennende, bare irriterende. Hvorfor i all verden ber hun ikke Jasper og Alice om råd? Jeg syns det er lite troverdig at en jente som har vært såpass smart gjennom resten av boka plutselig skal ha mista halvparten av hjernecellene sine.

Jeg syns boka gikk fra å være bedre enn forventet til å passe til traileren for filmen, og det sier litt med tanke på amerikansk film.

Elfhybrid
7th December 2008, 17:36
Bella.. SMART? kødder du? Hun er jo den minst smarte hovedpersonen i en bok siden rista brød! Men; du har rett. Man vil være henne, om så bare litt . Men syns hun er veldig ulogisk skrevet. Tror nok jeg hadde likt disse bøkene bedre (har kun lest 1-3) om det kun var vampyrer. Blir veldig mye rot med alle mulige kriger,syns jeg. Men, boka var bedre enn ventet. Og den første traileren ga meg gåsehud. De senere, not so much.

marlee
8th December 2008, 09:39
Bella.. SMART? kødder du? Hun er jo den minst smarte hovedpersonen i en bok siden rista brød! Men; du har rett. Man vil være henne, om så bare litt . Men syns hun er veldig ulogisk skrevet. Tror nok jeg hadde likt disse bøkene bedre (har kun lest 1-3) om det kun var vampyrer. Blir veldig mye rot med alle mulige kriger,syns jeg. Men, boka var bedre enn ventet. Og den første traileren ga meg gåsehud. De senere, not so much.

Tja. Spørs vel litt hvordan man ser det. Men hun er hvertfall veldig mye flinkere enn meg på skolen :)

E_chan
8th December 2008, 11:40
Jeg har prøvd å lese den på PC etter at jeg fikk den av ei venninne, men foretrekker å lese den i hånden, så skal enten kjøpe meg Twilight boka eller låne den på bibloteket. Likte det lille jeg har lest av den. *Selv om det er en god stund siden.*
Så forleden de tre første bøkene på ARK og fikk derfor etter denne tråden enda mer lyst til å lese boka :)

Vincent
8th December 2008, 14:59
Jeg fant ut om Twilight på en youtubevideo av en blogger der hun som snakka at hun var helt avhengi av Twilight :)
Men så tenkte jeg at den ikke var så interresant, så det gikk i glemmeboka.
Også en dag skulle vi lage en bokomtale i Norsk på skolen, så jeg tenkte jeg kunne ta Twilight siden jeg visste ikke om noen andre bøker.
Greit nok tenkte jeg.
Men etter den første siden så var jeg helt hekta å klarte ikke å legge boka fra meg. I got totaly obsessed ^^
(fikk faktisk aldri ferdig bokomtalen, del av skylden var etterfølgerene)
Men så bestemte jeg for å lese New moon på Engelsk, og det var MYE bedre enn den norske. :)
Også var jeg ferdig med Eclipse nå i slutten av oktober. Så nå ønsker jeg meg Breaking Dawn i julegave.

Nå har jeg også fått tak i førpremiere billetter til Twilight Fredag den 12 desember : D Gleder meg noe enormt ^^

Det beste fra alle tre synes jeg da Jacob kysset Bella, og hun ble sur og slo til Jacob. Hahaha. Men så husker jeg jo ikke hvordan Edward reagerte.. Det er typisk meg, lever meg for mye inn i bøker. Var så sur på Jacob :mad:

Team Edward!

Amaye
8th December 2008, 15:05
På "The Tyra Bank's show" Var Robert Pattinson,han som spiller Edward, og dette var hva de sa:

Tyra: Bite me!
Robert Pattinson: Ok!*Bite*
Tyra:IIK! He bite me! Look! Is there a mark?

Elfhybrid
8th December 2008, 19:19
Tja. Spørs vel litt hvordan man ser det. Men hun er hvertfall veldig mye flinkere enn meg på skolen :)

Det i seg selv betyr ikke at man er så smart. Skoleflink og smart er to forskjellige ting ;)

Kiyu
9th December 2008, 12:04
HAHA. Bella er.. klumsete og naiv. Veldig naiv. Hun er determined, pålitelig og har et stort hjerte, men buddha så naiv! Er enig med Elfhybrid at skoleflink og smart kan være to forskjellige ting. Bella er flink akademisk sett, men jeg synes hun er litt for naiv. Men jeg liker henne fortsatt! Selv om Alice er min absolutte favorittkarakter : D

Nå har jeg skaffet meg 12 billetter til førpremieren (stor, stor gjeng her i Porsgrunn), så forhåpentligvis kommer filmen til å overraske meg positivt. Hittil høres Edwards replikker utrolig cheezy ut på skjermen.

WetGoat
9th December 2008, 20:48
Skal se den på lørdag med søs og venninne ^^

Gleder meg veldig.

Jeg vil selv si at Bella er mindre unteligent når det gjelder følelser osv. Blandt annet så tenker hun veldig mye på deg selv, det er mye av disse setningene avngående bella; "I could not live on if that happened." "I could not forgive myself if that happened, so I'll do as i want to" <---men ta tenker hun ikke hva andre vil føle om hun gjør det.

Elfhybrid
10th December 2008, 01:45
Enig med Kiyu, jeg håper det ikke blir for..mye.
Hittil syns jeg den delen av traileren hvor han sier "say it,say it" minner mer om en pornoreplikk enn noe annet.

Noddi
12th December 2008, 12:09
Andre som skal på førpremieren i morgen :D?
Gawd, jeg gleder meg!

Dai-Suke
12th December 2008, 13:29
Jeg skal på førpremieren i dag! Det blir rå-kult :D

Ameshini
12th December 2008, 15:28
Jeg har ikke lest boka, og bare lest sammendrag av plottene på snær Wikipedia, så kan hende jeg tar feil men... Bella virker som en litt Mary-Sue figur? Hun er poppis, spesielt hos gutta, og hun er fettflink på skolen og wat?

Also,
Som sagt, jeg har ikke lest bøkerne, og har ikke tenkt til det (vampyrer og sånt og kliss-klisjéer er laaaangt ifra min interesse XD) men hva er den greia når hovedpersonene har sex også får de et barn, også vil han vampyrfyren at hun skal ta abort? Ville de ikke ha en unge? Hvorfor i @?&%¤ brukte de ikke prevansjon da? o_o eller har kanskje vampyren en superspecial vampyrpenis/vampysæd?! Jeg fattet ikke det, men kanskje jeg forstod det feil...

Totoro
12th December 2008, 21:00
Also,
Som sagt, jeg har ikke lest bøkerne, og har ikke tenkt til det (vampyrer og sånt og kliss-klisjéer er laaaangt ifra min interesse XD) men hva er den greia når hovedpersonene har sex også får de et barn, også vil han vampyrfyren at hun skal ta abort? Ville de ikke ha en unge? Hvorfor i @?&%¤ brukte de ikke prevansjon da? o_o eller har kanskje vampyren en superspecial vampyrpenis/vampysæd?! Jeg fattet ikke det, men kanskje jeg forstod det feil...

Ingen forstår hvorfor... Hvertfall ikke jeg. Og hvorfor hun måtte ødlegge en helt relativt grei serie... Det gir ingen mening :cry:

Jeg skal nå på førpremieren på søndag. Jeg tror desverre ikke filmen blir noe bra. Jeg er veldig mistenksom ovenfor ukjente skuespillere. Og etter mitt hode lover ikke trailern noe godt heller <_< Sorry hvis jeg fornærmer noen altså. Det er bare min mening :8D:

Valentine
12th December 2008, 22:10
Kjøpte den første boka i dag, gleder meg til å lese den. :3

Vincent
12th December 2008, 23:10
Jeg var nettopp å se filmen!! : D
Det er vel smak og behag, men jeg ELSKET filmen!
Skal kanskje ikke røpe alt for mye, men jeg synes dere burde glede dere : D
Og jeg som lever meg inn i ting, holdt nesten på å hyle i kinosalen.. Tragiske meg x]

Kiyu
13th December 2008, 01:01
Jeg så den for et par timer siden selv! Den hadde noen fantastiske scener, som hele baseballkampen (GAWD), men det var for mange skuffende scener til å veie helt opp for de gode : (

Haha. Du kunne ha hylt i vei hos oss, Vincent. Det var så mye dempet hyling og squeeling i Porsgrunn at jeg ble overrasket over at vi var så mange flere fanatikere her : D

OG JEG HAR BLITT NYFRELST JASPER-FAN : D (Oppmerksomheten min rettet seg seriøst mer til Alice og Jasper enn til Edward.)

Vincent
13th December 2008, 01:08
Jeg er på en måte enig med Kiyu, oppmerksomheten min ble retter mer til Alice og Jasper enn Edward

Men det hadde vært gøy å være hos dere, hos oss var det nærmeste vi kom hyling var litt latter.. :( Følte meg så alene som en "ekte" twilight-fan når jeg satt der i salen

Niji
13th December 2008, 02:34
Jeg har ikke lest boka, og bare lest sammendrag av plottene på snær Wikipedia, så kan hende jeg tar feil men... Bella virker som en litt Mary-Sue figur? Hun er poppis, spesielt hos gutta, og hun er fettflink på skolen og wat?

Also,

Vel... den ungen tar all energien fra hu, og hun har bestemt seg for å ha den ungen, selvom det vil ta livet av hu. Og Edward trodde ikke sæden hans .... levde, siden han praktisk talt er.. dæv XD

Men for min del, syns jeg ikke hun var noe særlig poppis hos gutta akkuratt, bare... "geeksa". Hun var flink i bare et fag, fordi hun hadde tatt det før, og hun er -veldig- klumsete. Hun tryner i sine egne bein XD

Men meste av de sammendraga som jeg har lest er bare... bærsj.

Dai-Suke
13th December 2008, 23:03
Jeg så filmen i går... Fikk noen skikkelige latter-kramper, selv om det egentlig ikke var ment at det skulle være morsomt. Det så bare så inmari dumt ut... og jeg var ganske hyper egentlig... jaja. Jeg synes filmen var bra for det...

Jeg fikk boka til bursdagen min i dag :D Har allerede begynt på den... den virker bra tror jeg.

Noddi
14th December 2008, 03:16
Åherrejesus. Jeg må si at jeg ble positivt overrasket over filmen. Den var helt utrolig nydelig og søt, og med noen sinnsykt kule scener! (baseball og ballettsal bla.)
Jeg var å så den sammen med 7 andre venner, og rundt halvparten av dem har ikke lest noen av bøkene. Likevel digget alle sammen filmen :D
Yaay, jeg vil se den igjen! <3

Og Edward så jo helt sinnsykt og umenneskelig heit ut.

Valentine
14th December 2008, 16:28
Leser den første boka nå, omtrent halvveis, og må si at det er en av de beste bøkene jeg har lest så langt! :shoop:

Myuu
15th December 2008, 15:09
jeg har nå sett filmen, var litt skeptisk, men den var egentlig ganske bra!

Valentine
19th December 2008, 11:06
Så filmen i ganske elendig kvalitet, må si jeg ble noe skuffet over hvor mye de hadde utelatt, synes nesten man må ha lest boka for å følge helt med.

Men alt i alt, en helt akseptabel film... Boka er mye bedre. <3

Myuu
19th December 2008, 12:47
ja det er jeg helt enig i, filmen er akseptabel, men boka bedre!

WetGoat
19th December 2008, 13:12
Synes de hadde fått med ganske mye i forhold til andre 'filmer-av-bøker' jeg har sett. ^^

husker ikke om dette er i 1-ern, men synes de burde tatt med at Bella ikke tåler blod :p

Valentine
19th December 2008, 13:47
Synes de hadde fått med ganske mye i forhold til andre 'filmer-av-bøker' jeg har sett. ^^

Vet ikke om dette er i 1-ern, men synes de burde tatt med at Bella ikke tåler blod :p

Så absolutt, det var egentlig ganske teit at de ikke hadde med...

Det, ogjeg synes at Edward var litt mindre forsiktig enn det jeg hadde trodd han ville vært, etter å ha lest boka.

WetGoat
19th December 2008, 13:53
Så absolutt, det var egentlig ganske teit at de ikke hadde med...

Det, ogjeg synes at Edward var litt mindre forsiktig enn det jeg hadde trodd han ville vært, etter å ha lest boka.

Jepp det er helt klart xD

Bella var også veldig alvorlig hele tiden. Alle andre enn hun lo...
Men filmen var faktisk temmelig morsom, spesielt når er i timen for første gang sammen, og edward ser ut som han må spy xD

Kiyu
19th December 2008, 17:14

Vet ikke om dette er i 1-ern, men synes de burde tatt med at Bella ikke tåler blod :p

Mener å huske at de faktisk hadde med det, men vinklet annerledes enn i boka.

Dessuten har jeg faktisk sett flere gode filmer-av-bøker, blant annet The Golden Compass og The Chronicles of Narnia: Prince Caspian : D To av mine yndlingsfilmer!

Ixiaz
23rd December 2008, 04:26
Jeg ser ikke filmer basert på bøker av prinsipp lengere. Jeg har blitt skuffet over at hollywood har lemlestet og voldtatt flere bøker jeg liker ved å lage under middelmodige filmer.

Selv om jeg må si meg enig i en del av kritikken som tidligere har blitt nevnt her mot bokens slutt (og en del andre punkter), synes jeg alt i alt at Twilight var en god serie, og derfor nekter jeg plent å se den på kino, film eller i noe anner medie enn bok. Det kan hende jeg går glipp av noe, men jeg har uansett alltid foretrukket bøker foran film, akkurat som jeg foretrekker manga foran anime. Sånn er nå bare jeg.

Den sukkersøte slutten ble i det meste laget for meg. Jacob burde endt opp alene eller med Leah. Hva tenkte Meyer på da hun skrev dette? Det var uansett festelig å se Bella bli gravid, og at det hadde de følgene for henne. Jeg og en kamerat lo godt gjennom de kapitlene. Ble meget skuffet over Bellas fullstendige kontroll over blodlysten sin. Hadde fryktelig lyst til å se henne litt vill (og aller helst fullstendig gal) en liten stund.

PrincessMidna
5th March 2010, 13:41
**sniker seg inn, tar Jasper og sniker seg ut igjen**

hireshi
5th March 2010, 14:53
Syns det er morsomt det står "det nye Harry Potter!"
Når Twilight's første film ikke er i nærheten av å ha tjent inn så mye penger som Harry Potter's første.

Harry Potter handler om magi, Twilight om kjærlighet og vampyrer.

Så hvor du får harry potter fra er ute av min forstand

PrincessMidna
6th March 2010, 22:19
ehm...
fordiiiii det er ike populært kanskje?
men det er jo selvfølgelig mange fler som hater Twilight enn de som hater HP...

og ja, vørste film var dårlig i forhold til boka, men det er smak og behag.

og jeg er så sjukt lei av folk som skal sammenligne, for det er ikke likheter i det hele tatt.....

Geekodot
10th March 2010, 00:17
"Glem tradisjonelle vampyrer."

JEG VIL IKKE GLEMME DEM! De er utrolig badass... og Bram Stoker's Dracula er en veldig god bok.

Derimot vil jeg glemme de nye moderne vampyrene som *grøss* glinser i sola.

Amaye
10th March 2010, 18:37
Geekodot: De er bare pusevampyrer... Ikke de badassene vi vil ha=3

idapod
10th March 2010, 18:54
Jeg er en av de som liker både Twilight OG andre vampyrer. Ikke bare de glitrende. c:
Man trenger jo ikke å bare like en av delene, som det virker som er standaren idag. Synes det er interessant å se forskjellen på vampyrene, og hvordan menneskets fantasi kan skape noe nytt fra et gammelt konsept.

PrincessMidna
10th March 2010, 19:44
Enig Ida ;)

Ser på Vampire Diaries, leser/ser på Southern Vampire Mysteries/True Blood, leser House of Night, har lest Interview With the Vampire + sett filmen, har pause fra The Vampire Lestat, har lest Dark Visions (ene karakteren er en psykisk vampyr, altså han suger ut livskraft, ikke blod)...

miechan
10th March 2010, 22:44
Jeg ville ikke ha gått så langt som å kalle det "det nye Harry Potter" .. de to har faktisk ikke noe til felles, bortsett fra skuespilleren Robert Pattinson.

Skjønner ikke hvorfor folk sammenlikner dem, HP var langt før Twilight, og HP er mye bedre. At folk sammenlikner Harry Potter og Ringenes Herre på et nivå er forståelig, men ikke Twilight og Harry Potter? Aldri i verden.

CatgirlMe
10th March 2010, 22:58
Jeg ville faktisk aldri sammenlignet Ringenes Herre og Harry Potter engang, jeg :P Plottet, settingen og karakterene er for forskjellige.

Jeg vil heller ikke kalle Twilight den nye Harry Potter. Selv om noen gutter liker Twilight, så er dette en jenteserie, mens Harry Potter var for begge kjønn, og nådde derfor ut til flere. Filmene var også en mye større suksess enn Twilightfilmene så langt.

Personlig synes jeg ikke at vampyrer skal glitre eller være "vegitarianere", jeg synes første filmen var helt tåpelig, men jeg forstår at det sikkert er mange som liker serien så jeg skal ikke bashe dem eller noe :D Vi har forskjellige interesser alle sammen, og det er jo bra!

Amaye
10th March 2010, 23:00
Jeg ville faktisk aldri sammenlignet Ringenes Herre og Harry Potter engang, jeg :P Plottet, settingen og karakterene er for forskjellige.

Jeg vil heller ikke kalle Twilight den nye Harry Potter. Selv om noen gutter liker Twilight, så er dette en jenteserie, mens Harry Potter var for begge kjønn, og nådde derfor ut til flere. Filmene var også en mye større suksess enn Twilightfilmene så langt.

Personlig synes jeg ikke at vampyrer skal glitre eller være "vegitarianere", jeg synes første filmen var helt tåpelig, men jeg forstår at det sikkert er mange som liker serien så jeg skal ikke bashe dem eller noe :D Vi har forskjellige interesser alle sammen, og det er jo bra!

Enig i dette...

Heika-sama
11th March 2010, 08:26
Likheten ligger vel i at begge tar overnaturlige skapninger og lager populære bøker rettet mot ungdom, ikke at plottet er likt. Twilight gjør det med vampyrer som Harry Potter gjorde med trollmenn, putter dem inn i et univers med vanlige ungdommer. Men Twilight-bøkene er altfor rettet mot jenter til at jeg er helt enig selv.

miechan
11th March 2010, 12:27
Likheten ligger vel i at begge tar overnaturlige skapninger og lager populære bøker rettet mot ungdom, ikke at plottet er likt. Twilight gjør det med vampyrer som Harry Potter gjorde med trollmenn, putter dem inn i et univers med vanlige ungdommer. Men Twilight-bøkene er altfor rettet mot jenter til at jeg er helt enig selv.

Jo, kanskje det, men jeg ville uansett ikke kalt det "det nye Harry Potter".

Sharingan
11th March 2010, 13:12
Jo, kanskje det, men jeg ville uansett ikke kalt det "det nye Harry Potter".

Det har jo mer med at du ikke liker sammenligningen. Jeg ser ærlig talt poenget med sammenligningen. Overnaturlige fantasivesener, kjærlighet og kampen mellom det gode og den onde.. Og ikke minst, alle ungdommene synes at det er "the shiet".

miechan
11th March 2010, 14:13
Det har jo mer med at du ikke liker sammenligningen. Jeg ser ærlig talt poenget med sammenligningen. Overnaturlige fantasivesener, kjærlighet og kampen mellom det gode og den onde.. Og ikke minst, alle ungdommene synes at det er "the shiet".

Joda, sa jeg. Men å kalle det for nye Harry Potter er unødvendig. Kan ikke huske å ha kalt Harry Potter det nye Ringenes Herre, selv om de to også har en sammenheng. De er mer like enn HP og Twilight er.

PrincessMidna
11th March 2010, 14:27
Kjenner jeg blir veldig sånn "Drit i å sammenligne!!!!"

HP var det første for meg, men vampyrmessig var twilight først.
Elsker LotR også, men jeg er så lei av sammeligning....... Snart drar vi vel inn Eragon og...

Kan vi ikke bare ha denne tråden til å snakke om twilight, IKKE sammenligne div serier?

Madara
11th March 2010, 18:46
jeg hater twilight og den første filmen er dritt dårlig, jeg har ikke sett den andre men jeg er ganske sikker på at den er dritt dårlig den også..

jeg har ikke lest bøkern men søstra mi sier at bøkern er mye bedre enn filmene. Men det er jo ganske normalt siden filmer basert på bøker er mye dårligere enn bøkern. Eksemplene som jeg kommer på er ringenes herre, harry potter og da vinci koden.
Grunner til at jeg hater twilight:

1. vampyrene glinser i sola.. WTF? Vampyrer skal dø når de blir utsatt for sol ikke glinse. Jeg vet ikke om hvor mange som har sett from dusk till dawn, men det er slik vampyrer skal være og oppføre seg.

2. Dialogen mellom kjerringa som elsker vampyren og vampyren.

Edward Cullen (Robert Pattinson)
? I don't have the strength to stay away from you anymore.

Bella Swan (Kristen Stewart)
? Then don't.

og sånn er dialogen i hele filmen

3. At homo vampyren nekter å bite kjerringa og gjøre henne til en vampyr. De snakker om hvor mye de elsker hverandre hele filmen men de kan ikke være sammen. Gjør henne til en vampyr da, problem solved..

4. Filmen er skapt for jenter av jenter, så det er vel ikke så rart at jeg hater den.

miechan
11th March 2010, 18:46
Kjenner jeg blir veldig sånn "Drit i å sammenligne!!!!"

HP var det første for meg, men vampyrmessig var twilight først.
Elsker LotR også, men jeg er så lei av sammeligning....... Snart drar vi vel inn Eragon og...

Kan vi ikke bare ha denne tråden til å snakke om twilight, IKKE sammenligne div serier?

Den som startet hele tråden begynte å sammenlikne. Se overskriften.

idapod
11th March 2010, 19:40
Madara: Bram Stokers Dracula døde ikke da han gikk ut i sollys.
Tenkte jeg skulle nevne det.

Madara
11th March 2010, 20:24
kanskje det var litt feil av meg å si at de skal dø når de blir utsatt for sola, men det siste de skal gjøre er å glinse

idapod
11th March 2010, 20:29
Hver sin smak.
Jeg synes det bare er bra at det er variasjon i vampyrer, og at ikke alle følger den samme gamle standaren, og jeg er gammel fan av vampyrer lenge før Twilight og alle de andre nye seriene kom inn i bildet. :cip:

Saint123
12th October 2011, 18:23
jeg hater twilight og den første filmen er dritt dårlig, jeg har ikke sett den andre men jeg er ganske sikker på at den er dritt dårlig den også..

jeg har ikke lest bøkern men søstra mi sier at bøkern er mye bedre enn filmene. Men det er jo ganske normalt siden filmer basert på bøker er mye dårligere enn bøkern. Eksemplene som jeg kommer på er ringenes herre, harry potter og da vinci koden.
Grunner til at jeg hater twilight:

1. vampyrene glinser i sola.. WTF? Vampyrer skal dø når de blir utsatt for sol ikke glinse. Jeg vet ikke om hvor mange som har sett from dusk till dawn, men det er slik vampyrer skal være og oppføre seg.

2. Dialogen mellom kjerringa som elsker vampyren og vampyren.

Edward Cullen (Robert Pattinson)
? I don't have the strength to stay away from you anymore.

Bella Swan (Kristen Stewart)
? Then don't.

og sånn er dialogen i hele filmen

3. At homo vampyren nekter å bite kjerringa og gjøre henne til en vampyr. De snakker om hvor mye de elsker hverandre hele filmen men de kan ikke være sammen. Gjør henne til en vampyr da, problem solved..

4. Filmen er skapt for jenter av jenter, så det er vel ikke så rart at jeg hater den.

Jeg kan på en måte forstå deg, men det at det blir en suksess er vel noe med at personen bak disse bøkene har tenkt litt utenom det vanlige.
Da mener jeg det med å lage en Romatisering ut av det hele, og ikke bare blod, blod og mere blod og vold.

Det 4 punktet ditt syns jeg er dårlig argumentert for ettersom du bare skriver for jenter av jenter og ikke rart jeg hater den, wtf?
Altså jeg selv er ikke noe spesielt glad i romantiske filmer, eller at de f.eks gjør vampyrene så sentimentale istede for brutale og blodige som de ellers alltid har vært uti fra det steriotypiske aspektet. jeg er en gutt på 20 år, hetrofil som bare F og syns faktisk filmene er ganske bra, sammenlagt.

1'ern er jeg enig i er litt vel mye, og ganske så kjedelig, men utover i filmene som kommer blir det jo bare bedre og bedre. Og jeg som også har lest bøkene vil si at det har vært meget flinke på og lage film utav dette.

Beast
19th October 2011, 14:16
Personlig synes heller ikke jeg at Twilight er særlig sammenlignbart med Harry Potter, men kanskje heller med Bridget Jones eller andre bøker innen Chick-Lit genren. Twilight er langt fra unik i sin bruk av vampyrer/varulver og tenåringsjenter i litteraturverdenen (på samme måte som Harry Potter slettes ikke er det første litterære verket skrevet om en tenåringstrollmann i nåtidsperspektiv). Hvis jeg skulle sammenlignet Twilight med et annet fenomen i populærkulturen, så måtte det vært fanficlitteratur Skrevet av/rettet mot jenter. Det har et typisk trekk i at heltinnen er en typisk "nabojenta"-karakter, som regel ganske blass i sin personlighet, men på tross av sin blasse natur, blir hun sentrum for mannlig omsvermelse, noe som forårsaker at hun blir dratt inn i disse mennenes verden og slengt midt oppi alle problemene og dilemmaene som eksisterer der. Heltinnen blir dermed den klassiske "Jomfruen i nød", en passiv brikke i de egentlige protagonistenes historie.

For all del, det er en type litteratur og skrivestil som appelerer til mange, kanskje mest fordi den blasse "protagonisten" utgjør det perfekte "hull" som leseren kan plassere seg selv inn i og dermed føle at historien lett kunne vært om leseren selv. Det blir en slags form for virkelighetsflukt, og det er det jo ikke noe galt i det. Men som litteratur i klasse med kløgtige fantasy-forfattere som J.K. Rowling, J.R.R.Tolkien, Steven Eriksson og George R. R. Martin, blir Meyers narrative evner svært bleke og amatørmessige, og hennes persongalleri fremstår som omtrent like spennende og unikt som "Home & Away" på alvestøvrus.

Jeg sier ikke at det er galt å like Twilight (eller fanfic for den saks skyld), eller å bedrive virkelighetsflukt (selv spiller jeg jo Dragon Age, laiver og driver med tabletop rollespill, så jeg har strengt talt ingenting jeg skulle ha sagt på sistnevnte), men jeg vil forebeholde meg retten til å bruke følgende metafor:

Selv om svært mange liker Grandiosa og spiser det støtt og stadig, så betyr det ikke at det er en rett som kan sammenlignes med en rett laget og servert av en Michelin Stjerne-berømmet kokk. Grandiosa er en frossenpizza, og kan derfor ikke sammenlignes med annet.