PDA

View Full Version : Reise Skole i Japan

Krisbam
11th March 2008, 20:22
Har hatt dette litt i bakhodet en stund, og tenkte at dette kunne være et greit sted å spørre.

Selv om jeg er klar over at det er nærmere drøm enn virkelighet, så tenker jeg på hvor gruelig artig det hadde vært å gå på skole i Japan et år eller to.
Nå har jeg null erfaring i dette med å gå skole utenlands, og jeg aner ikke hvordan det fungerer med utvekslingsstudenter og lignende, så dette er ikke mye annet enn en liten tanke.

Spørsmålet mitt her er da hvor realistisk dette er? Finnes det noe form for opplegg eller tilbud, eller er dette en veldig sjelden og uvanlig ting? Om det finnes, hva slags krav stilles?

Jeg går per idag VG2 Data & Elektronikk, men jeg hopper av til neste år og går over til Almenfaglig påbygning slik at jeg får meg generell studiekompetanse.
Om det er lite sannsynlig at det skal gå med skole i Japan så har jeg også en annen plan jeg kan følge, så det er ingen krise, men men.

Takker for alle seriøse svar:cip:

Maximum-Power
15th March 2008, 13:47
Det er desverre i de fleste organisasjonene kun sender ut personer på under 18 år som har gått VG1 (og evt. 2) studiespesialisering. Men siden du skal ha påbygning så kan du jo alltids prøve å søke på japan stipendene på siving (år 2) på NTNU (hvis du skal gå der...), men da må du arbeide hardt, tror det er bare tre-fire stykker som kommer med der. Ellers tipper jeg at andre universiteter har lignende tilbud. Men som sagt, har hørt at du må ha veldig gode karakterer for å komme med.

Selv skal jeg ta VG1 på nytt i japan, når jeg egentlig skulle gå VG3. Det er siste mulighet iht. alder. Egentlig burde vi søkt når vi gikk i tiende :)

Orersama
15th March 2008, 13:58
Du kan lese om diverse stipender man kan få for å studere i Japan på den japanske ambassadens nettsider.

http://www.no.emb-japan.go.jp/Norwegian/Kultur_og_Utdanning/Kultur_og_utdanning.htm

Monbusho stipendet er jo verdt et forsøk. Skal du studere noe annet enn japansk språk må du nok kunne japansk fra før av.

Imbefalath
25th March 2008, 04:02
Det er fullt mulig å gå på skole i Japan ett år gjennom organisasjoner som AFS, YFU og EF. Men - som tidligere nevnt - disse organisasjonene forutsetter stort sett at du er under 18 ved utreise til Japan.

Cyazu
25th March 2008, 09:05
Det er fullt mulig å gå på skole i Japan ett år gjennom organisasjoner som AFS, YFU og EF. Men - som tidligere nevnt - disse organisasjonene forutsetter stort sett at du er under 18 ved utreise til Japan.

*poke* Hvordan går det med deg? Har ikke hørt noe fra deg siden tirsdagen du reiset. Norskperiode er kjedelig uten deg. T.T

On topic;
Det finnes også en rekke tilbud om å jobbe i Japan om du er for gammel for utveksling med skole om det skulle være noe interessant.

Krisbam
25th March 2008, 16:38
Fy svarte så surt. Det er var visst siste frist for meg i år, ettersom jeg til neste år er atten og ikke kan søke meg inn..

Ser ut til at det ikke finnes et eneste lite alternativ for folk over 18 samme hvor man ser. Pokker, altså.

moritvri
31st March 2008, 11:17
folk dette har jeg lest sykt mye om. det er ikke lett å komme seg over der, ikke på videregående, ei heller på universitet
. om man skal så må man reise til skole i kobe *(norskrelatert stuff der), på videregående om man reiser på videregåeende.
reis andre året, tredje går det ikke ann fordi Norge krever at man er i Norge 3 året.

På universitet så er det en to sterke gode internasjonale skoler som tar inn folk uten japansk kunnskaper, ( om man kan japansk så kan man søke til en hvilken som helst skole)
men man kan jo lære japans der da og om man ønsker det..... på andre skoler altså.. disse skolene ( de med engelsk kurs) er pretty gode skoler, og krever sånn 5 i snitt ca, og jeg aimer disse 2. APU, akita international, skal også søke sophia
.
jeg vet mest om universitetsutd da, vel, man kan ikke ta første året der da.. dette fordi det ikke godkjennes i norge, pga at det er en lengre utdanning, aka ingen peng i stipend første året. så det beste man gjør er å utveksle andre året. men man kan ta førsteåret i japan på universitet også, og men da må du punge ut med 100k minst fra personlig lomme. skolepenger er ofte over en 70k-80k...velvel er det spørsmål kontakt meg, tror jeg skal kunne svare noenlunde bra.

Friera
5th April 2008, 18:08
Koster kanskje en del penger, men selve tilbudet virker genialt;

http://www.wle-japan.com/

Her lærer du japansk og har også mulighet til å bo hos vertsfamilie (du har 5 forskjellige bomuligheter) og du kan ta det så sant du har fullført VGS.
Og ikke minst kan du velge alt fra 3 uker opp til et helt år. Syns det virker veldig bra.
Tenkte egentlig å reise med dem, men så endte jeg vist heller opp på Bali.

Krisbam
5th April 2008, 20:54
Veldig interessant! Det der skal virkelig sjekkes opp. Med de kravene (18-60 år) har jeg litt tid til å spare opp penger også, noe som er supert. Takk for linken~

Nate
28th April 2008, 21:50
Jeg utvekslet til the University of Tokyo for et par måneder. Bodde hos en vertsfamilie, fikk betalt kost og losji og hadde det veldig fint, men utvekslingsprogrammet var bare for teknologi-studenter. Jeg var 22/23 år og hadde fullført 4 års siv.ing. utdannelse, så toget har absolutt ikke gått selv om du har blitt 18.

Hjemmesiden deres er her: http://www.iaeste.no men er nok ikke noe vitts før du har studert i et år eller to.

Ryskatt-Dono
15th December 2009, 17:54
Hei sikkert ganske lenge siden du skrev dette iforume... Men når du ble utvekslet til tokyo sa du d bare var for teknologi... hva vil d si.. og hvor mye betalte du?