PDA

View Full Version : Språk Jeg SKAL lære japansk ..en vakker dag

vimes
6th March 2008, 16:29
Hei, jeg har kommet til den konklusjon at en dag så skal jeg kunne japansk ..end off case.

Eneste problemet er at jeg aner ikke hvor jeg skal begynne, kjenner heller ingen som prater/er interessert i Japansk. Går i skrivende stund 2. år VGS (almen) og på fritiden driver jeg med Wing Chun Kuen (Kung Fu) så har ikke så alt for god tid.
Lurer på hvor jeg skal starte, regner med at jeg har tid til å øve 1-0.5 timer daglig og mindre når det er nazi mengder lekser på skolen :gråte: Har ikke så alt for god råd så skal helst ikke koste så særlig mye penger/være gratis og burde jeg lære Kana (hiragana og katakana) før jeg lærer selve japansken?

Rounin
6th March 2008, 17:18
Noen steder kan man lære seg grunnleggende japansk som valgfag på videregående skole, selv om man da kan bli nødt til å reise til andre skoler for å ta faget der. Ellers er det selvsagt mulig å ta det på universiteter rundt om, selv om det er høyere inngangskrav nå enn det var før. Det er også viktig å huske at dersom man velger dette siste, bruker man faktisk 2-3 år av sitt liv på det, og etter det kan man det bare gjennomsnittlig bra.

vimes
6th March 2008, 17:59
Har ikke tid til noe universitet nå, og skolen min tilbyr ikke japansk som valgfag :/

Har som sagt begrenset med tid og vil helst starte å lære hjemme

Rounin
6th March 2008, 21:31
Det er veldig lurt å lære Hiragana og Katakana rett og slett fordi mange tekstbøker slutter å bruke Romaji etter noen få leksjoner. Dessuten krever en dypere innføring i japansk at man lærer seg mange hundre kinesiske tegn, så å lære seg begge kana-settene utenat er fin trening til dette.

Dette med de kinesiske tegnene fortjener en liten forklaring i seg selv: Japansk inneholder en rekke kinesiske og kinesisklignende ord, som har en uttale som er beslektet med forskjellige dialekter av kinesisk, og skrives med kinesiske tegn. De kinesiske tegnene ligner i utgangspunktet på katakana (og katakana og hiragana er faktisk opprinnelig kinesiske tegn eller biter av dem), men de fleste av tegnene er satt sammen av to tegn for å skille mellom ord som deler samme tegn og uttales likt: De består av ett tegn som gir et (ofte dårlig) hint om hvordan ordet uttales, og ett tegn som plasserer det i en kategori for å skille det fra andre ord med samme lyd.

Så må jo japanerne være litt ekstra spesielle da, så de begynte like godt å bruke de kinesiske tegnene til å skrive japanske ord; ord som betyr det samme som de kinesiske tegnene, men som uttales helt forskjellig. Det vil si at en er nødt til å pugge flere lesninger for hver tegn; 1 eller 2 lesninger som stammer fra kinesisk, og kanskje 1-3 lesninger som er unikt japanske.

Den gode nyheten er at noen kinesiske tegn brukes veldig mye oftere enn de andre, og hvis man sørger for å lære seg disse først, er man allerede godt på vei. Noen av tegnene som brukes til å sette sammen de vanlige tegnene er dessverre ikke så vanlige, så ofte hender det at man lærer et tegn før man har lært tegnene som det består av.

Skulle du fortsatt være lysten på å sette i gang, og det håper man jo, vil jeg anbefale tekstbøkene Genki I og II som de bruker på UiO, og mange anbefaler også bøkene Remembering the Kanji for å lære kanji. Det er og blir et langtidsprosjekt, men ett sted må man jo starte?

Tyblazitar
6th March 2008, 22:21
Du kan ta japansk på skolen som privatist selv om de ikke tilbyr faget, men ettersom du allerede går i andre klasse er dette muligens litt sent.

Er enig med Rounin i at å lære kana først er en god idé, av grunnene han nevner. Til dette kan jeg anbefale www.realkana.com (realkana.com), som hjelper deg godt på vei med øvingen. Når du er ferdig med dette, om du fortsatt vil vente med å kjøpe bøker og sånt, kan jeg vel være freidig nok og linke til Rounins side (http://home.no.net/david/languages.php) med linker til masse hjelpsomme sider, som i alle fall burde hjelpe deg litt på vei.

Men om du er seriøs og vil lære språket godt, vil du nok absolutt klare deg best med en bok, og her anbefaler jeg også personlig Genki, som går i et bra tempo, lærer deg mye nyttig fort og forklarer ting på en helt grei måte. Dette forutsetter et visst grep om engelsken, om du ikke har det kan du prøve å få tak i "Ima!"-bøkene, som er de eneste (?) japanskbøkene som finnes på norsk. Vil dog helst anbefale Genki, ettersom det jeg har hørt om Ima! ikke akkurat er utelukkende positivt.

Ganbatte! ;)

Neliel
6th March 2008, 23:17
Eg vil anbefale deg å sjekke ut http://www.humanjapanese.com/

Trondhe
17th October 2008, 17:23
Vil også legge til www.japanesepod101.com

midnight_walker
19th October 2008, 10:33
Japanese Learning Suite

http://nihongonobenkyou.com/JLS/download.html

Genialt gratis verktøy som er veldig nyttig.