PDA

View Full Version : Musikk Asian Kung-Fu Generation - World World World

Sensei
5th March 2008, 18:52
Asian Kung-Fu Generation
World World World
http://www.dwimg.com/files/1fjoo3r2wegdbqf36ust.jpg

Trackliste:

World World world [1:17]
After Dark [3:12]
Tabidatsu Kimi E [2:49]
Neoteny [4:43]
Travelog [4:06]
No.9 [3:32]
Night Diving [3:01]
Leica [3:51]
Wakusei [4:01]
Korogaru Iwa, Kimi ni Asa ga Furu [4:16]
World World [1:20]
Aru Machi no Gunjou [4:16]
Atarashii Sekai [3:17]

Tanker, sang for sang:
Jeg har nå nettopp hørt gjennom det nye albumet til AKFG, og jeg er fornøyd med det jeg har hørt. Albumet begynner mykt med den nesten intrumentale World World World, og følger opp med After Dark, en sang jeg tror mange kjenner igjen fra Bleach hvor den er den er den 7 åpningssangen. Har ikke noe negativt å si om denne sangen, men heller ikke noen store superlativer. For meg er denne sangen helt ok, og faktisk den eneste sangen jeg har hørt litt av før gjennom Bleach.

Deretter følger Tabidatsu Kimi e, en sang med litt høyere fart enn After Dark. Det jeg bet meg merke i her var at jeg likte delen rett før refrenget veldig godt første gangen jeg hørte sangen. Ellers en helt grei sang, som runder seg bra av rett før 3 minutter har gått.

Den neste sangen Noeteny begynner på de samme tonene som den forrige slutter, og går derfor rett over fra den forrige sangen uten at du egentlig merker at den har begynt. Jeg likte starten på denne sangen godt med en gang, og det positive inntrykket av starten på denne litt roligere sangen holder seg godt oppe gjennom hele sangen.

Så følger nok en sang kalt Travelog. I notatene jeg skrev når jeg hørte gjennom albumet skrev jeg "bra sang" på denne sangen, og det er en bra sang, men jeg synes ikke den skiller seg voldsomt ut. Jeg liker den, men jeg har ikke noe spesielt å si om den. Det er en sånn type sang som man gjerne får sansen for når man hører den mer, og den får tid til å vokse seg på deg.

No.9 er en pussig sang. Den begynner med ganske morsom koring av, så vidt jeg kan høre; Kita, og denne sangen skiller seg litt ut med denne koringen og den faller godt i smak hos meg.

Så kommer Night Diving. Denne sangen begynner veldig rolig med tostemt vokal, og faller absolutt i smak hos meg. Koselig og passe rocka sang som jeg føler jeg kan komme til å høre masse på i tiden fremover.

Leica er en sang jeg heller ikke har så mye å si om, denne er catchy og fin, men utmerker seg ikke nevneverdig på albumet.

Så følger Wakusei opp etter Leica. Denne sangen har også en ganske munter melodi, den faller absolutt i smak og jeg likte godt temaet som dukker opp litt over halveis ut i sangen.

Nå kommer det en litt mer tilbakeholden sang igjen; Korogaru Iwa, Kimi ni Asa ga Furu. Denne sangen begynner rolig og fint, og bygger seg opp til et veldig fint refreng. Alt i alt liker jeg godt denne sangen.

Så kommer nok en kort sang som også har "verden" i tittelen, nemmelig World World, som tittelmessig minner veldig om sangen som åpner opp hele plata. Bortsett fra tittelen har de ikke så veldig mye til felles rent musikalsk. Denne sangen starter med en Metronome som teller taktfast og blir etterfulgt av en akustisk gitar, for det er nettopp det denne sangen er: En nydelig liten akustisk "pause" som skiller seg ut fra alle de andre sangene i albumet. En av mine favoritter etter å ha hørt gjennom albumet en gang.

World World avslutter med lyden av en folkemasse og denne folkemassen er også starten på sangen jeg må si er den sangen jeg liker best etter å ha hørt gjennom albumet en gang: Aru Machi no Gunjou. Denne sangen begynner også rolig fra starten av, men etter første vers tar den seg opp og øker tempoet en god del.

Så har vi omsider kommet til albumets siste låt, Atarashii Sekai. Jeg synes ikke denne sangen her er den riktige til å runde av plata med. Den er absolutt ikke dårlig, men den havner litt i skyggen av Aru Machi no Gunjou og World World, som hadde vært en veldig fin avslutning på albumet. Denne sangen har et fint tempo og traver avsted mot slutten på plata på en helt grei måte.

Til sist:
Alt i alt er jeg veldig fornøyd med dette albumet, og jeg mistenker at den vil bli hørt en god del i ukene fremover, i tillegg til at et par låter nok vil bli hørt vesentlig mer enn det også. For min del er dette det beste albumet fra Asian Kung-Fu Generation siden Sol-fa som kom i 2004. Meget bra. Anbefales sterk til alle som liker litt roligere Rock, de som liker AKFG og da spesielt Sol-fa-albumet.

8/10

Kiyu
5th March 2008, 19:40
Etter å ha lest reviewet ditt er jeg veldig nysgjerrig på den akkustiske sangen med tanke på at jeg har en forkjærlighet for akkustiskt.

Guess what you'll do.

sketch
12th March 2008, 22:17
jeg er enig i at world world kunne vært avslutningen på cd'en, den har en sånn avsluttende feeling over seg,
men jeg vil ærlig si at jeg er blitt ganske avhengig av atarashii sekai, for ikke å snakke om pv'n!

rangeringsmessig syntes jeg den havner veldig godt ann, den har mange gode sanger, så jeg syntes vel den kanskje er litt bedre enn det forrige albumet, fanclub, men det er ikke mye om å gjøre :3

Det er akkurat slik som dette jeg liker å høre Ajikan! just the way it should be