PDA

View Full Version : Språk Japansk som privatist på videregående?

TPRTPR
24th February 2008, 21:03
Hei! :lur:

Jeg har nå hatt tysk i tre år, men har ingen ønsker om å fortsette. :gonk:
Det jeg lurer på er da: kan jeg velge japansk, selv om de ikke har dette på skolen, og ta det som privatist? :nya:

Tyblazitar
24th February 2008, 21:09
Jepp, det kan du. Snakk med rådgiver på skolen, så går det fint. Ikke hør på dem hvis de prøver å fraråde deg eller sier at det ikke går, for det går, selv om fylkesmannen i Rogaland er særdeles lite begeistret for folk som tar japansk. :p

Shiraishi
24th February 2008, 22:52
Jeg har selv tatt japansk som privatist i min tid, og det gikk uten komplikasjoner. Nå "ser jeg ikke ut som en Simen" som p33r ville ha sagt, men nasjonalitet skulle ikke ha noe å si i saken. Det koster noen hundrelapper, men er vel verdt det om du mener du kan japansk bedre enn tysk. Dessuten "frigjør" det deg fra et fag, selv om oppmøtekravet hindrer deg fra å forsvinne fra timene helt. ;)

Som Tyb sier, bare mas og mas helt til du får gjennomslag. Den eneste grunnen til at rådgivere etc. motarbeider deg er fordi de har lyst til å være kjipe. :toda:

TPRTPR
24th February 2008, 23:19
Ok, da blir det nok japansk neste år. :nya:

Får snakke med rådgiver, selv om jeg ikke liker henne. xP

Takk for svar og råd. ;)

Tyblazitar
24th February 2008, 23:25
Om jeg husker rett var det 3-400 kroner det kostet å melde seg opp til eksamen, og du har ikke eksamen før etter to år med faget. Noe oppmøtekrav har jeg aldri hørt om, dog, og man får jo ikke tildelt bestemte tider å jobbe med faget, så noen timer "fri" i uken er jo et gode. Pass dog på å jobbe godt med faget, selv om det kan være veldig fristende å bare slakke. ;O

Sånn av nysgjerrighet, hvilken skole begynner du på?

TPRTPR
24th February 2008, 23:41
har ikke bestemt meg helt enda.. Men kommer hvertfall til å søke studiespesialisering på hetland. :)

pretense
25th February 2008, 00:20
Jeg har også tenkt å gjøre dette. Hvor kan jeg få tak i læreplanen tro? Har søkt litt rundt, men klarer ikke å finne den. :gonklink:

Shiraishi
25th February 2008, 00:27
Jeg har også tenkt å gjøre dette. Hvor kan jeg få tak i læreplanen tro? Har søkt litt rundt, men klarer ikke å finne den. :gonklink:

Læreplan? :cip: Å gå opp som privatist betyr bare eksamen, om jeg ikke tar grundig feil. En skriftlig, en muntlig - så kommer de på vitnemålet i stedet for fransk/tysk/etc. Sånn var det i alle fall for meg?

Til eksamen får du f.eks. i oppgave å skrive et brev på japansk med et spesielt "tema". Muntlig eksamen foregår i form av koseprat med sensor. :3

TPRTPR
25th February 2008, 07:41
Greit å ha læreplanen slik at en har noe å forholde seg til, og vite hva en må lære for å bestå eksamen.;)

JoMullins
25th February 2008, 16:40
hm... jeg har lært meg japansk... selv lært. fått litt mikroskopisk hjelp av min far, som kan flytende japansk, men har aldri hørt han sagt en eneste setning( han er ikke japansk. pure blooded norsk-nisse^^)
har brukt det jeg kaller den japanske bibelen, ett kurs på 4000 sider:link:
nei da, man trenger ikke å gå igjennom hele boka for å lære seg det.
jeg er stolt av å ha lest en hel bok skrevet på japansk.:nya:

men seff bør man snart skaffe seg ett japansk program fag på videregående! jeg hadde planer å lære meg japansk på Universitetet i oslo når den tid kommer, før jeg fant ut at de avskaffet kurset i år... sukk!:S

TPRTPR
25th February 2008, 22:28
Jeg snakket me rådgiver på skolen i dag. :shoop:
Hun sa bare at hun ikke var helt sikker, og at hun trodde jeg burde kontakte kongsgård vgs. ... :cip:

Får sende dem en mail og se hva de sier. :P

Shiraishi
25th February 2008, 22:35
En ting jeg kommer på mens jeg sitter her er at mange rådgivere på videregående skoler antagelig ikke er vant med at folk går opp som privatister (i japansk) og dermed har liten erfaring med det? For din egen del er det jo gunstig å samle inn info rundt privatisteksamen og oppmelding og slikt - men det kan hende rådgiveren også kunne hatt nytte av å ta en titt. Selv om det kan virke litt frekt, ettersom det kan tolkes i retning av at man antar rådgiveren ikke kan noe. (Hvilket kan være sant, men for det. :cip:) Hvis det er grunnen til at rådgiveren din er usikker er det jo ingenting som er mer gunstig for din sak en å bidra med informasjon direkte. :ja:

Tyblazitar
26th February 2008, 00:07
Jeg snakket me rådgiver på skolen i dag. :shoop:
Hun sa bare at hun ikke var helt sikker, og at hun trodde jeg burde kontakte kongsgård vgs. ... :cip:

Får sende dem en mail og se hva de sier. :P
Om du får flere slike svar, kontakt Forus VGS, ettersom de i alle fall har vært gjennom alt det der før, når jeg og en annen begynte med japansk. Der er de også skikkelig hjelpsomme og greie i forhold til andre skoler. ;)

Forresten blir eksamen i japansk avholdt ved Hetland, så litt rart at de ikke vet noe om det. :p

costic
26th February 2008, 11:50
19 og tar enda vgs, hoppet av et år kan si eg trengte det men er på an igjen nå, en ting eg har utestående er språk, sliter med søvn problemer så har nå hatt tilrettelagt undervisnign på "spesial needs" skole xD heahae :D ble gla nå som eg fant ut at eg da kan ta japansk som privatist, siden eg neste år måtte tatt spansk som privatis uansett, YAY, over lykkelig xD slipper eg å vente til 2010 japansk studie i Bergen :D *riste å smile av glede*

TPRTPR
26th February 2008, 15:43
Hmm... Fikk svar tilbake at de ikke kunne hjelpe meg, og at hvis jeg ville bytte ut tysk med japansk, så måtte jeg snakke med rektoren min. :S

Men uansett, jeg får sende en mail til Forus vgs og hetland ;)

CatgirlMe
26th February 2008, 21:45
Har tenkt på å ta japansk på vgs selv (driver fremdeles og overtaler foreldre), men vet ikke så veldig mye om hele søkeprosessen enda. Når er det man må søke om å ta japansk? Er det samtidig som man søker på skoler, eller er det etterpå?
*ønske seg inn på Forus vgs* :P
Hadde vert flott hvis du kunne dele svarene fra Hetland og Forus med oss, TPRTPR ;)

Tyblazitar
26th February 2008, 22:08
Har tenkt på å ta japansk på vgs selv (driver fremdeles og overtaler foreldre), men vet ikke så veldig mye om hele søkeprosessen enda. Når er det man må søke om å ta japansk? Er det samtidig som man søker på skoler, eller er det etterpå?
*ønske seg inn på Forus vgs* :P
Hadde vert flott hvis du kunne dele svarene fra Hetland og Forus med oss, TPRTPR ;)
Etter man har søkt seg inn på skoler, snakk med rådgiveren på den skolen du kommer inn på. Det blir jo det samme som andre andre fremmedspråk, så trenger ikke velge enda. ;)

TPRTPR
26th February 2008, 22:33
Så det burde gå greit å bare kontakte rådgiver på skolen en kommer inn på, noen dager før skolestart, og si ifra at man vil ta japansk?

Skal dele svarene ja ;) ,men jeg fikk bare sendt til Forus vgs. Den til hetland fikk jeg bare i retur. :S

Bare dumt at Forus vgs. ikke er et alternativ for meg, siden jeg skal ta allmenn. :/ Spesielt med tanke på at skolen bare ligger en kilometer borte. http://forum.japani.no/images/smilies/cip.png

Tyblazitar
26th February 2008, 22:41
Så det burde gå greit å bare kontakte rådgiver på skolen en kommer inn på, noen dager før skolestart, og si ifra at man vil ta japansk?

Skal dele svarene ja ;) ,men jeg fikk bare sendt til Forus vgs. Den til hetland fikk jeg bare i retur. :S

Bare dumt at Forus vgs. ikke er et alternativ for meg, siden jeg skal ta allmenn. :/ Spesielt med tanke på at skolen bare ligger en kilometer borte. http://forum.japani.no/images/smilies/cip.png
Neh, trenger ikke å si fra før skolestart en gang. Sånn jeg gjorde det var i alle fall bare å snakke med rådgiver når hun kom for å snakke med oss om valg av andre fremmedspråk. Ble riktignok to måneder venting før jeg fikk faget, men siden alt det gikk fint, burde det gå glatt for alle andre i fremtiden også.

Forus er forresten en meget awesome skole. Hadde det ikke vært for at jeg også heller ville ha allmenn (uten formgivning) hadde jeg gått der enda, kongemiljø. :nya:

Centi
29th February 2008, 12:33
Hvis man har lyst til å ta japansk som privatist, kan man ta det i bare ett år? Jeg visste nemlig ikke om dette privatist-styret, så jeg valgte fransk, men det er bare blargh, jeg vil heller ta et språk jeg virkelig vil lære... Neste år drar jeg til USA, og tredjeåret kommer jeg hjem igjen. Så går det an å ta det sisteåret, eller er det for sent?

Tyblazitar
29th February 2008, 20:59
Hvis man har lyst til å ta japansk som privatist, kan man ta det i bare ett år? Jeg visste nemlig ikke om dette privatist-styret, så jeg valgte fransk, men det er bare blargh, jeg vil heller ta et språk jeg virkelig vil lære... Neste år drar jeg til USA, og tredjeåret kommer jeg hjem igjen. Så går det an å ta det sisteåret, eller er det for sent?
Tviler på at det går. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg tok det første året måtte jeg fortsette andre året, ettersom eksamen ikke er før slutten av andre året.

Saixl
1st March 2008, 14:03
Så man kan ikke si, begynne med det andre året og ta det hele 2. og 3. år?

Tyblazitar
1st March 2008, 19:23
Så man kan ikke si, begynne med det andre året og ta det hele 2. og 3. år?
Akkurat det er jeg ikke sikker på, rett og slett. Har så vidt jeg forsto vært litt frem og tilbake om å begynne på nye språk på andreåret i forhold til Kunnskapsløftet og sånt, men om du har lov å begynne med nye språk på begynnernivå på andreåret skulle det nok gå greit, bare husk at fremmedspråk teller som valgfag i tredje, så da må du ta det.

Saixl
1st March 2008, 19:26
Akkurat det er jeg ikke sikker på, rett og slett. Har så vidt jeg forsto vært litt frem og tilbake om å begynne på nye språk på andreåret i forhold til Kunnskapsløftet og sånt, men om du har lov å begynne med nye språk på begynnernivå på andreåret skulle det nok gå greit, bare husk at fremmedspråk teller som valgfag i tredje, så da må du ta det.

I see. :/ Kunnskapsløftet er litt forvirrende, og ingen av lærerne ser ut til å vite noe etter at det ble innført. De er sånn "Jeg vet ikke siden kunnskapsløftet..". *sigh* Jeg prøvde å spørre en lærer om det, og de bare feide meg vekk. :toda:

Tyblazitar
1st March 2008, 19:27
I see. :/ Kunnskapsløftet er litt forvirrende, og ingen av lærerne ser ut til å vite noe etter at det ble innført. De er sånn "Jeg vet ikke siden kunnskapsløftet..". *sigh* Jeg prøvde å spørre en lærer om det, og de bare feide meg vekk. :toda:
Jeg har merket akkurat det samme selv, ingen vet noenting om noe noen steder. Det gjelder bare å mase på rådgivere til de gidder å ringe noen som vet noe for å finne ut hvordan ting funker.

Saixl
1st March 2008, 19:37
Jeg har merket akkurat det samme selv, ingen vet noenting om noe noen steder. Det gjelder bare å mase på rådgivere til de gidder å ringe noen som vet noe for å finne ut hvordan ting funker.

Right, det hadde vel vært noe. Eneste problemet her er at rådgiveren er en sånn travel person som har mye å gjøre og som aldri har tid til mer en ett minutt og noen kjappe spørsmål. Men jeg kan egentlig ikke tenke helt seriøst på noe som helst enda siden det godt kan hende at jeg stikker til utlandet for et år eller noe. Fremtiden er usikker, og jeg liker det ikke. 3:

Redrubynail
19th April 2008, 18:59
Går det an å ha japansk som fremmedspråk også hvis man begynner på privat skole?
Jeg kunne spurt skolen, men den har ikke email adresse, og jeg er for pysete til å ringe >.<

Queenie
19th April 2008, 19:11
Jeg har også et spørsmål angående det med privatist eksamen i Japansk. Håper det er greit at jeg legger det inn her:link:

Jeg går i 1 klasse på Vgs og når jeg starter i andre(2) så skal jeg studere i utlandet. Rådgiveren sa at jeg kunne ta privatist eksamen i japansk da, siden morsmål var altfor vanskelig for meg:gonk:
Jeg har japansk som C-språk nå, nivå 1.
Så jeg lurte på om eksamenen er vanskelig til neste år, altså i andre, som privatist? Og om det er lurt å velge privatist eksamen i desember eller mai? Er veldig usikker på dette her, så hadde vært greit å få litt hjelp her=)

Yuri
27th May 2008, 15:54
Beklager at jeg bumper dette emnet, men har et lite spørmål angående å ta japansk som privatist (rekner med at det får greit å ta det her).

Jeg har vært å snakket litt med rådgiveren om akkurat dette, og fikk høre at både hun og rådgiveren på videregående (jeg går i 10. nå, bare så det er sagt) frarådet meg fra å ta det. Grunnen var for det første at om jeg ikke sto på eksamen, mistet jeg retten på studiekompetanse (slik jeg forsto det), og for det andre at det var et krevende språk. Hun sa også at det gikk an å ta det 2. og 3. året, men da fikk jeg det i tillegg til et annet språk (tysk, spansk, fransk).

Så det jeg lurer på er om hva dere vil anbefale. Om jeg burde vente til 2. året med å ta det, eller så mye som vente til jeg er ferdig på videregående. Selv har jeg lite lyst til å lære meg to nye språk, men har heller ikke lyst til å risikere å gå ut videregående uten studiekompetanse.

Lurer også på til de som har tatt japansk alle tre årene om hvor vanskelig og krevende det var? Hvor mye av fritiden som gikk med til det, og det er mulig å sammenligne det å lære seg japansk selv som for eksempel å lære seg fransk selv.

Takker for svar :]

Tyblazitar
27th May 2008, 18:01
Sukk, rådgivere. Akkurat det samme fikk jeg høre av min rådgiver (og fylkesmannen) da jeg ville velge japansk. Hørte dog ikke noe om at man mistet retten til studiekompetanse. :/ De sier det er et krevende språk, men ettersom de høyst sannsynlig ikke har lært det selv, ser jeg ikke helt hvordan de har kompetanse til å si dette. Tysk virker mer krevende, synes jeg, og jeg slet mye mer med fransk enn japansk. Hvis du virkelig vil lære språket, gjør det, ikke la det at noen tror det er alt for vanskelig for stakkars små førsteklassinger være en hindring! :3

Som sagt hørte jeg aldri noe om at man kunne miste retten til studiekompetanse (da hadde jeg nok jobbet litt mer med faget :cip: ), jeg ser ikke helt hvordan dette kan ha seg, selv trodde jeg at om man strøk, måtte man opp igjen neste år.

Jeg har eksamen i morgen, og har aldri hatt noen vurderingssituasjoner før på de to årene jeg har hatt faget, så hvor krevende det er tør jeg ikke si, kan heller poste i morgen og si litt om hvordan eksamen var (ny reform, så det ligger ingen tidligere eksamener på nettet). Det jeg kan si er at om man har interesse for språk, og særlig japansk, går det ganske lett å lære språket, i alle fall med en god bok (Genki anbefales). Det er også mye mer spennende enn de kjedelige europeiske språkene, og enkelte aspekter er herlig logiske og enkle.

Jeg er grusomt lat, så jeg har brukt omtrent 0 av fritiden min, og alt for lite av de timene jeg hadde planlagt å bruke på faget, men det har kun med disiplin å gjøre. Likevel føler jeg ikke at jeg ligger så dårlig an som jeg burde, og om jeg hadde jobbet 3-4 timer i uken med det, tror jeg jeg ville vært minst like godt forberedt som de som tar andre språkfag. Men for å ta det som privatist, må du ha en viss disiplin, det er klart, det er prisen for å få så mye frihet, slippe sure lærere og plagsomme innleveringer og sånt. ;p

Håper i alle fall noe her var til hjelp, og jeg kan godt svare igjen i morgen, når jeg har vært gjennom eksamenen. ;)

Yuri
27th May 2008, 19:02
Mulig jeg misforsto, men slik jeg oppfattet det, kunne man risikere å gå ut videregående uten studiekompetanse vis man ikke sto på eksamenen. :gonk: Den risikoen vil jeg nok helst unngå.

Og, jeg vil gjerne høre om hvordan det gikk på eksamen i morgen (lykke til forresten!), viss du vil dele det med oss på Japani :nya:
Hvor mye du har cirka har lært i løpet av de to årene på videregående forsten? Joda, jeg vet dette varierer veldig fra person til person, men tenke jeg bare skulle spørre for å ha noe greie på hva som faktisk er mulig >_< (tungvindt forklart).

marilla
28th May 2008, 00:49
Så lenge man ikke står i nok fag til å oppnå studiekompetanse, så må man jo ta det opp igjen, gjelder ikke det uansett hvilket fag man velger? Eller er det noe nytt kunnskapsløft-drit? Forskjellen fra japansk og f.eks. tysk er vel bare at skolene gjerne har tyskfaget, sånn at du kan få karaktersetting gjennom året, men man må uansett bestå eksamenen for å få faget bestått. Sånn var det ihvertfall da jeg gikk ut i fjor, men - god knows hva reformene har gjort.

(Kinda off-topic, men ikke helt, no?)

kakashi´s girlfriend
28th May 2008, 10:51
Vil si meg enig med Tyblazitar. Tror ikke de vet helt hva de snakker om når de sier det er krevende. Jeg hadde både tysk og fransk på videregående, og selv om japansk har et helt eget skriftspråk så syns jeg det er mye mer kurant å lære seg enn begge disse språkene. Det kommer jo selvfølgelig an på hvor mye språkøre du har da.

Nå har ikke jeg tatt faget ifm skoletiden, men jeg er i jobb, og har derfor heller ikke lyst til å bruke alt av min lille fritid på å studere. Jeg meldte meg på brevkurs hvor jeg følger den læreboken jeg får intrykk av er mest brukt, genki 1. Jeg har 12 mnd på meg til å fullføre kurset (12 kapitler i boken) og det går fint så langt. Jeg bruker to til tre uker max på et kapittel, og det er mest fordi jeg i to uker gjør ikkeno, og så sitter jeg en hel søndag og gjør ett kapittel. Tiden bedre distribuert utgjør ikke mange timene i uka likevel.

Men i bunn og grunn blir det jo opp til deg om du vil ta sjansen. Er det egentlig noen større sjanse å ta enn noen av de andre fagene du har? Stryker du i dem får du heller ikke studiekompetanse. Og så har du jo alle oss som kan hjelpe deg hvis du står fast hehe. Håper du går for det jeg :nya:.

Toby Christ
28th May 2008, 12:54
Kunnskapsløftet kan ha forandret på noen ting ved privatisteksamen, men slik jeg forstår det så burde de ikke kunne hindre deg i å ta faget på flere nivåer. En venninne av meg tok matematikk 1MX, 2MX og 3MX som privatist i sitt første halvår. Om språk skulle være annerledes for de som er talentfulle er muligens noe rådgiveren ville si for å forhindre at dere påtar dere for mye arbeid til eksamen.

Forøvrig så burde dere kunne finne pensum til faget via dere lokale privatistkontor. Deres rådgivere har informasjon om hvor det lokale kontoret er.

Tyblazitar
28th May 2008, 16:41
Forøvrig så burde dere kunne finne pensum til faget via dere lokale privatistkontor. Deres rådgivere har informasjon om hvor det lokale kontoret er.
Skulle ønske jeg visste det før eksamen. :cip: Rådgiveren jeg hadde sa i alle fall at hun ikke fant ut av hva som var pensum.

Så, tok eksamen i dag, og det gikk ikke særlig bra. Et lite tips: om du bruker Genki (som jeg fortsatt anbefaler), ha noe i tillegg til å studere kanji. De 150 kanjiene som er i Genki vol. 1 er nemlig ikke de samme 150 som man visstnok skal kunne til eksamen, fikk jeg erfare på den harde måten. (Oversette tekst med ørten kanjier jeg aldri har sett før? :gonk: )

Eksamen besto av fire oppgaver:

Oppgave én var å skrive hvordan to kanjier i en tekst skulle leses, samt å forklare hvordan man kan finne ut hvordan ukjente kanjier leses. Jeg hoppet over dette, da ingen av disse gikk an å finne ut av med min kunnskap og mine hjelpemidler (Genki vol. 1 og en engelsk - japansk ordbok).

I oppgave to var det en plakat for en eller annen slags festival eller noe (jeg fikk aldri tydet overskriften, utenom at kanjien for "sommer" var med). Her skulle man lese teksten, og forklare punktvis informasjonen som sto på den.

Oppgave tre gikk ut på å finne ut hvilken av tre brevvenner som passet best sammen med "Martin", og man fikk da oppgitt hans interesser etc. på norsk, samt en introduksjon av tre japanere på japansk.

Den siste oppgaven var den vanskeligste, lengste og også den eneste der man faktisk måtte skrive på japansk. Det var oppgitt en timeplan for en ukesferie til Japan. Man skulle med utgangspunkt i denne skrive til en venn for å fortelle hva du hadde gjort og skulle gjøre på ferien.

Isindil
11th August 2008, 01:13
Hadde ikke hørt om privatist-greiene i det hele tatt før i dag, men nå som jeg vet litt virker det svært spennende/interresant. Begynner på VGS nå om en uke (studiespesialisering/allmenn), og har søkt Spansk 1, altså tilsvarende det jeg hadde på ungdomsskolen i tre år (jeg kan ingenting spansk grammatikk, og har et vokabular på knapt ti ord, men ellers hadde jeg gode karakterer med et snitt på 5,3, ikke medregnet fag som ikke teller på snittet man søker seg inn på VGS med). Etter å ha lest litt om å være privatist, begynner jeg lure på om jeg ikke skal se om jeg kan gjøre det, men er avhengig av diverse svar og råd før jeg bestemmer meg. (Håper ikke jeg får den stereotypiske "har ikke tid", "vet ikke", "ikke gjør det fordi det er styr for meg"-rådgiveren, men jeg får vel bare passe på å ikke gi meg lett i en eventuell samtale.)

Det skal være mulig å få pensum til eksamen på forhånd, altså i starten av førsteåret, stemmer det?

Er eksamen etter to år, og uten tester eller lignende i mellomtiden?

Jeg tror jeg kommer til å jobbe rimelig flittig. Har begynt noe med selvlæring av japansk (og jeg har røsket med meg en god del ord fra anime o.l.). Har lært meg det aller, aller enkleste av setningsoppbygning, samt er så godt som ferdig med å lære lesing og skriving av hiragana og katakana.
Om jeg hele tiden vet at jeg om så og så lang tid vil komme opp i eksamen i japansk, vil nok det fungere rimelig bra som motivasjon, i tillegg til at jeg rett og slett ønsker lære meg språket.
Leste noe om at man kunne miste rett til studiekompetanse om man ikke består privatisteksamen, stemmer det? Det gjelder kanskje om man stryker noe som helst, eller om man tilsammen stryker et bestemt antall fag?

Ellers er jeg også svært glad i tips og gode råd rundt dette.

På forhånd takk for alle nyttige svar.

Tyblazitar
11th August 2008, 01:27
Først av alt må jeg vel bare si at du ikke må gi deg når rådgiveren fraråder deg dette. Du har nemlig rett til å ta japansk som privatist i stedet for annet fremmedspråk, så vidt jeg har forstått.

Det skal være mulig å få pensum til eksamen på forhånd, altså i starten av førsteåret, stemmer det?
Det kan nok stemme, mas på rådgiveren din om dette. Uansett, om du studerer jevnt gjennom to år vil du nok ikke ha noen problemer med eksamen, så lenge du passer på at du lærer de rette kanjiene (de baserer seg på Ima!-bøkene, og man skal kunne 150 kanji til eksamen).

Er eksamen etter to år, og uten tester eller lignende i mellomtiden?Det er det, så du må være sikker på å ha motivasjon og selvdisiplin nok til å ikke bare tenke på det som fritimer, men faktisk jobbe litt nå og da.

Isindil
20th August 2008, 16:37
Fikk snakket med rådgiver nå i dag (tredje dagen min i første videregående).
Hun virket overraskende positiv i forhold til det mange andre tydeligvis har erfart. Kan ha noe med at jeg er/var på en av de overdrevent fulle spanskgruppene, og at de veldig gjerne ser at en del flytter seg til noe annet enn spansk. Skal få vite om hun får tak i pensumliste om et par dager.

CatgirlMe
20th August 2008, 18:06
Fikk i dag vite at jeg får lov til å ta japansk som privatist (det er min tredje dag også).
Nå må jeg bare diskutere det litt med foreldrene mine... :cip:
Rådgiver frarådet meg, selvfølgelig, men jeg er klar over at jeg er nødt til å gjøre en innsats selv. Hun sa også at hvis jeg bestemte meg for å ta japansk, så kunne hun gi meg en pensumliste. :nya:

Nemii
22nd August 2008, 22:07
Vi fikk ikke lov D:

Vi fikk beskjed av avdelingslederen at vi måtte ha Japansk som morsmål (altså at man har japanske foreldre) for å lære seg japansk.

Stemmer dette?

CatgirlMe
22nd August 2008, 23:12
Nemii: Sånn som jeg vet skal man ikke måtte ha japansk som morsmål for å ta japansk som privatist.. Jeg har ikke japanske foreldre, og for meg gikk det helt fint (måtte bare snakke med rådgiveren, så ordnet hun det)
Har du snakket med rådgiveren på skolen din, eller bare avdelingslederen? Snakk med masse forskjellige lærere så får du nok lov av en eller annen :nya: Det var det jeg gjorde.
For en eller annen grunn har alltid forskjellige lærere forskjellig informasjon..
Hvis du ikke vet hvor rådgiveren holder til så kan du sikkert også prøve og spørre om litt informasjon i admenistrasjonen.
Lykke til ;)

T92
22nd August 2008, 23:14
Vi fikk ikke lov D:

Vi fikk beskjed av avdelingslederen at vi måtte ha Japansk som morsmål (altså at man har japanske foreldre) for å lære seg japansk.

Stemmer dette?

Er ikke det å ta morsmål som b/c språk eller noe slikt? Det er vel ikke det samme som å ta et fremmedspråk som privatist? Du bør nevne det, og være sikker på at den der avd.lederen oppfatter hva du mener. Husk at privatister ikke får lærere i faget da da, om ikke de betaler for privatlærer. Trenger man egentlig lov av skolen? Når man tar et fag som privatist, gjør man det jo utenom den vanlige skolen? Man lærer det på egenhånd. Men så kan det jo være praktisk å få litt hjelp, siden det er litt vanskelig å få oversikt da...
Har skolen din rådgivere forresten?:)
Rådgiveren på skolen min prøver iallefall å hjelpe! Hun fant en nettside for folk som tar et fag som privatist: https://www.privatistweb.no/
Der melder man seg opp for privatisteksamener. :D
Men man kan ikke bli bruker før 31.aug. Men det haster ikke da, siden vi ikke tar høsteksamen.
Og hun skulle visst ringe rundt etter informasjon også da. (hun er så grei:gråte:)

Og jeg fant dette da jeg googlet det:
http://utdanning.no/utdanningssystemet/utdanningsnivaa/videregaaende_opplaering/privatist
http://www.vilbli.no/4daction/WA_Artikkel/007604?Bok=&amp;Artikkel=007604&amp;Tid=V2008&amp;Niva=V&amp;ASP=2 1950372&amp;Ran=102035&amp;TP=22-08-08
http://forbruker.no/jobbogstudier/studier/article601100.ece

O_O forresten, litt takket være deg har jeg nå funnet masse info som jeg trenger selv! :forvirra: :flower:takk og værsågod på en gang da!

Tyblazitar
23rd August 2008, 00:24
Vi fikk ikke lov D:

Stemmer dette?
Det er feil. Mas mer, og si at du vet at andre har det uten å ha det som morsmål.

Porphyra
23rd August 2008, 15:16
Jeg gikk til rådgiver og sa at jeg ville gå opp som privatist i et språk, så hun skulle skaffe meg en liste over de språkene jeg kunne velge mellom. Hun også prøvde å snakke meg fra å gå opp som privatist. Men siden jeg får fritak fra engelsk, matte og norsk, og dermed får ca 10 fritimer i uka, så ser jeg ikke hva problemet er. Jeg arbeider med språket i de timene og etter skoletid.

Når det er sagt, så håper jeg bare de har japansk på den lista. Hvis ikke, så gidder jeg ikke å ta noe :P

Algoze
23rd August 2008, 19:17
Fransk 2 ble kuttet av fra valga våres siden det var bare 4 stykk som meldte seg på Fransk 2.

E kan ta spansk, men synes det hadde blitt litt for enkelt. Siden jeg kan alrede portugisisk. Blir det da litt kjedelig å lære seg spansk når man forstår det meste spesielt siden det er bare Spansk 1...

Så læreren, anbefalte meg å ta porugisisk som privatist. Viss jeg ikke likte å ta spansken så mye. Men skal se å skaffe meg japansk istedet :) Litt kjedelig å forbedre seg på et språk, blir nesten det samme som å ha ekstra norsk timer. Bare i et anna språk + noen andre ting som litteratur.

Så har jeg allrede bøker til japansk :D + en fransk 2 bok som jeg må returnere tilbake siden jeg ikke har lenger bruk for den:(...
Skal se hvordan det kommer til å gå, når noen spansk timer har gått:)

Drone
24th August 2008, 02:08
Fikk ikke lov å starte på Japansk første året på vgs. :toda: Rådgiveren sa at det ikke kunne gjøres! Selv om jeg masa og la fram mye dokumentasjon, så kom bare det dumme svaret: "Men det er usikkert nå fordi den nye lærerplanen Kunskapsløftet". Nå må jeg fullføre Spansken jeg er påtvunget, men siste året tar jeg Japansk som privatist uansett... Kan mer japansk etter et halvt år enn det jeg kan i spansk som jeg har hatt lærer og bøker som "skal hjelpe meg"... Teite skole, enda teitere rådgiver...

Tyblazitar
24th August 2008, 20:47
Fikk ikke lov å starte på Japansk første året på vgs. :toda: Rådgiveren sa at det ikke kunne gjøres! Selv om jeg masa og la fram mye dokumentasjon, så kom bare det dumme svaret: "Men det er usikkert nå fordi den nye lærerplanen Kunskapsløftet". Nå må jeg fullføre Spansken jeg er påtvunget, men siste året tar jeg Japansk som privatist uansett... Kan mer japansk etter et halvt år enn det jeg kan i spansk som jeg har hatt lærer og bøker som "skal hjelpe meg"... Teite skole, enda teitere rådgiver...
Uffda. Jeg er også under kunnskapsløftet, så det de sier er ikke holdbart i det hele tatt. Den typen rådgivere som ikke gidder å hjelpe elevene bare fordi de ikke gidder legge inn litt ekstra innsats for å finne ut av ting burde hatt sparken, alle som én.

T92
24th August 2008, 21:02

Du må nok fullføre spansken. Men du kan jo ta japansk ved siden av, som privatist. Da jobber man med det på fritiden. Du trenger ikke å bekymre deg for kunnskapsløftet, det skaper ingen hindringer så vidt jeg vet. Du kan jo finne ut mer om det på www.privatistweb.no for eks.

Drone
24th August 2008, 23:24
Jeg HAR tenkt å gå opp som privatist i Japansk. Men har tenkt å fullføre Spansken først, selv om det ikke er noe interesse for meg... :gonk: Men 3. året får vi 5 timer til disposisjon fordi vi har fullført språkfaget og da kan jeg bruke de timene til japansk istedet for å arbeide med det bare hjemme. Får også hjelp av ei venninne som også skal opp da, men som er mye flinkere med selvstudium og bortlæring. :p

Yuri
27th August 2008, 20:02
Jeg og ei venninde var å snakket med rådgiveren på skolen i dag og fikk bland annet beskjed om at vi burde finne pensum/læreplan på nettet (hun hadde ikke tid til å hjelpe oss før oktober. Noe som er lenge til). Så jeg har søkt litt på google og skjekket ut en god del sider, men har enda ikke funnet noe. Vet noen om hvor jeg kan få taki det? Hvem jeg burde kontakte osv? : O

JiiChan
27th August 2008, 21:59
Jeg snakket med rådgiveren på skolen her første uka, og fikk høre at det var fullt mulig å ta japansk som privatist. Alt var opp til meg, om jeg følte at jeg var sikker på det.
Han sa også at jeg enten kunne ta eksamen nå til våren, eller neste skoleår, tror jeg det var. Han var faktisk så grei at han skulle ringe noen karer i Oslo og finne ut hva av bøker jeg burde kjøpe for å klare å ta eksamen. Skal snakke med han mer på fredagen, men det var en som hadde tatt japansk på skolen her før meg, og alt gikk fint til han. Så jeg gleder meg litt. (:

Edit: Jeg får faktisk fri i de timene jeg vanligvis ville hatt tysk, fransk eller spansk. Eller, jeg får de timene til å jobbe med japansk.

Isindil
27th August 2008, 23:23
Jeg har også fått "offisielt" klarsignal nå. Sitter og øver meg med Human Japanese (software, ikke bok e.l.), og føler en del fremgang. Venter fortsatt på at rådgiveren min skal finne tak i pensum, though.

Forresten, stemmer det at Elvebakken VGS har tilbud om japansk på kveldstid? Finnes det andre videregående skoler her til lands hvor de tilbyr japansk enten på lik linje med spansk, tysk osv., eller på kveldstid?
(Spør ettersom rådgiveren min var interessert i å vite om det.)

T92
27th August 2008, 23:33
Edit: Jeg får faktisk fri i de timene jeg vanligvis ville hatt tysk, fransk eller spansk. Eller, jeg får de timene til å jobbe med japansk.

:O
Du får jobbe med japansken i de timene? Lucky... Dette må jeg spørre rådgiveren min om... Var det noen spesiell grunn til at du fikk det slik? Eller bare ba du om det, eller ble det bare slik? I must know!

Kuba
27th August 2008, 23:41
Jeg valgte tysk første året, så tok jeg japansk andre året(men gikk første klasse japansk), så tredje året gikk jeg litt andre klasse japansk og ubyråkratisk hoppet over til tredje for å slippe den gruelige privatist eksamen:P Fufufuu, men dette er da ikke sikkert er mulig for alle ettersom min lærer var ganske snill<3

Isindil
28th August 2008, 07:37
Du får jobbe med japansken i de timene? Lucky... Dette må jeg spørre rådgiveren min om... Var det noen spesiell grunn til at du fikk det slik? Eller bare ba du om det, eller ble det bare slik? I must know!

Jeg får forsåvidt også bruke timene jeg ellers ville hatt spansk i til å lære japansk. Tror det "skal være sånn".

Tyblazitar
28th August 2008, 15:12
Jeg og ei venninde var å snakket med rådgiveren på skolen i dag og fikk bland annet beskjed om at vi burde finne pensum/læreplan på nettet (hun hadde ikke tid til å hjelpe oss før oktober. Noe som er lenge til). Så jeg har søkt litt på google og skjekket ut en god del sider, men har enda ikke funnet noe. Vet noen om hvor jeg kan få taki det? Hvem jeg burde kontakte osv? : O
Jeg har ikke oppdrevet noe pensum selv, og har mine tvil om at dette egentlig ligger på nettet. Har i alle fall ikke funnet noe på utdanningsdirektoratet.no, hvor jeg ble anbefalt å lete.

Dog kan det være smart å se på denne (http://udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/V2008/Sensorveiledninger/FSP5038_PSP5175_Japansk.pdf). Jeg postet en post tidligere med beskrivelse av denne eksamenen som tas etter to år, og her kan man få et inntrykk av hva som forventes til eksamen.

Jeg snakket med rådgiveren på skolen her første uka, og fikk høre at det var fullt mulig å ta japansk som privatist. Alt var opp til meg, om jeg følte at jeg var sikker på det.
Han sa også at jeg enten kunne ta eksamen nå til våren, eller neste skoleår, tror jeg det var. Han var faktisk så grei at han skulle ringe noen karer i Oslo og finne ut hva av bøker jeg burde kjøpe for å klare å ta eksamen. Skal snakke med han mer på fredagen, men det var en som hadde tatt japansk på skolen her før meg, og alt gikk fint til han. Så jeg gleder meg litt. (:

Du kommer antageligvis til å få anbefalt "Ima!"-bøkene. Jeg har ikke prøvd disse selv, men har lest ganske mange dårlige erfaringer med disse, så det kan være en idé å supplementere med andre ting (selv anbefaler jeg Genki). Men det å bruke Ima! er nok en god idé, da eksamen er basert på det du lærer i dem.

Og ja, ettersom man tar japansk i stedet for et annet fremmedspråk, får man frigitt disse timene.

Jeg har også fått "offisielt" klarsignal nå. Sitter og øver meg med Human Japanese (software, ikke bok e.l.), og føler en del fremgang. Venter fortsatt på at rådgiveren min skal finne tak i pensum, though.

Forresten, stemmer det at Elvebakken VGS har tilbud om japansk på kveldstid? Finnes det andre videregående skoler her til lands hvor de tilbyr japansk enten på lik linje med spansk, tysk osv., eller på kveldstid?
Så vidt jeg har forstått foregår dette kurset på Oslo Handelsgymnas, sammen med elever derfra, og OHG er den eneste videregående skolen i Norge som tilbyr japansk. Jeg tror også eventuell muntlig eksamen for privatister foregår sammen med OHG-elevene.

Jeg valgte tysk første året, så tok jeg japansk andre året(men gikk første klasse japansk), så tredje året gikk jeg litt andre klasse japansk og ubyråkratisk hoppet over til tredje for å slippe den gruelige privatist eksamen:P Fufufuu, men dette er da ikke sikkert er mulig for alle ettersom min lærer var ganske snill<3
Men du måtte fortsatt ta en eksamen siste året, sant? Helt sikkert ikke lov uansett, men om du tok eksamen på det høyeste nivået, burde det egentlig ikke ha så mye å si, da du hadde klart den første uansett. :p

JiiChan
28th August 2008, 16:31

Hehe, ja. :3

Han sa det bare ut av ingenting faktisk. ^^'

TPRTPR
31st August 2008, 14:09
Da har jeg også begynt med japansk som privatist. :) Sa bare til læreren at jeg skulle ta japansk som privatist da hun spurte alle om hvilket språk de skulle ha.

Verken læreren eller han som har ansvar for fremmedspråk har sagt noe som helst om at jeg ikke burde det velge det osv. Så alt i alt er jeg fornøyd. :) Snakket også med rådgiveren her om dagen, angående privatist eksamen og det å være utvekslingsstudent, hun sa det at jeg måtte ta eksamen i løpet av tre årene på videregående, ellers var det fritt fram.

Jeg fikk også vite noe interessant om det å være utvekslingsstudent, du slipper å ta eksamen i fremmedspråk hvis du tar ett år i utlandet. Så tror jeg kommer til å ha japansk dette året og så reise til japan et år. Det eneste jeg er litt usikker på er om jeg klarer å få det godkjent, men jeg mener å ha lest en plass at det er større sjanse for å få det godkjent hvis du kan språket sånn noenlunde. Dog, det største problemet er at skoleåret i japan ikke starter når vårt gjør, så du får to halve skoleår der nede, men jeg hørte om ei som fikk et år i Argentina godkjent da hun var der litt lengre enn planlagt og da fikk termin karakterer, som gjorde at hun fikk året godkjent.

Sorry for litt langt innlegg. :P

kakashi-san
2nd September 2008, 03:24
Hvis man vil slippe alt det i forhold til skolen og slikt, er det altids mulig å ta kurs hos folkeuniversitetet i Oslo. Det koster tross alt litt. Trinn 1 koster 2.300 for 20 timer. Link: http://www.kursagenten.no/3/Japansk-486.aspx

TPRTPR
2nd September 2008, 08:43
Skulle gjerne gjort det hvis det ikke var i Oslo..

Vet du om noe lignende i Stavanger? :)

kakashi-san
3rd September 2008, 04:27
TPRTPR: Dette er det eneste jeg finner i Stavanger: http://www.kursagenten.no/3/japansk-486.aspx?sted=Rogaland&kommune=Stavanger. Ellers vet jeg ikke om noen andre. Det er jo bare å søke hos google da..

Porphyra
4th September 2008, 17:02
Woho, da har jeg fått beskjed om at jeg kan gå opp i hva jeg vil! Da blir det japansk på meg og :D

Men så har jeg et spørsmål. Noen som vet hvor man kan finne læreplaner? Etter å ha hørt om den situasjonen hvor det var forskjellige lærebøker, så skulle jeg ha likt og vite sikkert hvilken bok jeg bør følge :P

Anime_fun
4th September 2008, 17:19
jeg går på vgs men vi har ingen språklige fag som fransk eller tysk, jeg går på en privatskole som heter Noroff mediegymnas.
og det jeg lurer på er om jeg fortsatt kan søke om å ha japansk som ett "fag" ?
eller går det bare på offentlige skoler?

Tyblazitar
4th September 2008, 21:42
Woho, da har jeg fått beskjed om at jeg kan gå opp i hva jeg vil! Da blir det japansk på meg og :D

Men så har jeg et spørsmål. Noen som vet hvor man kan finne læreplaner? Etter å ha hørt om den situasjonen hvor det var forskjellige lærebøker, så skulle jeg ha likt og vite sikkert hvilken bok jeg bør følge :P
Altså, om du bare vil ha god karakter på eksamen holder det nok lenge med "Ima!"-bøkene og en kanji-oppslagsbok. Om du vil lære språket bedre, er det nok en idé å kjøpe mer, for eksempel Genki. Selv kjøpte jeg mine her (http://akademika.no/sok.php?sok=genki&image.x=0&image.y=0&image=submit) (har desverre ikke Ima! på Akademika, så jeg vet ikke helt hvor man får tak i den).

Porphyra
4th September 2008, 22:08
Jeg har nettopp bestilt Genki bøkene fra Akademika ihvertfall. Har hørt en del om de bøkene, så jeg bestemte meg for å teste dem.
Og når det gjelder Ima!, så får jeg vel skaffe dem og... Forhåpentligvis kan man finne dem ved å google dem :P

EDIT
De har Ima! 1 både tekstbok og arbeidsbok på Akademika, men ikke CDn. Men er den virkelig nødvendig for å kunne bestå skriftlig eksamen?
/EDIT

Aangell
5th September 2008, 12:23
Jeg skal også ta japansk hos privatist *^^*

Porphyra
Hvis du går på den nye reformen, så skal du både ha skriftlig og muntlig eksamen i Japansk.

Porphyra
5th September 2008, 15:25
Hoho, såpass ja. Men da burde det da være mulig å få tak i Ima! Cdn ett eller annet sted... Får fortsette og lete :P

Myuu
5th September 2008, 17:12
Jeg har en søster som akuratt er kommet innn på Kvitsund, hun viste ikke om denne muligheten, og hun lurer på om det faktisk går ann, tror nemlig ikke det er et fag noen har på en privat kritenskole* hun er ikke såå kristen men liker gode karakterer!* ><
åssen mulighet har hun da til og få ordnet det?

Aangell
8th September 2008, 00:22
Myuu
Umm, hvis jeg forstod det du skrev rett, så kan man egentlig ta hvilke som helst fag hos privatist. Men det er ikke sikkert at skolen vil la henne bytte ut et av de fagene hun egentlig skal ha med japansk i dette tilfellet. Jeg personlig skal ha japansk i tilleg til alle de andre fagene, selv om jeg kunne godt tenkt meg å bytte ut "historie og filosofi" med dette. Jeg får lov av skolen og alt, mennne... Jeg tør rett og slett ikke, for hvis jeg stryker, så får jeg ikke året "godkjent" på en måte. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men det er noen sånne greier. Så jeg har 5timer mer enn de andre i klassen.

Porphyra
Jeg kan anbefale "pimsleur" (vet ikke om jeg har stavet det helt riktig da). Der lærer du å snakke japansk, egentlig veldig nyttig. Kjempe koslig å høre på mens du er på bussen eller et annet sted. Når jeg hører på det, så pleier jeg å stoppe innimellom, og skrive ned hva som blir sakt, hva det er på engelsk og japansk, sånn at jeg lager en slags liten "bok/hefte".

Jeg tror det er veldig dyrt å kjøpe det.

Porphyra
8th September 2008, 16:33
Huff, jeg har ikke råd til å kjøpe så mye rart heller da... Men vi får se da. Spørs litt på hvor mye jeg får i stipend og sånt. Vet du hvor jeg kan få kjøpt det? :)

Aangell
8th September 2008, 18:32
Porphyra
Har du ikke fått stipendet ditt enda :eek:

Ja, jeg vet hvor du kan få tak i det. Men får ikke lov å skrive det her ><
Hvis du sender meg mail addressen din på pm, så kan vi snakkes der ^^

Trulsdd
14th September 2008, 02:43
Jeg er utrolig keen på å reise bort til neste år, og går også på Hetland VGS; fikk du ta japansk der? Jeg skal snakke med YoU rådgiveren i morgen, for jeg óg vil ta japansk om det går!!

Tyblazitar
14th September 2008, 19:48
Jeg er utrolig keen på å reise bort til neste år, og går også på Hetland VGS; fikk du ta japansk der? Jeg skal snakke med YoU rådgiveren i morgen, for jeg óg vil ta japansk om det går!!
(Regner med at spørsmålet var til meg.)

Nei, jeg går ikke på Hetland, men eksamen ble arrangert av Hetland. Alle skal få ta japansk uansett skole (i alle fall offentlige skoler).

Trulsdd
15th September 2008, 12:01
Hehe, var egentlig siktet til trådstarter, men jeg traff vedkommende i dag og alt er klart for japansk hos meg. :D

TPRTPR
15th September 2008, 17:31
Fikk nettopp Genki bøkene. :3 Så jeg må nok lese litt i dem i dag. :D Men først skal jeg se Code geass :lur:

@Tyblazitar: Hvilke kanji fikk du på eksamen? Vet du om en liste eller noe av de kanjiene vi må kunne?

@Truls: Adda deg på facebook. :3 Og ja, jeg heter Truls jeg også. :kul:

Tyblazitar
15th September 2008, 19:27
@Tyblazitar: Hvilke kanji fikk du på eksamen? Vet du om en liste eller noe av de kanjiene vi må kunne?
Jeg fikk mange kanji, de fleste av dem var ikke i Genki. Noen liste vet jeg ikke om, men jeg vil anta at de tar utgangspunkt i "Ima!"-bøkene. Jeg fikk dog også flere kanjier det ikke var beregnet at jeg skulle kunne, da eksamen også skulle teste elevenes evne til å slå opp i kanji-ordbok.

Trulsdd
16th September 2008, 16:24
Uff, trinnlederen, som forsåvidt er tysk, var ikke helt positiv til bytte selv om jeg sa at dette var noe jeg hadde avklart med foreldrene mine. "Ja, vi får snakke om dette i morgen, men det er en veldig lang, tung og unødvendig ting å gjøre så jeg ser helst at du dropper det. Men vi ser imorgen". Jeah, right!!:riight:

TPRTPR
17th September 2008, 17:12
Ja, han prøvde å overtale meg også. :P
Det eneste som gjenstår for meg, er å fylle ut et skjema som gjør at jeg melder meg ut av tysken. :)

Trulsdd
17th September 2008, 23:02
Haha, han skulle ha meg til å ha tysk, norsk, engelsk, nynorsk og japansk samtidig. Og for å toppe det hele lurte han på om jeg ville ha tysk 2. "Japansk er et vanskelig fag, jeg tror nok det er det vanskeligste i verden for oss nordmenn. Du vil ikke heller ta tysk 2?" >_>

Men hva skal jeg skrive på "Begrunnelse"? Tysk suger, jeg vil lære å snakke gult?! :beskjed:

Algoze
17th September 2008, 23:09
Ja, han prøvde å overtale meg også. :P
Det eneste som gjenstår for meg, er å fylle ut et skjema som gjør at jeg melder meg ut av tysken. :)

Dere har det bedre enn meg hvertfall. Min sier jeg skal gå å skjekke om dette her, snakk med meg senere. Bare gått litt over en uke no, jeg kan fortsatt vente litt til. Kanskje jeg bare skal finne ut alt selv og formidle det :beskjed::P

CatgirlMe
18th September 2008, 00:45
Har fylt ut søknadskjemaet om å få erstatte fremmedspråk med japansk. Trenger bare å levere det :lur:
Har ellers fått klarsignal fra skolen :D *begynne å bestille bøker*

Algoze
1st October 2008, 14:52
Har noen av dere fått fri på de timene dere ville vanligvis brukt på tilvalgsfaget? Jeg leste at det var noen som hadde gjort det her. Det jeg lurer på om man gjør det kan man fortsatt få generell studiekompetanse?

Kan man virkelig gå opp som privatist, for det jeg blir sagt at jeg kan absolutt ikke gjøre det og må fullføre spansken. Mens jeg ringte et annet sted, i kontakter fra privatistweb.no Sa personen at jeg kunne.

Ugh... Forstår ingenting no :forvirra:

Middelsgammel tråd, men jaja:p

Tyblazitar
1st October 2008, 16:45
Har noen av dere fått fri på de timene dere ville vanligvis brukt på tilvalgsfaget? Jeg leste at det var noen som hadde gjort det her. Det jeg lurer på om man gjør det kan man fortsatt få generell studiekompetanse?

Kan man virkelig gå opp som privatist, for det jeg blir sagt at jeg kan absolutt ikke gjøre det og må fullføre spansken. Mens jeg ringte et annet sted, i kontakter fra privatistweb.no Sa personen at jeg kunne.

Ugh... Forstår ingenting no :forvirra:

Middelsgammel tråd, men jaja:p
Ja. Man har japansk i stedet for spansk/tysk/fransk, altså får man disponere disse timene som man vil. Det er jo beregnet at du skal bruke dem på japansk, men det er det ingen som sjekker. :p

Og privatistweb har som regel rett på sånt. Hvis du dog har begynt på spansk allerede, er jeg litt usikker, men i utgangspunktet går det an.

Og ja, du får generell studiekompetanse, eneste forskjellen er at du på papiret teller som delkurselev, men dette har lite til ingenting å si.

Algoze
1st October 2008, 17:09
Ja. Man har japansk i stedet for spansk/tysk/fransk, altså får man disponere disse timene som man vil. Det er jo beregnet at du skal bruke dem på japansk, men det er det ingen som sjekker. :p

Og privatistweb har som regel rett på sånt. Hvis du dog har begynt på spansk allerede, er jeg litt usikker, men i utgangspunktet går det an.

Og ja, du får generell studiekompetanse, eneste forskjellen er at du på papiret teller som delkurselev, men dette har lite til ingenting å si.

Takk for at du svarte :)
Ja jeg har begynt på spansk allerede, men det var bare fordi rektoren sa at jeg skulle ta spansken for å da velge å gå opp som privatist. Det som blir sagt nå, er at jeg må ha det som morsmål.
Det var også det rektor syntes jeg mente jeg hadde lyst, siden jeg kan også portugisisk, som også er hovedgrunnen at jeg ikke har lyst på spansk. Spansk 1 er altfor lett :lykegyldi:
Samtidig som jeg har lyst å lære meg japansk også :D

Mens de på privatistweb.no sa til meg at jeg skulle spørre etter rådgiveren og så sende en søknad til å melde meg ut av spansken og deretter søke etter japansk. Vis jeg hørte alt riktig.
Leste også om det å være delkurselev som du nevte, og kom fram til en side om generell studiekompetanse og så at det gikk :)

1 ting til: Gjør det noen forskjell hvilke år man går på? Tror ikke det gjør det, men har bare lyst å være sikker.

Tyblazitar
1st October 2008, 17:35
Takk for at du svarte :)
Ja jeg har begynt på spansk allerede, men det var bare fordi rektoren sa at jeg skulle ta spansken for å da velge å gå opp som privatist. Det som blir sagt nå, er at jeg må ha det som morsmål.
Det var også det rektor syntes jeg mente jeg hadde lyst, siden jeg kan også portugisisk, som også er hovedgrunnen at jeg ikke har lyst på spansk. Spansk 1 er altfor lett :lykegyldi:
Samtidig som jeg har lyst å lære meg japansk også :D

Mens de på privatistweb.no sa til meg at jeg skulle spørre etter rådgiveren og så sende en søknad til å melde meg ut av spansken og deretter søke etter japansk. Vis jeg hørte alt riktig.
Leste også om det å være delkurselev som du nevte, og kom fram til en side om generell studiekompetanse og så at det gikk :)

1 ting til: Gjør det noen forskjell hvilke år man går på? Tror ikke det gjør det, men har bare lyst å være sikker.
Vel, jeg tror det bør la seg gjøre å skifte til japansk. Jeg begynte offisielt ikke med det før langt ut i september grunnet masse kluss, så det bør gå fint. Snakk med rådgiveren, og henvis til det de sa på privatistweb, antageligvis er det bare rådgiveren som er lat.

Det bør ikke gjøre store forskjellen, egentlig. Noe som er relevant er jo at det bare er de to første årene av vanlig studiespesialiserende andre fremmedspråk er obligatorisk, så for å ta det i tredje klasse blir det ett av programfagene du velger. Den første eksamenen er heller ikke beregnet før etter to år, så å starte med det i første klasse er helst anbefalt.

Algoze
1st October 2008, 17:44
Vel, jeg tror det bør la seg gjøre å skifte til japansk. Jeg begynte offisielt ikke med det før langt ut i september grunnet masse kluss, så det bør gå fint. Snakk med rådgiveren, og henvis til det de sa på privatistweb, antageligvis er det bare rådgiveren som er lat.

Det bør ikke gjøre store forskjellen, egentlig. Noe som er relevant er jo at det bare er de to første årene av vanlig studiespesialiserende andre fremmedspråk er obligatorisk, så for å ta det i tredje klasse blir det ett av programfagene du velger. Den første eksamenen er heller ikke beregnet før etter to år, så å starte med det i første klasse er helst anbefalt.

Takk :) skal ta dee opp enda en gang med rådgiveren elelr rektor.

Helny
2nd October 2008, 06:47
Kan jeg spørre om noe? :cip:

Jeg vet det er lenge til videregående, to år, men jeg har allerede valgt at jeg SKAL ta japansk :) Er det lærer, eller er man helt for seg selv? :cip:

Vet det eeeeegentlig sier seg selv, men må ha bekreftelse x3

Heika-sama
2nd October 2008, 07:23
Kan jeg spørre om noe? :cip:

Jeg vet det er lenge til videregående, to år, men jeg har allerede valgt at jeg SKAL ta japansk :) Er det lærer, eller er man helt for seg selv? :cip:

Vet det eeeeegentlig sier seg selv, men må ha bekreftelse x3

Om du tar det som privatist er du helt for deg selv. Eneste stedet jeg vet at man kan få det med lærer foreløpig er i Oslo, på Oslo Handelsgymnasium om jeg ikke tar feil.

Helny
2nd October 2008, 07:30
Takk for svar :)

Byakko-kun
2nd October 2008, 12:56
Om rådgiver fraråder så ignorer han/henne og push på. Min ungdomskolerådgiver er ene og alene ansvarlig for at jeg ikke fikk gå på musikklinja. Hun sa at jeg hadde for dårlige karakterer, og at å søke dit var bare dumt. Jeg burde heller bruke alternativene på ting jeg vet jeg kommer inn på så jeg ikke står der uten plass.

Så hører jeg jo selvfølgelig da at kompisen min med dårligere karakterer kom inn. Ikke bare det, men det var restplasser som selvfølgelig ble fylt første dag.

Jævla burugle

Algoze
2nd October 2008, 14:59
Om rådgiver fraråder så ignorer han/henne og push på. Min ungdomskolerådgiver er ene og alene ansvarlig for at jeg ikke fikk gå på musikklinja. Hun sa at jeg hadde for dårlige karakterer, og at å søke dit var bare dumt. Jeg burde heller bruke alternativene på ting jeg vet jeg kommer inn på så jeg ikke står der uten plass.

Så hører jeg jo selvfølgelig da at kompisen min med dårligere karakterer kom inn. Ikke bare det, men det var restplasser som selvfølgelig ble fylt første dag.

Jævla burugle

Enig med deg, rådgiveren sa absolutt jeg ikke kunne ta faget som privatist/delkurs elev.

Så med hjelp av her på japani spesielt Tyblazitar:) og + at jeg ringte rundt omkring fra andre skoler og steder fant jeg ut at jeg kunne :D Må bare skafe meg søknaden/skjema nå :)

Trulsdd
5th October 2008, 22:05
Noen som vet hvordan det er med muntlig eksamen og hva man får på eksamen?

Har blitt litt mast på av trinnlederen at jeg må få meg en i Stavanger området som snakker japansk, slik at han/hun kan hjelpe meg med uttalen, da vi uansett kommer opp i både muntlig og skriftlig eksamen. Han snakker om at vi skal lære "ja, dere skall læære allle 50 000 kanjis og ALLLE de tre alfabeter". Noen som vet hva pensum ligger på i japansk? Og var det veldig dumt av meg å kjøpe Genki i stedet for Ima! når eksamen er basert på Ima!?

Algoze
6th October 2008, 00:24

Har blitt litt mast på av trinnlederen at jeg må få meg en i Stavanger området som snakker japansk, slik at han/hun kan hjelpe meg med uttalen, da vi uansett kommer opp i både muntlig og skriftlig eksamen. Han snakker om at vi skal lære "ja, dere skall læære allle 50 000 kanjis og ALLLE de tre alfabeter". Noen som vet hva pensum ligger på i japansk? Og var det veldig dumt av meg å kjøpe Genki i stedet for Ima! når eksamen er basert på Ima!?

50.000 kanji? Ganske sikker at det vil du ikke trenge. Selv de som er født i Japan og bor der kan ikke så mange. 2000 er allerede mer enn nok til å klare seg bra i Japan.

Samtidig så tror jeg ikke at du skal ta den vanskeligste graden av test, ikke sant? Vel jeg tar i bruk av en anna test enn som man tar eksamen i. Den testen i seg selv regner man at man har studert språket på flere år, og kan det ganske godt.
Så nivået på eksamen skal ikke være så alt for høyt.

Alle 3 alfabetene er vel hiragana, katakana og kanji? Viss det er det så er de første to nevnte ikke noe problem. Lette å lære seg, tror jeg leste at IMA bøkene tar i bruk 150 kanji. Ikke sikker på det siden jeg har ikke de bøkene heller.

Sa trinnledren at du måtte virkelig lære deg 50.000 kanjis?:O

Tyblazitar
6th October 2008, 00:44

Sannsynligheten tilsier at trinnlederen din ikke kan japansk, så jeg ville ikke blitt for skremt av det han sier. :p

Jeg vil ikke si det var veldig dumt å gå for Genki, nei. Jeg brukte Genki, kom til eksamen uten å kunne halvparten av kanjiene der, og endte opp med en femmer. :p Når det er sagt, kjøp i alle fall en kanji-ordbok og lær deg å bruke den til eksamen. Litt kunnskaper generelt om kanji (hvordan en kan komme frem til lesninger, etc.) ser også ut til å være noe de forventer man skal kunne, og dette er det lite av i Genki. Les gjerne gjennom resten av tråden, jeg postet en del om eksamenen jeg hadde tidligere.

Når det gjelder uttale, så vil jeg ikke si at japansk har særlig vanskelig uttale. Nå har jeg ikke vært oppe i muntlig enda, men tror ikke det er uttalen som er hovedproblemet der. Ser du litt anime (eller andre filmer eller TV-serier) på japansk, får du kjapt et generelt bilde av hvordan ting uttales, og i japansk er skriftspråket mye nærmere uttalen enn det som er vanlig i for eksempel norsk og engelsk. Ser for meg at den eksamenen går mer på å være stø i språket og å bruke riktig høflighetsnivå etc.

Aangell
12th October 2008, 01:31
Noen som har en link til en kanji ordbok som kan fåes kjøpt på nettet? Også japansk ordbok generelt.

Isindil
17th October 2008, 14:17
http://www.amazon.co.uk/Kodansha-Kanji-Learners-Dictionary-Halpern/dp/4770028555/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1224245810&sr=8-1

og

http://www.amazon.co.uk/Kodanshas-Furigana-Dictionary-Japanese-English-English-Japanese/dp/4770024800/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1224245819&sr=8-1

De har dem sikkert på amerikanske Amazon også, men det tar år og dag å sende derfra.

----------

Forøvrig, etter å ha ventet i snart tre uker på svar på e-post, har rådgiveren min til slutt fått tak i læreplanen for Japansk nivå 1 (1. og 2. året).
Interessante momenter er blant annet at (sitat) "IMA 1 og 2 bøkene kan også erstattes med Genki I Textbook og Workbook" og at den anbefaler Kodansha's Essential Kanji Dictionary som kanjiordbok, Kodansha's Furigana Dictionary som generell ordbok og faktisk Nintendo Kanji Dictionary: kanji sonomama rakubiki jiten til Nintendo DS som eventuell elektronisk ordbok. I tillegg står "oppslagsverk i japansk grammatikk" oppført under hjelpemidler, men uten noen henvisninger til bestemte verker der. Jeg tror jeg ville anbefalt et par av Chinos bøker for det. (All About Particles etc.)

Er det forresten noen som har synspunkter om hva som er best av Kanji Learner's Dictionary og Essential Kanji Dictionary? En venn av meg har førstnevnte, og den virker bra, men jeg har ikke hatt mulighet til å se hvordan den andre er.

TPRTPR
17th October 2008, 22:03
Er det mulig å få mer info om eller link til den læreplanen? :)

Tyblazitar
18th October 2008, 00:02
Isindil: Oh, svært interessant! Genki 1 er altså bare nok til de første to årene? Sukk, da trenger jeg sikkert egentlig Genki 2 til eksamenen jeg skal ha til jul, men er ikke ferdig med 1 enda. D: Og det er lov å ta med kanji-ordbok til Nintendo DS på eksamen? Må nesten se om jeg ikke kan få skaffet meg en sånn. Skal også se på noen oppslagsverker i grammatikk. Forresten var det i alle fall én ting på eksamenen jeg hadde som ikke sto i Genki, og som jeg tviler på at du finner i ordbøker eller kanji-ordbøker, nemlig å forklare hvordan man kan prøve å gjette lesningen av ukjente kanjier.

Hadde forresten vært fint med en link om den fantes på nettet noe sted, og så er jeg selv ganske nysgjerrig på læreplan for nivå to, må muligens prøve å mase på lite hjelpsomme rådgivere på skolen. :/

Isindil
18th October 2008, 08:41
Kan se om jeg får ordnet noen foto av læreplanen (har ikke scanner lengre). Let's Learn Kanji maser mye om hvordan man kan delvis forstå ukjente kanjier fra radikalene osv., men det står ikke noe om den i læreplanen.
Oppdaterer posten med bilder om noen minutter, om alt går som planlagt og kameraet ikke streiker.

----------

Side 1/3:
http://bildr.no/view/272536

Side 2/3:
http://bildr.no/view/272537

Side 3/3:
http://bildr.no/view/272538

Hmm, de to siste ble veldig røde og blurrete. Vel, vel, de er i alle fall lesbare.

TPRTPR
18th October 2008, 13:15
Takk! :D

Noen som har erfaring med "Japan solens opprinnelse", ordboken og kanjiboken, som ble anbefalt?

Isindil
18th October 2008, 16:02
Ordboka er veldig bra, har en god del ord (ikke slått opp på noe den ikke har ennå), og den gir opptil flere eksempelsetninger på hvordan man skal bruke en del av ordene. Her kan man se hva som vises når man slår opp "noon" i den engelsk-japanske delen:
http://bildr.no/view/272717 (Furiganaen er rimelig liten, så det kan være vanskelig å skille mellom f.eks. "bi"- og "pi"-hiraganaene.

Kanjiboka virker også bra. Forholdsvis lett å slå opp i og den har med stroke order.

Solens Opprinnelse aner jeg ikke hvordan er, men kultur- og samfunn-boka for andreåret er, i følge reviews på Amazon, temmelig dårlig og trangsynt. I følge de fokuserer forfatteren utelukkende på alt positivt om Japan, og ignorerer alt annet.

(Huff, håper ikke alt for mange kopirettsholdere putter meg i fengsel nå.)

T92
20th October 2008, 17:53
Ang. den Ima! boka. Den cd-en som hører til den er ikke i produksjon lenger. Er det noen her som har tatt japansk som privatist før som har den cd-en?

Nekochan
28th October 2008, 16:30
Alt her har vært superhjelpsomt ^^
Jeg har hatt spansk i to år nå, men har grunnet sykdom måttet ta opp fag fra andre og tredjeåret på vgs. Jeg mangler da blant annet en eksamen i C språk 2. Spurte rådgiveren i dag om jeg kunne ta Japansk som privatist i stedet for å ta eksamen i spansk (nå må jeg gå ett år til på vgs etter dette uansett... >_>). Som hos de fleste frarådet hun det jo på det sterkeste, og mente spansk ville være mye lettere. Men hun skulle hvertfall sjekke det opp, og nå vet jeg jo såpass mye at jeg lett kan si imot henne hvis hun påstår det er umulig :)

Et spørsmål bare.. Nå må jeg jo ta både skriftlig og muntlig eksamen. Men er jeg nødt til å dra til Oslo for å ta muntlig eksamen? Tror nemlig ikke at det er mulig å ta det noe sted i Midt-Norge...

Tyblazitar
28th October 2008, 23:10
Et spørsmål bare.. Nå må jeg jo ta både skriftlig og muntlig eksamen. Men er jeg nødt til å dra til Oslo for å ta muntlig eksamen? Tror nemlig ikke at det er mulig å ta det noe sted i Midt-Norge...
Vet ikke hvor mange steder det blir arrangert, men det blir i alle fall også arrangert i Bergen. Jeg fikk av rare grunner ikke lov å ta eksamenen i Oslo, og må reise til Bergen. :|

Tyblazitar
14th November 2008, 23:33
Jeg var i Bergen og hadde muntlig eksamen i går, så tenkte å skrive hvordan det gikk for seg, sånn andre kan være forberedt (som ikke jeg fikk være D: ).

Først fikk jeg utdelt en tekst jeg skulle lese gjennom, fikk 5 minutter eller noe sånt på det. Den inneholdt noen kanji, ingen av dem hadde furigana, og en del av dem sto ikke i Genki (så jeg gikk glipp av noen svært viktige ting). Med andre ord: ta med deg en kanji-ordbok!

Når jeg kom inn igjen, startet de med et intervju. Helt standard, med spørsmål om meg, familien min og så videre. Etter dette skulle jeg lese teksten jeg hadde øvd på høyt, og deretter stilte læreren spørsmål til denne teksten. Etter dette kom et lite rollespill sammen med læreren, og til slutt spurte de litt diverse spørsmål. Eksamenen tok en stund, men den var ikke sånn skikkelig vanskelig, imo. (Jeg besto, til tross for å være langt under nivået den var beregnet på. :p)

Nekochan
15th November 2008, 00:03
Var denne eksamenen beregnet på to års kurs eller ett år?

Tyblazitar
15th November 2008, 00:20
Var denne eksamenen beregnet på to års kurs eller ett år?
Eksamenen var beregnet for de som hadde hatt faget i tre år, altså å ha gått gjennon Genki 2.

Nå tok jeg forresten eksamen under den gamle reformen, så det er mulig den blir endret noe. :/

Kokoro
19th November 2008, 19:16
Sånn nesten litt innenfor det temaet her..
Jeg har lyst til å ha japansk 3.året på oslo handelsgym.. Har ikke gått der før, og så å si null erfaring med japansk fra før av (utenom det jeg har plukket opp fra anime og dette forumet.)

Vet noen om det er mulig å velge japansk 3.året der (studiespesialisering) også ha japansk?

Hadde vært litt kos å ha japansk, før jeg begynner med det på UiO..
Noob needs help! :P

Kataya
20th November 2008, 22:53
Sånn nesten litt innenfor det temaet her..
Jeg har lyst til å ha japansk 3.året på oslo handelsgym.. Har ikke gått der før, og så å si null erfaring med japansk fra før av (utenom det jeg har plukket opp fra anime og dette forumet.)

Vet noen om det er mulig å velge japansk 3.året der (studiespesialisering) også ha japansk?

Hadde vært litt kos å ha japansk, før jeg begynner med det på UiO..
Noob needs help! :P

Du kan velge japansk nybegynner som programfag på Handels, men da har du det bare i ett år. Noe som gir deg meget begrensede kunnskaper siden du bruker ganske lang tid på selve skriftspråket.

Jeg startet med japansk C-språk i første på Handels og hadde det i to, men føler meg fremdeles som nybegynner. Kommunikasjonskunnskaper og lignende kom først andre året. Nå hadde jeg det fire timer i uken som et hvilket annet fremmedspråk. Nå er jeg ikke sikker på hvor mange timer du vil få i uken der ettersom du ikke har hatt japansk fra før av, men det blir nok fire samt en del selvstudier.

Det settes kun opp klasser hvis interessen er stor nok. =)

Er dettte forøvrig aktuelt i år eller neste år, ser du er 18 så da går du eventuelt i tredje allerede. I såfall så er det desverre for sent å velge det som fag. Tar du det som privatist melder du deg opp i januar/februar og går opp til eksamen i mai/juni. Da vil du få eksamen i to års pensum som C-språk.

Kokoro
20th November 2008, 23:06
Jeg begynner i førsteklasse igjen :cip:
Så det blir 3.år.

Enten det eller så hadde det vært nice om det gikk ann å kombinere påbygging og japansk.. Noen som vet??

Gaaawd, jeg føler meg skikkelig noob :gonk:

Kataya
20th November 2008, 23:42
Jeg begynner i førsteklasse igjen :cip:
Så det blir 3.år.

Enten det eller så hadde det vært nice om det gikk ann å kombinere påbygging og japansk.. Noen som vet??

Gaaawd, jeg føler meg skikkelig noob :gonk:

Førsteklasse neste år, eller...?

I så fall kan du jo velge japansk som C-språk fra starten av så kan du ta videre fordypning i tredje. Da stiller du godt rustet til studier!

Kokoro
21st November 2008, 17:17
Flott, da gjør jeg det.!
Selv om det innebærer 3.år med studiespesialisering. :gonk:
Men siden japansk er et så vanskelig språk, så er det verdt å ha litt forkunnskaper før universitetet.. :nya:

Takk for svar! :)

Uzumaki-chan
2nd December 2008, 23:05

elvebakken tilbyr ikke det, men OHG gjør :D

Amaye
5th December 2008, 23:07
YaY!
Jeg begynner på videregående neste år, og har hatt tysk nå med en lærer som ikke forstår at elevene ikke skjønner et skvader-->JEG KAN BEGYNNE MED JAPANSK!!!:D:D:D:D
Jeg kan endelig slutte og være bekymra for å ikke klare tysk prøve osv. et fæælt fæælt fag, man skulle fått andre alternativer..

Uibeke
8th December 2008, 11:49
Noen som vet om man må gå en studieforbredende linje for å ha C-språk?
Jeg går Medier og Kommunikasjon, men har lyst på C -språk. Ikke nødvendigvis Japansk, men C-språk generelt. :)

Hytro
26th February 2009, 23:35
Driver å søker på vidregående skoler nå, og har IKKE lyst på 3 nye år med tysk og da jeg hørte om japansk privatist så begynte håpet å komme :p

Men er det sånn at jeg må ta kontakt med rådgiveren på den skolen jeg kommer til første eller andre dagen jeg starter der?
Og etter det så blir det to år med å disiplinere seg selv til å øve på japansken helt til eksamen?:ermm:

Btw, søker skesmo vgs og tar allmen

Tyblazitar
27th February 2009, 01:19
Men er det sånn at jeg må ta kontakt med rådgiveren på den skolen jeg kommer til første eller andre dagen jeg starter der?
Og etter det så blir det to år med å disiplinere seg selv til å øve på japansken helt til eksamen?:ermm:
Ja.

Dog, om det trenger å være første eller andre dagen vet jeg ikke helt. Det viktige er at du sier fra tidlig nok til at du ikke havner på et annet språk, si altså fra hvis f. eks. noen kommer rundt med et skjema hvor man skal krysse av for hvilket språk man vil ha (japansk står vanligvis ikke på den listen :p).

Hytro
28th February 2009, 22:56
Ja.

Dog, om det trenger å være første eller andre dagen vet jeg ikke helt. Det viktige er at du sier fra tidlig nok til at du ikke havner på et annet språk, si altså fra hvis f. eks. noen kommer rundt med et skjema hvor man skal krysse av for hvilket språk man vil ha (japansk står vanligvis ikke på den listen :p).

Ok, takk, skal huske på det :)

SoulCandy
2nd May 2009, 09:57
Er det mulig å ta to språk samtidig som privatist?

jadb
2nd May 2009, 10:30
Er dette noe man kan gjøre selv om man går på høyskolen eller er det best bare å ta det på universitetet? Har så lyst til å lære japansk. ^_^
Går faglærer i kunst og håndtverk men kunne tenke meg å ved isden av dette også lære japansk og kanskje en gang kunne undervise i dette :3

Rounin
2nd May 2009, 12:49
Er det mulig å ta to språk samtidig som privatist?
Det er jo ingenting som hindrer deg i å ta så mange språk du vil, men det er ikke sikkert du får noe faglig uttelling for det på vitnemålet. Men kanskje kan du ta både et B-språk og et C-språk for eksempel? Det er best at du henvender deg til Privatistkontoret i kommunen din om dette, siden de vil kunne svare på spørsmålet ditt.

Er dette noe man kan gjøre selv om man går på høyskolen eller er det best bare å ta det på universitetet? Har så lyst til å lære japansk. ^_^
Går faglærer i kunst og håndtverk men kunne tenke meg å ved isden av dette også lære japansk og kanskje en gang kunne undervise i dette :3
Dessverre har japansk blitt et så populært fag, i alle fall på UiO, at det antakelig ikke er så gode sjanser for å komme inn hvis man ikke går på studieprogrammene for Språk eller Asiatiske og Afrikanske Studier. Dermed må du eventuelt søke på disse først. På UiB og eventuelle andre steder er situasjonen kanskje annerledes. Det skader jo ikke å høre med de lærestedene som er i nærheten og se hva de sier.

Private japanskkurs kan man selvsagt ta når man vil så lenge de er tilgjengelige, men det er viktig å huske at det å lære et språk så godt at man kan bruke det i yrkessammenheng, og særlig når man må lære det nesten fra grunnen av, som man jo må hvis man ikke allerede snakker et lignende språk, tar flere år og relativt mye innsats. Derfor er det viktig å ha glede av selve læringen når man lærer seg japansk, for den vil man holde på med en lang stund.

Amaye
2nd May 2009, 17:31
Består det kurset av at man både lærer å skrive+snakke japansk?
*Kommer til å ta det når jeg komemr inn på skole...VGS!*

jadb
2nd May 2009, 23:55
men det er viktig å huske at det å lære et språk så godt at man kan bruke det i yrkessammenheng, og særlig når man må lære det nesten fra grunnen av, som man jo må hvis man ikke allerede snakker et lignende språk, tar flere år og relativt mye innsats. Derfor er det viktig å ha glede av selve læringen når man lærer seg japansk, for den vil man holde på med en lang stund.

Dette er jeg klar over. Det er bare en liten drøm jeg har blandt mange andre^_^

Kvitveis
4th May 2009, 15:03
Noen som vet om man må gå en studieforbredende linje for å ha C-språk?
Jeg går Medier og Kommunikasjon, men har lyst på C -språk. Ikke nødvendigvis Japansk, men C-språk generelt. :)

Dette lurer også jeg på. Jeg går Medier og kommunikasjon (har tenkt å søke på første året igjen) men vil ta japansk som privatist. Er dette mulig for folk som går på yrkesfag? Vi har ikke fremmedspråk slik som de studieforberedende linjene har, noe som gjør meg ganske usikker. :(

Rounin
4th May 2009, 19:29
Dette lurer også jeg på. Jeg går Medier og kommunikasjon (har tenkt å søke på første året igjen) men vil ta japansk som privatist. Er dette mulig for folk som går på yrkesfag? Vi har ikke fremmedspråk slik som de studieforberedende linjene har, noe som gjør meg ganske usikker. :(
For å vite om skolen kan legge det inn på vitnemålet ditt, bør du gå til administrasjonen på skolen din og snakke med dem. Men så sant det er mulig i fylket ditt, kan du selvsagt ta japansk som privatist. Hør med Privatistkontoret i ditt fylke om de har faget.

Utdanningsavdelinga i Møre og Romsdal fylke:
Eksamensansvarleg: Helge Solli Tel.: 71 25 87 84 Epost: Helge.Solli@mrfylke.no

For andre fylker eller flere opplysninger, se http://www.privatistweb.no/ .

Kvitveis
4th May 2009, 20:07
For å vite om skolen kan legge det inn på vitnemålet ditt, bør du gå til administrasjonen på skolen din og snakke med dem. Men så sant det er mulig i fylket ditt, kan du selvsagt ta japansk som privatist. Hør med Privatistkontoret i ditt fylke om de har faget.

Utdanningsavdelinga i Møre og Romsdal fylke:
Eksamensansvarleg: Helge Solli Tel.: 71 25 87 84 Epost: Helge.Solli@mrfylke.no

For andre fylker eller flere opplysninger, se http://www.privatistweb.no/ .

Tusen takk! Skal få sjekket opp dette så fort som mulig. :)

Foxen
5th May 2009, 20:48
Ja, som privatist kan du melde deg opp til hva slags fag du vil - og alle de fagene du avlegger eksamen for vil komme på vitnemålet. Men karakterpoengene fra eksamener tatt som privatist vil bare bli regnet med i sekundærvitnemålskvoten.

Hvis det ikke er sensor for japansk på din skole, blir du nødt til å reise til en skole som har det.

Tyblazitar
5th May 2009, 21:12
Men karakterpoengene fra eksamener tatt som privatist vil bare bli regnet med i sekundærvitnemålskvoten.
...du får altså sekundærvitnemål om du har tatt noe som privatist? Har du en kilde på dette? Hvis det er sant, står jeg sannsynligvis uten studieplass til høsten. :gonk:

karrochan
5th May 2009, 21:15
Består det kurset av at man både lærer å skrive+snakke japansk?
*Kommer til å ta det når jeg komemr inn på skole...VGS!*

Det er jo ikke direkte et kurs hvis du skal ta det som privatist, det forutsetter at du lærer deg språket selv uten oppfølging og undervisning i dette tilfellet. Men det vil være både en muntlig og en skriftlig eksamen, så skal du avlegge eksamen i japansk forutsetter det at du må kunne skrive og snakke.

Ja, som privatist kan du melde deg opp til hva slags fag du vil - og alle de fagene du avlegger eksamen for vil komme på vitnemålet. Men karakterpoengene fra eksamener tatt som privatist vil bare bli regnet med i sekundærvitnemålskvoten.

Dette tror jeg ikke stemmer helt. Jeg måtte selv gå å få overført karakteren fra min japanskeksamen til vitnemålet mitt, så det er fullt mulig å ta eksamen i japansk uten nødvendigvis å bli regnet med i sekundærvitnemålskvoten. Venninne min, som tok eksamen i japansk etter at hun var ferdig med videregående, fikk ikke satt karakteren på vitnemålet sitt, ettersom hun ikke ville havne under sekundærvitnemålskvoten (hun har jo allikevel bevis på at hun har tatt denne eksamen, og det kan jo sikkert være greit i noen sammenhenger :)). Slik jeg har forstått det blir man bare overført til sekundærvitnemålskvoten så fremt man tar opp fag igjen etter å ha strøket i de, eventuelt tar nye fag etter at man er ferdig på videregående. Så vidt jeg vet har ikke dette endret seg etter at den nye reformen kom heller, så jeg tror ikke Tyb trenger bekymre seg. ;)

Rounin
6th May 2009, 02:19
...du får altså sekundærvitnemål om du har tatt noe som privatist? Har du en kilde på dette? Hvis det er sant, står jeg sannsynligvis uten studieplass til høsten. :gonk:
Jeg skulle også gjerne hørt mer om dette dette, i og med at jeg tok hele det tredje året som videregående som privatist, og derfor kun har vitnemål fra Privatistkontoret. Det hadde jo vært sprøtt om man skulle stille senere i køen på grunn av noe sånt!

Utifra Samordna Opptaks side kan det virke som om det står oppgitt på selve vitnemålet:

http://www.samordnaopptak.no/info/soeking_opptak/viktig-naar-du-soeker/dokumentasjon/:

Førstegangsvitnemål / Primærvitnemål
Søkere fra Kunnskapsløftet må levere førstegangsvitnemål for å konkurrere i kvoten for førstegangsvitnemål.

Søkere fra Reform 94 som fyller 21 år eller mindre i søknadsåret, kan også konkurrere i kvoten for førstegangsvitnemål. De må levere primærvitnemål uten forbedringer, med påskrift om at det kan brukes i primærvitnemålskvoten. Dersom det er brukt mer enn tre skoleår, skal det også være påført en merknad om dette.

...

Søkere med primærvitnemål og forbedringer kan altså levere to vitnemål; ett for kvoten for førstegangsvitnemål og ett for ordinær kvote.

http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/foerstegangsvitnemaal/index.html:

Søkere med yrkesfaglig vitnemål pluss studiekompetansefag på kompetansebevis kan også delta i kvoten.

...

Søkere i kvoten for førstegangsvitnemål konkurrerer samtidig også i ordinært opptak, der de kan få regnet med forbedringer og evt. alderspoeng og tilleggspoeng for høyere utdanning eller folkehøgskole eller militær/sivil førstegangstjeneste.

Tyblazitar
6th May 2009, 13:56
Jeg leste en del på Utdanningsdirektoratets nettsider i går, og fant ingenting som støttet oppunder dette. Det jeg leste var at så lenge du fullførte alle fagene før du var ferdig med videregående, kunne du få førstegangsvitnemål, helt uavhengig av om du har tatt noe som privatist (uansett grunn).

Uibeke
10th May 2009, 00:09
Jeg snakka med rådgiver på fredag, og fikk grønt lys til å ta Japansk som privatist, og han skulle hjelpe meg med å finne pensumliste, osv til høsten:nya:

Bøker og slikt må jeg selvfølgelig bestille selv, så jeg tenkte likeså godt på å bestille Genki 1 og 2, som det har blitt nevnt her, i tillegg til Ima! (er det en 2'er i Ima! ?) OG en kanjiordbok. Trenger jeg noe mer da?

Rounin
10th May 2009, 19:11
Det hørtes jo ganske dekkende ut... Godt tenkt! Jeg kan jo komme med noen forslag, men det blir mest flisespikking:

Til Genki (og kanskje til Ima! også) kan man også få en CD, slik at man kan høre deler av boken med korrekt uttale. Lærerutgaven av Genki-CDene er forferdelig dyr, men jeg mener at det også skal finnes en elev-utgave. Jeg er dessverre ikke helt sikker på hva innholdet er.

Når du sier "kanjiordbok", mener du da en ordbok med kanji, eller en ordbok bare for kanji? Det kan jo fort lønne seg å ha en ordbok med gloser, i alle fall, selv om Genki inneholder lister over det meste som brukes av gloser og kanji i boken. Det finnes også elektroniske ordbøker som inneholder flere ordbøker i én, og som er raskere å slå opp i, men de er ikke alltid helt enkle å få tak i, og det kan ta litt tid å lære seg å bruke dem.

Drone
10th May 2009, 21:05
Hmm... Jeg har tenkt og ta Japansk privatist til neste år. Jeg har allerede Genki 1 og 2 og er snart ferdig med Genki 1 boken. Jeg er på utkikk etter en japansk ordbok som er grei og slå opp i, og lurte derfor om det er noen som kan henvise meg til en god ordbok.

Miaka-chan
10th May 2009, 21:46
Hmm... Jeg har tenkt og ta Japansk privatist til neste år. Jeg har allerede Genki 1 og 2 og er snart ferdig med Genki 1 boken. Jeg er på utkikk etter en japansk ordbok som er grei og slå opp i, og lurte derfor om det er noen som kan henvise meg til en god ordbok.

Hei. Har selv muntlig eksamen i Japansk C. Språk i morgen tidlig, og det er ganske spennende siden

A) har ikke lest nok.
B) har aldri hatt noen eksamen i norsk skole før.

Selv anbefaller jeg ordbøkene:

-KOdansha's essential kanji dictionary (Så du kan finne ut hva slags kanji du leser.. men husk å øve deg på strektelling, og radikaler)
-Kodansha's furigana japanese dictionary (English/japanese and Japanese/english)

Jeg fikk disse anbefalt av lærerne ved japansk c på OHG i oslo.

Lykke til, og husk å les!

Muntlig er den delen privatister gjør det dårligst i, så øv på samtale. Finn helst en partner som kan litt fra før, eller bruk et kurs hvor det er audio til.

Med unntak av Ima! ikke kjøp ordbøker og etc. i norge. det er mye billiger i utlandet.

Uibeke
10th May 2009, 22:28
Det hørtes jo ganske dekkende ut... Godt tenkt! Jeg kan jo komme med noen forslag, men det blir mest flisespikking:

Til Genki (og kanskje til Ima! også) kan man også få en CD, slik at man kan høre deler av boken med korrekt uttale. Lærerutgaven av Genki-CDene er forferdelig dyr, men jeg mener at det også skal finnes en elev-utgave. Jeg er dessverre ikke helt sikker på hva innholdet er.

Når du sier "kanjiordbok", mener du da en ordbok med kanji, eller en ordbok bare for kanji? Det kan jo fort lønne seg å ha en ordbok med gloser, i alle fall, selv om Genki inneholder lister over det meste som brukes av gloser og kanji i boken. Det finnes også elektroniske ordbøker som inneholder flere ordbøker i én, og som er raskere å slå opp i, men de er ikke alltid helt enkle å få tak i, og det kan ta litt tid å lære seg å bruke dem.

Hmm, jeg tenkte mer på en engelsk - japanese/japanese - english ordbok med kanji i, men om jeg trenger en ordbok med bare kanji i, så bør vel det være anskaffelig.

Stipend ftw:nya:

Noen som vet hvor man bestiller Genki og Ima!, forresten? Og, bør jeg vente med å bestille til høsten, eller er det noe jeg kan gjøre nå også?

Drone
10th May 2009, 22:46
Hei. Har selv muntlig eksamen i Japansk C. Språk i morgen tidlig, og det er ganske spennende siden

A) har ikke lest nok.
B) har aldri hatt noen eksamen i norsk skole før.

Selv anbefaller jeg ordbøkene:

-KOdansha's essential kanji dictionary (Så du kan finne ut hva slags kanji du leser.. men husk å øve deg på strektelling, og radikaler)
-Kodansha's furigana japanese dictionary (English/japanese and Japanese/english)

Jeg fikk disse anbefalt av lærerne ved japansk c på OHG i oslo.

Lykke til, og husk å les!

Muntlig er den delen privatister gjør det dårligst i, så øv på samtale. Finn helst en partner som kan litt fra før, eller bruk et kurs hvor det er audio til.

Med unntak av Ima! ikke kjøp ordbøker og etc. i norge. det er mye billiger i utlandet.

Tusen takk for svar.

Med at man ikke skal kjøpe bøkene i Norge, mener du at man skal bestille over internett? For det hadde jeg tenkt til uansett... :P

Har da tenkt og prøve Kodansha's Ordbøkene... Takk igjen for svar ^^

Uibeke
14th May 2009, 09:57
Lønner det seg å bestille lærebøker på norske eller utenlandske sider?..Ser at hvis jeg skal bestille i Norge, så kommer det fort på over 2000,- :3

Tyblazitar
14th May 2009, 14:15
Lønner det seg å bestille lærebøker på norske eller utenlandske sider?..Ser at hvis jeg skal bestille i Norge, så kommer det fort på over 2000,- :3
Nå vet ikke jeg helt hvor mye du skal kjøpe i slengen, eller hvilken butikk du bruker, men jeg er i alle fall svært fornøyd med Akademika (http://akademika.no/). Kjapp og relativt billig frakt, og du må uansett regne med å betale en god del for fagbøker i forhold til andre bøker. Skal dog ikke utelukke at du kan finne dem (engelske bøker som Genki, i alle fall) for eksempel brukt for en brøkdel av prisen andre steder.

Rounin
14th May 2009, 18:24
Hmm, jeg tenkte mer på en engelsk - japanese/japanese - english ordbok med kanji i, men om jeg trenger en ordbok med bare kanji i, så bør vel det være anskaffelig.
Det jeg mente var egentlig det omvendte, nemlig at du vil trenge en ordbok som ikke har bare kanji. Det er ikke noe galt i å ha en kanjiordbok, men det er nok viktigere å få det andre på plass.

Orersama
15th May 2009, 07:55

Genki1(ny) koster fra ca 40$ pluss porto på amazon.com, eller 44£ +porto på amazon.co.uk vs. over 600kr på akademika....

Uibeke
15th May 2009, 11:09
Jeg synes det var dyyrt på amazon jeg da. Så kommer jo frakt og toll i tillegg.. ><

Orersama
15th May 2009, 17:28
Jeg synes det var dyyrt på amazon jeg da. Så kommer jo frakt og toll i tillegg.. ><

Frakt ja, men ikke toll på bøker afaik. Så fra amazon.com blir det 37$+12.49$. Så 50$ som er omtrent 325kr, eller litt over halvparten av hva det koster på Akademika. Kan ikke si det er dyrt.

Uibeke
11th June 2009, 18:35
Jeg fikk Ima! bøkene mine i dag (arbeidsbok 1 og tekstbok 1) men fant ut at man .må. ha CD-en for å kunne lære seg noe som helst. D:. Da må jeg bla opp med 1097,- for den.

Bæsj.

Rounin
12th June 2009, 14:12
Er du sikker på at CDen virkelig må koste så mye? CDen til IMA! later ikke til å være tilgjengelig hverken på Amazon, hos Gnist eller hos Norli, men Amazons gamle pris for CDen ser ut til å være lavere.

Til den prisen kunne du jo forsåvidt kanskje kjøpe Genki-bøkene med CD i stedet...

Uibeke
12th June 2009, 14:36
Det eneste stedet jeg finner Ima! CD'en på er www.capris.no. Kanskje ikke så rart at den ikke finnes over alt når Ima! bøkene var nye i 1999..

Nå når jeg har kjøpt og betalt for Ima! så skal jeg bruke dem. Fikk Mediekommunikasjonslæreren min (som kan japansk, og skal til Japan) til å forklare meg funksjonen av hiragana, så jeg skjønner det brukbart nå. Det er bare det at det hadde vært fint om jeg hadde skjønt hvordan man utaler diverse ting som kommer seinere i boka. Virker forresten som om den første Ima! boka kun dreier seg om hiragana..

Genki-bøkene skal jeg ha uansett, regner med stipend og/eller utstyrsstipend til høsten. Skal ikke ha eksamen før våren 2011, regner jeg med. Men venter med å kjøpe Genki-bøkene før jeg får pensum til høsten.

Ceceiliapus
16th August 2009, 09:07
Må man ha CD'en til Ima! også? Søren. Jeg var på Norli i Oslo i går, og fikk dem til å bestille tekstboka og arbeidsboka, men jeg glemte visst at det var en CD som trengtes også... Sjekket litt priser i tillegg, og Genki var dyrere enn Ima!, men totalt kostet hver av dem under 1000 kr med lesebok og tilhørende arbeidsbok (uten CD).

Forresten, er det så stor forskjell på Ima! og Genki? Man lærer jo mye av det samme? Såvidt jeg kunne se i de minuttene jeg bladde gjennom Genki, er det ingen opplæring i strekrekkefølge i den, men det er det i Ima!. Dessuten er Genki på engelsk, men Ima! finnes på norsk.

Jeg får vente på pensum jeg også, sånn som Mikey. Jeg har ikke meldt meg opp til eksamen enda, men hvis jeg skal gjøre det er det en fordel å sjekke hva som trengs først.

Tyblazitar
16th August 2009, 12:28
Jeg kjøpte Genki-CD-en, men brukte den aldri, og klarte fortsatt fint en femmer på muntlig eksamen. Det kan sikkert være en god idé om du ikke har noen annen måte å høre japansk på, men om du enten har noen å snakke med eller ser litt anime/drama på japansk, vil jeg i alle fall si at CD ikke er nødvendig på vgs-nivå.

Ceceiliapus
16th August 2009, 16:32
Ok, da trenger jeg ikke å bekymre meg så mye for om jeg har CD'en til Ima! eller ikke. Men jeg fant likevel en annen CD som kanskje kan gjøre litt nytte for seg. Den fulgte med den japansk-engelske ordboka som jeg fikk av en venninne. Egentlig tror jeg den er beregnet på japanere som lærer engelsk, men det er jo et alternativ (hvis ikke anime og drama holder ^^).

Uibeke
6th September 2009, 20:46
Er det noen her som tar japansk på OHG (Oslo Handelsgymnasium) nå, som kan fortelle meg hva slags lærebøker det blir brukt der?

Ceceiliapus
7th September 2009, 19:35
Da var japansken påbegynt! Jeg begynte med Ima! for et par uker siden, og er snart ferdig med hiragana-delen. Så skal jeg rett videre. Hvis jeg skal ta eksamen i japansk får det bli høsten 2010, så jeg har dårlig tid; 2 år med språk over 1 år på fritiden. Uff, det er mye. Vi får se om det går bra :D

ShizukaChi
9th September 2009, 13:51
Hei!
Jeg skal begynne på videregående neste år. Jeg ønsker også å ta japansk på videregående. Men jeg lurer på hvilke skoler som har det?
Er det en spesiell linje du må gå, for å få tilbudet?

Ceceiliapus
9th September 2009, 19:10
Jeg er ikke helt sikker på hvilke videregående skoler det er som tilbyr japansk som C-språk fra førsteklasse eller som programfag i andreklasse neste år. Det er det sikkert noen andre her som kan fortelle mer om.

Når det gjelder meg, tar jeg det på egenhånd som privatist. Det betyr at man kjøper bøker selv og eventuelt melder seg på kurs i japansk på fritiden. Så melder man seg opp til eksamen som privatist på en skole som arrangerer eksamen, kommer på eksamensdatoen og får en skriftlig og en muntlig prøve.
En del her har valgt å ikke ta et av de B- eller C-språkene som vanligvis tilbys i førsteklasse i bytte mot å ta japansk som privatist i stedet. Da er det meningen at man skal jobbe med japansk i de timene som blir brukt til B- og/eller C-språk.

Kort sagt kan du ta japansk som privatist når som helst egentlig, men du burde snakke litt med en rådgiver på skolen om det først for å få den infoen som trengs. Å få vite litt om førstegangsvitnemål og vitnemål generelt var det som var nyttigst for meg å få vite litt om.

Førstegangsvitnemål er det man får når man går ut av videregående, men hvis man forbedrer noen av karakterene etterpå (som privatist /kveldsskole) får man et nytt et.
I praksis betyr det at de som har førstegangsvitnemål blir stilt i søkerkø med andre personer som har førstegangsvitnemål når man søker på universitetet. De som har forbedret karakterene havner i kø med andre som har forbedret karakterene.

(Bare rett på meg hvis det er noe feil med informasjonen jeg skrev ovenfor, selv om jeg tror det meste er ganske riktig.)

Eowyn
10th September 2009, 21:33
I Oslo er det bare Oslo Handelsgymnas som har japansk. Jeg vet ikke om det er mulig å ta språket hvis du går en annen linje enn studiespesialisering, men regner med at det er mulig uansett.

En ting jeg vet er i hvert fall at du ikke trenger å gå på OHG for å ta japansk der. De tilbyr kveldskurs to ganger i uka som teller som vanlige skolefag m/ karakterer og eksamener og hele pakka.

Så vidt jeg vet bruker fellesfaget ima-bøkene i 1. klasse, og genki i 2. Du kan låne bøkene på skolen, så ikke noe stress med at de er dyre eller noen ting^^ også tror jeg programfaget bruker genki begge årene. Det er fordi genki er en mye mer omfattende bok med mer avansert japansk.

Håper jeg kunne hjelpe noen med dette:)

TheWildRose
9th November 2009, 21:47
For å supplere forrige innlegg:
Jeg går tredjeåret på kveldskurset på OHG nå. Første året var det Ima! 1(anbefales ikke...) og andreåret brukte vi først Hai Ima! 2, og gikk på slutten over til Genki 1, med WB. Jeg tok da nivå 1 som fellesfag. Nå har jeg nivå 2 som programfag, og vi bruker Genki 2 + WB.

Jeg støtter de ordbøkene som har blitt nevnt tidligere, men kan tilføye at av grammatikkbøker fikk vi beskjed om å kjøpe "Japanese Grammar - A guide for students" fra forlaget Pearson Heinemann (australsk). Men det kan ta noen mnd å få den, så dere vet det. Den har god oversikt over div. grammatiske strukturer, men går ikke i dybden på ting.

Et spørsmål:
Jeg skal ta opp min skriftligkarakter i nivå 1 på nytt, og skal ta det på fredag. Er det noen som vet om man har en del 1 og en del 2? Når vi hadde tentamen ifjor, hadde vi fjorårets privatisteksamen som del 2, og et sett med kanjier vi skulle oversette som del 1 (del 1 er helt uten hjelpemidler, bortsett fra skrivesaker). Sjekket dette på nettet, men ikke funnet noe om at det er slik på eksamen, men fint å vite om jeg må repetere kanjiene litt. Noen her som har hatt priv.eksamen i japansk som kan forsikre meg om dette? ^_^

Remingu
26th April 2010, 12:01
Jeg går 1. klasse media og kommunikasjon, og jeg kan egentlig ikke mye med dette å være privatist. Jeg har planer om å ta tre år media, og lurer på om det går ann for meg å ta japansk som privatist til neste år (altså, 2. klasse)? :3

AudunKun
26th April 2010, 18:07
Burde gå ann det, men hvis det i utgangspunketet er et treårig kurs må du ta det på to år. Jeg og et par andre ville bytte fra tysk til Japansk som privatist, men så titta vi på eksamen og ombestemte oss. Som privatist må du faktisk disiplinere deg selv, universitetet derimot, mange universiteter med Japansk.

Remingu
27th April 2010, 14:51
Great! :D Akkurat når det gjelder japansk tror jeg faktisk jeg kunne klart det :P Jeg holder på å lære det selv nå, og jeg syns det er kjempespennende ^^

CatgirlMe
3rd May 2010, 13:36
Jeg vet at et par her på forumet har tatt Japansk som privatist, og jeg lurer veldig på hvordan opplegget for Japansk muntlig eksamen er.
Jeg har bare fått beskjed om å møte opp til et tidspunkt, så det virker ikke som om det er noen forbredningsdel. Vil det si at det ikke er noen presentasjon, bare spontan samtale?

(Jeg skal ha eksam etter kunnskapsløftet, i Oslo)

Tyblazitar
3rd May 2010, 16:14
Jeg vet at et par her på forumet har tatt Japansk som privatist, og jeg lurer veldig på hvordan opplegget for Japansk muntlig eksamen er.
Jeg har bare fått beskjed om å møte opp til et tidspunkt, så det virker ikke som om det er noen forbredningsdel. Vil det si at det ikke er noen presentasjon, bare spontan samtale?

(Jeg skal ha eksam etter kunnskapsløftet, i Oslo)
Jeg kan jo fortelle om mine erfaringer med muntlige eksamener, begge etter kunnskapsløftet, på forskjellige nivåer (nå har jeg glemt navnene, men var muligens Japansk 2 og Japansk 3?).

For den første eksamenen jeg tok fikk jeg utdelt et ark med en tekst på japansk (inkludert kanji uten furigana, den ene var blant annet ikke med i Genki) til å lese som forberedelse. Fem-ti minutter senere ble jeg kalt inn og bedt om å lese teksten, og så diskutere den litt på japansk etterpå. Deretter var det bare diverse "koseprat" med eksaminator og sensor, hvor de spurte diverse spørsmål på japansk av typen "har du noen gang vært i Japan" og "hva driver foreldrene dine med?". Totalt var det vel rundt 10 minutter med effektiv snakking.

Den andre, som jeg tok etter tre år med japansk, var ikke veldig annerledes. Fikk utdelt noen ark å lese på, brukte kanji-ordbok til å tolke noe av det (dog hadde jeg ikke øvd i nærheten av nok på kanji), og ble etter 10-20 minutter kalt inn for å fortelle om det jeg hadde lest (som var en tekst om en japansk festival). Deretter spurte sensor spørsmål om det som sto i teksten, og til slutt var det noe generisk småprat. Også rundt 10 minutter med faktisk snakk.

Alt i alt vil jeg si at muntlig eksamen var ganske chill, og ikke noe en trenger å bekymre seg for, så fremt en tør å snakke litt japansk og ikke er alt for redd for å gjøre feil (de var i mine tilfeller tålmodige når jeg lagde setninger, og rettet meg når jeg gjorde feil).

??????

CatgirlMe
3rd May 2010, 17:23
Jeg kan jo fortelle om mine erfaringer med muntlige eksamener, begge etter kunnskapsløftet, på forskjellige nivåer (nå har jeg glemt navnene, men var muligens Japansk 2 og Japansk 3?).

For den første eksamenen jeg tok fikk jeg utdelt et ark med en tekst på japansk (inkludert kanji uten furigana, den ene var blant annet ikke med i Genki) til å lese som forberedelse. Fem-ti minutter senere ble jeg kalt inn og bedt om å lese teksten, og så diskutere den litt på japansk etterpå. Deretter var det bare diverse "koseprat" med eksaminator og sensor, hvor de spurte diverse spørsmål på japansk av typen "har du noen gang vært i Japan" og "hva driver foreldrene dine med?". Totalt var det vel rundt 10 minutter med effektiv snakking.

Den andre, som jeg tok etter tre år med japansk, var ikke veldig annerledes. Fikk utdelt noen ark å lese på, brukte kanji-ordbok til å tolke noe av det (dog hadde jeg ikke øvd i nærheten av nok på kanji), og ble etter 10-20 minutter kalt inn for å fortelle om det jeg hadde lest (som var en tekst om en japansk festival). Deretter spurte sensor spørsmål om det som sto i teksten, og til slutt var det noe generisk småprat. Også rundt 10 minutter med faktisk snakk.

Alt i alt vil jeg si at muntlig eksamen var ganske chill, og ikke noe en trenger å bekymre seg for, så fremt en tør å snakke litt japansk og ikke er alt for redd for å gjøre feil (de var i mine tilfeller tålmodige når jeg lagde setninger, og rettet meg når jeg gjorde feil).

??????

Bare et spørsmål, , var det lov med kanjibok på begge eksamene du hadde, eller var det uten hjelpemidler på den første eksamenen? Min store skrekk er selvfølgelig å møte på en kanji jeg ikke har sett før, eller som jeg har glemt hvordan å lese. >_<

Men veldig betryggende å høre at sensorene er snille :D Jeg får øve meg mye på snakking og å høre meg selv snakke og slikt frem til eksamen, slik at det ikke stopper helt opp når jeg står der X3 Har heldigvis en del uker på meg fremdeles (skal opp den 10 Juni), så jeg får stå på frem til det!

???????????

Tyblazitar
3rd May 2010, 17:55
Bare et spørsmål, , var det lov med kanjibok på begge eksamene du hadde, eller var det uten hjelpemidler på den første eksamenen? Min store skrekk er selvfølgelig å møte på en kanji jeg ikke har sett før, eller som jeg har glemt hvordan å lese. >_<

Men veldig betryggende å høre at sensorene er snille :D Jeg får øve meg mye på snakking og å høre meg selv snakke og slikt frem til eksamen, slik at det ikke stopper helt opp når jeg står der X3 Har heldigvis en del uker på meg fremdeles (skal opp den 10 Juni), så jeg får stå på frem til det!

???????????
Jeg hadde med kanji-hjelp på begge, og så vidt jeg husker er hjelpemidler tillatt. De sa i alle fall ingenting til meg.

CatgirlMe
3rd May 2010, 18:05
Jeg hadde med kanji-hjelp på begge, og så vidt jeg husker er hjelpemidler tillatt. De sa i alle fall ingenting til meg.

Ok, tusen takk :D

Japani-fan
13th May 2010, 12:38
Hm, jeg lurte på, er det noen som vet om det er tilbud for japansk på vgs i Trondheim også? Jeg er lut lei av språket jeg har nå, og siden jeg skal ta et utvekslingsår o.s.v. kunne det være greit med litt japanskkunskaper ^^'

Tyblazitar
13th May 2010, 16:56
Hm, jeg lurte på, er det noen som vet om det er tilbud for japansk på vgs i Trondheim også? Jeg er lut lei av språket jeg har nå, og siden jeg skal ta et utvekslingsår o.s.v. kunne det være greit med litt japanskkunskaper ^^'
Som nevnt flere ganger tidligere i tråden, skal alle vanlige videregående skoler la deg få ta japansk som privatist, såfremt et fremmedspråk er en del av skolegangen din. Du må bare passe på å starte tidlig nok og snakke med rådgiver om det.

Isindil
19th May 2010, 23:26
Jeg har skriftlig Japansk I nå fredag den 21.
På udir.no (http://www.udir.no/Artikler/_Eksamen/Hjelpemidler-til-eksamen-i-Kunnskapsloftet/) heter det kort oppsummert at for skriftlig eksamen i fremmedspråk er alle hjelpemidler unntatt kommunikasjon og oversettelsesprogrammer tillatt. I et hefte jeg har fra Eksamenskontoret her i Sør-Trøndelag står det for sin del mer spesifikt en liste over hva som er tillatt, og der kommer det ikke godt frem (så vidt jeg kan forstå) om for eksempel lærebøker kan tas med. Kan jeg se bort i fra heftet, og forholde meg utelukkende til Utdanningsdirektoratet?

Et tilleggsspørsmål; på et skriv alle elevene på skolen (privatistkandidater eller ei) fikk utdelt, står det "husk å ta med [...] eventuell kvittering for betalt avgift." Jeg husker jo jeg fikk en rekning for eksamenen et par måneder tilbake, men noen kvittering har jeg ikke. Er det grunn til bekymring?

CatgirlMe
20th May 2010, 00:15
Jeg har skriftlig Japansk I nå fredag den 21.
På udir.no (http://www.udir.no/Artikler/_Eksamen/Hjelpemidler-til-eksamen-i-Kunnskapsloftet/) heter det kort oppsummert at for skriftlig eksamen i fremmedspråk er alle hjelpemidler unntatt kommunikasjon og oversettelsesprogrammer tillatt. I et hefte jeg har fra Eksamenskontoret her i Sør-Trøndelag står det for sin del mer spesifikt en liste over hva som er tillatt, og der kommer det ikke godt frem (så vidt jeg kan forstå) om for eksempel lærebøker kan tas med. Kan jeg se bort i fra heftet, og forholde meg utelukkende til Utdanningsdirektoratet?

Et tilleggsspørsmål; på et skriv alle elevene på skolen (privatistkandidater eller ei) fikk utdelt, står det "husk å ta med [...] eventuell kvittering for betalt avgift." Jeg husker jo jeg fikk en rekning for eksamenen et par måneder tilbake, men noen kvittering har jeg ikke. Er det grunn til bekymring?

Jeg skal også opp på fredag! *nervøs*

Hvis det står at alle hjelpemiddeler er tillatt med unntak av kommunikasjon/oversettelsesprogrammer, så ville jeg gått ut i fra det. :) Slik er det i alle fall med alle andre eksamener, og der er det jo lov å ha med seg lærebøker, og jeg tror ikke japansk er noe annerledes. (jeg vet at de som har eksamener i andre språk får ha med seg læreboken i alle fall) Eventuelt så kan du jo ta med deg bøkene og spørre en av eksamensvaktene før eksamenen starter for å være helt sikker. :)
Det skumle mer lister er at man ikke får oppført/glemmer å oppføre enkelte ting og andre ting kan bli uklare, så jeg ville nok gått ut i fra det som står på udir sine sider.

Jeg tror aldri jeg fikk en kvittering jeg heller, siden jeg betalte via nett, men det jeg fikk i posten var en oversikt over eksamenstatoer, og den er jeg nødt til å ha med.
Jeg har ikke fått det skrivet du snakker om, så det kan jo være annerledes der du bor, da... D:

Tyblazitar
20th May 2010, 13:27
Bare gå ut fra at alle hjelpemidler er tillatt. Erfaringsmessig vet ikke eksamensvaktene noe om japansk-eksamen uansett. Kvittering har jeg aldri hatt behov for å vise frem, så tror ikke det er noe farlig om du ikke har den.

molko
20th May 2010, 18:16
Jeg hadde japansk muntlig nivå 1 (C-språk) i dag, så jeg kan godt også fortelle om hvordan det var for de andre som skal opp i japansk.

Jeg hadde en halv time forberedelsestid der jeg fikk utdelt et ark med en japansk tekst og en oppgave som handlet om å planlegge en reise med en venn.

Selve eksamenen var delt inn i tre deler. Den første var en introduksjon der sensor stilte de vanlige spørsmålene; hvilken trinn jeg går på, yndlingsfag, hva jeg synes om stedet jeg bor, hvorfor og hvordan jeg lærer japansk og sånne ting.
Den andre delen var at jeg skulle lese teksten jeg hadde fått for sensor, og så ble jeg spurt noen spørsmål rundt det som stod der.
Den siste delen var et rollespill om å planlegge den reisen; hvor og når vi skulle dra, hva vi skulle ha med og hva vi skulle se, spise og gjøre.

Eksamenen var basert på Genki-bøkene, ikke Ima som jeg hadde brukt... men det kan gå bra allikevel selv om man har Ima:-)

CatgirlMe
20th May 2010, 18:27
Takk for at du deler opplevelsen din med eksamenen, molko! :D Jeg føler jeg vet litt mer hva jeg skal forbrede meg på nå. >w<

molko
20th May 2010, 18:41
Takk for at du deler opplevelsen din med eksamenen, molko! :D Jeg føler jeg vet litt mer hva jeg skal forbrede meg på nå. >w<

Ingen årsak:-) Hvis det er noe mer du lurer på, er det bare å sende en PM så kan jeg prøve å hjelpe:-)

Saixl
21st May 2010, 19:54
Sett at jeg vil opp i eksamen i japansk og ha den karakteren istedet for f.eks Fransk. Hvilket nivå er det snakk om at jeg må opp i da?

Ser det er masse tall og bokstaver på privatisteksamenene, og nå kunne jeg vel kanskje funnet ut hva som er vanskeligst og sånn ved å sammenlikne tidligre eksamener som ligger ute, men kunne noen bare kjapt ha forklart til meg hva de forskjellige tallene (2, 3, B, C ?) og sånn tilsvarer?

Nodoka
21st May 2010, 21:13
Sett at jeg vil opp i eksamen i japansk og ha den karakteren istedet for f.eks Fransk. Hvilket nivå er det snakk om at jeg må opp i da?

Ser det er masse tall og bokstaver på privatisteksamenene, og nå kunne jeg vel kanskje funnet ut hva som er vanskeligst og sånn ved å sammenlikne tidligre eksamener som ligger ute, men kunne noen bare kjapt ha forklart til meg hva de forskjellige tallene (2, 3, B, C ?) og sånn tilsvarer?

Når det gjelder vanskelighetsgrad så kan man si at A språk er ditt morsmål, B språk er mest sansynlig engelsk for deg og C språk er det samme som franske, tysk eller spansk (eller hvilket som helst annet tredjespråk på skolen).
2 og 3 og sånn skulle jeg mene er nivå etter hvor mange år man har hatt språket, har man språket i 2 år så er nivået 2.

Saixl
21st May 2010, 21:49
Så var det å finne ut hva pensum for to år tilsvarer.. hmmph. Regner med at det er snakk om hvis man tar japansk som elev ved en skole eller noe?

Takk for forklaringen. :3

Tyblazitar
21st May 2010, 23:22
Så var det å finne ut hva pensum for to år tilsvarer.. hmmph. Regner med at det er snakk om hvis man tar japansk som elev ved en skole eller noe?

Takk for forklaringen. :3
Pensum for to år er lett og ingen problem (for deg, i alle fall). Noe sånt som 150 kanji og basic grammatikk som tilsvarer den første Genki-boken.

Saixl
21st May 2010, 23:47
Pensum for to år er lett og ingen problem (for deg, i alle fall). Noe sånt som 150 kanji og basic grammatikk som tilsvarer den første Genki-boken.

Gurk. Og hvis jeg skulle ønske å ta noe litt mer avansert, hva blir levelen jeg bør velge da?

Tyblazitar
22nd May 2010, 00:32
Gurk. Og hvis jeg skulle ønske å ta noe litt mer avansert, hva blir levelen jeg bør velge da?
Det blir nok nivå 3. Da er det snakk om 250-300-ish kanji og grammatikk tilsvarende begge Genki-bøkene.

Saixl
22nd May 2010, 11:53
Da får jeg se på det.
Høres ut som omtrent samme nivå som JLPT???

Tok den for et halvt år siden, og har fremdeles en del bøker til den og ??, så kanskje jeg kan bruke dem litt.

Tyblazitar
22nd May 2010, 13:40
Hvis du har klart ??, burde ikke Japansk 3 være noe problem. Jeg ville aldri klart ?? for et år siden, ikke sikker på om jeg ville prøvd 4? en gang, men jeg sto likevel.

Saixl
22nd May 2010, 14:08
Jeg stod med temmelig god margin på ??..

Hørte med en kompis som skal opp i japansk nå i juni, og han sa at nivåene har skiftet navn pga. kunnskapsløftet. Han tar "Japansk 1+2". Hva tilsvarer det? Han ante ikke, så...

Tyblazitar
22nd May 2010, 15:12
Jeg stod med temmelig god margin på ??..

Hørte med en kompis som skal opp i japansk nå i juni, og han sa at nivåene har skiftet navn pga. kunnskapsløftet. Han tar "Japansk 1+2". Hva tilsvarer det? Han ante ikke, så...
Både jeg og Nodoka opererer med Kunnskapsløftet-termer. 1+2 betyr Japansk 2-nivå, jeg vet ikke om det finnes noen eksamen kun for Japansk 1.

SoulCandy
22nd May 2010, 15:29
Både jeg og Nodoka opererer med Kunnskapsløftet-termer. 1+2 betyr Japansk 2-nivå, jeg vet ikke om det finnes noen eksamen kun for Japansk 1.

Jo, det er det. (http://www.uio.no/studier/emner/hf/ikos/JAP1110/)

Syntes det verka veldig rart at eg kunne komme opp i eksamen i Thai 1 når dere ikkje kan komme opp i Japansk 1.

CatgirlMe
22nd May 2010, 18:46
- WARNING veldig langt innlegg. Ta deg litt å spise og gå på do på forhånd -

På vår skole så er det i alle fall slik at både Fransk og Spansk er på nivå 1, så jeg har tatt eksamen i Japansk 1 skriftlig nå slik som de som har andre språk hadde tatt om de hadde blitt trukket til eksamen. :) Sjekket dette med skolen på forhånd slik at jeg valgte riktig.

Kan kanskje fortelle om min eksamen i går, sånn i tilfelle noen lurer på hvordan den foregår, siden jeg føler det er gitt veldig lite informasjon om privatisteksamener på forhånd! Skal prøve å svare på noen av de tingene som jeg selv lurte på før eksamenen blant annet.

Jeg tok foresten eksamenen på oslo kongressenter, og det er jo kjent territorie for de fleste som har vært på desucon/andre cons i Norge.
Men det var i alle fall en merkelig opplevelse å se hele kongresshallen fyllt med pulter! Vi hadde ganske greit med plass, plass nok til å henge jakken på stolen, ha en pose under bordet og organisere bøker/penaler/eksamensoppgave på pulten. Klokkene var på storsjermene, så de var veldig godt synelige! :) Det ble gitt klar beskjed når det var en time igjen, og siden vi begynte fem minutter for sent, så fikk vi fem minutter ekstra på slutten.

De brukte speakeranlegget, og ga alle beskjedene om igjen, så vi fikk med oss det som vi gikk glipp av første gangen når vi sto ute og ventet (i god desucon-kø tradisjon :P ), og vi fikk spørre spørsmål før vi startet.

Selve eksamenen var i alle fall ganske grei, så jeg er ganske sikker på at det ikke blir noen strykkarakter for min del i alle fall! :D

Første oppgaven var å oversette et veldig kort skilt.
2 oppgave bestod av a,b,c,d og man måtte lese tekstene og matche dem opp med ord som svarte til disse beskrivelsene. (I dette tilfellet var det "hvilket sted er det snakk om?")
3 oppgave, skulle jeg skrive min egen lille tekst der jeg beskrev et sted, a la oppgave 2.
4 oppgave var delt i a og b, og jeg skulle velge en. A-oppgaven gikk ut på å sammenligne to bilder, for så å skrive litt ekstra. B-oppgaven var den vanskeligste, der skulle man skrive to korte historier fra hver av stedene.

Alle oppgavene sto greit forklart på norsk (både nynorsk og bokmål), og de to første oppgavene så skulle man skrive besvarelsen på Norsk. :)

Og for de som lurer: NEI det er ikke lov å høre på iPod under eksamen.

For de som skal opp i eksamen senere, så ligger det eksempler på eksamen ute på udir.no , og det er veldig lurt å øve seg på disse. Japansk 1 står det at skal vare 1.5 time på den ene eksamensoppgaven, men det er helt feil. Man får 5 klokketimer. Det kan godt være at disse oppgavene er utdaterte, men de er veldig gode til å øve seg på uansett, fordi det går mye i det samme. Les en tekst, skriv ned hva du leste på norsk, og skriv din egen tekst med utgangspunkt i dette.

ALLE hjelpemidler er tillatt, med unntak av kommunikasjon. Man kan ha med pc/mac, men man får ikke strømforsyning, og det man får ikke koble seg til trådløst nett.

Når det gjelder hjelpemidler så vil jeg veldig anbefale Kodensha's essential kanji dictionary til å slå opp kanjier med, og også ordlistene i Genki 1+2. :D Vet ikke hvordan der er med Ima, men kan tenke meg at det finnes ordlister der også. :)
Ellers så er det bare å øve, øve, øve, så går det nok bra! :D

Saixl
22nd May 2010, 19:30
Vet du om man kan ta med en elektronisk ordbok (går dette som godkjent under alle hjelpemidler?) av f.eks EX-word serien til Casio?

Takk for informasjonen CatgirlMe..! <3

CatgirlMe
22nd May 2010, 20:05
Vet du om man kan ta med en elektronisk ordbok (går dette som godkjent under alle hjelpemidler?) av f.eks EX-word serien til Casio?

Takk for informasjonen CatgirlMe..! <3

Så lenge man ikke kan kommunisere via den, så skal det gå helt fint. :D Det er heller ikke lov med oversettelsesprogrammer, men siden det bare er en ordbok så skal det gå bra det! :3

Tyblazitar
22nd May 2010, 20:49
Jo, det er det. (http://www.uio.no/studier/emner/hf/ikos/JAP1110/)
Psst: tråden heter "Japansk som privatist på videregående", ikke universitetsnivå. Jeg er fullt klar over hvordan Japansk 1 på UIO fungerer, for det tok jeg selv i høst. :p

Ellers, hør på CatgirlMe, jeg har åpenbart glemt når jeg tok eksamener, husker bare at det var ett år jeg ikke tok eksamen.

Madz
24th May 2010, 18:57
Har sendt epost til Glemmen Vgs om det er japansk tilbud tilgjenlig gjennom skolen, enten i selve bygget eller i området rundt. Venter spent på svar, men er det noen her som har info om dette? Begynner på Medier og Kommunikasjons linja til høsten.

Edit: fikk svar nå, var dårlig med det gitt...Mener å ha lest at alle vgs skal ha tilbudet åpent. Nærmeste kurs var visst 1 time unna med tog, det kan bli litt drøyt. Er det noen forslag om hva jeg kan gjøre? All hjelp settes stor pris på!
Fikk enda en epost, de sa at jeg kunne ta privatist eksamen i japansk, men at det kreves stor disiplin o.l, for der må man jo tross alt gjøre alle studier og sørge for alle lærebøker o.l selv.

Fridator
19th August 2010, 16:56
Under et informasjonsmøte (hvor det bl. a. ble nevnt å ta eksamen i ikke-skandinavisk morsmål som privatist i stedet for annet fremmedspråk, noe jeg regner med at japansk i praksis går under selv om det ikke er morsmål) skulle skolen ha det til at man måtte ta eksamen på høsten, dvs. om 2-3 måneder i stedet for på våren da det kunne komme i veien for andre eksamener.

Regner med å få skjema om valg av fremmedspråk i retur og heller bli nødt til å ta tysk/spansk i tre år. Hurra.

EDIT: Fikk i dag vite at det var gjennomførbart likevel. (Nå får de bestemme seg snart...) Ser ut til at jeg ble offer for dårlig informasjon om "originale" valg av fremmedspråk.

VampireUchiha
2nd March 2011, 23:22
tar å gjenoppliver tråden jeg:3
ettersom jeg har tenkt å ta japansk som privatist har jeg et par spørsmål. er det fortsatt sånn at man ikke har eksamen før etter 2 år? og er man nødt til å melde seg opp til eksamen både til høsten og våren?

fanzypantz
3rd March 2011, 01:36
Snakk med rådgiveren din, han er der for deg ;) jeg kan si at du kun trenger å ta eksamen en gang, enten vår eller høsten. Jeg begynte på andreåret mitt så jeg må ta eksamen hvilke som helst gang før jeg slutter på VG3(eller etter hvis jeg velger det XD, men da får jeg ikke ehm. husker ikke navnet på det vitnemålet. men jeg får hvertfall ikke vitnemål da)

VampireUchiha
3rd March 2011, 08:42
Takk for svar! Skal spørre rådgiveren i håp om at han ikke er helt i mot det....

Raitoningu
11th April 2012, 12:46
Bringer litt liv i denne tråden igjen jeg og^^
Jeg skal ha eksamen i japansk I en eller annen gang i mai, og er veldig sikker på det skriftlige (ligger jo tross alt masse eksempler på tidligere eksamener ute på nettet) MEN det jeg fortsatt er kjempe nervøs på er muntlig. Jeg vet rett og slett ingen ting om hva som skjer eller hva jeg skal gjøre <.< Tror det er en liten glipp i systemet et sted pga mangel på informasjon :S Noen som vet hvordan det foregår? Eventuelt tidligere erfaringer?^^ Tusen takk på forhånd!^^

Raitoningu
30th April 2012, 21:55
*veive med armene* Trenger svar veldig snart nå, blir mer og mer nervøs for hver dag som går nå ^^"

Fridator
30th April 2012, 22:42
Sto et (http://forum.desu.no/showthread.php?t=11129&page=8&p=252535&viewfull=1#post252535)par (http://forum.desu.no/showthread.php?t=11129&page=9&p=254083&viewfull=1#post254083) svar bak i tråden her, men seconder denne dersom noen har nyere informasjon ettersom jeg skal opp i japansk II i løpet av våren.

Thormawk
1st May 2012, 02:00
Er det mangel på informasjon må du ta det opp med dine lærere og service/student kontor. De har plikt på å informere alle elever om eksamen, samt hvordan det foregår. Om de ikke gjør det og du feiler på eksamen fordi du ikke fikk informasjonen du skulle ha og du var på'n og prøvde å finne det, så har du rett til å ta om eksamen. Folk kan miste jobben sin pga slike ting.

Raitoningu
6th May 2012, 14:57
Ah, tusen takk! Skal ringe dem i morgen og se hva de sier. Igjen, tusen takk! Dere roet ned nervene mine bare LITT, hehe^^ Bare å satse på at dette går bra ^^

Fridator
12th June 2012, 00:42
Da var jeg ferdig og tenkte, nå klok av skade, å bidra med mine erfaringer til denne forumtråden.

Japansk II (skriftlig) besto av fire oppgaver. To av disse gikk ut på språkforståelse, dvs. lese og forstå en ukjent tekst med ukjente ord og kanji. De to siste oppgavene var å lage en sammenhengende tekst med ord og uttrykk fra en tekstboks og å skrive en fortelling med utgangspunkt i et bilde. Sistnevnte oppgave hadde fire bilder man kunne velge i. Jeg valgte et bilde av et romskip, skrev om fremtidens feriereiser, og satser i skrivende stund på at det ikke gikk like ille som på muntlig. En liten kuriositet, blant de mange jeg har opplevd på mine tidligere privatisteksamener, var at jeg ble fratatt min elektroniske ordbok med begrunnelsen "kalkulator er ikke tillatt på eksamen." Det har seg nå slik at kalkulator er et tillatt, om enn noe ubrukelig, hjelpemiddel på språkeksamen. Etter grundige undersøkelser på gangen av eksamensvaktene, fikk jeg den tilbake etter et kvarters tid. Det var ingen stor katastrofe at jeg mistet et kvarter av en femtimers eksamen, men ha i bakhodet at ikke alle eksamensvakter kjenner eksamensreglementet like godt.

Japansk II (muntlig) hadde, i likhet med tilnærmet alle muntlige privatisteksamener, en kort forberedelsesdel. For de som er ukjente med dette, vil dette si at man får utdelt et ark med oppgaver og får tretti minutter til å forberede seg på disse. Under forberedelsestiden er alle hjelpemidler tillatt med unntak av kommunikasjonsutstyr (PC med internett-tilgang og mobiltelefon). Oppgavene jeg fikk var å fortelle om meg selv og familien min, hva en japaner burde se om h*n besøker Oslo og å fortelle om geografiske forskjeller mellom Norge og Japan. Første oppgave gikk greit, jeg hadde øvd på selvintroduksjon (jikoshoukai) på forhånd, de to andre kom jeg meg igjennom på et vis, selv om jeg nok kunne ha gjort det langt bedre. Etter et kvarters eksamensutspørring (av den halvtimen som er til rådighet) og med svært få oppfølgingsspørsmål var eksamenen ferdig. Jeg kunne da gå hjem en middelmådig karakter rikere og med beskjed om at Genki 1 samt halve Genki 2 var nivået sensoren forventet.

Jeg hadde forøvrig eksamenen min på Stabekk vgs.

Saixl
12th June 2012, 11:33
Japansk II (muntlig) hadde, i likhet med tilnærmet alle muntlige privatisteksamener, en kort forberedelsesdel. For de som er ukjente med dette, vil dette si at man får utdelt et ark med oppgaver og får tretti minutter til å forberede seg på disse. Under forberedelsestiden er alle hjelpemidler tillatt med unntak av kommunikasjonsutstyr (PC med internett-tilgang og mobiltelefon). Oppgavene jeg fikk var å fortelle om meg selv og familien min, hva en japaner burde se om h*n besøker Oslo og å fortelle om geografiske forskjeller mellom Norge og Japan. Første oppgave gikk greit, jeg hadde øvd på selvintroduksjon (jikoshoukai) på forhånd, de to andre kom jeg meg igjennom på et vis, selv om jeg nok kunne ha gjort det langt bedre. Etter et kvarters eksamensutspørring (av den halvtimen som er til rådighet) og med svært få oppfølgingseksamen var eksamenen ferdig. Jeg kunne da gå hjem en middelmådig karakter rikere og med beskjed om at Genki 1 samt halve Genki 2 var nivået sensoren forventet.

Bidrar med litt jeg også!

Husker at da jeg tok Japansk II (muntlig) i desember 2010 fikk jeg i tillegg til jikoshoukai som Fridator nevner, i oppgave å beskrive hvordan familien min feirer jul, og fortelle om min beste julefeiring. De spurte også et par spørsmål etter at jeg var ferdig, så det må man være forberedt på at kan skje.

Ventet i nesten fem timer på karakteren den gang, for den fikk vi ikke før alle sammen var ferdige med sin eksamen. Kan bli rimelig lang ventetid, men jeg vet ikke om det er sånn hver gang.

lenenene
3rd October 2012, 15:14
Jeg leste gjennom de første sidene av denne "threaden" før jeg fant ut at det kan ta lang tid (noe jeg ikke har mye av) for å finne svaret mitt!
Jeg håper noen kan hjelpe meg! ^^
I år tar jeg vg2 i Japan og når jeg kommer hjem våren 2013 så har jeg planer om å ta privatist eksamen vg3 i japansk. Jeg lurer da egentlig bare på hva du bør kunne for å bestå denne eksamenen. Jeg vet at etter et år i Japan så består jeg nok uansett, men det vil være fint å få god karakter i noe jeg har gitt hele sjelen min til for å lære meg!
Håper noen av dere kan gi meg noen hint til hva som er på japansk eksamen vg3! Tusen takk på forhånd! ^^ <3

Strawberry
11th October 2012, 18:25
Jeg leste gjennom de første sidene av denne "threaden" før jeg fant ut at det kan ta lang tid (noe jeg ikke har mye av) for å finne svaret mitt!
I år tar jeg vg2 i Japan og når jeg kommer hjem våren 2013 så har jeg planer om å ta privatist eksamen vg3 i japansk. Jeg lurer da egentlig bare på hva du bør kunne for å bestå denne eksamenen. Jeg vet at etter et år i Japan så består jeg nok uansett, men det vil være fint å få god karakter i noe jeg har gitt hele sjelen min til for å lære meg!
Håper noen av dere kan gi meg noen hint til hva som er på japansk eksamen vg3! Tusen takk på forhånd! ^^ <3

Har en smart venninne som tok japansk nivå privatist på egenhånd. Hun hadde arbeidet på egenhånd og fikk 6 muntlig og skriftlig. De elevene som hadde studert i Japan 1-2 år endte opp med 5, ihvertfall muntlig. Det du må kunne er å -sammenligne- norge og japan. Du må lære deg ord som gjør at det blir mulig for deg til å sammenligne. Du burde se på debatter på tv og sånt for å lære ordene som er nødvendig og lære deg å bruke grammatikken og uttrykk.
Håper det hjelper :)

Acylia
11th October 2012, 21:30

Da jeg gikk opp i nivå 3 i 2011 vil jeg si nivået lå ganske høyt. I språkopplæring på videregående dreier 3. klasse seg ofte mye om samfunnet, kulturen og historien (og ikke bare språket). Derfor kan det være en del fagbegreper det er nyttige å kunne for å gjøre rede for litt mer kompliserte forskjeller mellom Norge og Japan.

Hvis du er i Japan i et år har du definitivt et forsprang. De andre som gikk opp sammen med meg hadde vært i Japan. De kunne snakke flytende, vil jeg si, for de hadde selvfølgelig snakket det med venner og familie hver dag i et år. Men de fikk ikke full pott likevel fordi formelle ord og uttrykk ikke var på plass. Så det er der utfordringen ligger. ;) Hvis det er til hjelp; På min muntligeksamen i nivå 3 redegjorde jeg for forskjeller i innvandringspolitikken i Norge og Japan, og vurderte hvordan dette kunne påvirke forholdet til utlendinger i de to landene.

Oversikt over vanskelighetsgrader, japansk privatist (mitt inntrykk etter å ha fullført alle):
Nivå 1: Kunne grunnleggende grammatikk og uttale, gjøre rede for hva du liker og ikke liker. Beskrive bilder.
Nivå 2: Kunne sammenligne noen likheter og forskjeller mellom Japan og Norge. Forklare hvorfor du vil lære deg japansk.
Nivå 3: Også drøfte likheter og forskjeller, men forsøke å forklare -hvorfor- og -hvordan- det er blitt annerledes (kjennskap til kulturen, mentalitet og kunne formidle dette med relevante begreper).

Som sagt, med et år i Japan ligger du godt an. Husk å følge med på litt seriøse tv-programmer, så får du med deg noen nyttige ord. Ikke nøl med å kontakte meg hvis du har noen spørsmål. Lykke til!

Kibochan
11th March 2013, 11:03
1.året lærer man tall, mnd, klokke, å bøye verb (suru osv.. ) Fortid, fremtid, ukedager, bestille mat på resturante, spørre om veien, fortelle hvordan man kommer seg til skolen, lese korte japanske barne historier.. det er egentlig ganske basic :P Og selvfølgelig lærer man hirigana og katakana, og etterhvert begynner man å replace hiriganaen med kanjier.. man må vel kunne 150 utenatt det første året. Så man burde sjekke hvilke kanjier det er :P Høyt lesning er faktisk viktig selvom du sitter for deg selv å øver. Jeg hadde privatist lærer i et halvt år, så det var vel ca dette jeg lærte ++ mye mer.

Rima-chan
25th November 2013, 22:05
Hei! Jeg reiser som utvekslingselev til Japan i mars 2014. Skal ta privatisteksamen når jeg kommer hjem (har fri fra spansk nå til å øve), men er enda ikke sikker på nivået. Rådgiveren min mente at jeg ville være mer enn nok klar til nivå 3 når jeg kommer hjem, men det tror jeg ikke er helt sikkert med tanke på det skriftlige. Jeg skjønner ikke helt hva som er pensum, noen sier Ima mens andre sier Genki? Har venninner som tar japansk på Bergen Handelsgymnas (gikk ikke for meg pga. fag), og de bruker Genki. De kan jo komme opp i eksamen, så det må vel være riktig med de bøkene? Er det slik at nivå 3 er Genki 1 + Genki 2? Dette er veldig viktig for meg å vite slik at jeg lærer meg de riktige kanjiene :) Og jeg er så usikker på hvilket nivå...