PDA

View Full Version : Musikk Beste anime soundtrack?

cohan
19th February 2008, 23:00
Hviken anime soundtrack liker du best? Eller hvilke sanger fra en anime soundtrack liker du best?

Min liste er nå slik:
#1 Fullmetal Alchemist OST
#2 Bleach OST
#3 Naruto OST1 - Mest på grunn av Akeboshi Wind, og Neji & Hinata sangen

Tyblazitar
19th February 2008, 23:25
Hmm, jeg er generelt sett ikke veldig glad i soundtracks, men hører nå litt på dem. Orker ikke å sette opp en rangert liste, men kan nevne filmen Paprika som en film med ekstraordinært fint soundtrack, litt utenom det vanlige. 5 cm per second sitt soundtrack er det jeg har hørt definitivt mest på, ettersom det er helt nydelig og går godt til filmen. Sånn ellers er jeg glad i Naruto-soundtrackene, både det originale og til Shippuuden, og Death Note-soundtracket.

Av enkeltsanger i soundtrack må jeg absolutt nevne "Rap wa Kan no Tamashii da...", begge to fra Tengen Toppa Gurren Lagann, mest kjent som "RAW RAW FIGHT THE POWER!", som jeg hører på akkurat nå. :nya:

Mr.Mag
19th February 2008, 23:27
Tsubasa Chronicle har beste musikken imo.

Husker ikke hva artisten heter, men tar jeg feil viss jeg sier noe som Yuki Kajiura?

cohan
20th February 2008, 00:12
Ja, jeg starta akkuratt å se på Tsubasa Chronicle, og intro sangen i de første episodene var ganske fengende =)

Cactuar
20th February 2008, 00:20
Hmm, ramser bare opp noen animeserier med gode(MIN mening) soundtracks, eller til tider godt soundtrack:

Naruto
Paprika
NOIR
Initial D(mer lol enn bra, but still)
trøtt, kommer ikke på mer:gonk:

Kunero
20th February 2008, 00:47
Chrno Crusades Tsubasa wa pleasure line (OP Theme)

CatgirlMe
20th February 2008, 00:54
Siden jeg hører på ekstremt mye anime OST til vanlig, blir det ganske vanskelig å velge én favoritt, så jeg tar topp-5. :cip:

Når man ser en ny serie, er musikken en viktig del av førsteintrykket, bevisst eller ubevisst.
Melodiene skal være fengslende nok til å få deg til å ville ha CD-en, men de må ikke være for overveldene for ellers blir de fort slitsomme, eller så vil de overdøve dialoven i selve serien helt. Man må derfor lage musikk som er fengslende, ofte ganske sterk til kampscener, men allikevel holder seg i bakrunnen av serien.
Alle de jeg har tatt med på listen her, er OST som jeg syns utmerker seg i dette, plus at de skal gi meg en følelse av serien hver gang jeg hører på.
Likevel, vil jeg også si at de beste sangene er de som er mest følelsesladet, og som du helst ikke legger merke til med en gang.
*snakke i vei* :sorte:

1. Jigoku Shoujo OST ( I, II)
Er en stor fan av denne serien, og musikken gjør den enda bedre. Stemningsfull musikk som passer til alle mulige situasjoner. Vakker bruk av tradisjonelle japanske instrumenter. Kor er også brukt ofte. Flott variasjon av glad, trist og skummel musikk.

2. Naruto Shippuuden movie OST
Ganske forkjellig fra de originale soundtrackene til serien, men likevel er det masse flott musikk. Jeg er spesielt glad i bruken av akapella og kor. Legger også merke til at det er et eget "naruto shippuuden movie-tema" som går igjen i de fleste sangene både i orkesteret og koret. Igjen, kreativ bruk av instrumenter gir et stort pluss!

3. Ghost Hunt OST
Stemningsfull musikk som får hårene i nakken min til å reise seg, men også mer humoristiske soundtrack som løser opp stemningen. Liker spesielt op og ed, fordi de er gjordt med kor og orkester, ikke en av de vanelige sangene en forventer. Musikken passer perfekt til stemningen i animeen, og tar lytteren på en reise. Perfekt å høre på når man leser en skummel bok/manga :nya:

4. Death Note OST ( I, II, III)
En av de viktigste tingene når en skal lage musikk, er at den er veldig lett gjenkjennelig, men at den ikke overskygger samtalene som foregår i forgrunnen. Men når dette skal utgis på CD i tillegg, er det også viktig at sangene ikke skal bli kjedelige. Sangene i Death Note OST er komplekse, og med spennende instrumenter, men enkelte av sporene blir litt langvarige.
Likevel sa jeg høyt til meg selv med en gang jeg så serien at jeg måtte ha CD-en.

5. Kiba OST
Jeg valgte denne spesiellt på grunn av musikken. Fikk aldri sett ferdig serien (kom nesten til episode 20, tror jeg?), men allerede i første episode ble jeg ekstremt imponert av musikken. Denne serien har vel noe av den mest gjenkjennelige musikken av alle frem til nå med, igjen, bruk av instrumenter og kor.
Hver gang jeg hører åpningssangen, får jeg kjempelyst til å begynne å se på serien igjen, og det er akkurat slik jeg ser etter i musikk. Det blir dog minus, da enkelte av sporene blir gjentagene eller litt masete.

*kremt* Skrev jeg for mye?
Kunne fremdeles skrevet masse mer, men jeg vet ikke om noen har tolmodighet til å lese. :cip:

Howl
20th February 2008, 01:15
FLCL OST - Ingenting passer bedre til animen enn The Pillows. FLCL hadde aldri vært det samme uten, musikken passer så perfekt til animen, det klarer å bli en del av hele FLCL. Det er en del av byen de bor i, det er en del av menneskene i byen og det er en del av handlingen. The Pillows lager også random nok musikk til at den kan følge den randome storylinen.

5 CM/P Second har vakker musikk i impresjonistisk stil som passer til tematikken, utseende og tegnestilen. Den klarer å bli en del av serien.

Spirited Away har perfekt musikk, det er akkurat passe surrealistisk sånn at det ikke løper fra surrealismen i filmen, og filmen løper heller ikke i fra musikken. Jeg er uansett svak for impresjonisme.

Air Gear har noen fine momenter der musikken passer perfekt.

deLirious
20th February 2008, 01:27
Ser at noen nevner dette med å høre på soundtracks utenom, men husk nå likevel at det viktigste med soundtrack er å heve opplevelsen du får av serien; det er etter min mening viktigere enn mange tror.

Jeg har ikke sett alt for mye anime, men jeg liker veldig godt Naruto-soundtracket, som er mye av det som gjorde serien såpass bra for min del. Shippuuden har vært en skuffelse, og jeg skylder litt på at musikken ikke holder like høy kvalitet; de har gått inn for å forandre stemningen og gjøre serien mer "voksen", men jeg synes det blir litt påtatt, i tillegg til at musikken blir litt uinspirerende for min del.

Death Note-soundtracket synes jeg er glimrende, og passer perfekt til stemningen i serien. Det gir deg de rette følelsene på rett tidspunkt, får deg til å sitre av spenning når du skal det, får deg til å undre deg når du skal det, osv.

Ellers er jeg svak for Mononoke Hime... storslagen, vellagd og godt instrumentert musikk, som gir meg den gode følelsen av uprøvd villmark og eventyr. Et av de få soundtrackene jeg har sittet og hørt på en del utenom (men det er grenser for hvor mye du ser èn film også).

Skal vi se... Åpningssangen til serien "Bartender" er fantastisk! Serien er også koselig.

PS: Med unntak av Naruto, har jeg ikke hørt noen av CDene i sin helhet, så jeg snakker bare om musikken slik jeg har hørt den, nemlig i serien.

ilifin
20th February 2008, 06:51
Mushishi, gir meg en egen unik følelse når jeg hører på musikken, og jeg vil aldri gå lei av den. Det er noe eget ved Masuda Toshios musikk som bare fenger, som man ser veldig godt i f.eks. Naruto og Ai Yori Aoshi og.

.hack//SIGN har noe av det beste innen soundtrackmusikk jeg kjenner til, og jeg forhåndsbestilte den første CDen 4 måneder før den kom ut. *vifte med masse ekstramateriale* Yuki Kajiura er min gudinne innen musikk, og jeg tilber alt hun lager. :nya:

Cowboy Bebop sin massive sølepytt med musikkstiler og absurd miksing av instrumenter, fenger noe veldig. Jeg ergrer meg den dag i dag på at jeg aldri fikk tak i 9 CDers boxsettet med musikken til serien. :toda: Youko Kanno pluss ekstremt festlige Seat Belts er lik awesome.

Air Gear har sitt meget spesielle soundtrack, med en gruppe som ble opprettet for seriens skyld som har laget musikk som minner en om Jet Set Radio Future, men tar Jet Sets konsept videre og gjør awesome ut av det. skankfunk er mine helter, og musikken som kom ut av den gruppa i perioden med Air Gear er fantastisk.

X TV sitt soundtrack med Satou Naokis fremtidsorienterte orkestermusikk og episke komponeringer er noe som setter et spor i minnet, og jeg går ikke en dag uten at jeg har hørt på Sadame fra seriens emminent soundtrack.

....

Jeg gir opp; jeg lister heller opp komponister:
#1 Yuki Kajiura (.hack//SIGN, Mai HiME, Tsubasa Chronicle osv osv)
#2 Tenmon (Hoshi no Koe, Byousoku Gosenchi, Kumo no Mukou - Yakusoku no Bashou)
#3 Youko Kanno (Escaflowne, Cowboy Bebop, Sousei no Aquarion)
#4 Masuda Toshio (Naruto, Ai Yori Aoshi, Mahoromatic, Mushishi)
#5 Satou Naoki (X TV)
#6 Dolce Triade (Last Exile)
#7 Iwasaki Taku (Now and then - Here and There, Rurouni Kenshin OVA, Tengen Toppa Gurren Lagann, Get Beackers, Read OR Die)
#8 Asakura Noriyuki (Rurouni Kenshin)
#9 Sahashi Toshihiki (Gundam SEED)
#10 Joe Hisaishi (Det meste Ghibli)

Sensei
20th February 2008, 07:30
Hmmm. Vanskelig å si hva jeg liker best. Det finnes mye bra musikk og de aller fleste serier har musikk som passer til serien. Jeg synes det meste er ganske koselig å høre på, selvom kanskje serien ikke var så bra. Allikevel er det et par soundtrack jeg liker veldig godt, så jeg ramser opp noen, i tilfeldig rekkefølge.

Death Note OST - Musikk er fantastisk. Får følelsen av L som jakter på Kira når jeg hører på denne musikken. I tillegg til noen spor som virkelig får meg til å se for meg Light når han har fått til et eller annet bra (for sin egen del).

Naruto OST - Er generelt veldig glad i Naruto-soundtrackene. Synes serien en tøff og sanger som Strong and Strike får meg til å huske de tøffe kampscenene tidlig i serien.

Kare Kano OST - Er veldig glad i serien, så det å høre musikken er alltid veldig koselig.

Haibane Renmei OST - Veldig koselig og avslappende musikk.

Ut over dette er det for det meste enkeltspor og OP/EDs fra soundtracks generelt jeg hører mest på, og ikke hele soundtrackene.

Jorg
20th February 2008, 08:19
Det soundtracket jeg har likt best opp igjennom tidene er Hellsing sitt. det er så dystert og fengende:riight:

Shiraishi
20th February 2008, 08:35
Har ikke så fryktelig mye OST, men har hørt på GSD lenge. Tenmon med 5cm/s er selvsagt, Code Geass, Kamichu og Genshiken har alle ganske bra OSTer. :sorcerer: Allikevel har jeg ingen komplette fordi jeg pleier å sortere, sånn at jeg sletter de sangene jeg ikke liker. ;P

Sarutobi-Sasuke
20th February 2008, 10:41
gamle naruto soundtracket, rurouni kenshin ova, full metal alchemist, one piece og bleach :D

Heika-sama
20th February 2008, 10:53
Åhå. Dette er vanskelig. Jeg er veldig glad i soundtracks av alle typer, egentlig.

Må si meg enig med de som har nevnt Death Note, veldig spesiell og stemningsfull musikk som jeg koser meg med når jeg hører på. :3

Ellers så sitter jeg nå og hører på Tengen Toppa Gurren Lagann soundtracket. Jeg liker det veldig godt og, men her er det spesielt opening- og endingsangene som jeg husker ga bra stemning da de kom i bakgrunnen av episke slåssescener i serien. :todangonya: ROW ROW FIGHT THE POWER!

Og så har man selvfølgelig Ghibli-soundtracks. Kosemusikk. Howl's Moving Castle, Whisper of the Heart, Totoro, Earthsea, Spirited Away etc. etc. <3

Fruits Basket har også veldig bra musikk, syns jeg. Ganske lett og lystig som jo passer for en shoujo-serie. Musikk som får meg til å smile fra å huske ting fra serien.

5cm per second har definitivt god musikk. Jeg likte i grunnen musikken bedre enn filmen. ;D

Og hvis Final Fantasy: Advent Children gjelder som anime, så MÅ den nevnes. Å høre gjennom det soundtracket er nesten like bra som å se igjennom filmen. :3

Maximum-Power
20th February 2008, 15:37
?????, ingen over ingen ved siden!

Salamander
22nd February 2008, 09:56
Enig med alle som synes at Yuki Kajiura er best. Holdt til og med foredrag om henne på skolen:pinch:
Like spessielt "The dreamers" fra Tsubasa Cronicles OST 2 og "Ship of fools" og "Strange names" fra den første CD-en. "Tokiiro no mai" fra Mai-Hime OST 1 selfølgelig.

kaw
25th February 2008, 12:14
Det er ostene fra Shakugan no shana, Elfen Lied og Death Note som går mest hos meg, har ingen grunner men det går mest i det.

sortulv
25th February 2008, 12:29
Mushishi, Beyond the Clouds, Toki wo Kakeru Shoujo og Rozen Maiden er de som topper min liste. Flottere anime-soundtrack finner en ikke. :toda:

HALL
25th February 2008, 13:50
Soundtracka til Paranoia Agent, Samurai Champloo og Cowboy Bebop funker fett for meg:P

AzZa
25th February 2008, 14:50
Openingen på begge sesongene av Higurashi + en sang fra Higurashi som jeg ikke har peiling på hva heter, openingen på Fruitsbasket, "fight the powah sangen" den der fra Tengen Toppa Gurren Lagann xD også en masse fra Naruto som jeg ikke gidder ramse opp ^^

JoMullins
25th February 2008, 16:26
Jeg må si:

1: Blood+ Opening3. fordi anime introen er drit fet laga, sangen virker orginalt laga (en slags egen sjanger. jeg er ingen pro i musikk verdenen, men jeg vil si at den skiller seg ut fra anime sangene som hittil er laga^^) Kunge!

2: Tenjuo Tenge (eller tenjho tenge for de litt kresene) Bomb a head. Denne sangen er drit morsom. kan ikke si at den er bra, bare morsom^^. som sagt japanerne kan ikke engelska:)

3: Death note sangene... bare fordi det er death note... duh!>_<

Tyblazitar
25th February 2008, 20:44
Må nesten minne på at tråden handler om soundtracks, altså bakgrunnsmusikk i anime, ikke openings og endings. ;O

FLCL var en jeg glemte å nevne i min forrige post, the pillows som bakgrunnsmusikk var genialt. Av denne sesongens animeer må jeg si at True Tears-soundtracket har gjort inntrykk, og gjør serien enda bedre enn den allerede er. Liker måten de bruker åpningssangen midt i episoden også. =)

Quakeulf
26th February 2008, 01:35
FLCL, Kurenai no buta, Koukaku kidoutai, Evangelion (20+ versjoner av "fry me to the moon" :cip:) og Hotaru no haka har alle fantastiske lydspor. :3

uzumaki naruto
4th March 2008, 17:14
masse bra melodier i naruto(Naruto theme, Jiraiya theme, Orochimaru theme, Sadness & Sorrow, Sarutobi melodien og mange fler for faen).

Digimeringsangen i digimon er fet!(må ikke blandes med den norske, jeg prater om den japanske sangen! DRIIT FEEET!!!)

Kelloggs
4th March 2008, 22:21
Jeg Digger soundtracken til Street Fighter 2 V serien, spesielt den ene låta fra der "Power of Hadou" er den beste fra den.