PDA

View Full Version : Diverse DoCoMo mobil i Norge

Deachir
7th February 2008, 13:11
Hei
er det noen som vet om det går ann å bruke en DoCoMo mobil i Norge?
hvis man så klart kjøper en med GSM støtte :P
burde fungere i teorien.

Neliel
7th February 2008, 13:15
hmm, kansje, eg kan bruke min i japan om(når) eg reiser der. Tror de bruker UMTS bånd'et er.
Så avhengig av hva du kjøper så vil det nok funke

Deachir
7th February 2008, 13:52
vet, kan bruke min der og. de bruker 3G der. men det burde funke med gsm, hvis man kjøper en med gsm støtte. hvis de ikke er sperret mot gsm kort fra andre opratører da>_<

Orersama
7th February 2008, 14:59
Ja det går ann. Har ikke en selv, men kjenner en som bruker/brukte det for noen år siden.
Mener Vodafone også har noen roaming telefoner hvor du kan putte inn ditt eget gsm kort om jeg ikke husker helt feil.

Deachir
7th February 2008, 15:09
okey^^
mobilene i japan er så mye kulere og bedre end de man får tak i her :P

trur jeg også skal sende en email til telenor og spørre de for sikkerhetskyld (selv om man ikke altid skal stole på det de sier) xD

takker så mye for hjelpen^^

Neliel
7th February 2008, 15:11
pass på at du får tak i en som vet hva han snakker om, ikke en som leser alt han "vet" fra et ark

Deachir
7th February 2008, 15:23
jeg vet. spurte de om min mobil ville fungere i japan før jeg dro dit. så når jeg kom dit så funket den ikke. når jeg kontaktet dem så sa de at man måtte ha abonoment, og på telenor.no så var det tilogmed priser for kontankort bruk i japan >_____<

men jeg vet man må se ann hva man får som svar også grave mer :P

Neliel
7th February 2008, 15:24
hva slags mobil var det btw?

Deachir
7th February 2008, 15:41
mulig FOMA N905i.
eller noen av de andre i 905i serien.
skal se når jeg drar til japan igjen. sikkert kommet noen nye da xD

her er 905i serien som skal funke med gsm kort : http://www.nttdocomo.co.jp/english/product/roaming/index.html

Neliel
7th February 2008, 15:43
hva med den som ikke funka i japan, hvilken var det?

Deachir
7th February 2008, 15:50
det var samsung Z710, men fikk den til å funke når jeg bytta til fri20 abonnement. fikk bare mangelfull informasjon av dem. og det at det sto priser for kontantkort bruk i japan når det ikke fungerer å bruke kontatnkort der :P

Deachir
7th February 2008, 16:03
fått svar fra telenor nå.

"Du kan bruke Telenor simkort, dersom mobilen støtter gsm ( et av
nettene gsm 900 eller gsm 1800 ).
Dersom mobilen støtter push-epost, (har epost klient) bør dette
fungere."

så det ser ut som at telefonen skal fungere.
nå er det bare å finne ut om jeg kan om man kan bruke hvilken som helst email på den>____<
lurer på om docomo har en form for email addresse>_<

Neliel
7th February 2008, 18:10
Det svaret var lame, men men. Email funker nok

viddy
7th February 2008, 20:05
En Japansk mobil med et Norsk SIM-kort vil -ikke- fungere i de fleste tilfeller.
De japanske teleselskapene sperrer dette hardt og brutalt.
Det er noen gamle japanske telefoner som de har klart å "unlocke" (noen varianter av Sharp, Sony Ericsson osv).
Men majoriteten av japanske telefoner vil -ikke- fungere med ditt norske sim-kort i.
Faktisk, en stor del av de japanske telefonene har ikke sim-kort slot i det hele tatt. I tillegg må du signe opp for et abonnement for å få noen av de telefonene som faktisk har funksjoner som er verdt å skryte av. De fleste billigtelefoner (betal det du ringer/mailer osv) har ikke sim-kort slot engang.
Utover det, siden de bruker UMTS i Japan, vil du heller ikke få dekning med din egen mobil (samme hva slags abonnement du har) om du ikke har 3G-støtte på mobilen din :-)

Orersama
7th February 2008, 20:15
Det kjipe med japanske mobiler er mangelen på norsk eller engelsk meldingsordbok. "Huske teknologien" holder til et visst mål, men kan ikke sammenlignes. Ellers så er de kule på de fleste måter. bare brukt AU selv men...

Deachir
7th February 2008, 21:10
men kanskje finner ut av det når jeg drar dit. spørre litt rundt osv.
trur de fleste mobiler kommer med eller kan får engelsk, en vennine av meg i japan kan bytte til engelsk. trenger egentlig ikke norsk siden jeg sjeldent bruker det xD
men vil ha japansk>___<

men jeg håper de funker i Norge. ifølge telenor så går det, lurer på hvordan man får låst de opp, eller om det går å lage en avtale med docomo når man kjøper mobilen der^^

leste på amobil forumet at det var en bruker som hadde kjøpt SO905i der
"SO905i er absolutt anbefalt!
Eg kjøpte den for rundt 2900,- sist reise til Japan,
fantastisk telefon!:)"

sendte en email til brukeren, men ikke svar ennå T-T

er litt lei de kjedelige mobilene her i norge

viddy
7th February 2008, 23:49
Forutsetningen er at det er en unlocked mobil (simkortmessig)
Noen ganger kan du ha flaks med dette, at operatøren ikke har låst telefonen.
(Det hender det forekommer, men don't count on it.) Og.. Mobilen må jo selvsagt ha simkortslot for at dette skal fungere. Men desverre er det bare noen serier som har dette i Japan. Det er en del internasjonale mobiler, med engelsk interface. men disse er stort sett rettet mot folk som flytter til Japan og skal ha en subscription, så ikke alle disse har simkort heller.

Deachir
8th February 2008, 01:12
vet. har sett på noen simkor mobiler på nettet^^
men får se hva jeg finner ut av når jeg drar dit, man finner fort ut av det hvis man drar til en DoCoMo mobil. (håper jeg) xD

takk for hjelpen :D

Gomfs
14th February 2008, 00:54
Deachir:
du må ha over 500,- på et kontant abn. for å bruke det i utlandet.
ikke spør hvorfor men slik er det.
før måtte du ringe inn og si i fra hvor du skulle og tid slik at de kunne
sette deg over men det virker ut som de har kuttet det.

brukte en Mitsubishi M900i fram til i fjor sommer, denne hadde triband GSM pluss 2 til samt 2 Kinesiske ,Japansk og Engelsk språkpakke.
dog drar denne på åra men er den eneste mobilen jeg vet om med unntak av eldre Kenwood, Sharp og Panasonic som har SIM-kort og GSM support som er derfra.
dog er MMS og WAP noe dritt å sette opp her i norge på disse mobilene pga de andre nettene de har over der...

Deachir
18th February 2008, 00:18
vet dem med 500+ når man bruker kontant kort, men det fungerer ikke hvis du skal til japan, du MÅ ha et Abonnement >___<
de har også tatt bort pris for kontantkort bruk i japan nå, siden det ikke går med kontantkort der :P
aner ikke hvordan det er med netcom, tele2 ect

Vinter
14th May 2008, 09:49
Noe nytt ang. dette?

Hvordan vil disse funke i Noreg? http://www.nttdocomo.co.jp/english/product/roaming/index.html

Neliel
14th May 2008, 10:06
Utifra det det står på siden der så støtter de "3G/GSM" men de nevner ikke hvilke frekvensbånd de støtter, kan sjekke litt rundt og se om eg finner specs på det

Edit 1:
Utifra wikipedia så har vi
GSM: 900,1800Mhz
UMTS: 2100:Mhz
her i norge, sjekker telefonene...

Vinter
14th May 2008, 12:20
Okei, flott!

Peis opp en update når du finner noe da :)

Vinter
17th May 2008, 13:42
Har du funnet ut noe?

Neliel
18th May 2008, 00:53
Hei, glemte det helt ut, skal se om eg kan få funnet det fram i løpet av søndag.
Forresten, hvilken av de telefonen tenkte du på? de er ikke like alle sammen.

Vinter
18th May 2008, 15:16
SO905i http://www.nttdocomo.co.jp/english/product/foma/905i/so905i/index.html
F905i http://www.nttdocomo.co.jp/english/product/foma/905i/f905i/index.html
N905iu http://www.nttdocomo.co.jp/english/product/foma/905i/n905imu/index.html

En av de iallefall :)
Hvis det ikke er for mye bry kan du jo kanskje liste opp de som er kompatibel med det norske GSM-nettverket?

Neliel
18th May 2008, 16:55
Det ser ut som om alle som er merket med Roaming eller WORLD WIND støtter vårt nett.

Some models don't have GSM. Those are 2100/850MHz 3G. Thus, they connect by the only network band available- 850MHz 3G. The disadvantage here is that some areas have 1900MHz only. GSM-capable models are 900/1800/1900MHz GSM as well as the 2100/850MHz 3G, so they can fall back on GSM in areas without 3G coverage.

Men det virker som om det kreves litt triksing og miksing for å få de til å funke.

du kan finne mer info her http://www.howardforums.com/

Vinter
18th May 2008, 17:12
Okei. Tusen takk for hjelpen :)

kakashi´s girlfriend
16th July 2008, 21:24
Ble det noen konklusjon på dette? Jeg mener, har noen kjøpt en mobil som funker med norsk simkort? Endte noen op med å kjøpe noen av de det ble snakket om her? Jeg har veldig lyst på japansk mobil, men all den mekanikken rundt med frekvenser og slik har jeg rett og slett ikke vett til å skjønne. Enklest derfor hvis noen da heller kan nevne modeller de har kjøpt eller vet om andre som har kjøpt. De skal jo ha internasjonale telefoner så det kan vel umulig være såååå komplisert? Eller...:P Er så kangt å reise for å bytte hvis den ikke funker hehe.

Deepy
25th July 2008, 22:59
Det der med 500+ når man skal til utlandet er bare tull , gått vekk for lenge siden. Hvis du absolutt må ha muligheten til å kunne ringe litt selv om det ikke er så mye, bare endrer du til et abonnement mens du er der borte , er ikke dyrt i det hele tatt om du klarer begrense ringingen din :)(2x billiger enn kontant kort) Husk at det er du som blir belasta om noen ringer til deg.

Funker fett med telefonene i Norge , problemet er som andre her sier, er en helt annen sak og få operatørlås koden til telefonen der borte men som med alle telefoner i Norge finnes det alltid individer og nettsteder som kan hjelpe til med slikt , dog det kan være litt verre og finne på japansk:)?
Kanskje du bare burde opprette et japansk telefonnummer mens du er der borte så du kan bruke telefonen der? Men så vidt jeg vet tilbyr de ikke japanske kontant kort? Og du får vel heller ikke opprettet noe abonnement siden du er norsk statsborger.

Men ta endre nummeret ditt til et abonnement før du drar , også hvertfall prøv om noen kan hjelpe deg med låse opp telefonen om du skulle finne ut noe , for da har du ihvertfall med deg et simkort som vil fungere om telefonen skulle bli opplåst, slik at du får testet det ut.

kakashi88
25th July 2008, 23:11
selv vurderer jeg å kjøpe en av de tøffe DoCoMO mibilene:P det er mulig å få kjøpt sånn hypersim som låser opp telefonen,som man må klippe av en liten bit av sim-kortet og putte det inn i hypersim el noe sånt..
det er noen blir låst opp helt,det vil multimedia funker.
3G og internett fungerer uansett ikke,funker bare hvis du er i japan...