PDA

View Full Version : Reise Jobbe i Japan, arbeidstid, ferie osv..

ShaDeFaDe
5th February 2008, 09:48
Jeg leker litt med tanken på å jobbe i Japan en periode(kommer antagelig ikke til å skje men gøy å leke med tanken). Men på meg virker det som at det er ganske hardt å arbeide i Japan, lange dager, lite fridager, nesten ingen ferie osv. Noen som vet litt mer detaljer rundt dette?

Jeg er ikke så ekstremt glad i å jobbe at jeg gidder å sitte 12 timer + på jobb hver dag og ikke ha fri i helgene. Trenger den lille fritiden jeg har føler jeg.

Jeg har sett litt på jobber men de sier egentlig mest om hva lønna er, den kan jo stort sett måle seg med norsk lønn. I allefall for softwareutviklere. Noe annet er ikke så veldig aktuellt for meg.

Så til noe litt annet, noen som har peiling på hvor mye ca det koster per måned å leie en liten hybel i Tokyo området eller lignende. Hvis man har planer om å bo der en stund altså.

Neliel
5th February 2008, 10:14
vel, Jeg har en fyr på skype som er japansk, har hørt fra han 1 gang de siste 6 månende fordi han har vert veldig opptatt på jobb..

ang leiing av leilighet så kan det vel ikke være dyrere enn i norge?

ShaDeFaDe
5th February 2008, 13:35
Takker for svar. Men hvis det er noen som vet noe mer spesifikt kunne dette vært fint.

Orersama
5th February 2008, 14:05
Kjenner en som jobbet der da jeg var i Japan, og muligens jobber der nå også.
Han jobbet 13+-timers dager med 1-2 fridager i uka.
Broren til en annen kamerat av meg jobber i Tokyo. 3 feriedager i året eller noe slikt, men det kommer jo helt ann på jobben man har.

Ang. leilighet så var jeg på leting etter det selv for en god stund siden. Midt i Tokyo er det dyrt, men så fort man kommer litt utenfor(15-30min med tog) så blir det raskt billigere, og du kan finne en hybel for 45-70k yen i måneden + gass og strøm.

Kan sikkert finne ut mer, evt. gi deg kontaktinfo til noen utlendinger, eller japanere som bor der hvis du vil vite mer.

Mulm
5th February 2008, 14:08
Kjapt ekstraspørsmål: Er det i det hele tatt mulig å få jobb i Japan om man ikke har den språktest-tingen? Hadde inntrykk av at spesielt vestlige sliter med å få jobb uansett, er dette riktig?

Orersama
5th February 2008, 14:17
For å få en jobb/visum der i det hele tatt må man ha en bachelorgrad.

Du kan nok få jobb som engelsklærer uten den testen, men kan ikke si det er en veldig bra betalt jobb.

Thamus
5th February 2008, 14:58
Kan man det ennå?

Japansklæreren min sa at de hadde blitt strenge på engelsklæreropplegget og nå.. hun hadde en veninne fra Texas som mistet jobben pga feil dialekt f.eks.

ShaDeFaDe
5th February 2008, 15:08
Ja jeg har en bachelorgrad(++ en del annet) innenfor IT så jeg er vel ganske godt stilt sånn sett. Jeg har sett de har søkt etter tilsvarende der de kun krever at man kan engelsk eller japansk og at arbeidsgiver skaffer deg visum. Virker som det er mangel på utviklere i Japan(som så mange andre steder).

Jeg leste litt om det og fant ut at "arbeidsmiljøloven" i Japan sier at man skal maksimalt jobbe 8 timer om dagen og da ha 1 time pause og alt over 8 timer skulle være "overtid". ref. http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_employment_law

Men det hjelper jo fint lite dersom denne ikke følges. Tror det kan bli hardt å dra til Japan og jobbe hver eneste dag uten å få ferie til å dra hjem i blant liksom. Man kan vel sikkert alltids få til noe ubetalt men, det er jo greit å vite litt om instillingen de har der. Har en følelse av at de syns jobben er livet der borte.

Orersama
5th February 2008, 15:24
Kan man det ennå?

Japansklæreren min sa at de hadde blitt strenge på engelsklæreropplegget og nå.. hun hadde en veninne fra Texas som mistet jobben pga feil dialekt f.eks.

Det kommer nok helt ann på hvor man jobber. Som deltid er det nok enklere på mindre steder/skoler, men vil man jobbe fulltid krever det nok litt mer kanskje(ikke grundig undersøk). En annen jeg kjenner tok kurs i engelskundervisning for utlendinger, og er i Japan nå, men vet ikke om han har noen jobb ennå. Han sa det var plenty å velge mellom.

Otacon
10th February 2008, 21:17
När jag var där snackade jag med x antal människor som arbetar inom byggbranschen och ingen av dem var några genier eller hade höga utbildningar. Det var ren arbetskraft och självklart en fördel om man kunde kommunicera någorlunda bra med Japanerna.

Vill man ha jobb så får man ge sig fan på att försöka få ett oavsett yrke, samt inte ha så stora krav för då kan det bli svårt ska jag lova! Har en vän som utvecklar mjukvara för mobiltelefoner, är gift med en Japanska och kan Japanska väldigt bra. Men får han något jobb för det? Nej, och han söker fortfarande i diverse olika firmor i Tokyo efter över 1 års konstant sökande!

Vill man nu så gärna arbeta i Japan så tror jag det är arbetskraft dem är ute efter eller lärare och då helst någon som har engelska som modersspråk. Träffade många i Tokyo som sökt jobb länge, hade bra utbildningar och bland annat arbetade som lärare i sitt hemland. Men eftersom så många söker just inom det här yrket så börjar möjligheterna att arbeta som lärare bli få.

Angående boende så finns det många billiga gästhus. Rekommenderar Khaosan i Asakusa! http://www.khaosan-tokyo.com/en/annex/

3500 Yen / natten!

Maximum-Power
13th February 2008, 20:58
Kan jo alltids få jobb hos et Norsk firma i Japan? ^o^ Burde være lettere.

ShaDeFaDe
14th February 2008, 11:12
Ja, skulle tro det. Men det var det å finne et firma i Norge som ansetter utviklere og sender dem til Japan da :P

Orersama
14th February 2008, 11:42
http://www.opera.com/company/jobs/?dep=all&country=jp

Krever at du kan japansk, 2-kyuu eller bedre.
Hadde planer om å søke på en stilling der en gang i tiden, men var for kort i utdanninga mi og nå er posisjonen tatt. :/

Oibinkun
14th February 2008, 11:50
Det finnes jo to typer jobber: deltid og fast ansettelse.

Deltid er typisk butikkjobber, servering etc. og du får en timelønn på fra ca. 800-1200 yen (siste er typisk for nattskift). De fleste steder, kanskje med unntak av diverse barer o.l. krever vel i det minste at du skal klare å komme deg gjennom et jobbintervju på japansk, selv om det nok ikke er noen formelle krav til japanskkunnskaper. En slik jobb kvalifiserer dog ikke for visum.

Faste stillinger i en japansk bedrift er en helt annen historie. Det er vanlig å bruke større deler av siste studieår på å søke jobb. Man skriver utallige søknader, tar prøver, og går gjennom flere runder med intervjuer. Flytende japansk er som oftest et krav. Når det gjelder arbeidstid og lønn, er lønna kanskje grei nok, men 8 timers arbeidsdag kan du bare glemme. Situasjonen for de fleste av mine venner fra universitetet der borte er som følger: opp i otta, 1-2 timer på tog/annen kollektivtransport til arbeidsplassen, jobb til langt på kveld (det meste av dette er ubetalt overtid), raka vegen hjem for å samle energi til neste dags jobb. Fri en dag i uka. Tror at dette er nokså beskrivende for de fleste som er nyansatte i et firma, uansett bransje. Lengre ferie begrenser seg sannsynligvis til maksimalt en fem-seks dager sammenhengende (gjerne tatt i sammenheng med andre offentlige fridager).
Utenlandske firma har gjerne noe annerledes forhold, med arbeidstid som ligner mer på den vi forventer, men det vil selvfølgelig variere fra bedrift til bedrift.

Når det gjelder boliger, er nok det beste alternativet såkalte "Gaijin houses". Det kan være en del problemer forbundet med det å leie leilighet som utlending i Japan, og det er derfor disse Gaijin houses eksisterer. De finnes i mange varianter, med priser fra rundt 45-50.000 yen i måneden for et enkeltrom (internat-style, altså slik at man deler kjøkken og gjerne bad med flere), eller rundt 85.000 for en liten leilighet. Ikke avskrekkende for oss som er vant til norske priser, i hvert fall.

Det har vært mye problemer i engelsklærerbransjen i det siste, så vidt jeg har forstått. En av de største språkskolene, NOVA, gikk konkurs i fjor (i et hav av skandaler), og det har nok påvirket hele industrien. Tror de fleste i prinsippet ønsker lærere med engelsk som morsmål, men jeg kjenner flere nordmenn som har undervist der borte. Formelle krav er da bachelorgrad i ett eller anna (samma hva, virker det som).

Hvis du virkelig er interessert i å jobbe i Japan, anbefaler jeg deg rett og slett å begynne å studere japansk. Da vil du få et halvt års opphold i løpet av andre studieår (i hvert fall er det slik på UiO), hvor du kan se deg litt rundt, kanskje ta noen deltidsjobber, og få feelingen for om dette er noe du har lyst til å prøve deg på.

Orersama
15th February 2008, 08:12
Om alt slår feil kan du jo ta en jobb som host ;) fra 3000 yen i timen og oppover....^^;